Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M43b16 -94 ei käynnisty *KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • latee21
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 11
    • Espoo

    E36 M43b16 -94 ei käynnisty *KORJATTU*

    Terve kaikille!

    E36 sedan 316 -94 M43b16 koneella(ajettu 230 tkm) sammui kesken ajon. Kone pyörii startatessa, mutta ei edes lupaa. Ulkona oli noin 10+ astetta lämmintä ja kuivaa, kun vika ilmeni.


    Tähän asti olen selvittänyt:

    Polttoainejärjestelmä:
    • tankissa on bensaa
    • bensapumppu pumppaa(vaihdettu noin vuosi sitten Motonetin tarvikepumppuun, kun alkup. hajosi)
    • bensasuodatin ei ole tukossa(bensaa tulee ruiskun jakotukille)

    Sytytysjärjestelmä:
    • akussa on virtaa
    • tulpat antavat kipinää(vaihdettu vuosi sitten/10 tkm)
    • tulpanhatut ja johdot ovat kunnolla kiinni
    • akun takana oleva ohjaiyksikkö näyttää päällisin puolin ehjältä ja kotelo kuivalta sekä melko siistiltä(vähän pölyä)

    Muuta:
    • imusarjan yläosaa irrottaessa huomasin, että imusarjan alta lähtee hyvin ohut kumiletku joka menee musta/valkoiseen pyöreään pieneen(halkaisija n. 3 cm) purkkiin, josta menee letku laturin takana olevaan "laitokseen", johon tulee myös sähköjohdot. Vaikutti siltä, että tästä "purkista" oli letku irti. Osaisiko joku sanoa mitä nämä "purkki" ja "laitos" ovat? Vaikuttavatko ne polttoaineen saantiin?
      Sen verran sain "purkista" selville, kun siihen puhaltelin, että se päästää ilmaa lävitsee vain toisesta suunnasta, eli se on jonkinlainen venttiili. (laitan "purkista" kuvan vielä tämän päivän aikana)

    Eli vika vaikuttaisi olevan vahvasti polttoainejärjestelmässä: bensaa tulee ruiskun jakotukille asti, mutta sitä ei mene ruiskusuuttimista läpi koneeseen. Tätä tulosta vahvistaa myös se, kun olen kokeillut laittaa starttipilottia ilmanputsariin ja startannut niin kone on nätisti polttanut starttipilotin ja nostanut kierrokset 3000rpm.


    Kysymyksiä viisaammille:
    • Mitä nämä "laitos" ja siihen liittyvä "purkki" ovat?
    • Liittyväkö ne mitenkään polttoaineen saantiin?
    • Millaisia oireita tulee, kun polttoaineen paineensäädin on rikki?
    • Mitkä anrurit pysäyttävät polttoaineen ruiskutuksen kokonaan, kun ovat rikki?
    • Mitä lähtisin seuraavaksi selvittämään?
    • Onko muuta sanottavaa, kysyttävää tai vihjeitä?



    Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista!!!
  • latee21
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 11
    • Espoo

    #2
    Kuvat "laitoksesta" ja "purkista"

    [ATTACH]97479[/ATTACH]

    [ATTACH]97480[/ATTACH]

    Comment

    • latee21
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 11
      • Espoo

      #3
      Räjäytyskuva



      Bmw:n osakatalogista löyty nyt tällänen räjäytyskuva "laitoksesta". "Purkki" on takaiskuventtiili ja tämä "laitos" kokonaisuudessaan VACUUM CONTROL - VACUUM TUBE eli vapaa suomennos jotakin tähän suuntaan: TYHJIÖSÄÄDIN - TYHJIÖPUTKI

      Osaisiko joku sanoa, mikä virka kapistuksella on ja voiko autoni oireet johtua tästä?

      Jos jotakuta kiinostaa BMW:n osakatalogit niin löytyy ositteesta:
      http://www.bmw.fi/fi/fi/owners/acces...catalogue.html
      Last edited by latee21; 14-11-2011, 15:55.

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1763
        • Honkajoki

        #4
        Kannattais mitata bensanpainetta.
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • antti79
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 2499
          • Littoinen

          #5
          Nokka- tai kampiakselin asentotunnistin paskana. Niistä lähtisin itse liikkeelle.
          Kun laitat takaiskuventtilin takaisin kiinni niin huomioi sen asennussuunta ettet laita väärinpäin.
          Last edited by antti79; 15-11-2011, 08:00.
          sigpic
          Originally Posted by jari kihlman
          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

          Comment

          • latee21
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 11
            • Espoo

            #6
            Eli kumminkohan päin se takaiskuventtiili siihen menee? Jos jonkunlaista "tyhjiötä" pitäis saada, ni ilmeisesti niin, että imusarjan ilmavirta tekisi imupaineen "tyhjiöputkeen".

