Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 320i Coupe -92: ABS-valo palaa mittaristossa (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sipe
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 151
    • Vantaa

    #16
    Hjälp! :think

    Jatkaako nuo takapään abs-tunnistimien johdot niistä takakelkassa sijaitsevista liitoskohdista kenties takapenkin kohdilta auton sisälle?

    En pääse nyt auton alle kurkkimaan ihan heti, että jos jollain ois vinkkiä tähän...
    www.overboard.fi

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      Joo tulevat siitä takapenkin istuinosan kohdalta sisään ja jatkavat matkaa apukuskin puolelle missä abs yksikkö myös maton alla johtokourussa.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Sipe
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 151
        • Vantaa

        #18
        Päivitys. Nyt siis tehty kaikki nämä:

        - Kaikki anturit vaihdettu uusiin, vikaa antavat anturit jopa useaan kertaan
        - Kaapelit tarkistettu antureilta boksille
        - ABS-keskusyksikkö vaihdettu uuteen (käytetty), sen jälkeen en ole luetuttanut vikakoodeja
        - Kaikki auton konehuoneesta löytyneet releet käyty läpi, ABS-releet testattu vaihtamalla toimivasta samanlaisesta autosta

        Mikäköhän PERKELE siinä voi olla?! :think Nyt enää siis pimennossa tuo hydrauliikkapumppu. Miten sen voisi tarkistaa? Ne kaapelit menevät siihen pumpulle siten, että siinä ei näyttäisi olevan mitään liitintä, vaan menevät suoraan kyljestä sisään.

        Aiemmin kun kävin vähän väliä luetuttamassa vikakoodeja, niin tuntui että valitti aina satunnaisesti yhdestä tai useammasta anturista.

        Eli jos joku on joskus irrottanut itse tuon pumpun, niin siihen vinkkejä kiitos!
        www.overboard.fi

        Comment

        • stume
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 66
          • Espoo

          #19
          En nyt muista varmasti mutta pystykö hajonnut tai vajaatoiminen anturi joka on siinä jarrutehostimessa / servossa aiheuttaa tuon että abs valo palaa..?
          Aattelin mainita jos et ole tsekannut sitä.

          Olisiko osa 12

          Comment

          • Sipe
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 151
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by stume View Post
            En nyt muista varmasti mutta pystykö hajonnut tai vajaatoiminen anturi joka on siinä jarrutehostimessa / servossa aiheuttaa tuon että abs valo palaa..?
            Aattelin mainita jos et ole tsekannut sitä.

            Olisiko osa 12

            Joo, tuonkin osan vaihdoin tänään. Ei auttanut. Täytyy vielä mittarilla katsoa, että on varmasti ehjä, koska osa on käytetty. Voiko viallinen pumppu aiheuttaa sen, että antaa vikakoodeina pelkkiä viallisia antureita ja anturin signaaleita?

            Miten tuon pumpun toiminnan voisi testata?
            www.overboard.fi

            Comment

            • stume
              Bimmer Rookie
              • Jul 2009
              • 66
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Sipe View Post
              Joo, tuonkin osan vaihdoin tänään. Ei auttanut. Täytyy vielä mittarilla katsoa, että on varmasti ehjä, koska osa on käytetty. Voiko viallinen pumppu aiheuttaa sen, että antaa vikakoodeina pelkkiä viallisia antureita ja anturin signaaleita?

              Miten tuon pumpun toiminnan voisi testata?
              Muistelen joskus lukeneeni ulkomaisilta foorumeilta noi anturivikakoodit vois kanssa liittyä jumittavaan / jumittaviin venttiileihin hydrauliikassa..?

              Ootko muuten tsekannu inpalla mitä nopeustietoja nuo anturisi tarjoavat vai oliko niin ettei inpaa saatu toimimaan?
              Tuossa minun 320i -92 saan yhteyden abs boksiin (MK4 E36) inpalla, en nyt muista pystyikö inpalla aktivoimaan noita venttiilejä kokeilumielessä..

              Antureihin liittyvissä ongelmissa abs valo on sammunut kun lyö toimivan anturin paikoilleen vaikka vikakoodi jää muistiin.

