Onko kardaani suora? Omassa autossa (e39) oli vastaava ongelma, joka poistui lopulta vasta kardaanin vaihtamisella.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä
Collapse
X
-
Originally posted by Ravermeister View PostValitettavasti näissä tapauksissa vika on 99 prosenttisesti jossain muualla kuin siinä rättinivelessä... Joku siellä vispaa tai on epätasapainossa joka sitten hajottaa sen rättinivelen.
Vanhalla oli ajettu ainakin paljo. +100tkm uskosin eli sen laittasin vanhenemisen piikkiin, mutta jos uus kestää 2vko niin se ei oikein ole normaalia.
Että mikä siinä olisi voinut yhtäkkiä rueta vispaamaan kun tuollalailla paikkoja rikkoo?
Comment
-
-
Originally posted by Komulainen View PostJaahas. Eli vikaa kannattaa etsiä mistä?
Vanhalla oli ajettu ainakin paljo. +100tkm uskosin eli sen laittasin vanhenemisen piikkiin, mutta jos uus kestää 2vko niin se ei oikein ole normaalia.
Että mikä siinä olisi voinut yhtäkkiä rueta vispaamaan kun tuollalailla paikkoja rikkoo?
Eli kardaanin kannatinlaakeri esijännitettiin kun laitettiin paikalleen? muistaakseni rättinivelessäkin oli merkitystä sillä mihin reikiin tulee kardaanin ja mihin vaihdelaatikon puoleiset pultit?-Turku Connection-
HDJ80 4.2TD
ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i
Comment
-
-
Rättinivelen voi pistää myös väärin, sen esijännitys on myös tärkeää. Eli sieltä lähtisin minäkin ensimmäisenä vikaa etsimään. Kardaanin pituuden säätö on yksi vaihtoehto myös, joskin hitusen epäuskottava.
Jos täristys tulisi ainoastaan kuormattuna, voisi vetoakseleista hakea vikaa (paljon kuormaa, perä laskee -> vetoakseleiden kulmat muuttuvat -> mahdollinen täristys). Hitusen kaukaa haettua toki, luulisi täristävän kaikissa asennoissa.ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by Ravermeister View PostMenikö se 2 viikkoa sitten tehty vaihto oikein?
Eli kardaanin kannatinlaakeri esijännitettiin kun laitettiin paikalleen? muistaakseni rättinivelessäkin oli merkitystä sillä mihin reikiin tulee kardaanin ja mihin vaihdelaatikon puoleiset pultit?
Tais syyllinen löytyä.
Originally posted by Jonsku View PostRättinivelen voi pistää myös väärin, sen esijännitys on myös tärkeää. Eli sieltä lähtisin minäkin ensimmäisenä vikaa etsimään. Kardaanin pituuden säätö on yksi vaihtoehto myös, joskin hitusen epäuskottava.
Jos täristys tulisi ainoastaan kuormattuna, voisi vetoakseleista hakea vikaa (paljon kuormaa, perä laskee -> vetoakseleiden kulmat muuttuvat -> mahdollinen täristys). Hitusen kaukaa haettua toki, luulisi täristävän kaikissa asennoissa.
Tärinä tai siis pikemminkin hakkaaminen tulee kiihdyttäessä silloin kun kardaani on kovalla väännöllä. :think
Comment
-
-
Täällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...
Kyllä miun omakohtainen näkemys on, että kuminpoltto yms. muu mukava kytkinpotkuineen sen rättinivelen rikkoo.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostTäällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostTIS kertoo kumpaan suuntaan se on, muistaakseni eteenpäin. Juurikin tota venytystähän se on, ei mikään kummempi juttu mutta jos jättää tekemättä niin ongelmat on taattu.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by Komulainen View PostMitähän tuo esijännittäminen meinaa?
Tais syyllinen löytyä.
Miten sen väärin voi asentaa? Sehän on täysin symmetrinen kahto sitä miten tahansa. Pituus tuskin tekee sitä IMO.
