Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etunavan hitsaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Julmis
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 89
    • Kajaani

    E36 etunavan hitsaaminen

    Onko kukaan hitsannut etunapoihin uusia kiinikkeitä jarrusatuloita varten. Kiinostaisi kovasti kestävyys kun ovat jonkinlaista valurautaa ja pitäisi katkaista ja hitsata uudet korvakot Brembon jarruja varten.

    Kelpaa myös paremmat neuvot kuinka saa kiinni Seat cupran 4-mäntä brembo satulat ko. etunapoihin 296mm levyn kanssa.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Ei taida olla ihan laillinen homma hitsailla noita osia.

    Eikä se jarrusatula tule edes napaan kiinni...

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by Julmis View Post
      Onko kukaan hitsannut etunapoihin uusia kiinikkeitä jarrusatuloita varten. Kiinostaisi kovasti kestävyys kun ovat jonkinlaista valurautaa ja pitäisi katkaista ja hitsata uudet korvakot Brembon jarruja varten.

      Kelpaa myös paremmat neuvot kuinka saa kiinni Seat cupran 4-mäntä brembo satulat ko. etunapoihin 296mm levyn kanssa.
      ovat kyllä ihan kahdella pultilla ne satulan kannakkeet kiinni
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        #4
        Itte kyllä koneistasin ennemmin adapterit kiinteille satuloille kuin alkasin katkomaan & hitsailemaan.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • Julmis
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 89
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Ei taida olla ihan laillinen homma hitsailla noita osia.

          Eikä se jarrusatula tule edes napaan kiinni...
          Tiedän kyllä. Kyseessä f-ryhmän ralliauto.

          Jos oisin kirjoittanut, että "olka-akseli" niin seuraava olisi sanonut, että "Eikä se jarrusatula tule edes olka-akseliin kiinni...". Kerro ihmeessä minkä laitan oikeaksi sanaksi että kelpaisi? Ymmärsit kuitenkin vai pitääkö tarkentaa että mistä on kyse?

          Originally posted by peto2 View Post
          ovat kyllä ihan kahdella pultilla ne satulan kannakkeet kiinni
          Taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin? Nyt ei ole kyseessä 316:n jarrupäivitys 325:n jarruiksi.

          Originally posted by nut View Post
          Itte kyllä koneistasin ennemmin adapterit kiinteille satuloille kuin alkasin katkomaan & hitsailemaan.
          Näin tekisinkin ehdottomasti, mutta kun täytyy saada 15" vanne m3:seen niin joutuu laittamaan 296mm levyn ja silloin ko. jarrusatula ei mahdu riittävän syvälle ilman korvakon muutosta. Jos kyseessä olisi joku +320mm levy niin ei olisi ongelmaa.

          Comment

          • Julmis
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 89
            • Kajaani

            #6
            Tuolta löytyy tarkemmin kerrottu ongelma johon etsin ratkaisua. Nyt kiinnostaisi tui hitsaushomma.

            Comment

            • nut
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1613
              • Vaasa/Kauhajoki

              #7
              Ahaa, nyt sytyttää mistä kysymys, eli pökkää niihin sarviin kiinni missä se alkuperänen kannakerauta on kiinni? Kaipa sen hitsaamallakin saa kestämään, mutta tuli vaan ideana mieleen, että pystyistkö siihen napaan koneistamaan suoraan esim. jengat joihin adapteri kiinni ja hilppais ne alkuperäset kiinnikkeet kokonaan pois?
              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

              Comment

              • Julmis
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 89
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by nut View Post
                Ahaa, nyt sytyttää mistä kysymys, eli pökkää niihin sarviin kiinni missä se alkuperänen kannakerauta on kiinni? Kaipa sen hitsaamallakin saa kestämään, mutta tuli vaan ideana mieleen, että pystyistkö siihen napaan koneistamaan suoraan esim. jengat joihin adapteri kiinni ja hilppais ne alkuperäset kiinnikkeet kokonaan pois?

                Oikein ymmärretty.

                Yksi vaihtoehto olisi noin kuin tuolla ralli.netin palstalla yksi neuvoi. Jättää alemman alkuperäiseen kohtaan ja lyhentää ylempää ja siirtää satulaa pikkuisen ylemmäs, että ohittaa sen alemman "sarven" jolloin satula pääsisi painumaan syvemmälle ja samalla jäisi ainakin toinen joka olisi alkuperäinen (varmempi) kinnike.

                Mielestäni ei ole mahdollista toteuttaa noin kuin mietit, koska sarvet eivät ole suorat vaan tulevat useammalla mutkalla napalinjasta ulos. Olen tutkinut tuotakin.

                Näitä on laitettu kymmeniin e36:iin, mutta tuolla rallinetissä on niin kuollutta joten pitää olla tuuria että paikalle sattuu joku joka tietää ja kertoo.

                Helpoimmalla pääsisi kun laittaisi Brembon jyrsikoneeseen ja ajaisi kiinnityspinnasta noin 10mm pois. Pitäs vaan tietää onko siinä varoja moiseen.

