Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 UUDET jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaQu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 58
    • Hamina

    E36 UUDET jarrut täristää

    Eli ongelmana on seuraava: Vaihdoin eilen uudet levyt sekä palat eteen, koska vanhat oli aivan loppu ja tuntui olevan kierot.

    Sain palikat paikoilleen, kokeilin että levyt pyörii, kaikki oli muuten ihan OK, paitsi että molemmilla puolilla tuntui ns. jäykempi kohta, eli yhdessä kohdassa jarrut ikäänkuin kahnasivat, joka kierroksella sama juttu.

    Oletin että tämä johtuisi rasvanpoistoaineesta tai vastaavasta ja heitin pyörät paikoilleen. tänään sitten suoritin koeajon, n. 5km:

    Polkimessa täristää edelleen samoilla oireilla, kuin jarrulevyt olisi kierot.
    Kaupunkinopeuksissa tuntuu varsin vittumaiselle, kovempia nopeuksia en edes kokeillut kun rupesi sen verran sipuli pehmeneen että ajoin kotiin ja avasin lonkeron!

    Ainoa juttu mikä mieleeni tulee, niin voiko muka takajarrut tuntua niin kovin polkimessa?
    Onko jarruissa kenties ilmaa? (tuskin tämmöstä tekisi)
    Satulat vaihtoon?

    EDIT: Ja kyllä, meinaan vaihtaa myös taakse kaikki uudet kilkkeet käsijarrukenkiä myöten sinä kauniina päivänä kun tuo helvetin sade loppuu, eli luultavasti jossain viikon päästä?!!

    EDIT EDIT: PERKELE!!!! Lonkero tekee tehtävänsä ja ajatukset pysyy jarruissa... NOH, asiaan: Mitenkäs muuten noiden etujarrusatuloiden tulisi aueta?
    Mulla lähti näin auki: Satula irti-->palat pois-->veto - ja kaskas, satulan osat erillään! Hitusen mietitytti tuo asia kun takana ei tuntuisi näin menevän (KAI?) Liukutapit putsasin ja rasvasin, eli se voitanee unohtaa?

    Nyt häviän hetkeksi, KIPPIS =)
    Last edited by JaQu; 27-11-2009, 20:29. Reason: lisäys
    F11 520D -11
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    Sulla on jarrusatulat jumissa suurella todennäköisyydellä,eipä tohon juuri muuta keksi ja myös yleistä jos on ajettu vanhat palat/levyt loppuun ja sitten laitetaan vaan uudet tilalle,jolloin satulan mäntä painetaan taas sisään kun ollut kauan ulkona ja kulahtanut tai ruostunut siihen.Korjaus:Palat pois satulasta josta aloitat,sitten poljet jarrulla männät varovasti pihalle,satula käteen,puhdistus rasvanpoistoaineella,kevyt hiontä sekä sylinteri,että mäntä esim.600:lla hiomapaperilla käsin,hapettumat/suurimmat ruoisteet pois(voi hioa myös vesissä mikäli siltä tuntuu),uusi puhdistus rasvanpoistoaineella,uudet kumit satuloihin jarrinesteen avulla,mäntä sisään,satula ja palat paikalleen,ilmaus ja jarrut ovat taas uuden veroiset.
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • JaQu
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 58
      • Hamina

      #3
      Originally posted by MasaTDS View Post
      Sulla on jarrusatulat jumissa suurella todennäköisyydellä,eipä tohon juuri muuta keksi ja myös yleistä jos on ajettu vanhat palat/levyt loppuun ja sitten laitetaan vaan uudet tilalle,jolloin satulan mäntä painetaan taas sisään kun ollut kauan ulkona ja kulahtanut tai ruostunut siihen.Korjaus:Palat pois satulasta josta aloitat,sitten poljet jarrulla männät varovasti pihalle,satula käteen,puhdistus rasvanpoistoaineella,kevyt hiontä sekä sylinteri,että mäntä esim.600:lla hiomapaperilla käsin,hapettumat/suurimmat ruoisteet pois(voi hioa myös vesissä mikäli siltä tuntuu),uusi puhdistus rasvanpoistoaineella,uudet kumit satuloihin jarrinesteen avulla,mäntä sisään,satula ja palat paikalleen,ilmaus ja jarrut ovat taas uuden veroiset.
      Kiitos. no huomenna päivä on uus, joten katsotaan jos ei kauheesti sada, niin teen kyseisen operaation. Jos tämän, sekä takajarrujen vaihdon jälkeenkään ei tunnu pelaavan niin sit voin kertoa että melko varmasti tulee 1kpl -92 320 coupe myyntiin, edukkaasti
      F11 520D -11

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Aiheesta "täristää" on noin miljoona topikkia.

        Tarkasta jumittaako jarrujen liukutapit ja herkistä ne.
        Tarkasta onko alatukivarren takapään hela paskana.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Puhdistithan navan kunnolla?
          Ettei jää ruostetta levyn ja navan väliin ja levy vinoon.

