Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328i kitkalukkoperällä - jurisee / täristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patu
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 542
    • Porvoo

    #31
    Onko kardaani suora? Omassa autossa (e39) oli vastaava ongelma, joka poistui lopulta vasta kardaanin vaihtamisella.
    BMW F30 330e LCI
    Buick Riviera 455cid -71


    Volvo V70 mk III - Ex
    Jaguar F-Pace - Ex
    Camaro 3gen - Ex
    Subaru Levorg - Ex
    Volvo V60 - Ex
    Porsche 924 - Ex
    BMW 1502 -76 - Ex
    The Best or Something - Ex
    BMW e39 540iA touring - Ex
    BMW e34 525iA touring - Ex
    BMW e34 520i -Ex
    etc.....

    Comment

    • Komulainen
      BTCF Member
      • Aug 2009
      • 112
      • Pyhäntä

      #32
      Originally posted by Ravermeister View Post
      Valitettavasti näissä tapauksissa vika on 99 prosenttisesti jossain muualla kuin siinä rättinivelessä... Joku siellä vispaa tai on epätasapainossa joka sitten hajottaa sen rättinivelen.
      Jaahas. Eli vikaa kannattaa etsiä mistä?
      Vanhalla oli ajettu ainakin paljo. +100tkm uskosin eli sen laittasin vanhenemisen piikkiin, mutta jos uus kestää 2vko niin se ei oikein ole normaalia.
      Että mikä siinä olisi voinut yhtäkkiä rueta vispaamaan kun tuollalailla paikkoja rikkoo?

      Comment

      • Ravermeister
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1508
        • Melkeen Turkkuses

        #33
        Originally posted by Komulainen View Post
        Jaahas. Eli vikaa kannattaa etsiä mistä?
        Vanhalla oli ajettu ainakin paljo. +100tkm uskosin eli sen laittasin vanhenemisen piikkiin, mutta jos uus kestää 2vko niin se ei oikein ole normaalia.
        Että mikä siinä olisi voinut yhtäkkiä rueta vispaamaan kun tuollalailla paikkoja rikkoo?
        Menikö se 2 viikkoa sitten tehty vaihto oikein?
        Eli kardaanin kannatinlaakeri esijännitettiin kun laitettiin paikalleen? muistaakseni rättinivelessäkin oli merkitystä sillä mihin reikiin tulee kardaanin ja mihin vaihdelaatikon puoleiset pultit?
        -Turku Connection-
        HDJ80 4.2TD
        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #34
          Rättinivelen voi pistää myös väärin, sen esijännitys on myös tärkeää. Eli sieltä lähtisin minäkin ensimmäisenä vikaa etsimään. Kardaanin pituuden säätö on yksi vaihtoehto myös, joskin hitusen epäuskottava.

          Jos täristys tulisi ainoastaan kuormattuna, voisi vetoakseleista hakea vikaa (paljon kuormaa, perä laskee -> vetoakseleiden kulmat muuttuvat -> mahdollinen täristys). Hitusen kaukaa haettua toki, luulisi täristävän kaikissa asennoissa.
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Komulainen
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 112
            • Pyhäntä

            #35
            Originally posted by Ravermeister View Post
            Menikö se 2 viikkoa sitten tehty vaihto oikein?
            Eli kardaanin kannatinlaakeri esijännitettiin kun laitettiin paikalleen? muistaakseni rättinivelessäkin oli merkitystä sillä mihin reikiin tulee kardaanin ja mihin vaihdelaatikon puoleiset pultit?
            Mitähän tuo esijännittäminen meinaa?
            Tais syyllinen löytyä.

            Originally posted by Jonsku View Post
            Rättinivelen voi pistää myös väärin, sen esijännitys on myös tärkeää. Eli sieltä lähtisin minäkin ensimmäisenä vikaa etsimään. Kardaanin pituuden säätö on yksi vaihtoehto myös, joskin hitusen epäuskottava.

