Originally posted by MaedMaen
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		Puhditon M52B28 - Adaptaatiotietäjät hoi!
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jos saat piuhan irti niin mittaa anturille tuleva käyttöjännite, jos se on sen 5V niin eikun muutossarjaa kehiin, ylipäätänsä on ollut hölmöä laittaa 5V hall-anturi tuollaiseen paikkaan kun 12V jännitettäkin on helposti saatavissa. Siemensin oma anturi oli tuossa itsellä paikallaan, nähtävästi takaisinkutsut eivät ole peräpohjolaan asti saapuneet..... Vanhemmitenhan ne alhaisen käyttöjännitteen ongelmat sitten varmasti kasaantuvat.......
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuossa pdf:ssä puhutaan vain amerikan malleista, joten ei ole ihme, jos EU:hun myytyä vin-numeroa ei tuosta listasta löydy.Originally posted by MaedMaen View PostMulla on -95 auto, mutta sarjanumero ei osunu ton lapun tietoihin. Tuo liittynee varmaan siihen koneen takapäässä olevaan anturiin, vai voiskohan meikäläisen kiesiin tehdä samanlaisen muutoksen? Kokeilemalla se selviää... Kokeilemalla se selviää...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Oujee, enpä ollu kovin tarkkana. Lähelle meni kirjaimet ja numerot kuitenkinOriginally posted by kaol View PostTuossa pdf:ssä puhutaan vain amerikan malleista, joten ei ole ihme, jos EU:hun myytyä vin-numeroa ei tuosta listasta löydy.  
 
 Täytyypä mitata anturi, josko tuohonkin paikkaan saisi 12V anturin vaihdettua.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Taitaapa olla erilainen tuo anturi, mikä tuonne koneen takapäähän tulee, jtoen mahtaako saada 12V mallia tuohon etupäähän konetta?
 
 Sitten tuli mieleen semmonen asia, että jos anturin syöttäjännitteen muuttaa 12V:iin, niin mitäs ECU siitä tykkää? Anturiltahan tulee silloin 12V uloskin, ja ECU varmaan osaa hanskata vain 5V?
 
 Voisko ton sitte ite duunata sillee, että ottaa 12V jostain, vaikka siitä vanoksen kuumasta karvasta ja reguloi sen 5V:ksi ja syöttää anturiin? Silloin sais ainakin hyvää 5V sähköä, jonka ECUkin nielee mielellään. Mitään tolkkua suunnitelmassa?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mä oon nyt pudonnu kärryiltä. Miks sinne ei voi laittaa uutta alkuperäistä ihan plug and pray?
 Instagram, YouTube kanava
 ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Siis hetkonen tarvitaanko tähän hommaan nyt joku johtosarjan muutos.
 
 Realoem tarjoaa autooni kuvan mukaista anturia
  
 osanumerolla 12 14 1 709 616
 
 nyt kuitenkin siellä on paikoillaan anturi, jossa johto on kiinteänä. Ja anturi sijaitsee startin vieressa koneen kyljessä.
 mallikuva
  
 
 Autona on 328i touring joka valmistettu 10/98BMW F30 330e 2017
 
 Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
 e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Koska tuo naukkis kertoi, että vika ei välttämättä ole anturissa vaan ECUlta tulevassa 5V syöttöjännitteessä. Ja tämän muuttamiseksi on Ameriikassa tehty tommonen ohje (ja kai takaisinkutsukampanjakin?).Originally posted by Pazi88 View PostMä oon nyt pudonnu kärryiltä. Miks sinne ei voi laittaa uutta alkuperäistä ihan plug and pray?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Siis sehän on BMW:n oma ohje, eli 5V anturit vaihdetaan 12V antureiksi, BMW:ltä itseltään et 5V antureita enää saa eikä edes KL-varaosista.Originally posted by MaedMaen View PostKoska tuo naukkis kertoi, että vika ei välttämättä ole anturissa vaan ECUlta tulevassa 5V syöttöjännitteessä. Ja tämän muuttamiseksi on Ameriikassa tehty tommonen ohje (ja kai takaisinkutsukampanjakin?).
 
 Ainakin itsellä kulutus laski melkein litralla siitä mitä se oli alhaisimmillaan alkuperäisellä anturilla ennen varsinaisia selviä käyntihäiriöitä.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Juu eli alkuperäinen anturi on 5V syöttöjännitteellä ja uusi korvaava 12V ja syöttöjännite ryöstetään anturille Vanoksen solenoidilta. Homma olis varmaan pitänyt mennä täälläkin BMW:n takaisinkutsuna mutta eipä tuosta ole paljoa kuulunut.....Originally posted by Spiddu View PostSiis hetkonen tarvitaanko tähän hommaan nyt joku johtosarjan muutos.
 
