Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puhditon M52B28 - Adaptaatiotietäjät hoi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaedMaen
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 41
    • Vantaa

    Puhditon M52B28 - Adaptaatiotietäjät hoi!

    Merkkailen tähän ekaan viestiinkin päivitystä, jotta tämän lukijat pysyvät kärryillä myöhemmistä vaiheista.

    Tervehdys tietäjät. 328:ni on oudon puhditon alle 4000 kierroksilla. Epäilin, että VANOS ei toimi ja epäilykseni osoittautui carsoftin livedatasta katsottuna oikeaksi. Vanos on koko ajan "late" -asennossa. Epäilin vian olevan nokka-akselin asentoanturissa, koska se näyttää koko ajan vaan arvoa "59", eikä heilu ollenkaan. Vaihdoin anturin (toiseen käytettyyn), mutta edelleen tulee koko ajan samaa arvoa. Voiko olla johtovika, vai mikä tässä mättää? Vikakoodin se myös antaa tuosta anturista sekä vanhalla että vaihdetulla. Koodi 65 "camshaft angle pulse generator".
    Edit: Tämä kursivoitu teksti on vanhaa tietoa. Nokan anturin vikakoodia ei tule ja nyt kun käytössä on INPA, anturi varmistui toimivaksi. Auto tosin edelleen on puhditon. 4500rpm tuntuisi olevan se kohta, missä veto alkaa.


    Lisäksi muutama muu outous pisti livedatasta silmään. Suurimpana ehkä se, että "throttle valve - position" on koko ajan "idle speed", mutta kaasuläpän anturin arvot vaihtuvat loogisesti. Onko kaasuläpällä erikseen tyhjäkäntiasennon tunnistava rajakytkin, joka voisi temppuilla?
    Edit: Tähän asiaan ei ole tullut vastausta. Inpassa sama homma.


    Toinen outous on se, että toisen lambdan _lämmityksen_ arvo heittelee, mutta toisen ei. Veikkaan, että tuo on oikeasti lambdan signaali, joten onko lambda rikki. Vähän oudon asiasta tekee se, että toisen lambdan lämmityksestä tulee myös virhekoodi. Koodi 25: "oxygen sensor heater. Sensor 1".
    Edit: Lambdat vaihdettu, toimivat nyt ok. Eikä Carsoftiin ei kannata koskea! (Paitsi, että mun kaapelilla sitä pitää käyttää kerran, jotta INPAn saa toimimaan. Ilmeisesti jotenkin alustaa tietoliikenteen?)


    Kolmas outous on se, että "Drive level", eli käsittääkseni tasakaasuajo, ei aktivoidu koskaan.
    Edit: Tämän tilaa en ole tarkistanut INPAsta lambdojen vaihdon jälkeen. Pitänee tsekata.


    Auton tyhjäkäynti on vähän epätasainen, startti ehkä aavistuksen pitkä ja kulutus tuntuu kovahkolta. Tuntuisi amatöörin tuntumalla käyvän rikkaalla, röpöttelee ja savuttaa. Mikähän tässä nyt mahtaisi olla vikana? Ohessa (linkissä isompana) vielä kuva livedatasta kommentteineen. Linkin kuvan saa isommaksi hiiren oikealla nappulalla ja valitsemalla "tarkastele alkuperäistä".

    http://sdrv.ms/14W5j4T
    Edit: Tyhjäkäynti pätkii edelleen. Epäilys kohdistuu tässäkin threadissa keskusteltuun kampiakselin asentoanturiin. Nyt pitäis vaan selvittää käykö tähän ton taka-anturillisen anturi, jotta vois päivittää 12V anturiin.
    Attached Files
    Last edited by MaedMaen; 01-08-2013, 10:13.
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Carsoftin antamaan livedataan en sokeasti luottaisi. Inpalla olisi viisaampaa katsoa arvoja ja pähkäillä sitten.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • MaedMaen
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 41
      • Vantaa

      #3
      Inpan asennusta ja toimimaan saattamista on koitettu useampaan otteeseen, mutta ei tunnu olevan liian helppoa. Täytyy yrittää vielä muutaman kerran...

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Onko varma että se toinen anturi on ehjä? Noita antureita noista menee aika paljon rikki...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • MaedMaen
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 41
          • Vantaa

          #5
          No eipä siitä oo ikävä kyllä mitään varmuutta. Tuntuu vaan oudolta, että ois kaksi identtisesti rikki olevaa anturia, mutta eipä tuo suuren suuri ihme olisi. Täytynee kipaista uusi anturi Schmiedmanilta.

          Toisaalta kyllä luulis, että jos tuolta normaalisti tulee kanttiaaltoa, niin miksi ihmeessä auto ylipäätään käy, jos anturi on rikki. Anturi irrotettuna auto ei ainakaan käynnisty.

