Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320i Coupe -92: ABS-valo palaa mittaristossa (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sipe
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 151
    • Vantaa

    e36 320i Coupe -92: ABS-valo palaa mittaristossa (RATKAISTU)

    Erikoinen pähkinä purtavaksi. Ongelma on siis seuraavanlainen: ABS-valo palaa jatkuvasti mittaristossa. Seuraavat vianhaut on jo tehty:

    1) Vikakoodit luettu. Kiitoksia Robille vaivannäöstä että jaksoi ajella paikalle. Masiina ei antanut kuitenkaan lukea ABS:n koodeja ollenkaan, vaikka muihin yksiköihin päästiin kyllä käsiksi.

    2) Kaikki pyörien anturit käyty läpi. Uusittu eteen yksi anturi ja uuden tilalta väistynyt vanha anturi laitettu välitestin jälkeen toiselle puolelle, eli viallista anturia ei pitäisi edessä olla. Taakse uusittu kummatkin koska eivät irronneet sieltä ehjinä. Anturit ostettu Schmiedmannilta.

    3) ABS-releet testattu toisesta toimivasta e36:sta. Releissä oli vielä samat osanumerot kuin itsellä.

    Tämän jälkeen hitusen turhautumisen jälkeen testattu seuraavaa:

    4) Kuskin puolen etu- ja takajarrulevyt eivät ole yhteydessä maahan. Testattu yleismittarin piipperillä. Apparin puolen jarrulevyt maadoittavat koriin. Seuraavaksi otan pyörät pois ja kokeilen suoraan, että miten itse navat saavat maata.

    KYSYMYS: onko siis jokainen napa maadoitettu jotenki itsenäisellä systeemillä, vai ainoastaan pulttien, iskarin, tukivarsien yms. kiinnikkeiden kautta runkoon? Näyttää siltä, että kyseessä olisi maadoitusvika kuskin etu- ja takanavoissa.

    Kommentteja ja kokemuksia vastaavasta ongelmasta?
    Last edited by Sipe; 13-01-2011, 20:13.
    www.overboard.fi
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Käy jossain joka pystyy lukemaan koodit. OBD2 piuhalla ei saa abs-boksiin yhteyttä, tarvitset siihen vanhempaa standardia tukevan kaapelin joita harvalla on.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Löytyy ADS-piuha minkä vaatii vanhempiin autoihin jotta keskustelu toimii.
      Tosin jos kerran auton muihin yksiköihin pääsee kiinni niin todennäköisesti käytössä on ollut oikenlainen adapteri.
      Vai onko kokeiltu carsoftilla kenties? Tokihan tuota voisi bemarin omilla softilla vielä kokeilla, jos ei pääse kiinni niin abs yksiköltä puuttuu jokin virransyöttö, maadoitus, väyläyhteys tai itse yksikössä on vikaa.

      EDIT: Niin ja anturit toimivat ilman sen kummepia ulkopuolisia maadoituksia.
      Tärkeintä olisi tosiaan ekana päästä yksiköön kiinni että mitä se herjaa.
      Last edited by Supa; 28-09-2010, 21:44.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        #4
        Jääkö valo heti palamaan vai syttyykö vasta liikkeelle lähdössä? Tarkista hydrauliyksikön johdotukset, monissa saksalaisissa tullu vastaan, että maadoitusjohto on ollu hapettunu.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • Sipe
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 151
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Laakeri View Post
          Jääkö valo heti palamaan vai syttyykö vasta liikkeelle lähdössä? Tarkista hydrauliyksikön johdotukset, monissa saksalaisissa tullu vastaan, että maadoitusjohto on ollu hapettunu.
          Syttyy heti kun kääntää virrat päälle, sitten noin sekunnin ajaksi himmenee hieman, ja kirkastuu taas täyteen voimaansa. Tarkistan järjestelmään liittyvää kaapelointia tuossa viikonloppuna...
          www.overboard.fi

          Comment

          • Sipe
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 151
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Löytyy ADS-piuha minkä vaatii vanhempiin autoihin jotta keskustelu toimii.
            Tosin jos kerran auton muihin yksiköihin pääsee kiinni niin todennäköisesti käytössä on ollut oikenlainen adapteri.
            Vai onko kokeiltu carsoftilla kenties? Tokihan tuota voisi bemarin omilla softilla vielä kokeilla, jos ei pääse kiinni niin abs yksiköltä puuttuu jokin virransyöttö, maadoitus, väyläyhteys tai itse yksikössä on vikaa.

