Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 casterista, alustan palikoista jne....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    E36 casterista, alustan palikoista jne....

    Vähän kokemuksia kaipailisin... Ajattelin taas talven vapaapäivät käyttää auton alustan täydelliseen uusimiseen. Kyseessä vm.1997 328iAC. Uusiksi menee koko alusta kaikkine puslineen, iskareineen ja tukivarsineen. Ei tuo vielä lopussa ole, mutta kunhan harrastelen...

    Tilasin hetken mielijohteesta etupään alatukivarsien takaosaan M3:sen epäkeskopuslat, orggista vastaavat Meylet. Iskarin yläpäähän tilasin M3 EVO:n epäkeskoiset yläpäät. Nämä muutoksethan lisäävät käytännössä vain casteria, ja ilmeisesti aika reilusti. Ja tällä haen kuvitelmissani autolta parempaa suuntavakavuutta tien päällä. Muut alustan kamat onkin sitten aika vakiotavaraa, koska tarkoitus on säilyttää mukavuus ajossa.

    Olenko aivan hakoteillä tuon casterin kasvatuksen kanssa, vai onko käytännössä aivan turhaa noiden "M3-epäkesko-osien" käyttö? Vaikuttaako tuo suuntavakavuuteen, tai ylipäätään käytännön tasolla mihinkään - positiivisesti tai negatiivisesti?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    #2
    Niin, osaisiko joku vaikka ottaa kantaa tähän M3 EVO:n yläpäähän liittyvään kysymykseen? Kun laatikossa on nyt asennusta vailla M3:sen yläpäät ja epäkeskot M3-tukivarren puslat. Voiko noilla palikoilla tulla "liikaa" casteria normiautoon? Toimiiko tuo setuppi millään tavalla vakiotolppien ja -30/15-jousien kanssa? Voiko tuollaista casteria edes käyttää muiden kuin oikeiden M3-tolppien kanssa? Voisi kuvitella että joku on tätäkin joskus kokeillut. Olisin aika kiitollinen kommenteista, jotta saisi asennettua kerralla oikeanlaiset palikat autoon.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Kyllä se casterin lisäys ainakin omaa vompattia rauhoitti. Ne M3 yläpäät on muutenkin sopivan napakat, muttei kuitenkaan epämukavat. Mulla on vielä toistaiseksi uretaaniset epäkeskopuslat, mutta ne vaihtuu ihan kohta alkuperäisiin. Toinen pusla ei pitänyt asentoaan ja säädöt meni metsään. Yleinen konsensus tuntuu olevan, että liika camber aiheuttaa sitä vetelyä, mutta mä vähän luulen, että se camber ei oo ollenkaan niin suuri ongelma jos casteria saa lisättyä. Esim. C-mersu menee ihan suoraan vaikka olis paljonkin camberia. Siinä casteria on kyllä sitten bemariin verrattuna todella paljon. Pitäis koittaa kääntää ne yläpäät ristiin ja koittaa mitä tapahtuu. Reippaampaa ajelua silmällä pitäen sitä camberia saisi olla edessä ihan reilusti.

      Täältä lueskelin tuosta alustahommasta ja aika kovat camberit olis kyllä eteen laitettu:
      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


      Street
      Front
      -2.5 deg camber
      0.05 deg toe in
      Rear
      -1.5 deg camber
      0.10 deg toe in

      Tuollaista settiä ajattelin testata. Saahan ne ruuvattua takas sitten jos siltä tuntuu. Saman jutun mukaan auraus syö niitä renkaita eikä camber. Tottakai se camber vähän siihen vaikuttaa, mutta jos auraus on lähes nollassa, ei pitäisi olla ihan mahdotonta toi renkaiden kuluminen.
      Last edited by Juppe; 07-12-2012, 18:56.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2324
        • Uusimaa

        #4
        Loistavaa, kiitoksia että saan tähän vastauksia

        Mitenkäs ulkonäkö? Noilla palikoillahan eturengas siirtyy jonkinverran eteenpäin? Jopa useita senttejä. Muuttuuko sivuprofiili luonnottoman näköiseksi kun rengas ei ole lähellekään keskellä pyöränkaarta? Onko tämä otettu oikeassa M3:ssa jotenkin huomioon vai muuttuuko ulkonäköprofiilikin "epäkeskoksi"? Normi-E36:stahan puuttuu myös M3-tukilaakerin yläpuolelle tuleva tukirauta (OSA nr.15). Nuokin tilasin varmuuden vuoksi. En tiedä onko nuo välttämättömät? Oletteko asentaneet noita? Ovat ilmeisesti vain vahvisteraudat.

        Itse tavoittelen sellaista napakkaa, mutta mukavaa matka-autoa 90% työmatkani mukaiseen moottoritieajoon. Tavoitteena mahdollisimman rauhallinen ja suuntavakaa kulku ilman minkäänlaisia "rataominaisuuksia". Renkainakin aion tympeästi pitäytyä 16" rengaskoossa. Jousiksi tilasin Lesjöforsin -30/15 -madallusjouset, jotka pitäisi olla hyvin lähelle originaaleja M-Technic-alustan jousia. Onko noista kellään kokemuksia?

        Olisiko tässä setupissa alustakulmille oikea setuppi aivan tavallisen M-Tech -alustan säädöt minimaalisella etu-/takapyörien camberilla. Kuitenkin ohjearvojen sisään menevillä.

