Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 316 M40 -92 Päästöt/käynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fokke
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 50
    • Turku

    e36 316 M40 -92 Päästöt/käynti

    Eli eli e36 m40 moottorilla tuli tammikuussa ostettua normaalisti käyvänä mutta ylikuumenemis oireisena. Hommasin autoon purkamolta ''ehjän'' samanlaisen moottorin ja se laitettiin paikalleen, ENSIMMÄISESTÄ starttauksesta lähtien se ei ole pysynyt käynnissä ilman kaasua tai kaasuvaijeria kiristämättä, eli jos kaasuvaijerin päästää löysälle sammuu kuin saunalyhty Se toinen vanha moottori kävi nätisti vaikka hetken kuluttua ylikuumenikin. Kokeilin vanhasta toimivan tyhjäkäynti moottorin --> ei vaikutusta. Koko imusarja vanhasta --> ei vaikutusta

    Olen siihen uudempaan koneeseen nyt vaihtanut Kannentiivisteen, pakosarjan tiivisteen, imusarjan tiivisteet, venakopan tiivisteen, vesipumpun, polttoainesuodattimen, tulpat, öljyt, jäähdytysnesteet, ilmanputsarin, virranjakajan pyörijän ja kannen, jakohihnan. --> millään näistä ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin, mutta kierroksilla kulkee hienosti.

    Kävin tänään näyttämässä autoa innoissani leimalle, seuraus: HC 600ppm lambda reilusti alle yhden eli rikkaalla käy pannu

    Vikakooditkin voisin lukea jos voisin saada hyvät ohjeet joltakin? (Ledikynätesteri ja yleismittari löytyy)

    Kaikki apu otetaan nyt nöyrästi vastaan sillä tästä piti tulla itselleni hyvä käyttis mutta eihän se onnistu ilman leimaa noilla HC 600 arvoilla

    KIITOS JO ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA!!
    Last edited by Fokke; 11-05-2010, 01:33. Reason: Bad information
    Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

    Käyttis: Lexus is200
    Prokkis: e32 750iL
  • sleepertuning
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 662
    • Kotka

    #2
    Kampiakselin asentoanturista pitäis löytyä yleismittarilla noin 1000Ohmin vastus.
    Se on induktioanturi eikä täten tarvi toimiakseen mitään virtaa tms.

    Comment

    • Fokke
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 50
      • Turku

      #3
      Originally posted by sleepertuning View Post
      Kampiakselin asentoanturista pitäis löytyä yleismittarilla noin 1000Ohmin vastus.
      Se on induktioanturi eikä täten tarvi toimiakseen mitään virtaa tms.
      Jeps kunnossa on, anturi siis auto tekee vieläkin kuolemaa kaasuläppä kiinni
      Last edited by Fokke; 11-05-2010, 01:35.
      Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

      Käyttis: Lexus is200
      Prokkis: e32 750iL

      Comment

      • Fokke
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 50
        • Turku

        #4
        Mikä merkitys sillä tulpanjohdon ympärille tulevalla johdolla on? Luulin ensin että kierroslukua se donitsi mittailee mutta kierros mittari toimii ilman sitäkin?? Alan olla aika ulalla tuon kanssa:think kuitenkin jos sen johdon irrottaa liittimestä ei ole vaikutusta auton käyntiin. Kuuluuko edes olla?
        Last edited by Fokke; 11-05-2010, 01:37.
        Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

        Käyttis: Lexus is200
        Prokkis: e32 750iL

        Comment

        • Fokke
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 50
          • Turku

          #5
          Se nyt on saatava tietää että KUULUKO kyseisen koneen käydä tyhjäkäyntiä kaasuläppä TÄYSIN kiinni pelkän tyhjäkäyntimoottorin turvin vai kuuluuko kaasuläpän olla hieman raollaan esim. jossain olen nähnyt että kaasuläpän vivusto jää säätöruuvin varaan kantamaan hieman vaikka vaijeri olisikin löysässä auton käydessä joutokäyntiä. Omassa ei läppä kiinni ole mitään tyhjäkäyntiä, läppää avaamalla sen saa käymään tasaisesti mutta onko se väärin.