          Comment

          • MasaTDS
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1606
            • Tampere

            #6
            juu tuo9 tukivarren hela on myös todennäköinen,mutta ei ainakaan itellä vaikuttanut mitään jarrujen tärinään,e36 on niin yksinkertainen,että melkein toi satulahomma sulla on edessä,infoa tänne kuitenkin mikä oli kun saat kuntoon,motonetissä ainakin on noita kumisarjoja satuloihin,toki se puslahomma kannattaa myös samalla kattoo kun takapää ylhäällä,oireilee useimmiten takapään kolinana tai sitten auton epävakaana kulkemisena.
            Älä sitten missään tapauksessa murjo/hakkaa/väänän millään tongeilla sitä jarrusatulan mäntää,ota pois jarrua polkemalla varovasti,takaisin laikttaessa hieman jäykähkö uusien kumien takia,mutta kun voitelet männäön ja sylinterin sisään tulevan kumin,laitat männän käsin niin pitkälle kun menee ja suorassa,sitten vois puukapulan ollessa mäntää vasten kopauttaa vasaralla perille,toki se suoja kumi on helpoin asentaa siinä vaiheessa kun mäntä veilä hieman pihalla.No nääthän kuitenkin kuinka osat siinä nyt niin laita samalla tavalla ja ota vaikka kuvia niin muistat jos ei muuten.Juu ja kannattaa kaikki pinnat mitä vasten jarrupalat tulee hinkata teräsharjalla ja roiskasta kuparitahnaa tai sprayta,paitsi tietysti jarrulevyä,myös liukutapiot yms.Ja toi heitto levyssä pyörän ollessa irti tulee ilmeisesti siitä että levyhän on vain yhdellä pultilla kiinni ja pyörän pulteilla sitten menee tasaisesti,tms.mutta aina ne hieman laahasee kun pelkästä levystä pyöräyttää.On tosin joskun niinkin käynyt että oli mersun Boschin valmistama toinen takalevy niin kiero jo uutena ettei ottanut palat levyyn ulkopuolelta katsottuna kun 1/3 kierrosta josta johtuen ei voinut edes painaa jarrua kun hakkas polkimeen aivan vitusti..eli jos nyt sattuu työntömitta sulla olemaan niin voithan mitata levyt navan päältä siihen kitkapintaan että on kaikkialta saman verran,mutta jos nyt alle 0,5mm heittoa niin ei juuri merkitystä,jos jatrrusi oikasti täristää reilusti.
            Jaa luin vasta nyt että kyse olikin etujarruista,entistä varmempi olen että on sitten satula vika.
            Last edited by MasaTDS; 27-11-2009, 22:38.
            E24 635csi
            M-B W140
            Citroen c4 coupe
            H-D sportster chopper

            Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
            Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
            Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
            www.mpanet.fi

            Comment

            • JaQu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 58
              • Hamina

              #7
              Originally posted by MasaTDS View Post
              juu tuo9 tukivarren hela on myös todennäköinen,mutta ei ainakaan itellä vaikuttanut mitään jarrujen tärinään,e36 on niin yksinkertainen,että melkein toi satulahomma sulla on edessä,infoa tänne kuitenkin mikä oli kun saat kuntoon,motonetissä ainakin on noita kumisarjoja satuloihin,toki se puslahomma kannattaa myös samalla kattoo kun takapää ylhäällä,oireilee useimmiten takapään kolinana tai sitten auton epävakaana kulkemisena.
              Älä sitten missään tapauksessa murjo/hakkaa/väänän millään tongeilla sitä jarrusatulan mäntää,ota pois jarrua polkemalla varovasti,takaisin laikttaessa hieman jäykähkö uusien kumien takia,mutta kun voitelet männäön ja sylinterin sisään tulevan kumin,laitat männän käsin niin pitkälle kun menee ja suorassa,sitten vois puukapulan ollessa mäntää vasten kopauttaa vasaralla perille,toki se suoja kumi on helpoin asentaa siinä vaiheessa kun mäntä veilä hieman pihalla.No nääthän kuitenkin kuinka osat siinä nyt niin laita samalla tavalla ja ota vaikka kuvia niin muistat jos ei muuten.Juu ja kannattaa kaikki pinnat mitä vasten jarrupalat tulee hinkata teräsharjalla ja roiskasta kuparitahnaa tai sprayta,paitsi tietysti jarrulevyä,myös liukutapiot yms.Ja toi heitto levyssä pyörän ollessa irti tulee ilmeisesti siitä että levyhän on vain yhdellä pultilla kiinni ja pyörän pulteilla sitten menee tasaisesti,tms.mutta aina ne hieman laahasee kun pelkästä levystä pyöräyttää.On tosin joskun niinkin käynyt että oli mersun Boschin valmistama toinen takalevy niin kiero jo uutena ettei ottanut palat levyyn ulkopuolelta katsottuna kun 1/3 kierrosta josta johtuen ei voinut edes painaa jarrua kun hakkas polkimeen aivan vitusti..eli jos nyt sattuu työntömitta sulla olemaan niin voithan mitata levyt navan päältä siihen kitkapintaan että on kaikkialta saman verran,mutta jos nyt alle 0,5mm heittoa niin ei juuri merkitystä,jos jatrrusi oikasti täristää reilusti.
              Jaa luin vasta nyt että kyse olikin etujarruista,entistä varmempi olen että on sitten satula vika.
              Tosiaan, etupäässä on häikkä kuten jo huomasit...ja liukutapit on putsattu ja rasvattu, pitäs liikkuu ku selänne
              Kyllä omasta mielestä putsasin kaikki kunnolla, myös navat (ylempi kommentti). Nyt on niin pattitilanne että meen kuppilaan miettimään... niin ja stna sentään asiasta poiketen, lupauduin just mennä naimisiin!