        Originally posted by Juppe View Post
        Kyllä se casterin lisäys ainakin omaa vompattia rauhoitti. Ne M3 yläpäät on muutenkin sopivan napakat, muttei kuitenkaan epämukavat. Mulla on vielä toistaiseksi uretaaniset epäkeskopuslat, mutta ne vaihtuu ihan kohta alkuperäisiin. Toinen pusla ei pitänyt asentoaan ja säädöt meni metsään. Yleinen konsensus tuntuu olevan, että liika camber aiheuttaa sitä vetelyä, mutta mä vähän luulen, että se camber ei oo ollenkaan niin suuri ongelma jos casteria saa lisättyä. Esim. C-mersu menee ihan suoraan vaikka olis paljonkin camberia. Siinä casteria on kyllä sitten bemariin verrattuna todella paljon. Pitäis koittaa kääntää ne yläpäät ristiin ja koittaa mitä tapahtuu. Reippaampaa ajelua silmällä pitäen sitä camberia saisi olla edessä ihan reilusti.

        Täältä lueskelin tuosta alustahommasta ja aika kovat camberit olis kyllä eteen laitettu:
        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


        Street
        Front
        -2.5 deg camber
        0.05 deg toe in
        Rear
        -1.5 deg camber
        0.10 deg toe in

        Tuollaista settiä ajattelin testata. Saahan ne ruuvattua takas sitten jos siltä tuntuu. Saman jutun mukaan auraus syö niitä renkaita eikä camber. Tottakai se camber vähän siihen vaikuttaa, mutta jos auraus on lähes nollassa, ei pitäisi olla ihan mahdotonta toi renkaiden kuluminen.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by JKK View Post
          Jopa useita senttejä.
          :think

          Ilmastoinnilla varustettu 328i ?

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2324
            • Uusimaa

            #6
            Kyllä, kuinka niin?

            Originally posted by jr66 View Post
            :think

            Ilmastoinnilla varustettu 328i ?
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Kyllä sen renkaan siirtymisen huomaa jos sitä alkaa tiirailemaan ja mittailemaan. Käytännössä se ei kyllä silmää häiritse ja enpä usko kovin monen huomaavan mitään eroa vakioon, ellei etukäteen kerro noista muutoksista. Parhaiten eron huomaa siinä, ettei 225 renkaat raavi kiinni sisälökasuojaan. Mitä rengastukseen tulee, niin itse olen tykästynyt 17" kokoon noissa e36 koreissa. Sopivalla mallilla saa vähän ulkonäköäkin ja ajettavuus on parempi kuin 18" renkailla.

              Tämmöset ATS DTC superlightit täytyy kyllä saada compactiin. Tää kuva on mun vanhasta coupesta ja hitto, että ne istui kivasti tuohon koriin. Noiden keveyden huomasi ihan oikeasti ajossa. Kun 18" vanteet vaihtui noihin alkoi auto kulkemaan huomattavasti ripeämmin. 6,5kg/vanne ei oo kyllä mikään painava.

              Last edited by Juppe; 08-12-2012, 05:28.

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Noista lesjöforssin jousista...

                Ainakin meillä pari autoa mihin laitettu laski enempi ku oli tarkoitus, 325ia coupe laski ~60/45mm, ja 320i laski ~45/40... Sitä toki en tiedä mitkä jouset oli ennen vaihtoa paikoillaan.

                Tuossa jotain suttusia juuri jousien asennuksen jälkeen, putosi vielä tuosta ehkä n.sentin - puolitoista.
                Attached Files

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2324
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Tämmöset ATS DTC superlightit täytyy kyllä saada compactiin. Tää kuva on mun vanhasta coupesta ja hitto, että ne istui kivasti tuohon koriin. Noiden keveyden huomasi ihan oikeasti ajossa. Kun 18" vanteet vaihtui noihin alkoi auto kulkemaan huomattavasti ripeämmin. 6,5kg/vanne ei oo kyllä mikään painava.

                  http://juhana.pp.fi/images/image/car...s%20%20524.jpg
                  Kieltämättä on kyllä kevyt vanne, ja ihan asiallisen näköinenkin. Mahtaako olla arvokkaat? On kyllä upea coupe tuossa kuvassa! Ja tuo väri on hieno. Juuri tuollaisista originaaleista valioyksilöistä meikäläinen pitää
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Ei ne mitään älyttömiä maksaneet, noita saa välillä aika sopivasti tarjouksesta. Varmaan joku 600-800e/kierros.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16460
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Kyllä, kuinka niin?
                      Tuosta mallimerkinnästä päättelin kun niitä näkee joskus kirjoitettavan, mmm... persoonallisella tavalla

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2324
                        • Uusimaa

                        #12
                        Nyt pitäisi sigun näyttää vähän ymmärrettävämmältä...

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Tuosta mallimerkinnästä päättelin kun niitä näkee joskus kirjoitettavan, mmm... persoonallisella tavalla
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Olisiko tässä setupissa alustakulmille oikea setuppi aivan tavallisen M-Tech -alustan säädöt minimaalisella etu-/takapyörien camberilla. Kuitenkin ohjearvojen sisään menevillä.
                          Paha sanoa, kun en oo vielä päässyt testaamaan. Täytyy muutamat puslat vaihtaa ja sitten pääsee säätämään kulmia. Palailen astialle, kun selviää miltä noi arvot tuntuu.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