Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 325 -92 Automaattivaihteisto ja merkkivalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minnamaria
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 40
    • Lahti

    e36 325 -92 Automaattivaihteisto ja merkkivalo

    Tästä samasta aiheesta on muutkin kyselly täällä, mutta kirjotan nyt uuden, ku ne muut näyttää olevan ikivanhoja kirjotuksia. Mutta ongelma on että vaihteet menee lukkoon ja ei vaihda kolmoselta isommalle eikä pienemmälle. Pakki ja parkki toimii. Yleensä vetää ne lukkoon joko liikennevaloissa tai sit ku lähtee kiihyttää raskaammalla kaasujalalla. Motari nopeuksissa ei yleensä lukkiudu vaikka kuinka lämis, eli tää tulee kaupunkiajossa. Ja tän lukon aikana tulee keltainen merkkivalo, missä ratas ja sen keskellä huutomerkki. Lähtee pois kun käy sammuttaa auton. Ja auto on tehnyt tota niin kauan ku se mulla on ollu (puoltoista vuotta) mutta ekan vuoden ajan se ei haitannu, ku tuli vaan about 100-200 kilsan välein. Nyt se vetää vaihteet lukkoon ihan jatkuvasti..
    Vaihteiston öljyt vaihettiin eilen ja lukkiutuu huomattavasti vähemmän, että ei enää niinkään kiihdytyksissä, mutta sitte taas vähän väliä valoissa seisoessa tulee se merkkivalo.
    Eli ne kenellä on ollut tää sama ongelma, ni mitä ootte autolle joutunu tekemää? Suosiolla uus laatikko? Joku pienempi vika?
    Ennen uutta laatikkoa yritän mielummin kokeilla kaiken muun mahollisen ensin.. Parin viikon päästä autoon taas uuet öljyt ja laatikon putsarin vaihto. Saas nähdä auttaako... Kiitos etukäteen kaikille vastauksista!
    E36 325i Coupé & E46 M3 Coupé & E39 528i Touring

    Ex: E36 316i & E87 118d & E60 525d
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Laatikko ei mene "lukkoon" vaan vikatilaan jolloin se käyttää aina kolmosta. Virtoja pois käyttämällä vikatila poistuu.
    Vikatilaan menoon voi olla monta syytä, ja paras on aloittaa selvittely lukemalla vikakoodit laatikonohjaukselta.

    Comment

    • minnamaria
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 40
      • Lahti

      #3
      Juu, näinhän se on tehtävä et selviis jotain. Auto menos ens viikolla bmw:lle vikakoodin luentaan...
      E36 325i Coupé & E46 M3 Coupé & E39 528i Touring

      Ex: E36 316i & E87 118d & E60 525d

      Comment

      • Gearman
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 53
        • Uusikaupunki

        #4
        Mulla oli aikoinaan 1991 525ia 24V ja siita meni vaihteisto vikatilaan jatkuvasti. Kaytin Turun Metroautossa ja vikaa ei loytynyt. Sitten aloin itse tutkimaan kaikki mahdolliset johdotukset ja anturit. Lopulta vika loytyi sytytyspuolista. Joka ikisessa puolassa oli hiushalkeama. Vaihdoin kaikki puolat ja vaihteisto-ongelmat havisi saman tien. Tuon ikaisissa diagnostiikka on viela aika kehittymatonta, eika sielta valttamatta ihan helposti loydy aiheuttajaa.

        Tama oli vain yksi esimerkki. Vika voi toki olla myos ihan oikeasti askissakin.

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #5
          Originally posted by minnamaria View Post
          Juu, näinhän se on tehtävä et selviis jotain. Auto menos ens viikolla bmw:lle vikakoodin luentaan...
          Se ratasvalo kertoo vain että auto on vikatilassa, mikä tahansa suurempi MOOTTORIN häiriö laittaa vikatilan päälle jotta pääsee ajamaan lähimpään korjaamoon mutta ei voi enää kaahata. Minulla sitä sytytti imuilman mitta-anturin liittimen jääminen löysälle.
          Vaihdelaatikossa ei yleensä ole pienintäkään ongelmaa vaan ne toimivat juuri kuten suunniteltu näissä häiriötilanteissa.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by JD View Post
            Se ratasvalo kertoo vain että auto on vikatilassa, mikä tahansa suurempi MOOTTORIN häiriö laittaa vikatilan päälle jotta pääsee ajamaan lähimpään korjaamoon mutta ei voi enää kaahata. Minulla sitä sytytti imuilman mitta-anturin liittimen jääminen löysälle.
            Vaihdelaatikossa ei yleensä ole pienintäkään ongelmaa vaan ne toimivat juuri kuten suunniteltu näissä häiriötilanteissa.
            Höpöti höö, kyllä se ratasvalo on nimenomaan vaihdelaatikon vikatilan indikaattori.
            Laatikkohan tuossa on surullisen kuuluisa ZF 5HP-18, joka on juuri ja juuri riittävä 2.5litraisen väännöille, muistaakseni mitoitettu n.15nm tarkkuudella joka on liian vähän.
            Tuosta syystä nuo laatikot porsii erittäin helposti varsinkin vanhemmiten kun ajetaan lenkkari suorassa.
            Toki se paukkuu vikatilaan jos moottori kiukuttelee, mutta harvemmin..