              Mut jotta pysyis homma jotakuinkin BMW asialla, niin kokeilen ilmoittamianne asioita ja palaan asiaan jos muutosta ei tapahdu. näillä näkymin auton kimppuun ei tartte käydä ennen sunnuntaita...
              F11 520D -11

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by JaQu View Post
                niin ja stna sentään asiasta poiketen, lupauduin just mennä naimisiin!
                No sittenhän ne jarrut vasta "täristääkin"
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5415
                  • S:t Karins

                  #9
                  Originally posted by JaQu View Post
                  ... niin ja stna sentään asiasta poiketen, lupauduin just mennä naimisiin!
                  Heikko hetki?

                  Ei maaskaan, onnea!
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by JaQu View Post
                    ... niin ja stna sentään asiasta poiketen, lupauduin just mennä naimisiin!
                    Kihlois ja kännis on kiva olla mut naimisis ja krapulas on yhtä helevettiä

                    Heitän vianmäärityslottoon vielä sellaisen , että yhdessä autossa jarrutärinä loppui viimein vasta , kun havaittiin rengasvaurio (näkyi reunavallin pullistumana) ja uusittiin kumi. Eikä ollut edes eturengas.. Että voisihan nekin silmäillä jos ei muualta ala löytymään.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • JaQu
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 58
                      • Hamina

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Puhdistithan navan kunnolla?
                      Ettei jää ruostetta levyn ja navan väliin ja levy vinoon.
                      Tuostapa tuli mieleeni että mitenkäs, jos kerran levy voi jäädä vinoon jos on paskaa välissä, niin eikös pyöränkin periaatteessa pitäisi jäädä hivenen vinoon jolloinka täristäisi jokatapauksessa, jarrutti tai ei?!

                      Niin ja hommahan venyy varmaankin huomiselle, vähintään...
                      F11 520D -11

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Omissa kulkupeleissä on useasti tullut jarrutärinät melko omituisesta syystä, eli takajarrulevy halki ja kierossa. Tuntuu vahvasti polkimessa ja autossa kun näin käy. Oikeastaan niin samanlaisen tuntuinen kun kierot etulevyt/löysät tukivarret, että kahdesti myös ottanut etujarrut auki ennenkuin takajarrulevysta vika paikannettu.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • JaQu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 58
                          • Hamina

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          Omissa kulkupeleissä on useasti tullut jarrutärinät melko omituisesta syystä, eli takajarrulevy halki ja kierossa. Tuntuu vahvasti polkimessa ja autossa kun näin käy. Oikeastaan niin samanlaisen tuntuinen kun kierot etulevyt/löysät tukivarret, että kahdesti myös ottanut etujarrut auki ennenkuin takajarrulevysta vika paikannettu.

                          Nooh, onneksi tuo tulee 100% varmuudella tsekattua, pitäs vaihdella takajarrutkin tässä lähipäivinä kun innostuu tekemään! Toivon kyllä hartaasti että olis pelkät takajarrut vikana... ei jaksais ruveta vaihteleen mitään puslia yms. tai no pakkohan se on jos ei muu auta:think
                          F11 520D -11

                          Comment

                          • chip-
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 32
                            • Iisalmi

                            #14
                            Omasta autosta ei kanssa meinaa tärinät hävitä millään. Jarrua kun hieman painaa niin ratti vispaa, mutta kun polkee reilummin niin ei heiluta.
                            Alkuperäiset levyt oli lopussa ja täristi, vaihdoin uudet levyt, oli hyvä muutaman tuhat km mutta tuli takaisin.

                            Tehdyt toimenpiteet:
                            - Alatukivarret ja helat vaihdettu
                            - Jarrusatulat aukaistu/putsattu
                            - Raidetankoja väännelty vaikka mitenpäin, ei löydy välystä.
                            - Levyn ja navan välistä ruosteet putsattu, vaikka ei ihmeitä ollut.

                            Alkaa loppua ideat missä vika voisi olla?

                            Voiko löysä kallistuksenvakaajan nivel aiheuttaa ratin vispausta? Toinen voi olla hieman löysä.

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Jotenkin vaikuttaisi alatukivarren takapuslalta :think
                              ...onko ne puslat varmasti hyvät?
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