Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 tärisee tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • n0fear
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 289
    • Rollo

    e36 tärisee tyhjäkäynnillä

    e36 328ia -95 ja ongelmana on,että tyhjäkäynnillä moottori tärisee liikaa,eli tyhjäkäynti on n.700 kierrosta ja meinaa olla vähän värinää ja tärinää koneessa. Heti kun kaasuun koskee ja kierroksen nousevat niin käynti on normaalia ja tärinää ei esiinny ollenkaan vain siis tyhjä käynnillä. vähän käy silleen vaivalloisesti.
    Ei lähde käyntiin kylmänä kovin hyvin,pientä sahaamista on,käynnistyy vaivalloisesti, samantien kun on kylmänä käynnistänyt ja sammuttaa,starttaa uudestaan niin käynnistyy normaalisti. Auto toimii ajossa normaalisti ei tehon puutetta ym. keskikulutus sekalaisessa ajossa on 14.5 litraa,onko liikaa automaatilla?

    Mikä siis aiheuttaa moottoriin tärinän tyhjäkäynnillä? Tarkistettu pakoputken kiinnikkeet muuten on ehjät mutta keskivaiheilla oli 1 kiinnike ruostunut pois mutta voisiko tämä aiheuttaa niin ison vibraation moottoriin?

    Päästöistä pomppasi myös, arvot tuolla :http://www.aijaa.com/v.php?i=6379665.jpg
    Katsastus mies meinasi lambdaa, onko 328::ssa 3 lambdaa,hinta 220e kpl kl-varaosissa:(melko kallista...
    4-kärkiset tulpat vaihdettu, öljyt+ suodattimet vaihdettu vasta. pakoputki ei vuoda mistään.

    Vikakoodeja ei antanut...

    ABS ja luistoneston valot syttyilivät ennen milloin sattuu, toinen etuanturi vaihdettu uuteen ja toinen käytetty irti, ei mennyt rikki mutta takaisin laiton jälkeen valot palavat koko ajan...

    Tällaisia pikkuvikoja nyt muutama...
    apuja tarvitaan...

    -janne-
    Last edited by n0fear; 30-06-2010, 20:47. Reason: lisäys
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Imuvuodoista johtuu kaikki moottoriongelmat hyvin suurella todennäköisyydellä. Maffilta lähtevä kurttuputki on puhki, mahdollisesti huohottimen kalvo myös sökö. Niistä on hyvä aloittaa. Uudet osat marmorilta suoraan, ei ole kalliita ja muualta ei edes saa. Korjaamisyritykset turhia.

    Samalla kannattaa kurkata onko venakopan tiiviste vuotanut tulpankoloihin. Aiheuttaa sytkäongelmia.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • n0fear
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 289
      • Rollo

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Imuvuodoista johtuu kaikki moottoriongelmat hyvin suurella todennäköisyydellä. Maffilta lähtevä kurttuputki on puhki, mahdollisesti huohottimen kalvo myös sökö. Niistä on hyvä aloittaa. Uudet osat marmorilta suoraan, ei ole kalliita ja muualta ei edes saa. Korjaamisyritykset turhia.

      Samalla kannattaa kurkata onko venakopan tiiviste vuotanut tulpankoloihin. Aiheuttaa sytkäongelmia.

      ei ollut vuotanut tulpankoloihin, tarkistin viime viikolla kun tulpat vaihdoin.... imuvuodot vaikuttaa varmaan noihin päästöihin vai, miten tuo tärinä,olisko siihen ratkaisua?

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by n0fear View Post
        miten tuo tärinä,olisko siihen ratkaisua?
        Imuvuoto on ratkaisu myös tuohonkin.
        Imuvuoto tarkoittaa sitä, että moottori imee ilmaa ilmamassamittarin (tai ilmamäärämittarin) ohi, jolloin moottori käy väärällä seoksella. Tällöin päästöt ovat pielessä ja etenkin tyhjäkäynnillä moottorin käynti on huonoa.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • J-Beat
          Aluevastaava
          • Jun 2005
          • 3058
          • Jyväskylä

          #5
          Juu ja tuo lambda on myöskin täysin mahdollinen vaihtoehto. Kulutus nimittäin on mielestäni yläkanttiin.. Sitten noista nelikärkisistä tulpista sen verran, että jos aiemmin on ollu normi kakskärkiset esim. boschit ja auto on toiminut mukavasti, kannattaa ehdottomasti laittaa samanlaiset tilallekkin. Noista nelikärkisistä tulpista on ollut melkoisesti päänvaivaa monilla ihmisillä.
          Myydään:
          Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

          K-S Connection
          Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by J-Beat View Post
            Juu ja tuo lambda on myöskin täysin mahdollinen vaihtoehto. Kulutus nimittäin on mielestäni yläkanttiin..
            Harvoin, M52 lambdat vikaantuu huomattavasti harvemmin kuin m50.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • n0fear
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 289
              • Rollo

              #7
              Originally posted by J-Beat View Post
              Juu ja tuo lambda on myöskin täysin mahdollinen vaihtoehto. Kulutus nimittäin on mielestäni yläkanttiin.. Sitten noista nelikärkisistä tulpista sen verran, että jos aiemmin on ollu normi kakskärkiset esim. boschit ja auto on toiminut mukavasti, kannattaa ehdottomasti laittaa samanlaiset tilallekkin. Noista nelikärkisistä tulpista on ollut melkoisesti päänvaivaa monilla ihmisillä.
              sama ongelma oli kakskärkisillä tulpilla,ei ollut mitään vaikutusta mihinkään kun tulpat vaihdoin, tokihan ne voi vaihtaa takas kun olivat hyvässä kunnossa...