            EDIT: Niin ja anturit toimivat ilman sen kummepia ulkopuolisia maadoituksia.
            Tärkeintä olisi tosiaan ekana päästä yksiköön kiinni että mitä se herjaa.
            En ole varma millä adapterilla tuota testattiin, mutta ei se ainakaa Carsoft ollut. Tsekkailen ihan ekana nyt tuon kaapeloinnin ja sen että ohjausboxi saa virtaa ja maata.
            www.overboard.fi

            Comment

            • BCS-Beemer
              Newbiemmer
              • Aug 2010
              • 16
              • Vantaa

              #7
              tarkistappas se että millä ohjelmalla on niitä koodeja koitettu lukea ja onko ylipäätään mahdollista lukea ABS ohjainlaitetta ja moottorin ohjausta sillä samalla töpselillä.
              Omassa e36 ainakin Bosch kaapelia käyttäen ei onnistu lukemaan ABs koodeja vaan joutuu liittämään johdot yksitellen sinne testi töpseliin.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Tuossa on vaihtoehtona 20pinnisen liittimen pinnit 17 tai 20. Katso kyseisen auton mallin ja vuosimallin perusteella kumman takaa abs:t löytyy.
                Yleensä kyllä moduulit ovat yhden diagnostiikalinjan takana mutta poikkeuksia toki löytyy.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Sipe View Post
                  En ole varma millä adapterilla tuota testattiin, mutta ei se ainakaa Carsoft ollut. Tsekkailen ihan ekana nyt tuon kaapeloinnin ja sen että ohjausboxi saa virtaa ja maata.
                  Kun nyt olet vantaalta ja jos haluat varmistaa ettei kiinnipääsemättömyys johdu testilaitteesta, niin tikkurilan nesteellä on J&J Car huolto jossa Autoboss V30 testeri, tämä lukee kaikki moduulit ko. autosta. 35e ovat veloittaneet ennen ainakin dignostiikasta.

                  Comment

                  • Sipe
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 151
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Kun nyt olet vantaalta ja jos haluat varmistaa ettei kiinnipääsemättömyys johdu testilaitteesta, niin tikkurilan nesteellä on J&J Car huolto jossa Autoboss V30 testeri, tämä lukee kaikki moduulit ko. autosta. 35e ovat veloittaneet ennen ainakin dignostiikasta.
                    Kiitos vinkistä. Mulla on leima kylmentynyt tuosta jo, että täytyy miettiä millä sitä siirtelee. Saakos katsastamatonta autoa vetää köyden jatkona normaalisti?
                    www.overboard.fi

                    Comment

                    • Sipe
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 151
                      • Vantaa

                      #11
                      Noniin, tänään pääsin lukemaan vikakoodit tuolla Autoboss V30 testerillä Tikkurilassa. Homma meni näin:

                      1) Luettiin koodit, herjasi kaikkia antureita viallisiksi, nollattiin lopuksi. ABS-valo ei sammunut.
                      2) Ajoin pienen lenkin ja luettiin koodit uudelleen. Nyt herjasi enää vasenta etuanturia. ABS-valo ei sammunut. Vaihdoin vasemman etuanturin.
                      3) Nollattiin ja luettiin koodit tuon anturin vaihdon jälkeen. Vasen etuanturi oli nyt OK, mutta vasen taka-anturi olisi nyt testerin mukaan rikki. ABS-valo palaa edelleen.

                      Tällä hetkellä siis kaikki anturit ovat uusia. ABS-valo ei missään vaiheessa prosessia sammunut mittaristossa. Tarkistan seuraavaksi vielä tuon takavasemman anturin liittimen ja piuhat.

                      EDIT: tarvitseeko tuo aina tuon vikakoodin nollauksen esim. anturin vaihdon jälkeen? Onko muita keinoja nollata se kuin tuollaisella testerillä?
                      www.overboard.fi

                      Comment

                      • Sipe
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 151
                        • Vantaa

                        #12
                        Ja lisää päivityksiä. Tsekkasin takaa vasemman anturin ja sen liittimestä toinen pinni oli vääntynyt. Se on nyt korjattu, mutta valo palaa edelleen.

                        Eli nyt tarvisi tietää vinkkejä, että saako tuota vikamuistia tyhjäksi ilman testeriä?
                        www.overboard.fi

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Mulla olis semmonen vahva muistikuva asiasta, että valo palaa niin kauan kun vika on päällä, ja sammuu kyllä vian poistuessa vaikka aiheesta koodi jäisikin. Et vaan näe koodia ilman testeriä.

                          Ei muutakun uudestaan piuhan nokkaan ja katsomaan joko se toimii vai mitä pinniä seuraavaksi pitäis suoristaa.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by Sipe View Post
                            Ja lisää päivityksiä. Tsekkasin takaa vasemman anturin ja sen liittimestä toinen pinni oli vääntynyt. Se on nyt korjattu, mutta valo palaa edelleen.

                            Eli nyt tarvisi tietää vinkkejä, että saako tuota vikamuistia tyhjäksi ilman testeriä?
                            Vaikuttaa siltä kuin anturien linjoissa olisi katkoksia enemmänkin, mutta ehkä se vasen taka (johdotus) kannattaa tutkia vielä tarkemmin kokonaisuutena josko vika löytyisi sieltä.

                            Comment

                            • Sipe
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2004
                              • 151
                              • Vantaa

                              #15
                              Osaisiko joku sanoa, että mitä reittiä nuo tunnistinpiuhat kulkee ja minne ne tarkalleen menevät?
                              www.overboard.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