              Comment

              • Sipe
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 151
                • Vantaa

                #22
                Syy taisi löytyä. Hitsailin tuossa kesällä 2010 vähän helmapeltiä edestä, ja tänään uudestaan noita anturipiuhoja tutkiessa huomasin että siellä apparin jalkatilan ihan kulmassa ne johdot oli todella huomaamattomasti sulaneet yhteen! Voi helvetti! Taisi osua omaan nenään tää juttu! Raportoin kun olen paikannut nuo johdot...
                www.overboard.fi

                Comment

                • keijon
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 29
                  • mustasaari

                  #23
                  Antureiden testaus

                  Kannattakin aina mitata nuo anturit ABS boxilta asti. Siistimpää, nopeampaa ja tulee mitattua samalla johdot ja anturit eikä tuu vaihdeltua / rikottua ainakaan ylimääräisiä osia. Jos oskilloskooppi jostain löytyy niin tulos 100% oikein. Yleismittarilla kun näkee ton vastuksen, mutta ei jos anturi likainen ja siksi ei anna pulssia.

                  Comment

                  • Sipe
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 151
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by keijon View Post
                    Kannattakin aina mitata nuo anturit ABS boxilta asti. Siistimpää, nopeampaa ja tulee mitattua samalla johdot ja anturit eikä tuu vaihdeltua / rikottua ainakaan ylimääräisiä osia. Jos oskilloskooppi jostain löytyy niin tulos 100% oikein. Yleismittarilla kun näkee ton vastuksen, mutta ei jos anturi likainen ja siksi ei anna pulssia.
                    Jep, testasin tosiaan ihan piippitestillä (yleismittarin se äänimoodi, en tiedä mikskä sitä sanotaan ), ja sainkin signaalin menemään aina anturille asti. Tosin en huomannut sitä, että yhdestä samasta pinnistä meneekin nyt sulaneiden johtojen ansiosta kummallekin taka-anturille signaali.

                    Tuo hitsaus tapahtui jo selvästi aiemmin (muutama kuukausi) kuin tämä vika tuli esille, joten on ilmeisesti kosteuden tai liikkeen takia vetäneet sitten myöhemmin piuhat yhteen.
                    www.overboard.fi

                    Comment

                    • Sipe
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 151
                      • Vantaa

                      #25
                      Selvitin tänään nuo sulaneet piuhat erilleen ja eristin. Valo palaa edelleen. Sen jälkeen mittasin antureiden vastukset:

                      - Vasen etu: 1k ohm
                      - Oikea etu: 1k ohm
                      - Vasen taka: 0 ohm
                      - Oikea taka: 1k ohm

                      Luin jostain toisesta topicista, että antureiden pitäisi antaa noin 10k ohmia. Tarkistin vielä, että yleismittarin asteikko oli oikea, eli kyllä se 1k ohmia antaa kaikista muista paitsi vasemmalta takaa. Kellään virallista tietoa tähän?

                      Seuraavaksi suuntaan vielä vasemman taka-anturin ja johdotuksen kimppuun.
                      www.overboard.fi

                      Comment

                      • keijon
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 29
                        • mustasaari

                        #26
                        anturit

                        Itse en tullut mitanneeksi tota vastusarvoa kun skoopilla katsoin. Kyllä nyt uskoisi, että mittaamasi 1 kilo-ohmi on toimiva kun kolme anturia antoi saman arvon. Vielä kun toi vasen taka saa kuntoon. 0 ohmia , eli oikosulku siellä on. Toi anturihan on pieni kela johonka indusoituu tosta hammastetusta magneetista virtaa. Tos varmaankin kannattaa ottaa sieltä takapyörältä anturin liitin irti ja tietenkin abs yksikön liitin irti ja sitten mitata johtoparia abs:lle päin, onko vielä 0 ohmia ( ilmeisesti on ). Eiköhän se ongelma sit ole siellä hitsauspaikassa.
                        Last edited by keijon; 13-01-2011, 18:16.

                        Comment

                        • Sipe
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 151
                          • Vantaa

                          #27
                          Joo, tein eilen juuri tuolla tavalla, eli otin vasemman takapyörän anturin irti ja boksin liittimestä näytti yhä 0 ohmia. Eli eikun uudestaan tarkistamaan nuo vasemman takapyörän piuhat...
                          www.overboard.fi

                          Comment

                          • Sipe
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 151
                            • Vantaa

                            #28
                            Jees, ratkaisu löytyi. Oli hitsauslämmön takia sulattanut piuhaa pidemmältä matkalta, mitä alunperin korjasin ja erottelin. Kokeilin nyt täysin uusilla piuhoilla boxilta asti vasemmalle taka-anturille, ja ABS-valo oli poissa!

                            Tattis vaan kaikille, jotka tarjoili hyviä debuggaus-keinoja. Jos ei muuta, niin nyt on tuo ABS-systeemi ainakin tuttu!
                            www.overboard.fi

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