            Kiitos vinkeistä tähän asti!

            Pitää tänään koittaa laittaa imusarja ja takaiskuventtiili oikein päin kiinni. Sitten voisi kokeilla bensapaineen mittaamista ja katella mitä noi anturit maksaa.

            Comment

            • latee21
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 11
              • Espoo

              #7
              Polttoainepumpun tuottaman paineen mittailua

              Tänään kävin ostamassa Biltemasta painemittarin ja mittasin bensapumpun tuottaman paineen.

              Tulokset alla.

              Click image for larger version

Name:	DSC_0026.jpg
Views:	1
Size:	98.6 KB
ID:	4823769

              Tällä pystyy mitata myös imu/alipainetta.

              Click image for larger version

Name:	DSC_0027.jpg
Views:	1
Size:	37.0 KB
ID:	4823770

              Mittaustilanne

              Click image for larger version

Name:	DSC_0029.jpg
Views:	1
Size:	141.8 KB
ID:	4823771

              Tulokset



              Tuota noin, tällainen tulos tulee siis, kun liitän mittarin suoraan polttoaineletkuun, niin että polttoainepumppu vain pumppaa. En yritä startata saman aikaisesti.
              Onko tuo siis riittävä arvo pumpulle? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että puhutaan 3,5 bar pumpusta, mutta mitä tämä lukuarvo merkitsee? Onko pumppuni ok?

              Comment

              • Pretoriaani
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 3842
                • Hyvinkää, Finland

                #8
                Originally posted by latee21 View Post

                Tuota noin, tällainen tulos tulee siis, kun liitän mittarin suoraan polttoaineletkuun, niin että polttoainepumppu vain pumppaa. En yritä startata saman aikaisesti.
                Onko tuo siis riittävä arvo pumpulle? Olen kuitenkin ymmärtänyt, että puhutaan 3,5 bar pumpusta, mutta mitä tämä lukuarvo merkitsee? Onko pumppuni ok?
                0,2 baria? Eikös siellä pitäis olla lähemmäs 3 baria? 0,2 kuulostaa jokatapauksessa aivan liian pieneltä. Tarkistapas bensapumpun liitin.
                I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                Comment

                • latee21
                  Newbiemmer
                  • Nov 2011
                  • 11
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Pretoriaani View Post
                  0,2 baria? Eikös siellä pitäis olla lähemmäs 3 baria? 0,2 kuulostaa jokatapauksessa aivan liian pieneltä. Tarkistapas bensapumpun liitin.
                  Bensapumpussa kaikki liittimet ok, niin polttoaine- kuin sähköliittimet.

                  Mittarin mukaan polttoaineletkussa painetta olisi siis noin 23,5kPa=0,235bar, jos olen tulkinnut mittariani oikein. (Mittarin mitta-asteikko loppuu 70kPa=0,7bar!)

                  (Katso kuva ylhäällä, josta voit lukea mittarin näyttämän lukeman.)

                  Olenko tulkinnut mittariani oikein? Kellään kokemusta/vastaavaa mittaria?



                  Pohdiskelua:
                  • Polttoaine pumpun ilmoitetaan oleva 3,5 bar pumppu ja paineentasaaja 3,0 bar eli luulisi, että tämän mitattavankin paineen pitäisi olla noin 3,0-3,5 bar!?
                  • Tuli kuitenkin mieleen, että mihin nämä 3,5 bar ja 3,0 bar arvot tarkalleen viittaavat. Pumpun tuottavaan pumppaus arvoon vai systeemin(moottorin) kokonaispaineeseen? (Moottori käydessäänhän tuottaa oman imupaineen?)
                  • Systeemissähän pitäisi olla se vakio 3,0bar paine, jonka paineentasaaja pitää vakiona.

                  Comment

                  • okko
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2005
                    • 1763
                    • Honkajoki

                    #10
                    Nyt on kyllä niin shaisse mittari, että ei oikeen passaa tohon. Kaasariautojen mittaukseen sopii paremmin.
                    Paras olis hommata ihan putkiliikkeestä tavallinen painemittari 6-bar asteikolla.
                    Otitko paineen t-haaralla, vai suoraan pumpulta letku mittariin. T-haaralla ottamalla näkee heti onko paineensäädin kunnossa. Kuitenkin tuossa mittaustuloksessa on jotain, koska ehjä systeemi olisi täräyttänyt ton viisarin tappiin.
                    Eikö juuri pidäkkin startata mitatessa, eikös näissä pumppu sammu melko pian, kun virrat on laitettu päälle? Vai onkohan se jokin painekytkimellä tapahtuva katkaisu? Jos on, niin silloin järjestelmä ei katkaise pumppausta, koska painetta ei synny, eli säädin ei toimi.

