Tuohon tulee kolme eri tiivistettä: termostaatin(pyöreä), termostaatinkotelon(nro 7) ja vesikanavaan (8) laita kaikki nuo paikoilleen eikä mitään tiivistemassa paskoja..
Kotelo ja termostaatti käy molempiin moottorimalleihin. Termostaateissa on eri aukenemis lämpötiloja...
-Janne-
F10 535iX sedan -11 ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317 ex. E39 528i touring -99 ex. E36 325ia coupe -93
Tuossa kuva, sama joka wetteriltä saatu, joka kertoo että jompikumpi, 7 tai 8 ja osaluettelosta näkee että siellä ei edes ole 7 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_thermostat/ eli vain 8 sinne kuuluu, lienee livenä sen verran iso että tiivistää myös tuon vesikanavan.
Ok..elikkäs tungen sinne tuon pyöreän tiivisteen siihen termostaattiin (6) ja sitten tuon vesikanavaantulevan (8) tiivisteen. Ku minä alunperin epäilinkin että puuttuuko tuosta tiiviste ku ei ollu mitään tuossa muutaku tuo tiivisteet 6 ja 8 ku avasin sen. Mutta Wetterillä se sanoki, että ei siihen tule kuin jompikumpi nuista eli 8 tai 7.
Laitan ne tiivisteet sinne ja lyön vielä jotai tiivistemassaa tuonneväliin niinku oli korjaamollaki laittanu...Vai olisko parempi jättää laittamatta?
Ja onhan niin että tuon termostaatinkotelon täytyy tulla ihan kiinni tiiviisti tuohon lohkon päähän..? ainaki järki niin sanos
Tiivistemassoja sinne ei tarvii. Tasaisesti vaan kiristät pultit.
Periaatteessa oikea neuvo, mutta pätee jos kaikki pinnat ovat puhtaita ja siistejä eikä ole mitään syöpymiä eikä muutakaan ongelmaa tiivistepintojen kanssa.
Omassa M52B28-moottorissa termarin vaihdon yhteydessä kävin tiivistepinnat (kannen pääty ja sen upotukset, termarikotelon kaikki urat ja reunat, sekä itse termarin peltireuna) läpi nelisatasella hiomapaperilla huolellisesti ja laitoin kaikkiin tiivisteisiin ja pintoihin ohuen tasaisen kerroksen tiivisteliimaa. Perussyy tähän oli se että tein tämän sunnuntaina aamupäivällä ja mistään ei siihen hätään saanut mitään uutta osaa sen enempää. Termarin mukana toki tuli uusi sen o-rengas, mutta siihenkin laitoin ohuttakin ohuemman kerroksen liimaa.
Kun jotain tällaista liimaa kasaan niin ehdoton edellytys on puhtaus ja kuivuus. Jäähdytysneste pilaa liimasauman aika tehokkaasti. Eräs apu liian veden poissaamiseksi on imuri. Ekaksi rätillä tai paperilla nesteet ja lika pois ja sitten imurilla pikku suhaus että saa loput vedet pois lähettyviltä. Rasvalian saa kunnolla pois vain jarruliuottimella tai vastaavalla.
Kun kyseessä on käytetyt osat ja tiivistepinnoissa on kuitenkin aina jotain sanomista niin jos ei käytä liimaa niin pieni määrä spray-vaseliinia kumitiivisteisiin levitettyinä antaa niiden luikua oikeisiin paikkoihinsa. Auttaa siis siihen että kumi ei jää kanittamaan mihinkään kummalliseen asentoon tai väliin vaan menee kohdalleen. Eikä yhtään haittaa jos koekasaa osat varovasti ilman termaria ja tiivisteitä. Siten näkee osuuko pinnat edes sinne päin kohdalleen.