 Realoem tarjoaa autooni kuvan mukaista anturia
  
 osanumerolla 12 14 1 709 616
 
 nyt kuitenkin siellä on paikoillaan anturi, jossa johto on kiinteänä. Ja anturi sijaitsee startin vieressa koneen kyljessä.
 mallikuva
  
 
 Autona on 328i touring joka valmistettu 10/98
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 selvä homma elikkä hattu kourassa takaisin schmiedmannlle kyselemaan vaihdettaisiinko sittenkin viellä kerran anturit ja tilataan samalla tuo johtosarja...Originally posted by naukkis View PostJuu eli alkuperäinen anturi on 5V syöttöjännitteellä ja uusi korvaava 12V ja syöttöjännite ryöstetään anturille Vanoksen solenoidilta. Homma olis varmaan pitänyt mennä täälläkin BMW:n takaisinkutsuna mutta eipä tuosta ole paljoa kuulunut.....BMW F30 330e 2017
 
 Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
 e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mahtaako noissa taka-anturillisissa koneissa olla Siemensin MS41.1 ECU (DME)? Mietin vaan, että oisko tossa vaiheessa tullu tuki 12V anturille, vai voiko meikäläisenkin kiesiin heittää tommosen anturin. Vaikka eipä se taida edes fyysisesti sopia...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Anturilta tuleva signaali on 0-5V kummallakin anturilla, 12V käyttöjännitteellä anturilla vaan on paljon parempi lähtökohta saada puhdas 0-5V signaali aikaiseksi kuin 5V syötöllä olevalla. Eli anturissa on eroa, boksillepäin kumpikin lähettää samaa signaalia.Originally posted by MaedMaen View PostMahtaako noissa taka-anturillisissa koneissa olla Siemensin MS41.1 ECU (DME)? Mietin vaan, että oisko tossa vaiheessa tullu tuki 12V anturille, vai voiko meikäläisenkin kiesiin heittää tommosen anturin. Vaikka eipä se taida edes fyysisesti sopia...
 
 Tuo Siemensin boksi lukee käynnin tasaisuutta yms. kampuran asentoanturista joten sieltä tulevan signaalin pitää natsata asteelleen kohdalleen tai moottorinohjaus härvää kaikkea turhaa kuvitellesaan käynnin olevan epätasaista. Tuolla 5V anturilla pienikin jännitehäviö jossakin vaikuttaa heti ajoitustietoihin sotkien käyntiä, siitä johtuen tuo BMW;n ohje vaihtaa anturit 12V syöttöjännnitteellisiksi.Last edited by naukkis; 13-07-2013, 11:02.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Vaihdoin lambdat ja nyt alko adaptaatiotkin muuttumaan. Pystyyköhän noista päättelemään mitään?
 
 Fuel control integrator 1: 11
 Fuel control integrator 2: 27
 Adaptation value add 1: -13
 Adaptation value add 2: 15
 Adaptation value multiply 1: -18
 Adaptation value multiply 2: -18
 Idle speed integrator: -0,65
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tilasin minäkin tuon uudemman anturin ja johtosarjan. Johtosarjaa joutunee vähän modaamaan, mutta katsotaan toimiiko tuo anturi etuanturillisessakin autossa. Toivoa sopii, että ecu kestää. Informoin sitten kun tapahtuu.
 
 Miten sytytyspuolan voi diagnosoida? Yhden puolan satunnainen pätkiminen sopisi oireiltaan tyhjäkäynnin satunnaiseen pätkimiseen. Ja voisko noi adaptaatiotkin viitata siihen (ykkönen alhaalla, kakkonen koholla)?
 
 Edit: Peruinkin tuon anturin tilauksen, koska lisägoogletus antoi viitteitä siitä, että anturit eivät ole vaihtokelpoisia.
 
 Tuossa threadissa joku on koittanut anturien sopivuutta ja niissä on ilmeisesti sentin pituusheitto.
 
 Lisäksi tässä threadissa on kuva, missä on kampiakselin hammaspyörä. On niin erinäköinen koneen ulkopuoliseen pyörään nähden, että hyvinkin saattaa anturin lukuetäisyydessä ja tarkkuudessa olla eroa. Uudemman hyväksi toki, mutta en silti uskalla kokeilla vaihtoa. Vaikka jos anturi muuten on toiminnaltaan sama, niin korotuspalallahan se kyllä hoituisi.Last edited by MaedMaen; 01-08-2013, 14:18.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Nostellaanpa vanhaa ketjua ylöspäin.
 
 Ms41.0 boksi ja m52b25 moottori kyseessä.
 Olenko käsittänyt oikein, että eculta nokka-akselin anturille menevät johdot ovat
 
 65 +5v
 64 -
 43 0-5v
 
 Eli hall anturi kyseessä ja kanttiaaltoa pitäisi tulla ulos nastasta 43 ?
 Comment
Comment