              Oliko noita lambdoja siis 3 kpl, pakosarjoissa 2 ja kattien vieressä 1 vai?

              Jos on imuvuoto niin toimiiko auto sitten ajaessa normaalisti, ajaessa mulla ei siis ole ongelmia toiminnan suhteen?

              Voiko tuo imuvuoto olla myös tuohon käynnistymisongelmaan ratkaisu?

              Pitääpä alkaa noita imuvuotoja metsästämään... eiköhän sieltä vika luulis löytyvän, toivottavasti.... kiitos vinkeistä tähän asti....
              Last edited by n0fear; 30-06-2010, 22:06.

              Comment

              • n0fear
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 289
                • Rollo

                #8
                Noniin,

                koodeja luettu ja herjasi toista lambda-anturia, mittasin sen ja ei näyttänyt 3ohmia vaan oli täysin mykkä......vaihdettiin niin alkoi perkele toimimaan n. 30sekuntia ihan normaalisti sen jälkeen tuntui,että sama homma jatkuu ja kone tärisee edelleen, kävin ajamassa lenkin ja keskikulutus nousi 14 litrasta 19 litraan ja auto meinasi sammua joka liikennevaloissa,aika rikkaalla alkoi turisemaan näköjään, tuntuu kuin ei olisi lambdoja ollenkaan käytössä, on nämä niin ihania nämä m52:set,että......Anturi motonetistä ja näytti kyllä päällepäin ihan samanlaiselta kuin alkuperäinenkin?....


                Kertokaas mikä näitä m52:sia oikein vaivaa?

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ostitko zirkonilambdan entisen titaanilambdan tilalle?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • n0fear
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 289
                    • Rollo

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Ostitko zirkonilambdan entisen titaanilambdan tilalle?

                    titaanilambda lukee kuitissa, päällepäin olivat ihan samanlaiset ja eikö tuo zirkoni ole päälle päin kuitenkin erinnäköinen?.....Johdotkin olivat samanväriset....
                    Last edited by n0fear; 13-07-2010, 14:29.

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Ootko niitä imuvuotoja etsinyt? Jos moottorissa on imuvuoto ja lambdan toleranssialue ylittyy, niin ei ole mitenkään harvinaista, että lambdasta tulee vikokoodi.
                      Ei riitä että koodit luetaan - tuloksia pitää myös ymmärtää.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • n0fear
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 289
                        • Rollo

                        #12
                        Originally posted by kaol View Post
                        Ootko niitä imuvuotoja etsinyt? Jos moottorissa on imuvuoto ja lambdan toleranssialue ylittyy, niin ei ole mitenkään harvinaista, että lambdasta tulee vikokoodi.
                        Ei riitä että koodit luetaan - tuloksia pitää myös ymmärtää.

                        Todella kokenut kaveri,joka vikakoodeja tulkitsi,eli ei pitäisi siinä kohtaa olla mitään ongelmaa......mutta pistetään uudelleen koodit lukuun ja katsotaan,että mitä löytyy....

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #13
                          Originally posted by n0fear View Post
                          mutta pistetään uudelleen koodit lukuun ja katsotaan,että mitä löytyy....
                          Mikäli koodien lukeminen ei oo sulle ilmaista, niin etsi niitä imuvuotoja ensin.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • n0fear
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 289
                            • Rollo

                            #14
                            Jep, kohtuu edullinen on luku,kaverilla laitteet....kurttuputki on ehjä, huohotinletku on vaihdettu vuosi sitten, entiiä onko separaattori samalla vaihdettu.... Mitkä on kriittisimmät imuvuoto paikat?

                            Comment

                            • n0fear
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 289
                              • Rollo

                              #15
                              Noniin,

                              nyt on bemua korjailtu, eli lambda vaihdettu,kun oli päästömittaus päin peetä, tuntui menevän sen jälkeen huonompaan suuntaan mutta liitoksia tarkisteltiin niin alkoi toimimaan kunnolla.

                              Lambdan vaihdon jälkeen kävin pakokaasut mittaamassa ja kaikki muut on ok tällä hetkellä mutta hc on tyhjäkäynnillä edelleen liian suuri, joka todennäköisesti johtuu siitä kun tuossa on tyhjäkäynnillä sitä tärinää ja käy vähän huonosti.


                              Tämän jälkeen meni Wetterille vikadiagnoosiin,jossa todettiin seuraavaa:

                              huohotin ja letkut vaihtoon. Kaasuläpän aktuaattori vaihtoon, vaikuttaa ABS/ASC-vikaan kun valo syttyy millon sattuu, onko kellään ollut aktuaattori paskana? aukaisin sen ja näytti olevan kaikin puoli ehjä, vaijerin ehjä,miten tämä yleensä menee rikki, voiko korjata koti konstein?

                              Vikadiagnoosin jälkeen tehtyä:

                              Huohotin, sen tiiviste mikä tulee imusarjaan kiinni,huohottimen letkut ja kurttuputki on vaihdettu uusiin mutta tyhjäkäynti on edelleen heikohko, mitähän kannattaisi seuraavaks alkaa kokeileen/vaihtamaan? saisi tuon tyhjäkäynnin normaaliksi ja sitä kautta menisi päästötkin läpi, missä voisi vielä olla vuotoja?

                              2 kärkiset tulpat vaihdettu takas myös,ei sekään vaikuttanut...'

                              Tällä hetkellä ajettaessa on pintakaasulla taajamassa pientä väännön puutetta...kierroksilla toimii hyvin. Kulutus taajamassa on edelleen 14.5 litraa, miten muilla 328ia kulutus, onko pienempi?





                              -janne-
                              Last edited by n0fear; 01-09-2010, 21:23. Reason: lisäys

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