Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma auton ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    #16
    Tuntuu että yksi E36:sen "ongelma" on suhteellisen jäykäksi jätetty ohjauksen tehostus. Tarkoitan sitä, että tieurien vedellessä joutuu käyttämään selkeästi enemmän lihasvoimaa vastustaessa niiden tempoilua. Jos ohjaus on taas ns. ylitehostettu, ei uria vastustellessa tarvitse punnertaa niin paljoa, ja urien ärsyttävyys katoaa sellaiseen kevyeen pikkusormilla tapahtuvaan korjailuun. Tämän huomasin edellisessä kakkosautossani, Peugeot 406 Coupessa, jossa oli aivan järkyttävän ylitehostettu ohjaus. Tämä pösö tarttui uriin pahemmin kuin yksikään aikaisempi E36:ni, mutta jotenkin sen kanssa oli helppo elää ultrakevyiden korjausliikkeiden vuoksi. Joten E36:ssa tarvittavan voimankäytön vuoksi saattaa syntyä vaikutelma, että E36 on poikkeuksellisen epäsuuntavaa ja uraherkkä. Kyseessähän on katsokaas miesten auto!

    Nykyinen E36 Coupeni, joka on siis kaikin puolin tehdasvakio, varustettu tehtaan sporttijousilla ja 16" originaalirengastuksella, menee motarilla erittäin tukevasti, suuntavakaasti ja ennenkaikkea mukavasti. Mutta varsinkin kaupunkiajossa joutuu vääntämään usein pahimpia tieuria vastaan hyvinkin ponnekkaasti. Siihenkin tottuu, mutta ero on järkyttävän suuri, jos vaikka vertaa E36:sta esim. mihin tahansa ehjään Audin A4:seen tai Volvon S60:seen. Ja siltikin, vaikka näissä etuvetokilpailijoissa olisi 18" rengastus. Mutta niissä onkin sitten aivan ylitehostettu ohjaus. Tokihan muutkin seikat vaikuttavat, en sitä väitä...

    Yhteensä olen omistanut viisi E36:sta, ja kokeillut niitä kymmenillä eri alusta-setupeilla/15"-18" rengastuksilla, ja fakta on että tämä automalli kulkee mukavimmin ja parhaiten 15"-16" renkailla. Mitä jäykemmäksi olen alustaa vienyt, tai rengaskokoa suurentanut, sitä huonompaan suuntaan on aina menty tavallisen tieliikenteen ja käytön kannalta. Ja ajamisen ilo on myös usein kädonnut sen myötä. Tehdasvakio alusta (tai tehtaan osilla uudelleenrakennettu), 16" pyöreäolkaisella rengastuksella on sellainen, jolla pääsee näillä routaisilla petroskoi-tyyppisillä teillä jotenkuten arvosanaan 8-. Sen parempaan ei E36 pääse mitenkään, jos vertailukohteina on kaikki markkinoiden automallit. Silti tällä on kivempi ajella kuin yhdelläkään perus-Audilla tai Volvolla. Eli E36:sen suuntavakavuudesta saa oikeilla valinnoilla kohtalaisen, mutta muutamalla väärällä valinnalla karmean.
    Last edited by JKK; 07-09-2012, 13:04.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Originally posted by Kannaksenhanu View Post
      Aivan uusi merkki minulle Falken Ziex ze512 225/45R17 94w joka nurkassa.
      Renkaat vaihtoon. Falkenit on kauheat uraimurit ja vetelee pienistäkin asfaltin saumoista.

      Kumho, Hankook, Nankang tai Nexen esimerkiksi alle niin jo paranee. Tai Nokian jos kalliinpaa haluaa.

      Comment

      • Kannaksenhanu
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 165
        • Klaukkala

        #18
        Arvelinkin näitä renkaita mut ensikesäksi vasta uuret, syksyn viimesillä ajokeleillä levittelen Falkkenit katuun. Nelipyörä suuntaus aika varattu, katsotaan mitä sen jälkeen.
        Harrastekärry: E36 M3 diamondshwarz
        Käyttökärry: E61 530xd M-sport
        Työkärry: VW trasporter cross 4motion TDI

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #19
          Sen minäkin haluan nähdä miten Samu meinaa mahduttaa 15" vanteen topicin autoon
          Mutta varmasti on vielä väljää em. palloissa ja/tai kulmat muuten totaalisen metsässä. Pistä mittaustulokset näytille mitä camberit, casterit jne näyttää.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Samu_93
            BTCF Member
            • Jun 2012
            • 155
            • Espoo

            #20
            Originally posted by Supa View Post
            Sen minäkin haluan nähdä miten Samu meinaa mahduttaa 15" vanteen topicin autoon
            Mutta varmasti on vielä väljää em. palloissa ja/tai kulmat muuten totaalisen metsässä. Pistä mittaustulokset näytille mitä camberit, casterit jne näyttää.
            Hetkonen.. Foorumilta bongattua:
            Malli Jako ET Keskireikä
            E36 5x120 42 72,5

            Pätee myös M3?



