Terve kaikille!
E36 sedan 316 -94 M43b16 koneella(ajettu 230 tkm) sammui kesken ajon. Kone pyörii startatessa, mutta ei edes lupaa. Ulkona oli noin 10+ astetta lämmintä ja kuivaa, kun vika ilmeni.
Tähän asti olen selvittänyt:
Polttoainejärjestelmä:
Sytytysjärjestelmä:
Muuta:
Eli vika vaikuttaisi olevan vahvasti polttoainejärjestelmässä: bensaa tulee ruiskun jakotukille asti, mutta sitä ei mene ruiskusuuttimista läpi koneeseen. Tätä tulosta vahvistaa myös se, kun olen kokeillut laittaa starttipilottia ilmanputsariin ja startannut niin kone on nätisti polttanut starttipilotin ja nostanut kierrokset 3000rpm.
Kysymyksiä viisaammille:
Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista!!!
E36 sedan 316 -94 M43b16 koneella(ajettu 230 tkm) sammui kesken ajon. Kone pyörii startatessa, mutta ei edes lupaa. Ulkona oli noin 10+ astetta lämmintä ja kuivaa, kun vika ilmeni.
Tähän asti olen selvittänyt:
Polttoainejärjestelmä:
- tankissa on bensaa
- bensapumppu pumppaa(vaihdettu noin vuosi sitten Motonetin tarvikepumppuun, kun alkup. hajosi)
- bensasuodatin ei ole tukossa(bensaa tulee ruiskun jakotukille)
Sytytysjärjestelmä:
- akussa on virtaa
- tulpat antavat kipinää(vaihdettu vuosi sitten/10 tkm)
- tulpanhatut ja johdot ovat kunnolla kiinni
- akun takana oleva ohjaiyksikkö näyttää päällisin puolin ehjältä ja kotelo kuivalta sekä melko siistiltä(vähän pölyä)
Muuta:
- imusarjan yläosaa irrottaessa huomasin, että imusarjan alta lähtee hyvin ohut kumiletku joka menee musta/valkoiseen pyöreään pieneen(halkaisija n. 3 cm) purkkiin, josta menee letku laturin takana olevaan "laitokseen", johon tulee myös sähköjohdot. Vaikutti siltä, että tästä "purkista" oli letku irti. Osaisiko joku sanoa mitä nämä "purkki" ja "laitos" ovat? Vaikuttavatko ne polttoaineen saantiin?
Sen verran sain "purkista" selville, kun siihen puhaltelin, että se päästää ilmaa lävitsee vain toisesta suunnasta, eli se on jonkinlainen venttiili. (laitan "purkista" kuvan vielä tämän päivän aikana)
Eli vika vaikuttaisi olevan vahvasti polttoainejärjestelmässä: bensaa tulee ruiskun jakotukille asti, mutta sitä ei mene ruiskusuuttimista läpi koneeseen. Tätä tulosta vahvistaa myös se, kun olen kokeillut laittaa starttipilottia ilmanputsariin ja startannut niin kone on nätisti polttanut starttipilotin ja nostanut kierrokset 3000rpm.
Kysymyksiä viisaammille:
- Mitä nämä "laitos" ja siihen liittyvä "purkki" ovat?
- Liittyväkö ne mitenkään polttoaineen saantiin?
- Millaisia oireita tulee, kun polttoaineen paineensäädin on rikki?
- Mitkä anrurit pysäyttävät polttoaineen ruiskutuksen kokonaan, kun ovat rikki?
- Mitä lähtisin seuraavaksi selvittämään?
- Onko muuta sanottavaa, kysyttävää tai vihjeitä?
Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista!!!
Comment