          Viisaammat valaiskoon asiaa.
          Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

          Käyttis: Lexus is200
          Prokkis: e32 750iL

          Comment

          • Phaedrus
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1888
            • Helsinki

            #6
            Tutkimukset voi käynnistää esimerkiksi tästä threadista.

            Comment

            • Fokke
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 50
              • Turku

              #7
              Originally posted by Phaedrus View Post
              Tutkimukset voi käynnistää esimerkiksi tästä threadista.
              Juu kiitos olihan tuolla hyvää tietoa, tilasin juuri uuden tyhjäkäynti moottorin ja varmuuden vuoksi uuden imuilman haitariputken 215e

              Postailen tänne miten käy
              Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

              Käyttis: Lexus is200
              Prokkis: e32 750iL

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Fokke View Post
                Juu kiitos olihan tuolla hyvää tietoa, tilasin juuri uuden tyhjäkäynti moottorin ja varmuuden vuoksi uuden imuilman haitariputken 215e
                Auts (hinta, siis). Saitko poissuljettua että vika on nimenomaan lisäilmaluistissa eikä mahdollisesti muualla? Jos lisäilmaluistista ottaa sähköt irti niin luistin pitäisi muistaakseni jäädä raolleen, milloin auto käy hieman reippaammilla tyhjäkäynnillä. Luistin puhdistaminen on usein riittävä hoitokeino. Jos kaasuläpänasentotunnistin (TPS) ei toimi kunnolla ei lisäilmaluisti saa ohjausta eikä se voi toimia (milloin vika on TPS:ssä eikä luistissa). Vaihto-osia kannattaa etsiä myös romuttamolta/foorumilta.

                Comment

                • Fokke
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 50
                  • Turku

                  #9
                  Juu tietäisit mitä on kaikki tohon maksanut pidät mua hulluna

                  Uutta osaa siis Jäähdytin, lämppärin puhallin, lambda, tulpat,öljyt, nesteet, kaikki suodattimet, kannentiiviste, kannenpultit, pakosarjan tiiviste, imusarjan tiivisteet, virranjakajan kansi + pyörijä, venakopan tiiviste, uusi akku, kaikki polttimot, vesipumppu, jakohihna, Ja nämä kaikki on siis ostettuun ja paikalleen tuikattuun vaihtokoneeseen niin ja aivan uudet renkaatkin siihen tuli 225/45/17

                  Sit on tuo haitarikumi ja tyhjis moottori. Käyttäjällä MAKKE oli vaan täsmälleen samat oireet ja ne poistui lisäilmaluistin vaihdolla.

                  Itselleni käyttistä yritän tästä tehdä mutta on sanomattakin selvää että ellen saa sitä käymään tyhjää ja menemään päästöistä, olen kusessa

                  Bottom line e36 m40 --> Hieno korimalli, pommi moottori.
                  Last edited by Fokke; 15-05-2010, 03:30.
                  Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

                  Käyttis: Lexus is200
                  Prokkis: e32 750iL

                  Comment

                  • Fokke
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 50
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Phaedrus View Post
                    Auts (hinta, siis). Saitko poissuljettua että vika on nimenomaan lisäilmaluistissa eikä mahdollisesti muualla? Jos lisäilmaluistista ottaa sähköt irti niin luistin pitäisi muistaakseni jäädä raolleen, milloin auto käy hieman reippaammilla tyhjäkäynnillä. Luistin puhdistaminen on usein riittävä hoitokeino. Jos kaasuläpänasentotunnistin (TPS) ei toimi kunnolla ei lisäilmaluisti saa ohjausta eikä se voi toimia (milloin vika on TPS:ssä eikä luistissa). Vaihto-osia kannattaa etsiä myös romuttamolta/foorumilta.
                    Semmonen vielä että jos kone on lämmin ja käy ''tyhjää'' siis läppä raollaan ja ottaa lisäilmaluistin johdon irti, kuulu suhahdus ja kierrokset nousee
                    Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

