Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 tärisee tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • n0fear
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 289
    • Rollo

    #31
    Originally posted by JKK View Post
    Ainakin mulla kaikki 6-pyttyiset bensabemut on pitäneet tuota suhinaa tyhjäkäynnillä, joka siis loppuu kun polkaisee kaasua, ja alkaa taas kun tasaantuu tyhjäkäynnille. Myös E39 540i piti tuota suhinaa ja aika kovalla äänellä. Yhteensä noita suhisioita on tainnut olla viisi erilaista.

    Taitaa olla ominaisuus näissä tuo suhina?.... Pitää vielä käydä suuttimet pesemässä ja kattoa josko siitä olis sitten apua?....

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2298
      • Uusimaa

      #32
      Originally posted by n0fear View Post
      Pitää vielä käydä suuttimet pesemässä ja kattoa josko siitä olis sitten apua?....
      Ne vanhat kovettuneet tiivisteet kannattaa sitten uusia samalla. Tosin taitavat monessa pesupaikassa vaihtaa ne pyytämättäkin.

      Kyllähän ne bensanpaineet kannattaisi mitata, ellet ole mitannut. Pistät jonkun perusmittarin jakotukille menevään linjaan, ja katsot mitä näyttää. Ja jätät sammutuksen jälkeen mittarin kiinni muutamaksi tunniksi ja katsot uudelleen mitä paineet näyttää. Jos ovat pudonneet, niin katsot jonkun kaverin kanssa, kuinka kauan kestää käynnistyksen yhteydessä paineiden nousu normaalille tasolle. Vika voi tällöin olla pumpun takaiskuventtiilissä tai paineensäätimessä.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33
        Mulla käynnistyi oma myös täristäen kylmänä, käy sekunnin pari huonosti ja sitten tasaantuu. Pari kertaa tosin käynyt niin, että railakkaan bensan hajun saattelemana jäänyt käymään viidellä pidemmäksikin aikaa. Lisäksi INPA:lla katseltuna täristysongelma rajautuu ykköspyttyyn. Myös ykköspankin adaptaatiot ovat selvästi kohollaan, tai siis nollasta poikkeavat.

        Suuttimet on nyt irti ja ainakin ykkösen suutin vaikutti vuotaneelta. Alppilaan menee ja jos loppuviikosta sais takas niin voi raportoida.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #34
          Tätä mäkin vähän oman vessan kohdalla epäilen. Ei paljon fortet auta jos on oikeesti tukossa...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #35
            Originally posted by Juppe View Post
            Tätä mäkin vähän oman vessan kohdalla epäilen. Ei paljon fortet auta jos on oikeesti tukossa...
            Näinpä, joskus ihan toimivia aineita mutta itse en jaksa edes koittaa, pistän senkin rahan ennemmin koneelliseen puhdistukseen ja testaukseen. Vaikka suurimman vian saisi tuolla pois, ei ole mitään tietoa mikä lopputilanne on. Siellä saattaa edelleen olla vaikkapa tukkeutuma suuttimessa vaikka vuoto olisikin poissa, joka taas vaikuttaa negatiivisesti tehoihin ja kulutukseen. Heittää sitten vaikka koneellisen puhdistuksen jälkeen kerran vuodessa puhdistuslitkua tankkiin ja toivoo että pysyvät pidempään puhtaana.

            Tietysti riippuu mihin on tyytyväinen ja kauanko aikoo autoa pitää. Suuttimien puhdistus on kuitenkin kappalehintainen prosessi, joten v12 tapauksessa saattais miettiä asiaa hieman pidempään
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • n0fear
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 289
              • Rollo

              #36
              Originally posted by JKK View Post
              Ne vanhat kovettuneet tiivisteet kannattaa sitten uusia samalla. Tosin taitavat monessa pesupaikassa vaihtaa ne pyytämättäkin.

              Kyllähän ne bensanpaineet kannattaisi mitata, ellet ole mitannut. Pistät jonkun perusmittarin jakotukille menevään linjaan, ja katsot mitä näyttää. Ja jätät sammutuksen jälkeen mittarin kiinni muutamaksi tunniksi ja katsot uudelleen mitä paineet näyttää. Jos ovat pudonneet, niin katsot jonkun kaverin kanssa, kuinka kauan kestää käynnistyksen yhteydessä paineiden nousu normaalille tasolle. Vika voi tällöin olla pumpun takaiskuventtiilissä tai paineensäätimessä.

              Jep, ne mitataan vielä....

              Originally posted by Cell View Post
              Näinpä, joskus ihan toimivia aineita mutta itse en jaksa edes koittaa, pistän senkin rahan ennemmin koneelliseen puhdistukseen ja testaukseen. Vaikka suurimman vian saisi tuolla pois, ei ole mitään tietoa mikä lopputilanne on. Siellä saattaa edelleen olla vaikkapa tukkeutuma suuttimessa vaikka vuoto olisikin poissa, joka taas vaikuttaa negatiivisesti tehoihin ja kulutukseen. Heittää sitten vaikka koneellisen puhdistuksen jälkeen kerran vuodessa puhdistuslitkua tankkiin ja toivoo että pysyvät pidempään puhtaana.

              Tietysti riippuu mihin on tyytyväinen ja kauanko aikoo autoa pitää. Suuttimien puhdistus on kuitenkin kappalehintainen prosessi, joten v12 tapauksessa saattais miettiä asiaa hieman pidempään
              Kaverilla pystyy suuttimet pesemään onneksi kohtuu edullisesti... Onko muuten mitään merkitystä suuttimen päässä olevalla muovi kärjellä kun oli parista suuttimesta katkennut parista kohtaa se ohut muovi?