          Mutta kuten sanoin, taitaa vaan olla parasta ostaa nokan anturi ja lambda. Täytyy tosin ensin yrittää taistella toi INPA toimimaan.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #6
            Originally posted by MaedMaen View Post
            No eipä siitä oo ikävä kyllä mitään varmuutta. Tuntuu vaan oudolta, että ois kaksi identtisesti rikki olevaa anturia, mutta eipä tuo suuren suuri ihme olisi. Täytynee kipaista uusi anturi Schmiedmanilta.

            Toisaalta kyllä luulis, että jos tuolta normaalisti tulee kanttiaaltoa, niin miksi ihmeessä auto ylipäätään käy, jos anturi on rikki. Anturi irrotettuna auto ei ainakaan käynnisty.

            Mutta kuten sanoin, taitaa vaan olla parasta ostaa nokan anturi ja lambda. Täytyy tosin ensin yrittää taistella toi INPA toimimaan.

            Älä sitten osta mitään schmiidin tarvikepaskaa, ne ei välttämättä toimi uutenakaan.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • MaedMaen
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 41
              • Vantaa

              #7
              Homma etenee kun sain INPAn vihdoinkin toimimaan jollain mystisellä tavalla.

              Vanos aktivoituu ja nokan kulmakin muuttuu, eli ei siinä tainnut vikaa ollakaan. Normaalisti nokkan arvo seilaa aika isoa väliä, yli kymmenen astetta näyttäis olevan vaihteluväli, mitä se harppoo koko ajan ja sitten VANOkSen aktivoituessa tulee tietysti isompi hyppäys. Onko tuo normaalia?

              Ainoa vikakoodi tällä hetkellä tulee tuosta lambdan lämmityksestä. Livedatassa toinen lambda (INPAssa oikeanpuoleinen) hyppii jatkuvasti 0,8 -> 4,8V ja toinen on aika tasaisesti siellä 4,8 tuntumassa. Laskee ainoastaan kiihdytyksissä jonnekin kolmen paikkeille. Onko tuo toinen laajakaistatyyppiä, vai onko se vaan rikki?

              Auto on edelleen puhditon ja voimaa tulee reilusti enemmän vasta 5krpm jälkeen. Ilmeisesti seokset sitten on vaan niin ketuillaan. Toisaalta se nokan anturikin on antanu sitä virhekoodia, niin ei kai sekään ihan ehjä voi olla.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11102
                • Oulu

                #8
                Lamdan pitääkin hyppiä kokoajan edestakas. se toinen joka pysyy samassa luvussa taitaa olla rikki. Mää en vaan oo inpalla lueskellu noita livedatoja, niin en 100% varmaksi voi sanoa mitä sen inpan pitäs näyttää.

                Rikki olevalla lämmityksellä ei oo merkitystä kuin päästöihin kylmällä koneella.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • MaedMaen
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 41
                  • Vantaa

                  #9
                  Eipä äkkiseltään näyttäis olevan laajakaistaisia nuo lambdat, joten rikkihän se silloin on. Hauskasti realoem:n kuvassa on lambdoille osanumerot 15 ja 16, mutta rivit loppuu numeroon 15 (joita taas on 2 kpl). Mahtaako ne olla samat... Kuvassa ainakin on toisessa pidemmät johdot. Kuva täällä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=18&fg=10

                  Eiköhän tuon vaihtaminen jo saa seokset paremmin tolalle ja ehkä sieltä tulee sitä kaivattua herkkyyttäkin.

                  Pitäiskö INPAlla adaptaatioden nollaamisen palauttaa seokset alkuasetuksiin? Ei nimittäin keskialueella ole potkua nollauksen jälkeenkään...

                  Comment

                  • full
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1214
                    • Tampere

                    #10
                    KL varaosiin soitto tai mailia niin selviää.. Saahan sen pelkän anturin vaihdettua piuhan päähän. Muistaa vaan vetää liittimillä kun anturi ottaa korvausilman johdon kautta
                    BMW M535iA -86
                    Volvo V90 -18

                    Comment

                    • hellyeah
                      Newbiemmer
                      • Jun 2013
                      • 6
                      • suomi

                      #11
                      mulla on samaa vikaa omassa 328 ia:ssa paikaltaqan ei kertakaikiaan lähe mihkään, eikä kyllä kierroksillakaan, vikakoodeja ei tule ,nokka-anturin vaihdoin uuden alkup. ei vaikutusta. päästöt perseellään, oisko ideoita?:think

                      Comment

                      • MaedMaen
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 41
                        • Vantaa

                        #12
                        Voiko lambdan puuttuminen oikeastaan edes vaikuttaa keskialueen tehoon myös täyskaasulla. Lambdasäätöähän käytetään vain tasaisella kuormalla? Vai käytetäänkö lambdasäädöltä saatuja muunnosarvoja (adaptaatiot) myös täyskaasulla, vai minkä perusteella silloin seos säätyy?