                    Eli mikäli mittasit oikein ja pumppu varmasti pyöri, niin väittäisin p-paineen säätimen olevan rikki.
                    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                    Comment

                    • latee21
                      Newbiemmer
                      • Nov 2011
                      • 11
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by okko View Post
                      1. Otitko paineen t-haaralla, vai suoraan pumpulta letku mittariin.

                      2. Eikö juuri pidäkkin startata mitatessa, eikös näissä pumppu sammu melko pian, kun virrat on laitettu päälle?

                      3. Vai onkohan se jokin painekytkimellä tapahtuva katkaisu? Jos on, niin silloin järjestelmä ei katkaise pumppausta, koska painetta ei synny, eli säädin ei toimi.

                      4. Eli mikäli mittasit oikein ja pumppu varmasti pyöri, niin väittäisin p-paineen säätimen olevan rikki.
                      1. Mittarissa on vain suora letku, jonka liitin ruiskun jakotukille tulevaan polttoaine letkuun, eli suoraan pumpulta mittariin.

                      2. Varmaan pitää startata mitatessa systeemin painetta. Mä lähdin vain kokeilemaan, kun ei aikasempaa kokemusta polttoainejärjestelmästä pahemmin ole.
                      Normaalikytkennässä pumppu pumppaa hetken(noin muutaman sekunnin), kun laittaa virran päälle.

                      3. Siitä en ole täysin varma, mikä katkaisee virran pumpulle. Luulisin, että siinä olisi rele, joka antaa hetken virtaa pumpulle. Startatessahan pumppu alkaa taas pumppaamaan.
                      Mulla on itseasiassa tällä hetkellä bensapumppu kytkettynä niin, että kun laittaa virrat päälle, niin pumppu pumppaa jatkuvasti. Aikasempi omistaja tehnyt tämän viritelmän. Löytyy myös alkuperäiset piuhat, jotka toimivat. Alkuperäistä kytkentää olen käyttänyt tähän asti. Eli tää vahvistaa sen, että se on rele/jokin muu sähköinen kytkin, joka antaa normaalikytkennässä hetkellisen virran pumpulle.

                      4. Koko systeemin painetta en ainakaan saanut mitattua, mutta kyllä tuloksen pitäisi vastata pumpun tuottamaa painetta.
                      Pumppu pumppaa ja tuo polttoainetta ruiskun jakotukille, se on varma! Se on eri asia, että onko paine riittävä, jonka pumppu tuottaa.
                      Miten toi bensapaineen säädin oikeen toimii? Vaikuttaako moottorin imupaine myös siihen? Jos pumpun paine olisi liian alhainen, niin päästäisikö paineen säädin edes jonkin verran bensaa koneeseen ja "hörältelisi" käyynistäessä.

                      Aattelin nyt seuraavaksi laittaa imusarjan ja ruiskun takasin kiinni, eli koneen "pakettiin". Sitten kokeilla miten vaikuttaa, kun toi yksi pieni letku oli todennäköisesti irti tosta imusarjasta. Sitten miettiä paineensäätimen tai jonkun muun anturin toimittamuutta?
                      Last edited by latee21; 17-11-2011, 15:45.

                      Comment

                      • latee21
                        Newbiemmer
                        • Nov 2011
                        • 11
                        • Espoo

                        #12
                        Nyt on imusarja laitettu takaisin kiinni ja takaiskuventtiilinkin on varmasti paikoillaan. Kokeilin startata, mutta samaa vanhaa: kone pyörii, mutta ei edes lupaa! No, tuli ainakin taas yksi mahdollisuus karsittua pois.

                        Vähän alkaa tuntumaan siltä, että pitäis vikakoodeja lukea/viedän pajalle, jossa sais laittaa homman kasaan. Nimittäin vaikuttaa edelleen vahvasti siltä, että vika on ruiskun ohjauksessa, eli sähköissä. Turha niitä antureitakaan alkaa hakuampumaan. Tietty se bensapaineensäädin ja miks ei myös se pumppukin voi olla sökönä.