            Pitäisi sopia? Yövuorossa klo 03.10 äkkiseltään mietittynä
            e36 328 Cabriolet -95
            e36 318iS Coupe -92
            e36 325 Coupe -92

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #21
              Joo mutta jarrut ottaa kiinni
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Samu_93
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 155
                • Espoo

                #22
                Aivan..
                e36 328 Cabriolet -95
                e36 318iS Coupe -92
                e36 325 Coupe -92

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #23
                  Renkaat vaihtoon. Falkenit on kauheat uraimurit ja vetelee pienistäkin asfaltin saumoista.

                  Kumho, Hankook, Nankang tai Nexen esimerkiksi alle niin jo paranee. Tai Nokian jos kalliinpaa haluaa.
                  JKK:n kommentteihin on helppo yhtyä. En silti laittais renkaiden piikkiin kaikkea. Ihan helvetin monessa e36:ssa on caster päin persettä madalluksen takia, camberit on metsässä edessä ja takana. Puslatkin (tai ainakin osa niistä) monesti vaihtokunnossa. Narinahelat myös. Sitten korjataan näitä juttuja vetelillä kiinanrenkailla. Voihan ne murheet noinkin kiertää, mutta laittakaas ne pyörien suuntaukset niin, että viisarit on "vihreällä", niin eipä oo niillä renkaillakaan niin paljon väliä.

                  Se vaatii rahan tuhlaamista erinäköisiin osiin, mutta tuleepahan kuntoon. Mulla on alla 225/40/18 uniroyal rain sportit ja vaikka kulmatkin ovat vielä taka-akselilla pielessä, ei vetelyä juuri ole. Ei siis sellaista, kuin e36:ssa, jossa on säädetty arvot siihen mihin ne sai madalluksen jälkeen ja todettua, että lopuille ei voi tehdä mitään. Kyllä niille voi. Edellinen e36 coupe ei vedellyt mihinkään, kun kaikki arvot oli millilleen niin kuin kuuluukin. Sama homma useissa e46 korimallin kolmesatasissa, joita on ollut ajossa. Ei oo tarvinnu ajo-ominaisuuksien takia ostaa halvimpia kiinanrenkaita.

                  M3 evo yläpäät, laakerishimmejä etupään camberin hienosäätöön ja taakse semmoset tukivarret, joista ei säätö lopu kesken (jos on niin kentässä ettei alkuperäisten säätö riitä). Sitten iso kasa paskoja puslia vaihtoon ja tämän jälkeen on homma kunnossa.
                  Last edited by Juppe; 13-09-2012, 18:00.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16460
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Narinahelat myös.
                    Eli ? Tiedän kyllä e36:n alustan osat tarkalleen mutta mitä niistä kutsut narinaheloiksi ?

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Eli ? Tiedän kyllä e36:n alustan osat tarkalleen mutta mitä niistä kutsut narinaheloiksi ?
                      Veikataan ylemmän poikittaistukivarren ulkopään "palloa".:think
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #26
                        Joo, se juuri.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2324
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by Juppe View Post
                          Mulla on alla 225/40/18 uniroyal rain sportit ja vaikka kulmatkin ovat vielä taka-akselilla pielessä, ei vetelyä juuri ole.
                          Noiden renkaiden osalta yhdyn täysin mielipiteeseesi. Olen viime vuosina tilannut useisiin autoihini ko. kumit ja tyytyväisyys on ollut 100% taattua. Hintaluokka on Hankook-tasoa, mutta jotenkin tuo RainSport tuntuu joka suhteessa täydelliseltä komromissirenkaalta suomen tiestöön. Suoran vertailun olen tehnyt E36:lla täysin uusiin Kumhon KU31:siin, jotka tuntui Uniroyaleihin verrattuna hengenvaarallisilta uraimureilta.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