Schmiedmann myy metallivalu termarikoteloa ja jos itse nyt tekisin moisen remontin niin hankkisin sen. Erääseen kilpurin moottoriin laitoin äsken sellaisen ja veikkaan että nyt loppui sen moottorin lämpö- ja vuoto-ongelmat.
Last edited by PQatPIT; 08-12-2012, 14:00.
Reason: Kirotusehreet pois.
Ilmauksen korjaaja oli tehny ihan vaan siitä ilmausruuvin kautta..nyt tehdään se oikeella tavalla sitte viimesen päälle kaverin hallissa ja nostellaan keulaa yms.
Älä nyt ala ruokkimaan mitään nettitrolleja ja pelleile typerien ilmausohjeiden kanssa, tuon ilmaus on tosiaan niin helppo että ilmaruuvi auki ja järjestelmä täyteen nestettä, ei siinä voi mitenkään epäonnistua. BMW:n omasta service manuaalista siis ilmausohjeet. Ja aivan sama ilmaustapa M40 ja M50, M52:n ilmaus väärin ilman ilmojen päästämistä pois ilmaruuvista tietysti vaikeampaa kuin M40:n kun vaikealla tavalla sisään saatavan nesteen määrä on suurempi....
Eilen sain uuden termarinkotelon, termarin ja paisuntasäiliön korkin. Vaihdettiin ne paikoilleen kaverin hallissa ja kyllä omasta mielestä voi sanoa, että ei tule vuotamaan. Varovainen kiristys ja laitettiin kylläkin vähän tiivistemassaa väliin, koska ei ihan puhtaaksi saatu niitä pintoja edellisestä massasta, mutta tasanen ja tiivis kyllä tuli.
Nyt seurailen pari päivää, että alkaako edelleen jäähdytinneste tippumaan jostaki pois. Yöllä ajeltiin ja katseltiin niin eri kyllä vuotanu vielä sillon mistään. Aamulla kävin katsomassa niin ei oo nesteitä hävinnyt ja ne kohdat oli kuivia mitkä oli märkiä "korjaajalta" tulon jälkeen.
Nyt aamusella tosiaan oli yksi tippa nestettä siinä kampiakselin hihnanpyörän hammastuksessa auton alta katottuna (samassa kohti kun ongelman ollessa suurimmillaan ), mutta voi olla eilisiä jäänteitä ku ilmattiin konetta ja sitä vähä roisku kaadettaessa yli sinne hihnallekki.
Nyt siis pari päivää seurailua ja toivetta, että ei ala nesteet häviää. Se pitäs olla varma, että kansipahvi ei oo menny ja seuraava kohde mikä on nii on vesipumppu, jos alkaa vuotaa.
Eli sellaset noin 800-1000 euroa säästin sillä, että korjaamolla eivät alkaneet pahveja vaihtelee. Huvittaa kyllä, jos vika oli niiden itse vaihtama termarin kotelo ja termari!
Kone lämpiää hyvin ja lämmöt on pysyny puolivälissä niinku pitääki....lämpöä puhaltaa myös tyhjäkännillä..nyt kyllä tosiaan äsken kävin ajelee ja huomasin että tyhjäkäynnillä ei puhaltanu lämmintä, mutta heti ku polki kierroksia tai lähti liikkeelle niin puhalsi lämmintä. No minä kävin pellin alla avaamassa ilmausruuvia ja laitoin kierroksia niin porisi vesikuplia/ilmaa pihalle vielä ja sitte pelkkään nestettä. Ruuvi kiinni ja ajolle niin tuntu taas toimivan ihan normaalisti ja tyhjäkäynnillä puhalsi lämpöä myös.
Ainiin se paisuntasäiliö oli eilen kaiken työn jälkeen ylärajassa nestettä. Mutta tänään se oli laseknut ylärajan ja keskitason puoleenväliin. (se ilmeisesti aina putoo noin puoleenväliin ja eihän sitä ikinä saa pidettyä ylärajassa...eikö ole näin?) No minä siinä ilmausruuvin aukasun yhteydessä käytin kone sammuksissa sitten paisuntasäiliön korkkia auki ja se nousi heti korkkiin asti ja jäi siihen...Laitoin korkin kiinni ja vielä kerran kone käyntiin ja ilmausruuvia auki kierrosten kera ja korkki kiinni..
