Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin/vauhtipyörä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fasti
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 671
    • FIN

    Kytkin/vauhtipyörä ongelma

    Elikkäs jumpattiin tossa juuri paikalleen E36 M3:seen 3.2 manual:iin
    -Uusi koneistettu teräsvauhtipyörä
    -Uusi sach race täydellinen kytkinpaketti
    + painelaakeri & silmälaakeri.

    Palikat tuntu menevän suht helposti paikaalleen ja kaiken pitäisi olla ok.

    -> Ensi käynnistys. Nätisti moottori käyntiin. Kohta rupeaa kuulumaan kova kirkuna, ei vaikutusta kytkimen polkemisella.
    -Startti ehkä jäi kainittamaan hammaskehään "uutuuttaan" ja aiheutti metelin.? Seuraavilla käynnistys kerroilla tämä ääni poistui täysin.
    -Ok, case closed-


    Sitten vaihteita -> ok kaikki menee päälle ja pysyy päällä.
    Ongelmana on että kun laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkinpolkimen ylös kuuluu kytkimen kiinni ottaessa ulahdus/mekaaninen rahina 1/3 osalta kytkimen ylöspain liikeradasta. 2/3 eli loppu osa polkimen nostosta menee ihan normaalisti/ok ja kytkin pitää. Ongelma vastaava 2 ja vaihteella -tosin pienemmässä määrin.

    Jokin ei natsaa. Ei ole uusien osien hioutumista enää.


    Kytkin ilmattiin, auto käytettiin nosturilla uusiksi ja kuunneltiin pohjasta yms. Vaikea on sanoa aiheuttajaa.

    Voiko kytkimentyösylinteri aiheuttaa vastaavaa vikaa? (liian lyhyt/heikko)?
    Voiko kytkimen massa asetelma olla väärinpäin??

    http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=21&fg=05 -Ohessa linkki räjäytys kuvaan, paketti ei ole vastaava mutta kuitenkin.

    Laitetut osat -> http://kuvablogi.com/nayta/2654925/
    -Massa levyssä ei ollut merkkiä kumpaan suuntaan akselin holkki tulee. Voiko tämän asentaa nurin päin, ja kytkin toimia silti noinkin hyvin?



    Ps. kytkin tehty läpi yön ja klo7 asti aamulla.



    Kiitos vastauksista!
    Current
    sigpic
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Tässä näyttäis olevan teräs vauhtipyörä ja kaksoismassavauhtipyörän kytkinlevy :think

    ...onkohan näin ja mitä siitä seuraa?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Niin luulisi että olisi järkevää käyttää jousitettua levyä, voi rasittaa vaihteistoa muuten aika reilusti.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1763
        • Honkajoki

        #4
        Tais tulla juu uusi jumppatuokio. Kovan vp:n kanssa pitäis olla normaalikäytössä jousitettu levy. Nyt kytkin on todellakin mallia race, eli ei kestä normaalikäytössä kauaa.
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • Fasti
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 671
          • FIN

          #5
          Mitäs varten sen pitää olla jousitettu levy?
          -Muistelisin että alkuperäisellä vauhtiksellakin oli jousittamaton se entinen kytkinlevy (vaikka alkuperäinen näyttää olevan jousitettu kytkinlevy).
          Antaako se kaksoismassavauhtipyörä sitten hiukan periksi ja sen vuoksi toimii tuo jousittamatonkin levy vai?
          -Ja nyt kun vauhtipyörä ei "myötäile" niin ei kytkinkään myötäile yms.?


          Originally posted by Fasti View Post
          -Massa levyssä ei ollut merkkiä kumpaan suuntaan akselin holkki tulee. Voiko tämän asentaa nurin päin, ja kytkin toimia silti noinkin hyvin?
          ^^tähän kysymykseen kaipaisin edelleen vastausta. Kummin päin se kytkinlevy pitäisi olla, holkki kohti moottoria, vai vaihteistoa/painelaakeria?
          Last edited by Fasti; 20-06-2010, 19:33.
          Current
          sigpic

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8257
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by Fasti View Post
            Mitäs varten sen pitää olla jousitettu levy?
            -Muistelisin että alkuperäisellä vauhtiksellakin oli jousittamaton se entinen levy (vaikka alkuperäinen näyttäisi olevan jousitettu levy).
            Antaako se kaksois massa sitten hiukan periksi ja toimii tuo jousittamatonkin levy vai? -Ja nyt kun vauhtipyörä ei "myötäile" niin ei kytkinkään myötäile yms.?
            kaksoismassa joustaa ~90°.. ts. alkuperäsenä on jositettu vauhtipyörä jousitetun kytkinlevyn sijasta..

            http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
            Last edited by peto2; 20-06-2010, 19:40.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Fasti View Post
              Mitäs varten sen pitää olla jousitettu levy?
              -Muistelisin että alkuperäisellä vauhtiksellakin oli jousittamaton se entinen kytkinlevy (vaikka alkuperäinen näyttää olevan jousitettu kytkinlevy).
              Antaako se kaksoismassavauhtipyörä sitten hiukan periksi ja sen vuoksi toimii tuo jousittamatonkin levy vai?
              -Ja nyt kun vauhtipyörä ei "myötäile" niin ei kytkinkään myötäile yms.?




              ^^tähän kysymykseen kaipaisin edelleen vastausta. Kummin päin se kytkinlevy pitäisi olla, holkki kohti moottoria, vai vaihteistoa?
              Jonkin pitää joustaa kattilan ja vaihteiston välissä. Kattila ei pyöri tasaisella nopeudella ja voimalla nääs.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Fasti
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 671
                • FIN

                #8
                Jeps eli selvästi pitää olla jotain muutakin joustamassa kuin kumilimppu vaihteiston ja kardaanin välissä...
                Eli se kaksoismassapyörän myötäily pelkästään riittää, vaikka korvaa orkkis levyn jousittamattomalla.

