Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti ei pysy suorassa (E36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr_Doctor
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 226
    • Parolannummi

    Ratti ei pysy suorassa (E36)

    Tämmönen ongelma E36 M3:essa, että ratti ei pysy suorassa. Ajoin auton keväällä lumipenkkaan, jonka johdosta ratti kääntyi aavistuksen oikealle. Siinä se on pysynyt kuukausikaupalla eikä sen kummemmin ole omaa ajoa haitannut, mutta nyt huomasin että se on muutaman päivän aikana vääntäytynyt jo häiritsevästi vasemmalle. Mistä tämmönen johtuu? Pelkkä aurauskulmien säätö tuskin auttaa asiaan ainakaan pitkäksi aikaa, koska ratti tuntuu itsekseen vääntyilevän vasemmalle päin.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Naula renkaassa. Mut siis melkein mikä tahansa alustan vika voi saada tuon aikaan.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Mr_Doctor View Post
      Tämmönen ongelma E36 M3:essa, että ratti ei pysy suorassa. Ajoin auton keväällä lumipenkkaan, jonka johdosta ratti kääntyi aavistuksen oikealle. Siinä se on pysynyt kuukausikaupalla eikä sen kummemmin ole omaa ajoa haitannut, mutta nyt huomasin että se on muutaman päivän aikana vääntäytynyt jo häiritsevästi vasemmalle. Mistä tämmönen johtuu? Pelkkä aurauskulmien säätö tuskin auttaa asiaan ainakaan pitkäksi aikaa, koska ratti tuntuu itsekseen vääntyilevän vasemmalle päin.
      Olisko hyvä hieman kurkistaa sinne auton alle?

      Comment

      • Ämmyskä
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2010
        • 191
        • fin

        #4
        Oisko raidetanko/tangot päässy vääntymään jos penkkaan ajettu? Sata eri paikkaahan siellä voi tosiaan olla mistä tuo johtuu...
        Last edited by Ämmyskä; 10-06-2010, 14:55.

        Comment

        • Mr_Doctor
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 226
          • Parolannummi

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Olisko hyvä hieman kurkistaa sinne auton alle?
          Kiitos vinkistä! Kurkistin auton alle, mutta siellä oli vain asvalttia ja liiskaantunut purukumi. En usko vian olevan maaperäjohdannainen, pikemminkin epäilen sen tulevan auton alusta- ja ohjausrakenteista.

          Vaatiiko muuten kuinka korkean koulutuspohjan, että osaa antaa noin ammattimaisia vinkkejä?

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14410
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Mr_Doctor View Post
            Kiitos vinkistä! Kurkistin auton alle, mutta siellä oli vain asvalttia ja liiskaantunut purukumi. En usko vian olevan maaperäjohdannainen, pikemminkin epäilen sen tulevan auton alusta- ja ohjausrakenteista.
            Sinähän se varsinainen viisastelija olet... Tuota se Hemi varmasti tarkoittikin.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • zeneg
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 1238
              • Oulu

              #7
              No jos olet auton ajanut penkkaan ja sillon ratti kääntynyt oikealle, niin eikös ois jo silloin kannattanut katsoa mitä on mennyt kieroon? Käytä autoa jossain että katsovat onko alusta kunnossa jos ei itse osaa tai ei ole paikkaa. Todennäköisesti rt-pää/t väljä, tai alapallo/t.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16445
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Mr_Doctor View Post
                Kiitos vinkistä! Kurkistin auton alle, mutta siellä oli vain asvalttia ja liiskaantunut purukumi. En usko vian olevan maaperäjohdannainen, pikemminkin epäilen sen tulevan auton alusta- ja ohjausrakenteista.
                Mitähän purkkaa oli :think

                Comment

                • Mr_Doctor
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 226
                  • Parolannummi

                  #9
                  Originally posted by zeneg View Post
                  No jos olet auton ajanut penkkaan ja sillon ratti kääntynyt oikealle, niin eikös ois jo silloin kannattanut katsoa mitä on mennyt kieroon? Käytä autoa jossain että katsovat onko alusta kunnossa jos ei itse osaa tai ei ole paikkaa. Todennäköisesti rt-pää/t väljä, tai alapallo/t.
                  Olisi toki ollut fiksua, mutta eipä tullut tarkastutettua. Olisi pitäny huoltoon viedä kun ei itellä tiloja ole. Nyt on kuitenkin ajankohtainen käydä tarkistuttamassa, kun alkaa jo selvästi jo tuntumaan tuo vika. Ajatuksena oli täällä kysyä, että onko jokin tietty yleinen paikka E36:essa, mikä löysää vanhuuttaan ja aiheuttaa tuon ratin venkoilun..


