Tuntuu että yksi E36:sen "ongelma" on suhteellisen jäykäksi jätetty ohjauksen tehostus. Tarkoitan sitä, että tieurien vedellessä joutuu käyttämään selkeästi enemmän lihasvoimaa vastustaessa niiden tempoilua. Jos ohjaus on taas ns. ylitehostettu, ei uria vastustellessa tarvitse punnertaa niin paljoa, ja urien ärsyttävyys katoaa sellaiseen kevyeen pikkusormilla tapahtuvaan korjailuun. Tämän huomasin edellisessä kakkosautossani, Peugeot 406 Coupessa, jossa oli aivan järkyttävän ylitehostettu ohjaus. Tämä pösö tarttui uriin pahemmin kuin yksikään aikaisempi E36:ni, mutta jotenkin sen kanssa oli helppo elää ultrakevyiden korjausliikkeiden vuoksi. Joten E36:ssa tarvittavan voimankäytön vuoksi saattaa syntyä vaikutelma, että E36 on poikkeuksellisen epäsuuntavaa ja uraherkkä. Kyseessähän on katsokaas miesten auto!
Nykyinen E36 Coupeni, joka on siis kaikin puolin tehdasvakio, varustettu tehtaan sporttijousilla ja 16" originaalirengastuksella, menee motarilla erittäin tukevasti, suuntavakaasti ja ennenkaikkea mukavasti. Mutta varsinkin kaupunkiajossa joutuu vääntämään usein pahimpia tieuria vastaan hyvinkin ponnekkaasti. Siihenkin tottuu, mutta ero on järkyttävän suuri, jos vaikka vertaa E36:sta esim. mihin tahansa ehjään Audin A4:seen tai Volvon S60:seen. Ja siltikin, vaikka näissä etuvetokilpailijoissa olisi 18" rengastus. Mutta niissä onkin sitten aivan ylitehostettu ohjaus. Tokihan muutkin seikat vaikuttavat, en sitä väitä...
Yhteensä olen omistanut viisi E36:sta, ja kokeillut niitä kymmenillä eri alusta-setupeilla/15"-18" rengastuksilla, ja fakta on että tämä automalli kulkee mukavimmin ja parhaiten 15"-16" renkailla. Mitä jäykemmäksi olen alustaa vienyt, tai rengaskokoa suurentanut, sitä huonompaan suuntaan on aina menty tavallisen tieliikenteen ja käytön kannalta. Ja ajamisen ilo on myös usein kädonnut sen myötä. Tehdasvakio alusta (tai tehtaan osilla uudelleenrakennettu), 16" pyöreäolkaisella rengastuksella on sellainen, jolla pääsee näillä routaisilla petroskoi-tyyppisillä teillä jotenkuten arvosanaan 8-. Sen parempaan ei E36 pääse mitenkään, jos vertailukohteina on kaikki markkinoiden automallit. Silti tällä on kivempi ajella kuin yhdelläkään perus-Audilla tai Volvolla. Eli E36:sen suuntavakavuudesta saa oikeilla valinnoilla kohtalaisen, mutta muutamalla väärällä valinnalla karmean.
Nykyinen E36 Coupeni, joka on siis kaikin puolin tehdasvakio, varustettu tehtaan sporttijousilla ja 16" originaalirengastuksella, menee motarilla erittäin tukevasti, suuntavakaasti ja ennenkaikkea mukavasti. Mutta varsinkin kaupunkiajossa joutuu vääntämään usein pahimpia tieuria vastaan hyvinkin ponnekkaasti. Siihenkin tottuu, mutta ero on järkyttävän suuri, jos vaikka vertaa E36:sta esim. mihin tahansa ehjään Audin A4:seen tai Volvon S60:seen. Ja siltikin, vaikka näissä etuvetokilpailijoissa olisi 18" rengastus. Mutta niissä onkin sitten aivan ylitehostettu ohjaus. Tokihan muutkin seikat vaikuttavat, en sitä väitä...
Yhteensä olen omistanut viisi E36:sta, ja kokeillut niitä kymmenillä eri alusta-setupeilla/15"-18" rengastuksilla, ja fakta on että tämä automalli kulkee mukavimmin ja parhaiten 15"-16" renkailla. Mitä jäykemmäksi olen alustaa vienyt, tai rengaskokoa suurentanut, sitä huonompaan suuntaan on aina menty tavallisen tieliikenteen ja käytön kannalta. Ja ajamisen ilo on myös usein kädonnut sen myötä. Tehdasvakio alusta (tai tehtaan osilla uudelleenrakennettu), 16" pyöreäolkaisella rengastuksella on sellainen, jolla pääsee näillä routaisilla petroskoi-tyyppisillä teillä jotenkuten arvosanaan 8-. Sen parempaan ei E36 pääse mitenkään, jos vertailukohteina on kaikki markkinoiden automallit. Silti tällä on kivempi ajella kuin yhdelläkään perus-Audilla tai Volvolla. Eli E36:sen suuntavakavuudesta saa oikeilla valinnoilla kohtalaisen, mutta muutamalla väärällä valinnalla karmean.
Comment