                Satulat ovat siis radiaalikiinitteiset. http://badger-5.com/bin/brembo-kit-picture.jpg

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Julmis View Post
                  Tiedän kyllä. Kyseessä f-ryhmän ralliauto.

                  Jos oisin kirjoittanut, että "olka-akseli" niin seuraava olisi sanonut, että "Eikä se jarrusatula tule edes olka-akseliin kiinni...". Kerro ihmeessä minkä laitan oikeaksi sanaksi että kelpaisi? Ymmärsit kuitenkin vai pitääkö tarkentaa että mistä on kyse?



                  Taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin? Nyt ei ole kyseessä 316:n jarrupäivitys 325:n jarruiksi.



                  Näin tekisinkin ehdottomasti, mutta kun täytyy saada 15" vanne m3:seen niin joutuu laittamaan 296mm levyn ja silloin ko. jarrusatula ei mahdu riittävän syvälle ilman korvakon muutosta. Jos kyseessä olisi joku +320mm levy niin ei olisi ongelmaa.
                  Aloitetaan nyt tällä metodilla että sori tuosta napa / olka-akseli v****ilusta.
                  Vähän tämä joulun aika stressaa, kun en pidä siitä kaikesta hässäkästä mitä se aiheuttaa. Tulee siis auottua päätä ihan turhasta, kiitän rakentavasta kritiikistä

                  Ja toiseen asiaan: valurautaa saa kyllä hitsattua mutta vaatii sopivan puikon ja esilämmityksen pillillä. En harjoittelisi jarruosien kanssa tuota hommaa.

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by Julmis View Post
                    Kyseessä f-ryhmän ralliauto.
                    Ihan tiedoksi, että ei ole asiaa rallipoluillekaan hitsatuilla olka-akseleilla.

                    Comment

                    • Julmis
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 89
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by metake View Post
                      Ihan tiedoksi, että ei ole asiaa rallipoluillekaan hitsatuilla olka-akseleilla.
                      Ihan tiedoksi sinnekkin päin, että tiedetään kyllä mikä on kiellettyä ja mikä sallittua.

                      Jonkin verran enemmän kiinnostaisi tiedot tuosta hitsaus kokemuksista kun nämä ylimääräiset viisastelut.

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2043
                        • Riihimäki

                        #12
                        On niitä hitsailtu ratavehkeisiin ihan migillä eikä ole ollut ongelmia. En nyt tiedä mitä se materiaali tarkalleen on, mutta lähempänä takoterästä kuin patarautaa kuitenkin ja ihan hyvin hitsattavaa kamaa. Sehän ei poista ongelmaa jos hitsaaminen on säännöissä kielletty.

                        Disclaimer: en ole itse hitsannut eikä hitsattuja korvakkeita löydy omasta autostani.

                        Comment

                        • Julmis
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 89
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by racing02 View Post
                          On niitä hitsailtu ratavehkeisiin ihan migillä eikä ole ollut ongelmia. En nyt tiedä mitä se materiaali tarkalleen on, mutta lähempänä takoterästä kuin patarautaa kuitenkin ja ihan hyvin hitsattavaa kamaa. Sehän ei poista ongelmaa jos hitsaaminen on säännöissä kielletty.

                          Disclaimer: en ole itse hitsannut eikä hitsattuja korvakkeita löydy omasta autostani.
                          Juuri tänään tutkin tuota materiaalia tarkemmin ja tulin siihen tulokseen samoin, että lähempänä normaalia valssattua rautaa kuin normi valua. Pitää jatkaa tutkimuksia.

                          Comment

                          • Tema73
                            Newbiemmer
                            • Jul 2009
                            • 1
                            • Suomi

                            #14
                            Toivottavasti et oikeesti niitä hitsaa ja mene vielä sellaisella autolla ajamaan mihinkään kilpailuun ja kerrothan kartturille myös että autosta voi jarrut tippua kesken kisan!!!!

                            Comment

                            • metake
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 331
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by Julmis View Post
                              Ihan tiedoksi sinnekkin päin, että tiedetään kyllä mikä on kiellettyä ja mikä sallittua.

                              Jonkin verran enemmän kiinnostaisi tiedot tuosta hitsaus kokemuksista kun nämä ylimääräiset viisastelut.
                              Jos kerran tiedät että se on kiellettyä, niin miksi vitussa pitää edes pohtia enään sitä hitsaamista?

                              Juuri tällaisista "pelle pelottomista" saa harrastajat kiittää kokoajan kiristyviä sääntöjä, 5 vuoden välein vaihdettavia penkkejä ja vöitä ym. Mutta voidaanhan sitä ottaa ensi vuonna sitten vaikka alustan osat, ja erityisesti jarrut, erityistarkkailuun.

                              Ja ihan tiedoksi, että se olka-akseli ei ole mitään valurautaa, vaan muottiin taottua takoterästä tai valuterästä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