Laitoin korkin kiinni ja vielä kerran kone käyntiin ja ilmausruuvia auki kierrosten kera ja korkki kiinni..
Mutta kun ei se niin ilmaannu..... vesipumppu työntää tuossa nestettä kokoajan sitä ilmaruuvia vasten ja mitä enemmän kierroksia koneessa sitä suuremmalla paineella, eli noin sinne saa korkeintaan lypsettyä lisää ilmaa.
BMW:n service manuaalin ohje on että ilmaruuvi auki, nestettä syyläri täyteen niin kauan kuin menee ja sen jälkeen ilmaruuvi ja korkki kiinni, loppuilmaus tapahtuu itsestään ja nestepinnankin pitäisi asettua oikeaksi, kehotetaan kyllä tarkistamaan. Eli ylimääräinen ilmaus on aina turhaa räpeltämistä ja toimimista toisin kuin järjestelmän suunnittelijat ovat tarkoittaneet.
Olen noita ilmaillut vaikka kuinka monta ja se tosiaan on niin helppoa kuin service manualissa kerrotaan, kaikki ilmausongelmat mitä on vastaan tullut ovat johtuneet juuri siitä vastoin bmw:n ohjeita ilmaamisesta josta löytyy tältäkin foorumilta miljoona varsin koomista versiota.
Ainiin se paisuntasäiliö oli eilen kaiken työn jälkeen ylärajassa nestettä. Mutta tänään se oli laseknut ylärajan ja keskitason puoleenväliin. (se ilmeisesti aina putoo noin puoleenväliin ja eihän sitä ikinä saa pidettyä ylärajassa...eikö ole näin?) No minä siinä ilmausruuvin aukasun yhteydessä käytin kone sammuksissa sitten paisuntasäiliön korkkia auki ja se nousi heti korkkiin asti ja jäi siihen...Laitoin korkin kiinni ja vielä kerran kone käyntiin ja ilmausruuvia auki kierrosten kera ja korkki kiinni..
Ei se pinta mihinkään putoa enää ilmauksen jälkeen, eli sulla on vuoto vielä jossain tai pahasti epäonnistunut ilmaus. Ja jos paisarin nestepinta nousee korkkia avatessa reilusti tarkoittaa se sitä että kierrossa on vielä ilmaa reilusti. Siinä tilanteessa moottori sammuksissa(ja syylärin korkki auki) kun aukaisee ilmaruuvin ilma poistuu moottorista ja neste pääsee valumaan syyläristä tilalle, kone käynnissä ei niin tapahdu koska vesipumppu työntää nestettä moottorista syyläriinpäin kokoajan.
ja vielä sellannen kysymys että mistä tällainen ilmiö kertoo. Kun ajelen auton lämpimäksi ja sitten laitan parkkiin. Auto parkissa sen aikaa, että kone jäähtynyt, niin ala ja ylävesiletkut on menny silleen lyttyyn. Tavallaan niinku ois jotenki alipaineella painunut letkut kasaan??? sitten taas koneen lämmitessä on letkut pyöristynyt normaaliksi.. mistä tämä ilmiö kertoo?
järjestelmässä ilmaa? vai mitä toi meinaa?:think
Ja tosiaan siis kuvitellaan tilanne:
jos paisarista pintalaskenut ja kone on käynnissä ja lämmin. mitäs teen, jotta kaikki ilma saadaan pois? sammutanko koneen-> avaan paisarin korkin->avaan ilmausruuvin-> kun ilma tullu pihalle niin korkki kiinni ja ruuvi kiinni ja baanalle??
Comment