Announcement

Collapse
No announcement yet.

323i ei lämpene sisältä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TaiQ
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 8
    • Somewhere

    #16
    Sanokaas vielä, millasen termarin tuohon uskaltaa laittaa, onko 92 asteinen liian kuuma? Meinaan missä lämpötiloissa lyö ilmastoinninflektin päälle, ylikuumenemisen estämiseksi. Mikäli tuo ilmastoinninflekti edes toimii..

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #17
      Originally posted by TaiQ View Post
      Sanokaas vielä, millasen termarin tuohon uskaltaa laittaa, onko 92 asteinen liian kuuma? Meinaan missä lämpötiloissa lyö ilmastoinninflektin päälle, ylikuumenemisen estämiseksi. Mikäli tuo ilmastoinninflekti edes toimii..
      Laita vaan se 92-asteinen, ei aiheuta ongelmia.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • ohohh
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 268
        • Porvoo

        #18
        Jos lämmöt on, ja pysyy puolessa välissä, niin eiköhän termostaatti ole kunnossa. Alavesiletku ei näillä lämpötiloilla ihan noin vaan lämpenekkään. Tyhjäkäynnillä ns. tyyppivika näissä koneissa, ettei hirveästi "haaleaa" lämpimpämpää työnnä, koska se kiertovesipumppu puuttuu, kierrokset noin 1,5trpm, niin pitäisi tulla kuumaa, jos ei, niin tod. näk. vesiventtiili vaihtokunnossa.
        Last edited by ohohh; 16-01-2013, 23:11.
        G20 330e M-Sport '21

        ex's

        F30 330e M-Sport '17
        F11 530d X-Drive M-sport '12
        E90 330d LCI M-Sport '10 327hp / 609nm
        E46 330Ci M-Sport II '03
        E36 323i Coupe '97

        Comment

        • TaiQ
          Newbiemmer
          • Jan 2011
          • 8
          • Somewhere

          #19
          Noniin,

          Nyt on sitten vaihdettu termari, vesipumppu ja flektin viskokytkin. Ei puske vieläkään järkyttävän kuumaa sisälle, monoa kun antaa niin kyllä se sitten alkaa lämpiämään. Kyllä tämä ehkä parani jonkinverran edellisestä.

          Edelleen alavesiletku on kylmä, vaikka lämpöisessä tallissakin on (+20).

          Ja tuosta ilmaamisesta sen verran, että kyllä se auton keula täytyy saada huomattavasti korkeammalle, että vedet saa menemään lämppärinkennolle saakka.

          Se kuka tuon ilmaa ilman speciaalityökaluja pelkällä ilmausruuvilla, saa kyllä tulla kädestäpitäen näyttämään, tarjoon kyllä kahvit(kaljat) ja ehkä pullaakin saa, jos siinä onnistuu

          Nyt olis vähän käytettyä viskoa, vesipumppua ja ehjä termarikin tarjolla. Tarvitseeko joku? Koko setti 40€. Vesipumppu on metallisella juoksupyörällä, joka on parempi kuin tuossa uudessa smiidmannissa(paska valu). Toi viskokin on ehjä, ei muuksi muuttunut uudella, puhisee kuin volvo konsanaan.

          Comment

          • rodmunch
            Newbiemmer
            • Nov 2005
            • 24
            • Turku

            #20
            Täysin sama vika 323ti:ssä jossa siis sama kone (man. ilmastointi). Termari vaihdettiin viime talvena kun nesteet ei lämmennyt lainkaan. Tämän jälkeen nesteet lämpeni ja pysyi lämpömittari tarkalleen puolivälissä. Homman suoritti oikeasti ammattilainen (uskon siis että on ilmattu kuten pitääkin), mutta lämmintä on turha odotella hyttiin tyhjäkäynnillä. Varpaat paleltuu 15 sekunnin pysähdyksen aikana.

            Tämä lienee siis ominaisuus vai saisinkohan tuohon vesipumpun vaihdolla eloa? On meinaan hyvin epämukava pakkasella pitää 2k kierroksia valoissa

            Eihän nää varmaan uutena tällaisia ollut, vai oliko?
            323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #21
              Originally posted by rodmunch View Post
              Täysin sama vika 323ti:ssä jossa siis sama kone (man. ilmastointi). Termari vaihdettiin viime talvena kun nesteet ei lämmennyt lainkaan. Tämän jälkeen nesteet lämpeni ja pysyi lämpömittari tarkalleen puolivälissä. Homman suoritti oikeasti ammattilainen (uskon siis että on ilmattu kuten pitääkin), mutta lämmintä on turha odotella hyttiin tyhjäkäynnillä. Varpaat paleltuu 15 sekunnin pysähdyksen aikana.

              Tämä lienee siis ominaisuus vai saisinkohan tuohon vesipumpun vaihdolla eloa? On meinaan hyvin epämukava pakkasella pitää 2k kierroksia valoissa

              Eihän nää varmaan uutena tällaisia ollut, vai oliko?
              kyllä siellä todennäköisimmin ilmaa on.. mutta kerran noissa ei alunperin kiertovesipumppua ole niin melkein sellaisen kyllä asentaisin :think
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #22
                Kun moottori on lämmennyt, niin ei tosiaankaan pitäis tarvita kierroksia koneessa että tarkenee.
                Totta kai tyhjäkäynnillä tulee muutaman asteen viileämpää, mutta kun kierrokset nousee yli tyhjäkäynnin, n. 1000rpm, pitäis alkaa tulla kunnolla kuumaa.
                Ilmaa siellä on tai vesiventtiilissä vikaa jne.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by TaiQ View Post
                  Se kuka tuon ilmaa ilman speciaalityökaluja pelkällä ilmausruuvilla, saa kyllä tulla kädestäpitäen näyttämään, tarjoon kyllä kahvit(kaljat) ja ehkä pullaakin saa, jos siinä onnistuu
                  No ihan milloin vain, ota käteen BMW:n service manual ja siinä on kerrottu kädestä pitäen ilmaus. Eli ilmaruuvi auki nesteet koneeseen ja ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin, lämpöjen noustessa termarin aukeamispisteeseen systeemi ilmaa lopullisesti itsensä.