            Jos täristys tulisi ainoastaan kuormattuna, voisi vetoakseleista hakea vikaa (paljon kuormaa, perä laskee -> vetoakseleiden kulmat muuttuvat -> mahdollinen täristys). Hitusen kaukaa haettua toki, luulisi täristävän kaikissa asennoissa.
            Miten sen väärin voi asentaa? Sehän on täysin symmetrinen kahto sitä miten tahansa. Pituus tuskin tekee sitä IMO.
            Tärinä tai siis pikemminkin hakkaaminen tulee kiihdyttäessä silloin kun kardaani on kovalla väännöllä. :think

            Comment

            • humanoil
              Newbiemmer
              • Jul 2008
              • 10
              • Lappeenranta

              #36
              Itellä oli vastaava ongelma jonka syyksi loppujen lopuksi paljastui täysin lopussa olevat takakelkan kumit. Kiihdyttäessä perän kulma pääsee muuttumaan ja repii rättinivelen pashaksi.
              E32 750il
              E23 735i highline

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #37
                Täällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...

                Kyllä miun omakohtainen näkemys on, että kuminpoltto yms. muu mukava kytkinpotkuineen sen rättinivelen rikkoo.
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Täällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...
                  TIS kertoo kumpaan suuntaan se on, muistaakseni eteenpäin. Juurikin tota venytystähän se on, ei mikään kummempi juttu mutta jos jättää tekemättä niin ongelmat on taattu.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    TIS kertoo kumpaan suuntaan se on, muistaakseni eteenpäin. Juurikin tota venytystähän se on, ei mikään kummempi juttu mutta jos jättää tekemättä niin ongelmat on taattu.
                    Jeps. Noh, ehkä toi sit selittää omalta osalta noi rättinivelen rikkoutumiset.
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #40
                      Originally posted by Komulainen View Post
                      Mitähän tuo esijännittäminen meinaa?
                      Tais syyllinen löytyä.
                      Sitä että vedetään keskilaakerin runkoa noin puoli senttiä eteenpäin ennenkuin se kiristetään koriin kiinni. Ei sen kummempaa.

                      Miten sen väärin voi asentaa? Sehän on täysin symmetrinen kahto sitä miten tahansa. Pituus tuskin tekee sitä IMO.
                      Tärinä tai siis pikemminkin hakkaaminen tulee kiihdyttäessä silloin kun kardaani on kovalla väännöllä. :think
                      Riippuu toki keskinivelestä, joissain on kiinnityskorvat epäsymmetrisesti ja joissain symmetrisesti.. E30 on ainakin kahta eri mallia, ja olisikohan E34:ssä ollut hitusen kauempana keskilinjasta toinen reikä.. En nyt ihan tarkkaan muista kun niin pitkä aika siitä kun viimeksi noita käsissä pyörittelin.

                      Itsellä hakkasi kardaani kiihdytettäessä pohjan lämpösuojiin, pienellä vasaroinnilla siitäkin selvisi.. Eli kannattaa vilkaista josko pakoputken lämpösuojissa on kardaanin jälkiä (jos pellit päässeet vääntyilemään jostain syystä).
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Jannu
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 221
                        • Klaukkala

                        #41
                        Originally posted by humanoil View Post
                        Itellä oli vastaava ongelma jonka syyksi loppujen lopuksi paljastui täysin lopussa olevat takakelkan kumit. Kiihdyttäessä perän kulma pääsee muuttumaan ja repii rättinivelen pashaksi.
                        Takakelkka kumit oli kans mun vanhassa e36 IS loppu. Juuri samoilla oireilla ja ainut mitä vaihdettiin oli kumit...
                        i4 M50-23

                        EX:
                        318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

                        Comment

                        • Komulainen
                          BTCF Member
                          • Aug 2009
                          • 112
                          • Pyhäntä

                          #42
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Täällä kaikki puhuu siitä esijännityksestä, mutta ei sit kukaan osaa sanoa, että miten se konkreettisesti tehdään? Vai oliko se pelkästään toi, että kannatinlaakerin runkoa pitää "venyttää" 5mm taaksepäin? Vai kumpaan suuntaan se nyt sit olikaan...

                          Kyllä miun omakohtainen näkemys on, että kuminpoltto yms. muu mukava kytkinpotkuineen sen rättinivelen rikkoo.
                          Kieltämättä on tullut vähän rääkättyä.

                          Originally posted by Cell View Post
                          TIS kertoo kumpaan suuntaan se on, muistaakseni eteenpäin. Juurikin tota venytystähän se on, ei mikään kummempi juttu mutta jos jättää tekemättä niin ongelmat on taattu.
                          Juu, se on varmaan eteenpäin kun ei se mennyt kun hieman venyttämällä paikalleen.
                          Mutta uusi yritys kunhan saan uuden, pitää samalla tarkistaa muutkin paikat jospa se loppuis sitten.