              Comment

              • n0fear
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 289
                • Rollo

                #37
                Noniin,

                taas olis jotain tehtyä,eli puristuspaineet mitattu, olivat ok.
                Adpataatiot nollattu, ei vaikutusta, carsoft ja launch herjaa: vanos mechanical jamming, voisko tuossa olla jotain hämminkiä....

                Voiko vanoksen kasata/säätää jotenkin väärin?

                Elokuussa Vanos+beisanin tiivisteet vaihdettu venttiilin-nostajien vaihdon yhteydessä, samalla katsottiin ajoitus kohdilleen mutta ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Samanlainen tyhjäkäynti edelleen.
                Last edited by n0fear; 21-12-2011, 20:32. Reason: vanos+tiivisteet vaihdettu

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Originally posted by n0fear View Post
                  vanos mechanical jamming, voisko tuossa olla jotain hämminkiä....
                  Toi koodi tulee kun vanoksen asento ei muutu riittävän nopeasti moottorinohjauksen pyynnin mukaan. Hyvin todennäköisesti sieltä on männän tiivisteet ihan sököt (koska mekaaniset hajoamiset harvinaisempia) ja nokka-akselin asento heittelee sinne tänne. Sekoittaa kyllä käyntiä ihan hyvin, tilaa uudet tiivisteet beisanilta ja vaihtele paikalleen.

                  edit: niin tosiaan sen voi kyllä saada aikaan myös väärä ajoitus, ja jopa noiden single-vanos koneiden yksinkertainen ajoitustapahtuma tuntuu olevan ryssitty yllättävän usein.
                  Last edited by Cell; 07-10-2010, 10:22.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • n0fear
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 289
                    • Rollo

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    Toi koodi tulee kun vanoksen asento ei muutu riittävän nopeasti moottorinohjauksen pyynnin mukaan. Hyvin todennäköisesti sieltä on männän tiivisteet ihan sököt (koska mekaaniset hajoamiset harvinaisempia) ja nokka-akselin asento heittelee sinne tänne. Sekoittaa kyllä käyntiä ihan hyvin, tilaa uudet tiivisteet beisanilta ja vaihtele paikalleen.

                    edit: niin tosiaan sen voi kyllä saada aikaan myös väärä ajoitus, ja jopa noiden single-vanos koneiden yksinkertainen ajoitustapahtuma tuntuu olevan ryssitty yllättävän usein.

                    Jep,

                    pitääpä tilailla, mitä kaikkea tohon vanokseen kannattaa siis uusia kun sen käyttää auki? Venttiilinnostaja/nostajat myös naputtaa,ne varmaan kannattaa uusia samalla?

                    Tänään sain pakokaasutestin läpi vaikka käynti on edelleen huono, eri paikassa mitattiin missä viimeksi, vähän oli HC tyhjäkäynnillä vieläkin korkealla mutta korjaaja sai helposti printattua hyväksyttävän lapun... Huomenna kokeilemaan leimaa....

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      No periaatteessa jos katot vaan ajoituksen ei tarvitse uusia mitään. Samantien voi kyllä uusia nuo vanoksen tiivisteet, beisansystems.com tilaa setin ja laittaa paikalleen samalta sivulta löytyvien ohjeiden mukaan. Tämmöisen rempan kustannukset jää itse tehtynä alle satasen helposti.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • himonussija
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 392
                        • Finland

                        #41
                        Minullakin on ollut tuota Vanos Jammed vikaa 328i:ssä ja se tuntuu aiheuttavan ajottaista tärinää tyhjäkäynnillä. Eli nokka-akselin ajoitus ilmeisesti jumittaa kovempien kierrosten asentoon ja tyhjäkäynnillä alkaa sitten moottoria täristämään. En ole havainnut mitään muuta ongelmaa tuosta aiheutuvan niin en ole kiirehtinyt korjauksen suhteen. Laittaa joskus jos kehtaa...

                        Comment

                        • n0fear
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 289
                          • Rollo

                          #42
                          Originally posted by himonussija View Post
                          Minullakin on ollut tuota Vanos Jammed vikaa 328i:ssä ja se tuntuu aiheuttavan ajottaista tärinää tyhjäkäynnillä. Eli nokka-akselin ajoitus ilmeisesti jumittaa kovempien kierrosten asentoon ja tyhjäkäynnillä alkaa sitten moottoria täristämään. En ole havainnut mitään muuta ongelmaa tuosta aiheutuvan niin en ole kiirehtinyt korjauksen suhteen. Laittaa joskus jos kehtaa...


                          Ok,

                          mulla tärinä on kokoajan päällä kun moottori lämpeää ja keskikulutuskin on 15 litran luokkaa, paljon sulla on kulutus?

                          Leima tuli tänään bemuun mutta vianhaku jatkuu edelleen:(....


                          ABS-vika ratkaistu. Oli jarrutehostajan anturissa juotokset murtuneet kun purki anturin osiin. Otin anturin irti "keijon" nimimerkin ohjeiden mukaan, purin anturin, korjasin juotokset, putsasin kontaktit, anturi kasaan ja vähän tiivistelyä, takaisin asennus ja ABS/luistonesto-valot loistivat poissa olollaan,JESJES, eihän tämä vika ollutkaan kuin about 2 vuotta vittuilemassa....
                          Last edited by n0fear; 17-01-2011, 22:24. Reason: ABS vian ratkaisu

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