                  Ja voin tulla henkilökohtaisesti näyttämään jos ohjeet on liian vaikeat, ilmaushan kestää noissa sen vajaan minuutin mitä nesteen kaatoon menee plus lämpimäksi käyttö. Ja jos ilmaus ei onnistu niin jossain on vikaa, ihan turha sen ilmauksen kanssa on turoilla yhtään enempää. Eli jos vaikka termarikotelo vuotaa niin systeemi imee ilmaa aina ennen jäähdytysjärjestelmän paineiden nousua kiertoon ja lämpöä ei tule kunnolla kabiiniin ennenkuin termari aukeaa ja systeemi ilmaa itsensä, kovilla pakkasillahan välttämättä näin ei tapahdu ollenkaan. Selviä vikoja jotka pistetään vain väärän ilmauksen syyksi tietämättömyyttään, tosin onhan se M52:n bakeliittinen termarikotelo aivan pilipali myös.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by JJT View Post
                    Kun moottori on lämmennyt, niin ei tosiaankaan pitäis tarvita kierroksia koneessa että tarkenee.
                    Totta kai tyhjäkäynnillä tulee muutaman asteen viileämpää, mutta kun kierrokset nousee yli tyhjäkäynnin, n. 1000rpm, pitäis alkaa tulla kunnolla kuumaa.
                    Ilmaa siellä on tai vesiventtiilissä vikaa jne.
                    No vesiventtiili toiminee kerran kierroksilla puskee lämmintä. Ilmaa on ja itse epäilisin ilmavuotoa, itsellä moinen tuli kun säästin ja ostin Bilteman termostaatin, laippa oli vajaan millin ohuempi kuin alkuperäisessä ja tuon muovisen termostaattikotelon takia o-renkaan litistysvara on samaa luokkaa. No ostin uudet o-renkaat kun ajattelin vian olevan siinä ja tarkemmassa syynissä keksin tuon laipan ohuuden ja kinnerin ollessa pajalla levällään ei tullut haettua milliä paksumpaa o-rengasta vaan kuningasideana kaksi o-rengasta päällekkäin, no eihän se muovinen termarikotelo sitä jonkniverran kasvanutta puristusvoimaa kestänyt vaan lohkesi kolmeen palaan just ennenkuin vastasi tiivistepintaan.... No Scmiedmannilta alumiinen termarikotelo tilalle ja loppu tiivistysongelmat.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Originally posted by rodmunch View Post
                      Täysin sama vika 323ti:ssä jossa siis sama kone (man. ilmastointi). Termari vaihdettiin viime talvena kun nesteet ei lämmennyt lainkaan. Tämän jälkeen nesteet lämpeni ja pysyi lämpömittari tarkalleen puolivälissä. Homman suoritti oikeasti ammattilainen (uskon siis että on ilmattu kuten pitääkin), mutta lämmintä on turha odotella hyttiin tyhjäkäynnillä. Varpaat paleltuu 15 sekunnin pysähdyksen aikana.

                      Tämä lienee siis ominaisuus vai saisinkohan tuohon vesipumpun vaihdolla eloa? On meinaan hyvin epämukava pakkasella pitää 2k kierroksia valoissa

                      Eihän nää varmaan uutena tällaisia ollut, vai oliko?
                      Kyllä se pitäisi lämmintä puskea tyhjäkäynnillä, vaikkei nyt ihan tulikuumaa välttämättä.
                      Joko vesiventtiili jumittaa, sisäkenno osittain tukossa tai järjestelmässä ilmaa.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • rodmunch
                        Newbiemmer
                        • Nov 2005
                        • 24
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by Supa View Post
                        Kyllä se pitäisi lämmintä puskea tyhjäkäynnillä, vaikkei nyt ihan tulikuumaa välttämättä.
                        Joko vesiventtiili jumittaa, sisäkenno osittain tukossa tai järjestelmässä ilmaa.
                        Omat ongelmat poistui kun lisäsin nestettä järjestelmään (taso liian alhainen, syy tuntematon), pumppasin letkuja varmuudeksi ja kovasti pulppusi ilmaa tässä vaiheessa. Lisäsin nestettä vähän lisää. Käytin lämpimäksi ja pumppailin letkuja vielä vähän, tässä vaiheessa ei enää ilmaa tullut. Ajoin pienen lenkin ja lenkin päätteeksi olisi voinut nakkeja höyryttää siinä keskisuuttimen kohdilla.

                        Tyhjäkäynnillä ilma on selkeästi lämmintä, mutta ei kuumaa.

                        Riittää mulle hyvin, eli toimii.

                        Muutamat ratasessiot menty ilmeisesti ilmaa järjestelmässä, mutta toistaiseksi käy ja kukkuu kauniisti.
                        323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