            Mutta, itse vikaan. Jos se ilmenee liikennevaloissa paikallaan seisoessa, sanoisin että laatikonöljynpaineissa on tuolloin ongelmaa, helppo testi on vaikka ajaa valoihin, hiukan pitää korotettuja kierroksia jarrua vasten, meneekö vikatilaan?
            Jos ei niin, lisää uutta öljyä laatikkoon ZF:n ohjeen mukaan, eikä välttämättä pahaa tekisi myöskään vielä kertaalleen niitä öljyjä vaihtaa.

            WSE1 oli myös jäljillä tuossa, jostain syystä nämä laatikot kertovat lähes aina vian olevan nopeustunnistimissa, vaikkei niissä todellisuudessa mitään vikaa olekkaan.

            Summasummaarum, paskoja on nuo vanhat 5hp:t.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16417
              • Asikkala

              #7
              Näista ongelmista pääsee/niitä ei tule kun ostaa auton missä on kova loota...
              Automaatti, vain vammaisille.

              Comment

              • maukk1s
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 565
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Näista ongelmista pääsee/niitä ei tule kun ostaa auton missä on kova loota...
                Automaatti, vain vammaisille.
                Offtopiccana, että omassa 325 ajettu 271tkm ja laatikko pelittää lähes kuin uudessa. Toki seuraava E36 tulee olemaan manuaalina, jotenkin pelko kaasutella silti tolla automaatilla
                E60 530i -05


                Ex. E36 325iA -92, E36 328i -96

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1195
                  • Espoo

                  #9
                  [QUOTE=Janzki;2068914]Höpöti höö, kyllä se ratasvalo on nimenomaan vaihdelaatikon vikatilan indikaattori.
                  [/QUOTE
                  Höpöhöpö itelles, eikös siinä juuri lukenut että ratasvalo syttyy merkiksi kun auto keksii laittaa laatikon vikatilaan.
                  Sen sijaan vikatilaan laiton syy ei tarvitse olla laatikossa vaan yhtälailla moottorin häiriöt aiheuttaa vikatilaan laiton.
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Näista ongelmista pääsee/niitä ei tule kun ostaa auton missä on kova loota...
                    Automaatti, vain vammaisille.
                    Joo noin minäkin ajattelin kaksikymmentä vuottas sitten kun ei ollut vielä ikää eikä ollut tultua ajettua yhtään kunnon automaattia, eikä edes varaa hankkia riittävän suurimoottorista sellaista. Nykyään tulee ajettua tomaatilla vaikkei sen vammaisempi ole kuin tuolloinkaan, manuska arkiajossa tuntuu masokismilta kunnon automaattiin verrattuna. mm. 750 on aivan tarpeeksi kulkua tomaatillakin.
                    Manuskassa saa taas vaihtaa kytkinlevyä kolme-neljä kertaa siihenaikaan kun automaattiin tulee se ensimmäinen remontti, ja huonolla tuurilla myös loodan laakereita ja synkroja.

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Kannattaa kysellä täällä forumilla, jos Lahdessa päin olisi jollain vikakoodien lukulaite, säästät monta kymmentä euroa hyvällä säkällä. Mutta joo, koodit lukuun ensin...

                      Comment

                      • minnamaria
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 40
                        • Lahti

                        #12
                        Peruin sen koko vikakoodi luennan ja auto menos ens viikolla bemu oy:lle Ja mä toivon et ne kattoo sen oikeesti kunnolla, ennen ku sanoo et loota vaihtoon. Ku aloin kelaa just et jos vika onki vaikka johdoissa, sytytyspuolista yms, ni kiwa lähtee vaihteleen koko laatikkoa sitten ihan turhan takia... Inffoilen tänne ku auto käyny siellä
                        E36 325i Coupé & E46 M3 Coupé & E39 528i Touring

                        Ex: E36 316i & E87 118d & E60 525d

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #13
                          Oukei, kertoilehan sitten mitä selvisi loppujen lopuksi...

                          Comment

                          • minnamaria
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 40
                            • Lahti

                            #14
                            Noniin, eilen hain auton Bemu Oy:ltä pois. Vika johtu sytytyspuolista, ne oli ollu iha kauheessa kunnossa Niitten vaihon jälkee ei oo loota vikatilaa menny. Ja sitä ennen auto oli laitettu piuhoihin ja lootasta ei siis mitään vikaa ollu löytyny. Tulpat, ilmanputsari ja nokka-akselin asentotunnistin vaihettiin kanssa, ni nyt se kone jaksaa vääntääkki ku 2,5 litrasen pitääkin ja käy tasasesti. Oon niin helpottunu, olin meinaan varautunu maksaa ainaki kaksinkertasen summan ton vian korjaamisesta.. Ja muutenki tosi tyytyväine niitten asiakaspalveluun, ku piti mua koko ajan ajantasalla, että mitä siitä on huomattu ja tietty kysy lupaa että vaihdetaanko nämä. Auto kulkee niin nätisti ja lämää uskaltaa (pitkästä aikaa) painaa ihan kunnolla
                            E36 325i Coupé & E46 M3 Coupé & E39 528i Touring

                            Ex: E36 316i & E87 118d & E60 525d

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              #15
                              Tosi hyvä, että vika selvisi ja korjaantui! Jos viitsit, niin laitatko tänne paljonko tuo remontti suurinpiirtein maksoi kaikkinensa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