                Johtuuko jousittomuudesta tuollainen ulina/rahina kytkintä nostettaessa? Kuulostaa helposti kuin koko levy vähän eläisi/väpättäisi.

                Tuo oisko vielä varmuutta tuohon kytkinlevyn asennus suuntaan?
                Last edited by Fasti; 20-06-2010, 19:42.
                Current
                sigpic

                Comment

                • mtv67
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 364
                  • Kokkola

                  #9
                  alkuperäinen kytkinlevy on jousittamaton.Realoemin kuviin ei kannata luottaa.
                  e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                  e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                  Comment

                  • Fasti
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 671
                    • FIN

                    #10
                    Originally posted by mtv67 View Post
                    alkuperäinen kytkinlevy on jousittamaton.Realoemin kuviin ei kannata luottaa.
                    Jeps tätä vähän ajattelinkin. Tuosta räjäytyskuvasta en myöskään osaa kattoa että kumminpäin se kytkinlevy oikein tulee.

                    En muista että oliko vakiokytkinlevyssä myös tuollainen holkki??

                    Edit: kuvassa osa numero 2. -Onko levyn kääntöpuolella jota ei näy, selvästi isompi keski holkki? http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=21&fg=05
                    Last edited by Fasti; 20-06-2010, 20:46.
                    Current
                    sigpic

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Kaksoismassakytkin...

                      Originally posted by mtv67 View Post
                      alkuperäinen kytkinlevy on jousittamaton.Realoemin kuviin ei kannata luottaa.
                      Kaksoismassavauhtipyörä on ns. osa kytkintä eli se on tavallaan kytkinlevy tehtävä eli joustaa vauhtipyörästä jonka perinteinen kytkin teki kytkinlevystä siis ns. kovakytkin ja sekin jousti eripaikasta eli toiminta periaate ei ole muuttunut vaan osien eri toiminta tehtävät.
                      Mikä idea sinulla oli muuttaa hyvää toimivaa M3 kytkintä luulisi M-Teknikin miesten tietävän mikä toimii hyvin, toisin kuin ne miehet jotka pähkäilevät kytkintä Esson baarissa.

                      Ei pidä puuttua hyvään toimivaan rakaisuun ja uskon että, autosi ongelma ei ole kytkin on nyt käynyt kuin olisit virittänyt lisää viritettyä tekniikkaa eli
                      eli homma on mennyt virittelyksi eli tieteeksi joka ei ole näköjään hallinassa.
                      Last edited by 325E; 21-06-2010, 10:21.

                      Comment

                      • Mystinen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1206
                        • Kehä3

                        #12
                        Entäs kun laitetaan jousittamaton sintterilevy kovaan vp:hen? Kerron vastauksen, ei ongelmia. Saabistit kertoivat että ei ongelmia kovalla vp:llä ja jousittamattomalla massalevyllä. Joku on mennyt asennuksessa pieleen :think
                        Kyllä kytkinlevyssä pitäisi olla asennussuunta, ainakin m5 levyssä on...

                        Vaparien virittäminen on säälittävää
                        350hp/480Nm@0,666bar
                        xxxhp/670Nm@1,6bar
                        - Mystinen.Fi -
                        -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                        Comment

                        • mtv67
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2008
                          • 364
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by 325E View Post
                          Kaksoismassavauhtipyörä on ns. osa kytkintä eli se on tavallaan kytkinlevy tehtävä eli joustaa vauhtipyörästä jonka perinteinen kytkin teki kytkinlevystä siis ns. kovakytkin ja sekin jousti eripaikasta eli toiminta periaate ei ole muuttunut vaan osien eri toiminta tehtävät.
                          Mikä idea sinulla oli muuttaa hyvää toimivaa M3 kytkintä luulisi M-Teknikin miesten tietävän mikä toimii hyvin, toisin kuin ne miehet jotka pähkäilevät kytkintä Esson baarissa.

                          Ei pidä puuttua hyvään toimivaan rakaisuun ja uskon että, autosi ongelma ei ole kytkin on nyt käynyt kuin olisit virittänyt lisää viritettyä tekniikkaa eli
                          eli homma on mennyt virittelyksi eli tieteeksi joka ei ole näköjään hallinassa.
                          Mä en oo muuttanut mitään,kerrroin vain mikä levy on alkuperäinen.Ja tiän kyl miten kaksoismassavauhtipyörä toimii
                          e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                          e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Kyllä sachsin levyissä lukee kumminpäin se tulee.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Fasti
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 671
                              • FIN

                              #15
                              Originally posted by Mystinen View Post
                              Entäs kun laitetaan jousittamaton sintterilevy kovaan vp:hen? Kerron vastauksen, ei ongelmia. Saabistit kertoivat että ei ongelmia kovalla vp:llä ja jousittamattomalla massalevyllä. Joku on mennyt asennuksessa pieleen :think
                              Kyllä kytkinlevyssä pitäisi olla asennussuunta, ainakin m5 levyssä on...
                              No niimpä niin tässäpä tämä homma pähkinänkuoressa.
                              Ostaessani ko. pakettia myyjä kysyi vielä että otatko sintterillä vai massalevyllä.
                              Automaattisesti tietysti ajattelin että pelaa tolla massallakin. (myyjä tiesi että on tulossa kova vauhtis)


                              Saan parin päivän päästä varmuuden kytkinlevyn oikeaan asentoon.

                              Ja Eipä muuten lue ko. sach levyssä asennus suuntaa, orkkiksessa lukee tässä ei.
                              Current
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