Tärinä tai siis pikemminkin hakkaaminen tulee kiihdyttäessä silloin kun kardaani on kovalla väännöllä. :think
Itsellä hakkasi kardaani kiihdytettäessä pohjan lämpösuojiin, pienellä vasaroinnilla siitäkin selvisi.. Eli kannattaa vilkaista josko pakoputken lämpösuojissa on kardaanin jälkiä (jos pellit päässeet vääntyilemään jostain syystä).ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by humanoil View PostItellä oli vastaava ongelma jonka syyksi loppujen lopuksi paljastui täysin lopussa olevat takakelkan kumit. Kiihdyttäessä perän kulma pääsee muuttumaan ja repii rättinivelen pashaksi.i4 M50-23
EX:
318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostTäällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...
Kyllä miun omakohtainen näkemys on, että kuminpoltto yms. muu mukava kytkinpotkuineen sen rättinivelen rikkoo.
Originally posted by Cell View PostTIS kertoo kumpaan suuntaan se on, muistaakseni eteenpäin. Juurikin tota venytystähän se on, ei mikään kummempi juttu mutta jos jättää tekemättä niin ongelmat on taattu.
Mutta uusi yritys kunhan saan uuden, pitää samalla tarkistaa muutkin paikat jospa se loppuis sitten.
Comment
-
-
Jännityksistä en sen enempää tiedä kuin sen, että Kometilla kardaanihuollossa kun tasapainotus tarkastettiin hilut iskettiin takaisin kiinni. Luulisin, että siellä osaavat nuo temput tehdä...? Tuon tuon esijännityksen esille kuitenkin seuraavalla kerralla kun asiaa puidaan. Luultavasti kallistun tuon Juvanmalmin putiikin puoleen vielä kerran.
Yksi kaveri kaiketi vilkaisee tuota ensi viikolla. Hän heitti sellaisen idean, että moottorin tukikumit olisivat entiset ja tämän takia vetari pääsee elämään. Toki nuo takakelkan -kumitkin kuulostavat fiksulta vaihtoehdolta.
Revitellyt en ole. Ei ole mitään luottoa tehdä yhtään mitään muuta tuolla kuin ajella kuin mummo...F10 535d xdrive msport
Ex. e91 325xiA
Ex. e36 328i Coupé
Comment
-
-
Noniin, nyt on vaihdettu moottorin tukikumit, joista toinen varsinkin oli aivan riekaleina. Samalla tuo kardaanin & laatikon välinen nivel oli porsinut jälleen
Eli vian aiheuttaja kaiketi löytyi. Nyt on todella hiljaista ja kyyti on silky smooth. Toivottavasti pysyvästi Eli samanlaisessa tilanteessa kannattaa ne moottorin tukikumit tarkistaa ennen kuin alkaa vaihtamaan simona mitään muita osia. Tilanne voi olla takaisin lähtöpisteessä hyvinkin pian...F10 535d xdrive msport
Ex. e91 325xiA
Ex. e36 328i Coupé
Comment
-
-
Originally posted by Juggis View PostNoniin, nyt on vaihdettu moottorin tukikumit, joista toinen varsinkin oli aivan riekaleina. Samalla tuo kardaanin & laatikon välinen nivel oli porsinut jälleen
Eli vian aiheuttaja kaiketi löytyi. Nyt on todella hiljaista ja kyyti on silky smooth. Toivottavasti pysyvästi Eli samanlaisessa tilanteessa kannattaa ne moottorin tukikumit tarkistaa ennen kuin alkaa vaihtamaan simona mitään muita osia. Tilanne voi olla takaisin lähtöpisteessä hyvinkin pian...
Täristäminen tapahtuu eri tavalla ainakin, kuin aikaisemmin, eli ykkösellä kiihdyttäessä jossain 4500-5000rpm alkaa ja kakkosella sitten vielä vähän ylempänä.. Kolmosella sitten ei enää huomaakkaan mitään.
Eli ilmeisesti nuo moottorin tukikumit kannattaa ainakin tsekata, mutta mitä muuta? Mitä on voinut mennä rikki, joka pistää paikat täristämään näin? Voisiko olla, että itse uusi tukikumi ei olekaan ihan paska, vaan johtuu jostain muusta, jonka takia täristää nyt taas?
Oiskohan se kohta siesomaan koko kärry ja tallinhommaushommiin ihan tosissaan..
EDIT: joku heitti tuossa takakelkan puslista jotain, niin ne on käytännössä uudet (vaihdettu pari kk sitten) vahvikelappujen hitsaamisen yhteydessä.
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
Comment