                        En ole vielä ehtinyt etsiskellä täältä, mutta oisko kellään tietoa mistä sais vikakoodinlukijaa(E 36 -94 M43b16) tai pajaa, jossa lukis vikakoodeja kohtuu hintaan pääkaupunkiseudulla? Asun itse Espoossa. Kattelin myös tuolta Dealextremestä http://www.dealextreme.com/p/b800-sr...994-2003-33587 tollasta vikakoodinlukijaa. Onkohan kellään käyttökokemuksia tosta laitteesta?

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #13
                          Originally posted by latee21 View Post
                          Nyt on imusarja laitettu takaisin kiinni ja takaiskuventtiilinkin on varmasti paikoillaan. Kokeilin startata, mutta samaa vanhaa: kone pyörii, mutta ei edes lupaa! No, tuli ainakin taas yksi mahdollisuus karsittua pois.

                          Vähän alkaa tuntumaan siltä, että pitäis vikakoodeja lukea/viedän pajalle, jossa sais laittaa homman kasaan. Nimittäin vaikuttaa edelleen vahvasti siltä, että vika on ruiskun ohjauksessa, eli sähköissä. Turha niitä antureitakaan alkaa hakuampumaan. Tietty se bensapaineensäädin ja miks ei myös se pumppukin voi olla sökönä.

                          En ole vielä ehtinyt etsiskellä täältä, mutta oisko kellään tietoa mistä sais vikakoodinlukijaa(E 36 -94 M43b16) tai pajaa, jossa lukis vikakoodeja kohtuu hintaan pääkaupunkiseudulla? Asun itse Espoossa. Kattelin myös tuolta Dealextremestä http://www.dealextreme.com/p/b800-sr...994-2003-33587 tollasta vikakoodinlukijaa. Onkohan kellään käyttökokemuksia tosta laitteesta?
                          Nyt vasta tuli mieleen lukea vikakoodit kun ruiskut yms. on purettu. En itsekkään ihan tarkkaan tuota toimintaperiaatetta tiedä, mutta ajattelisin näin että kun kerran kipinä tulee ja bensaakin tulee jollain paineella pitäisi moottorin edes hörähtää jos ECU vaan osaisi "ruiskauttaa" bensaa oikeassa kohdassa, eli edelleen lähtisin tarkastelemaan nokka- tai kampiakselin asentotunnistimia. Vikakoodit kannattaa siis luetuttaa, tuolla linkin laitteella et saa muuta luettua kuin airbagien vikakoodit eli joku toinen purkki pitää hankkia.
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • latee21
                            Newbiemmer
                            • Nov 2011
                            • 11
                            • Espoo

                            #14
                            Vika korjattu!

                            No niin, eli kaiken aikasimmissa postauksissa ilmikäyneiden vikaselvitysten jälkeen päätin hinata auton pajalle vikakoodinlukuun. Vikakoodeista ei saatu mitään irti ja pojjaat alko vikaa selvittelemään. Vikana oli rikkoutunut polttoainepumppu. Ilmeisesti pumpun lavat jotenkin kärsineet.
                            Mullahan oli aikasemminkin ollut ton polttoainepumpun kanssa ongelmaa nimittäin vuosi sitten vaihdoin polttoainepumpun Motonetin tarvikepumppuun(,mikä oli SUURI VIRHE! Tältäkin pahalta oltaisiin tod näk. säästytty.) Kun auto jätti tielle polttoainepumpun mennessä totaalisesti mykäksi. Ei siis edes surissut.
                            Nythän polttoaine pumppu kyllä pumppasi ja surisi, mutta polttoaineen paine liian pieni. Ostin kyllä Biltemasta sen painemittarin, joka ei ilmeisesti tähän soveltunut, kun mitta-asteikkokin loppui siihen 1bar. Ja pidin mitattua tulosta epämääräisenä.
                            En itse jaksanut uskoa polttoainepumpun viallisuutta, koska auto nyykähti kesken matkan. Eikä edes "luvannut", kun yritti startata. Intuitiivisesti, kun ajattelin, että jos bensaa tulee ruiskuille edes vähän niin luulisi sen edes "lupaavan" startatessa.
                            Anyway paras homma on se, että auto on taas kunnossa, mutta turhia kuluja tuli nyt, kun auto käväsi kaupallisella pajalla. KÄYTTÄKÄÄ SIIS ALKUPERÄISOSIA, ETTEI TULE TURHIA LISÄKUSTANNUKSIA TARVIKEOSIEN HAJOTESSA!!!

                            Kiitos kaikille vinnkiä vian etsintään antaneille!!!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