                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mitähän purkkaa oli :think
                  Muistaakseni Jenkki Frozenia, tullut itellä se siihen liiskattua..
                  Last edited by Mr_Doctor; 10-06-2010, 15:47.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16445
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Mr_Doctor View Post
                    Ajatuksena oli täällä kysyä, että onko jokin tietty yleinen paikka E36:essa, mikä löysää vanhuuttaan ja aiheuttaa tuon ratin venkoilun..



                    Asiallisesti vastattuna: kaikki alustan osat, e36 on 10-19 v. auto.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Mr_Doctor View Post
                      Kiitos vinkistä! Kurkistin auton alle, mutta siellä oli vain asvalttia ja liiskaantunut purukumi. En usko vian olevan maaperäjohdannainen, pikemminkin epäilen sen tulevan auton alusta- ja ohjausrakenteista.

                      Vaatiiko muuten kuinka korkean koulutuspohjan, että osaa antaa noin ammattimaisia vinkkejä?
                      Minkähänlaisella koulupohjalla antamaani vihjettä ei selkeästi siis ymmärretty?

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Puuttumatta sen kummemmin koulutuspohjaan tai purukumin merkkiin, vika saattaa olla jälleen kerran ne etutukivarsien takapuslat jotka ovat revenneet/repeämässä.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Mr_Doctor
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 226
                          • Parolannummi

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Puuttumatta sen kummemmin koulutuspohjaan tai purukumin merkkiin, vika saattaa olla jälleen kerran ne etutukivarsien takapuslat jotka ovat revenneet/repeämässä.
                          Noniin, siinäpä yksi vaihtoehto joka täytyy tarkistaa jos tässä nyt ennen huoltoa saan auton johonki nostimelle että itse tuota kattelis..

                          Ummikkona kun voi olla hankala löytää noita vikakohtia alustasta, joku pusla voi hyvinkin näyttää ehjältä ulkoisesti, klappi löytyy vasta kun kunnolla vääntää tukivartta tms jollaki sorkkaraudalla..mutta täytyypää nuo Jürgenin tarjoamat puslat tsekata, kiitos vinkistä

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by Mr_Doctor View Post
                            Noniin, siinäpä yksi vaihtoehto joka täytyy tarkistaa jos tässä nyt ennen huoltoa saan auton johonki nostimelle että itse tuota kattelis..

                            Ummikkona kun voi olla hankala löytää noita vikakohtia alustasta, joku pusla voi hyvinkin näyttää ehjältä ulkoisesti, klappi löytyy vasta kun kunnolla vääntää tukivartta tms jollaki sorkkaraudalla..mutta täytyypää nuo Jürgenin tarjoamat puslat tsekata, kiitos vinkistä
                            Tohon ei tarvi ees nosturia ja sorkkarautaa. Paat vaan auton tasamaalle asvaltille parkkiin ja kässärillä pysymään paikoilleen, sitten otat reippaan otteen etupyörästä ja "pyörität" sitä eteen -> taakse -> eteen -> taakse. Jos se liikkuu(pyörii) niin luultavamminkin se pusla on revennyt. Omassa käppänässä liikui varmaan 5senttiä eikä se kumi vielä edes näyttänyt yhtään risalta. PowerFlexi pelasti päivän
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • -jm-
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2010
                              • 70
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kannattaa myös tarkistaa takaa pitkittäistukivarsien etupään puslat. Itellä (E36 325) oli se kuskinpuolen ihan paskana. Ja ratti venkoili vasemmalle ja kolahteli ku ajo moukun/kolon päältä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