                        Mitkä kaikki asiat vaikuttavat tehoon kaasu pohjassa?

                        Ilmamäärämittari ainakin
                        Nokan asentoanturi???
                        Kampiakselin asentoanturi???
                        Lambdat???

                        Mulla on vielä semmonen hassu juttu, mistä vois saada lisävinkkiä, että kun ostin ton auton, siinä oli aivan karsee ilmavuoto. Kurttuputki oli melkein poikki, siitä huolimatta auto kävi yllättävän siististi ja tehoa oli hyvin. Tämä nykyinen vika tuntui ilmaantuvan oikeastaan juuri siinä vaiheessa kun tukin autosta ilmavuodot.

                        Silloin vaihdon separaattorin ja kurttuputken ja ilmanputsarin (vaparista vakioon) ja joitain letkuja sekä tsekkasin kaikki letkut. Imusarja oli irti ja tiivisteet tsekattiin. Tyhjäkäyntiventtiilin letkukin oli tosi risa, vaihdoin senkin.
                        Mitähän mä oon voinu mokata, vai oisko käyny niin, että isolla ilmavuodolla auto toimi jostain syystä hyvin ja nyt on enää pieni ilmavuoto jäljellä ja se ei enää toimi? Liian isot suuttimet ehkä? Tunnistaako niitä jostain, jos ne ois vaikka vaihdettu?
                        Last edited by MaedMaen; 03-07-2013, 22:58.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Viittaa ihan kampuran asentoanturiin kaikki ongelmat, eli itsellä antaa kyllä vikakoodinkin kampuran asentoanturista, väärästä taulukosta katsottunahan se on nokan asentoanturi eli tarkistakaan se vikakoodi.

                          Eli kampuran asentoanturi kun alkaa pätkiä niin kaikki teho alakierroksilta katoaa eikä yläälläkään kaikki ole kotona, tuo nokan asennon heiluminen kymmenellä asteella viittais mun mielestä just siihen että kampuran asentoanturi pätkii, ei kai siellä nokkaketju niin lopussa vielä ole. Itsellä on justiinsa anturi sen verran paskana että toimii kylmänä mutta jossain vaiheessa lämmittyään pätkäsee kerran ja siirtyy vikamoodiin, lämpöisenä on sitten vikamoodissa heti startissa mistä seuraa käynnistyminen vasta parin sekunnin sahauksen jälkeen jne.

                          Ikävä vaihtaa vaan mokoma anturi, pitänee purkaa ainakin imusarja pois tieltä ja siinä samalla nyt melkein jo roplaa kannen irti ja nyplää konetta vähän muutenkin....

                          Ja siis tuo kampuran asentoanturin vikamoodihan on että hall-anturi ei enää kykene kehittämään pulssitietoa varsinaisesta ajoitushammastuksesta vaan pystyy lukemaan ainoastaan sen suuremman välin josta saadaan yksi ajoitustieto per kampuran kierros josta voidaan suurinpiirtein laskea ajoitukset, pienillä kierroksilla epätarkemmin kuin suuremmilla ja nakutuksen estämiseksi moottorinohjaus taitaa vetäistä em. vikamoodissa vanoksen ajoituksen retard-moodiin mistä myös osa alakierrosten tehottomuudesta.
                          Last edited by naukkis; 04-07-2013, 12:04.

                          Comment

                          • MaedMaen
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 41
                            • Vantaa

                            #14
                            Vikakoodia ei ole kampuran anturista tullut, eikä lähiaikoina myöskään nokkien anturista. Vanos toimii normaalin tuntuisesti, nokan kulma muuttuu isommaksi heti kun lähtee vedättämään ja palautuu yläkierroksilla.

                            Myöskään starttia ei tarvi sahata. Tai no, ei se ihan vilauttamalla kyllä käyntiin lähde.

                            Toi ois kyllä aika järkevä selitys oireille, jos se vaan voi kiukutella antamatta vikakoodia.

                            Eikös tuo anturi olekaan vesipumpun alla, siinä koneen etupuolella? Nokan asentoanturin liittimen sain muilutettua imusarjan alta irti ilman purkamista, oliskohan tuonkin liitin siinä vieressä?

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #15
                              Juu ei siinä kyllä imusarjaa irroittaa tarvitse vaihtaessaan..Toki meitä on isompi käpäläisiä, mutta noin suunnilleen menee kyllä ihan pienellä purkamisella.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