                          Comment

                          • Juggis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 197
                            • Espoo

                            #43
                            Jännityksistä en sen enempää tiedä kuin sen, että Kometilla kardaanihuollossa kun tasapainotus tarkastettiin hilut iskettiin takaisin kiinni. Luulisin, että siellä osaavat nuo temput tehdä...? Tuon tuon esijännityksen esille kuitenkin seuraavalla kerralla kun asiaa puidaan. Luultavasti kallistun tuon Juvanmalmin putiikin puoleen vielä kerran.

                            Yksi kaveri kaiketi vilkaisee tuota ensi viikolla. Hän heitti sellaisen idean, että moottorin tukikumit olisivat entiset ja tämän takia vetari pääsee elämään. Toki nuo takakelkan -kumitkin kuulostavat fiksulta vaihtoehdolta.

                            Revitellyt en ole. Ei ole mitään luottoa tehdä yhtään mitään muuta tuolla kuin ajella kuin mummo...
                            F10 535d xdrive msport
                            Ex. e91 325xiA
                            Ex. e36 328i Coupé

                            Comment

                            • Juggis
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 197
                              • Espoo

                              #44
                              Noniin, nyt on vaihdettu moottorin tukikumit, joista toinen varsinkin oli aivan riekaleina. Samalla tuo kardaanin & laatikon välinen nivel oli porsinut jälleen

                              Eli vian aiheuttaja kaiketi löytyi. Nyt on todella hiljaista ja kyyti on silky smooth. Toivottavasti pysyvästi Eli samanlaisessa tilanteessa kannattaa ne moottorin tukikumit tarkistaa ennen kuin alkaa vaihtamaan simona mitään muita osia. Tilanne voi olla takaisin lähtöpisteessä hyvinkin pian...
                              F10 535d xdrive msport
                              Ex. e91 325xiA
                              Ex. e36 328i Coupé

                              Comment

                              • kmn
                                Moderator
                                • May 2009
                                • 6020
                                • Sipoo

                                #45
                                Originally posted by Juggis View Post
                                Noniin, nyt on vaihdettu moottorin tukikumit, joista toinen varsinkin oli aivan riekaleina. Samalla tuo kardaanin & laatikon välinen nivel oli porsinut jälleen

                                Eli vian aiheuttaja kaiketi löytyi. Nyt on todella hiljaista ja kyyti on silky smooth. Toivottavasti pysyvästi Eli samanlaisessa tilanteessa kannattaa ne moottorin tukikumit tarkistaa ennen kuin alkaa vaihtamaan simona mitään muita osia. Tilanne voi olla takaisin lähtöpisteessä hyvinkin pian...
                                Noniin, mulla kesti Mätänetin tukilaakeri max 200km. Tarkalleen ottaen kun osat oli paikallaan ja ensimmäisestä risteyksestä lähdin, niin JURJUR.... Kuvittelin, että nyt hourin oikeasti ja ei siellä mitään vikaa ole. Noh, hyvinkäällähän sen sitten huomas miittireissulla kun parkkikselle saavuttiin. PERKELE. Kardaani laitettiin takaisin samoille booreille, kuin missä oli ja kannatinlaakerin/kumin esijännitys tehty myös. Ristikossa ei havaittu kummempaa klappia, enkä usko että tuosta voisi johtua (tosin mistäs minä mitään tiedän). Kumilimppu oli myös hyväkuntoisen näköinen ja se onkin vaihdettu viime kesänä.

                                Täristäminen tapahtuu eri tavalla ainakin, kuin aikaisemmin, eli ykkösellä kiihdyttäessä jossain 4500-5000rpm alkaa ja kakkosella sitten vielä vähän ylempänä.. Kolmosella sitten ei enää huomaakkaan mitään.

                                Eli ilmeisesti nuo moottorin tukikumit kannattaa ainakin tsekata, mutta mitä muuta? Mitä on voinut mennä rikki, joka pistää paikat täristämään näin? Voisiko olla, että itse uusi tukikumi ei olekaan ihan paska, vaan johtuu jostain muusta, jonka takia täristää nyt taas?

                                Oiskohan se kohta siesomaan koko kärry ja tallinhommaushommiin ihan tosissaan..

                                EDIT: joku heitti tuossa takakelkan puslista jotain, niin ne on käytännössä uudet (vaihdettu pari kk sitten) vahvikelappujen hitsaamisen yhteydessä.

                                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                                --
                                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