                    Käyttis: Lexus is200
                    Prokkis: e32 750iL

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Fokke View Post
                      Mikä merkitys sillä tulpanjohdon ympärille tulevalla johdolla on? Luulin ensin että kierroslukua se donitsi mittailee mutta kierros mittari toimii ilman sitäkin?? Alan olla aika ulalla tuon kanssa:think kuitenkin jos sen johdon irrottaa liittimestä ei ole vaikutusta auton käyntiin. Kuuluuko edes olla?
                      Jos auton imusarja on koottu niin että varmasti ei vuoda ilmaa liitokset ja jokainen ilmaletku on paikallaan ja ilman halkeamia & murtumia ja auto käyttäytyy samoin kahdella eri tyhjäkäyntimoottorilla niin vika löytynee jostakin kauempaa.
                      Esimerkiksi saako moottorinohjausboksi tietoa moottorin kierrosluvuista että osaa antaa tietoja tyhjäkäyntimoottorille? => joku piuha poikki, liitin löysällä tai hapettunut?
                      Kaasuläpän asentotunistin, onko säädetty kohdalleen, muuttuuko arvot molemmissa kaasuläpän ääripäissä?
                      Entä moottorinohjausboksin liitin, onko kunnossa eikä hapettumia?
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Fokke View Post
                        Juu tietäisit mitä on kaikki tohon maksanut pidät mua hulluna
                        No, oma E30 & M40 yhdistelmä vaatii myös paksua lompakkoa, on tullut tutuksi

                        Originally posted by Fokke View Post
                        Uutta osaa siis Jäähdytin, lämppärin puhallin, lambda, tulpat,öljyt, nesteet, kaikki suodattimet, kannentiiviste, kannenpultit, pakosarjan tiiviste, imusarjan tiivisteet, virranjakajan kansi + pyörijä, venakopan tiiviste, uusi akku, kaikki polttimot, vesipumppu, jakohihna, pyyhkijät. Ja nämä kaikki on siis ostettuun ja paikalleen tuikattuun vaihtokoneeseen niin ja aivan uudet renkaatkin siihen tuli 225/45/17
                        Joo, kyllähän noista hankinnoista moni kannattaa tehdä uutena, esimerkiksi öljyt ja suodattimet Kulutusosat on fiksuinta hankkia uutena (ei yleensä marmoritiskiltä vaan Motonetista tai KL:sta) mutta lisäilmaluistin kaltaiset laitteet hankkisin itse kyllä käytettynä.

                        Originally posted by Fokke View Post
                        Sit on tuo haitarikumi ja tyhjis moottori. Käyttäjällä MAKKE oli vaan täsmälleen samat oireet ja ne poistui lisäilmaluistin vaihdolla.
                        Right. Ongelma on siinä, että oireet voivat johtua useasta eri asiasta, joten vikadiagnostiikassa on oleellista poissulkea mahdolliset selitykset, yksi kerrallaan. Tyhjäkäyntiongelma voi johtua viallisen lisäilmaluistin lisäksi yhtä hyvin esimerkiksi imuvuodosta tai kuluneesta ilmamäärämittarista. Pelkkien oireiden perusteella ei kannata vielä tehdä johtopäätöksiä vaan vika pitää saada paikallistettua oikeasti (itsekin on tullut maksettua oppirahoja).

                        Originally posted by Fokke View Post
                        Semmonen vielä että jos kone on lämmin ja käy ''tyhjää'' siis läppä raollaan ja ottaa lisäilmaluistin johdon irti, kuulu suhahdus ja kierrokset nousee
                        Kuulostaa siltä että lisäilmaluisti toimii. Paha sanoa toimiiko oikein, mutta ainakin reagoi johdonmukaisesti (= ei ainakaan jumissa). Kannattaa mitata se TPS toisessa ketjusssa olleiden ohjeiden ohjeiden mukaisesti, vika voi olla TPS:n mikrokytkimessä.

                        Originally posted by Fokke View Post
                        Bottom line e36 m40 --> Hieno korimalli, pommi moottori.
                        I'll second that!

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Fokke View Post
                          Itselleni käyttistä yritän tästä tehdä mutta on sanomattakin selvää että ellen saa sitä käymään tyhjää ja menemään päästöistä, olen kusessa
                          Onhan tarkastettu että pakosarjassa ei ole ylimääräisiä reikiä (aiheuttaa helposti ongelmia päästöissä)? Toinen mikä aiheuttaa helposti ongelmia tyhjäkäyntiin ja päästöihin on kulunut ilmamäärämittari (IMM). Onko IMM avattu ja katsottu onko siihen kulunut urat? Varaosa maksaa uutena +400 euroa, joten jos viallinen niin kannattaa avata ja yrittää saada fiksattua (ohjeita löytyy searchilla hyvin) tai hankkia osa käytettynä. Paras ja melkeinpä ainoa kunnon tapa poissulkea IMM vika on hankkia jostain lainaan ehjäksi tiedetty IMM.

                          Comment

                          • Fokke
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 50
                            • Turku

                            #14
                            Auto menee yhdelle pajalle huomenna aamusta ja toivottavasti siitä käryt jotenkin saadaan ulos, vituttaa vaan että ei ehtineet vielä tulla uusi tyhjis moott. ja imuputki.

                            Kerroppa Phaedrus kun olit jossain threadilla noita m40 potentiaalisia imuvuotokohteita listannut ja siinä oli kaasuläpän oikeassa yläkulmassa ''Vuoristoilmanpaine'' kohta eli ilmeisesti MAP--> Imusarjan absoluuttinen paine liitäntä, olit kuitenkin neuvonut että sen voi tukkia? Minulla on siinä kaasuläpän oik. yläkulmassa tankin höyryjen kierrätys letku aktiivihiilisuotimelta.

                            Voiko SEN tukkia? vai tarkoititko jotain eri paikkaa ja olen käsittänyt väärin?
                            Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

                            Käyttis: Lexus is200
                            Prokkis: e32 750iL

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Fokke View Post
                              Kerroppa Phaedrus kun olit jossain threadilla noita m40 potentiaalisia imuvuotokohteita listannut ja siinä oli kaasuläpän oikeassa yläkulmassa ''Vuoristoilmanpaine'' kohta eli ilmeisesti MAP--> Imusarjan absoluuttinen paine liitäntä, olit kuitenkin neuvonut että sen voi tukkia? Minulla on siinä kaasuläpän oik. yläkulmassa tankin höyryjen kierrätys letku aktiivihiilisuotimelta. Voiko SEN tukkia? vai tarkoititko jotain eri paikkaa ja olen käsittänyt väärin?
                              Omassa pommissa oikealle ylös tulee ylimääräinen liitoskohta, jonka olen päätellyt muiden juttujen perusteella olevan 'vuoristoilmanpaineeseen' tms. liittyvä optio. Omassa autossa ei ole katalysaattoria eikä bensahöyryjen kierrätysjärjestelmää. Voi olla että jutut ovat väärässä ja että mainitsemasi liitoskohta liittyy kaikissa koneissa bensahöyryjen kierrätykseen. On myös mahdollista että kaasuläppäkoteloita olisi erilaisilla rungoilla... En tiedä vaikuttaako liitoksen tulppaaminen autosi toimintaan millään tavalla. Toisaalta sitä on turha jäädä pohtimaan, kunhan vaan varmistat että sitä kautta ei pääse syntymään imuvuotoa. Jos pystyt niin ota kuva siitä kaasarikotelosta siten että kaikki johdot ja liitokset ovat kuvassa.

                              Tuliko sieltä pajalta lisätietoa tyhjäkäynti/päästöongelmiin?
                              Last edited by Phaedrus; 14-05-2010, 16:47.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