Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 i compact viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kim75
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 8
    • Finland

    316 i compact viritys

    Hei!

    Minulla on E36 m43b16 Compact rallikäytössä. Ensimmäinen ralli ajettiin nyt Lahdessa (xerox). Auto on luokassa V1600, jossa ainoat sallitus viritykset on moottorin ohjelmointi ja pakoputkisto. Pakosarjaa ei saa vaihtaa ja putkessa pitää olla toimiva katalysaattori.
    Auto ei mielestäni ota riittävästi kierroksia. N. 6300 kohdalla loppuu veto lähes täysin ja alkaa paha ääni. Minulla on ohjelmoitu siru moottorinohjausyksikössä. Ei sillä pitäisi saada kiertämään enemmän? Miten kiertää ihan vakiona?

    Tuota pakoputkea kanssa ihmettelen. Pakosarja on vakio ja hieman lytyssä pakosarjan lopusta jonkun anturin kohdalta. Sen jälkeen onkin n. 63 mm putkea jossa fia:n hyväksymä kisakatalysaattori sekä joku takapönttö. Tuntuu ajossa siltä, ettei olis panoputkea ollenkaan tai Se olis kokonaan poikki. Kova ääni, muttei kulje kuten toivois. Ihan ku ajais pappatunalla ilman pakoputkea. Voiko putkisto olla liian avara?
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 460
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by kim75 View Post
    Hei!

    Minulla on E36 m43b16 Compact rallikäytössä. Ensimmäinen ralli ajettiin nyt Lahdessa (xerox). Auto on luokassa V1600, jossa ainoat sallitus viritykset on moottorin ohjelmointi ja pakoputkisto. Pakosarjaa ei saa vaihtaa ja putkessa pitää olla toimiva katalysaattori.
    Auto ei mielestäni ota riittävästi kierroksia. N. 6300 kohdalla loppuu veto lähes täysin ja alkaa paha ääni. Minulla on ohjelmoitu siru moottorinohjausyksikössä. Ei sillä pitäisi saada kiertämään enemmän? Miten kiertää ihan vakiona?

    Tuota pakoputkea kanssa ihmettelen. Pakosarja on vakio ja hieman lytyssä pakosarjan lopusta jonkun anturin kohdalta. Sen jälkeen onkin n. 63 mm putkea jossa fia:n hyväksymä kisakatalysaattori sekä joku takapönttö. Tuntuu ajossa siltä, ettei olis panoputkea ollenkaan tai Se olis kokonaan poikki. Kova ääni, muttei kulje kuten toivois. Ihan ku ajais pappatunalla ilman pakoputkea. Voiko putkisto olla liian avara?
    Tarkotat tolla sirulla varmaan lastua. Semmosia lastuja on olemassa, joilla saa rajottimen poikkeen. Vakionahan se ei kierrä yli 6500 rpm, koska rajotin ottaa kiinni. Minkälainen se paha ääni on?

    Ja jos sulla on jossai hypyssä menny pakoputkesta lambda anturi, nii se voi aiheuttaa tehottomuutta. En kyllä usko että toi sun putkisto on liian avara, just ehkä sopiva pikemminkin.

    Comment

    • kim75
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 8
      • Finland

      #3
      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
      Tarkotat tolla sirulla varmaan lastua. Semmosia lastuja on olemassa, joilla saa rajottimen poikkeen. Vakionahan se ei kierrä yli 6500 rpm, koska rajotin ottaa kiinni. Minkälainen se paha ääni on?

      Ja jos sulla on jossai hypyssä menny pakoputkesta lambda anturi, nii se voi aiheuttaa tehottomuutta. En kyllä usko että toi sun putkisto on liian avara, just ehkä sopiva pikemminkin.
      Lastuksi sitä kai autoissa sanotaan.
      Ääntä en osaa nyt kuvailla. Pari kertaa kun meni sinne n.6300 asti niin kartturi kysyi mikä hajosi. Rupesin sitten huolehtimaan, ettei nouse kierrokset yli 5500 ennen isommalle vaihtamista.

      Lambda anturi on pakosarjan jälkeen putkessa? Mitä se tekee ja mitä tapahtuu jos se ei toimi?

      Voiko putki yleensäkään olla liian avara?

      Minkälaiset laitteet pitää olla, jotta pääsee itse tuota lastua muokkaamaan?

      Kiitos neuvoista?

      Kim

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Suosittelisin jonkun pätevän mekaanikon hankkimista, ehkä jopa pieneen rahaan palkkaamista, helpottaa monessa asiassa kun ei tarvitse kantapään kautta opetella kaikkea itse.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • kim75
          Newbiemmer
          • Jun 2013
          • 8
          • Finland

          #5
          Originally posted by Mikkeri View Post
          Suosittelisin jonkun pätevän mekaanikon hankkimista, ehkä jopa pieneen rahaan palkkaamista, helpottaa monessa asiassa kun ei tarvitse kantapään kautta opetella kaikkea itse.
          Joo no palkkaankin samantien koko tiimin. Pari inssiä ja kypäränpuhdistajan ja 12 mekaanikkoa yms.

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #6
            Originally posted by kim75 View Post
            Joo no palkkaankin samantien koko tiimin. Pari inssiä ja kypäränpuhdistajan ja 12 mekaanikkoa yms.
            Ei nyt tartte vittuuntua vinkistä.

            Unohda se palkkaus, mutta muista kaverin kulut korvata ja syöttää hyvin. Yhden konerikon kun se saa pelastettua, on maksanut jo kaiken takas.

            Tietty jos haluat oppia kaiken kantapään kautta, niin ei muutakuin kovaa ajoa. Toivottavasti koneesi kolina ei äidy turhan vakavaksi.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              #7
              Originally posted by kim75 View Post
              Lastuksi sitä kai autoissa sanotaan.
              Ääntä en osaa nyt kuvailla. Pari kertaa kun meni sinne n.6300 asti niin kartturi kysyi mikä hajosi. Rupesin sitten huolehtimaan, ettei nouse kierrokset yli 5500 ennen isommalle vaihtamista.

              Lambda anturi on pakosarjan jälkeen putkessa? Mitä se tekee ja mitä tapahtuu jos se ei toimi?

              Voiko putki yleensäkään olla liian avara?

              Minkälaiset laitteet pitää olla, jotta pääsee itse tuota lastua muokkaamaan?

              Kiitos neuvoista?

              Kim
              Kolinasta on paha mennä sanomaan ihan näillä tiedoilla. Jos ihan arvailla pitää, niin veikkaisin, että venttiilikoneisto ei ole enää uusi eikä tykkää kaikkein korkeampien kierrosten tavoittelusta. Varmaan ihan viisasta pitäytyä siellä alle 5500 rpm kunnes vika on kunnolla selvitetty.

              Lambdaksi sanotaan pakosarjassa/putkessa sijaitsevaa yhtä tai useampaa anturia, jotka mittaavat jäännöshapen määrää pakokaasuissa. Moottorin ohjaus käyttää tätä tietoa polttoaine/ilma-seossuhteen säätämiseen. Jos anturi on rikki, ei säätöä voi tehdä, joten moottori toimii miten toimii. Usein tosin check engine valo loimottaa tuolloin kojelaudassa.

              Nelitahtimoottorissa ei putki taida voida liian avara ollakaan, koska toiminta ei vaadi vastapainetta 2-tahtimoottorien tapaan. Vakio 1.6 ei tosin kummoista pilliä pakoputkeksi kaipaakaan.

              Se lastun ja moottorinohjauksen säätäminen vaatii kyllä sen tason osaamista ja laitteistoa, että kannattanee unohtaa tässä kohtaa harrastusta.

              Mutta onnea ja intoa vaan harrastukseen! Ja kysele täällä vaan rohkeasti, vaikka vähän viileät ensi-vastaukset saitkin
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #8
                Ei ollut tarkoitus olla negatiivinen.. Vaan kannustaa rallitouhussa.
                Tosiasia on että jos meinaat ajaa ja et tiedä tekniikasta juurikaan, on parempi että joku muu hoitaa sen tekniikan kuntoon, jää omalle ajamiselle paljon enemmän mielenkiintoa. Tietenkin voit samalla opetella itsekin tekniikan saloihin ja tehdä samalla.

                Siellä ralleissa vain on tenkkapoon sattuessa hankalaa tänne laittaa kysymyksiä ja odotella vastauksia ennen seuraavan pätkän ajamista.

                Toisaalta mä en noista rallijutuista mitään ymmärrä, telkkarista niitä vain joskus nähnyt.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • kim75
                  Newbiemmer
                  • Jun 2013
                  • 8
                  • Finland

                  #9
                  Minä luulen, että se ylikierroksilla kuuluva kolina johtuu kierrosrajoittimen toiminnasta. Täytyy joku päivä kokeilla.

                  Joudun näin eläkeiän kynnyksellä opettelemaan tekniikkaa ja korjaamista. En ole juuri päässyt rassaamaan 1970-lukua uudempia autoja. Joskus on joutunut kyllä tekemään kaikki rempat itse. Työkaluja on kohtalaisesti ja autokatos jossa pystyy tekemään vähän huonommassakin säässä.

                  Kyllä minä käytän ralliautoa ja muitakin vehkeitä korjaamoilla ja kavereiden talleilla. Ihan kaikkea en kuitenkaan pysty teettämään taloudellisten resurssien takia. Eli pitää yrittää perehtyä ja tehdä itse.

                  Innokkaat huoltomiehet saavat ilmoittautua. Minä en enää kysele ketään huoltoon kisoihin. Pyrin siihen, että autot olis kunnossa jo rallin lähdettäessä. Tämä bemarikin on tieliikennekatsastettu ja -vakuutettu jopa kaskolla. Eli pikkuviat koitetaan saada esiin kauppareissuilla.

                  Tuosta pakoputkesta vielä. Muista joskus viime vuosituhannella kun on kaksi eri kertaa katkennut pakoputki kesken ohituksen. Tehot pudonneet niin, että on pitänyt palata ohitettavan taakse. Lambda-anturin kohdalla on putki näköjään tehtaan jäljeltä painettu kasaan.

                  Minkälaisella ja minkä hintaisella laitteistolla tuohon moottorinohjausyksikköön pääsee käsiksi? Ei siis riitä vastaukseksi, ettei kannata...

                  Kim

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Oliskohan vaan venttiilikoneisto niin loppu, että ei kulje, ja sieltä tulee myös se meteli. Vaikka kone olisi ehjäkin, niin täysin vakiosta moottorista ei voimaa löydy kierroksia nostamalla. Jokaisen vakiomoottorin tehokäyrä lähtee laskemaan ennen rajaa.


                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by kim75 View Post
                      Minkälaisella ja minkä hintaisella laitteistolla tuohon moottorinohjausyksikköön pääsee käsiksi? Ei siis riitä vastaukseksi, ettei kannata...
                      Kim
                      Eikö ecun käpistely ole juurikin niitä juttuja jossa kannattaa luottaa ammattilaiseen.
                      ensinnäkin laadukkaat moottorinohjauksen käpistelylaitteet maksaa maltaita.
                      Ja toisekseen kun auton vie ammattilaiselle penkitykseen ja moottorinohjauksen säätöön niin voi olla sitten jo varma, että koneesta on otettu mitä otettavissa on ja vielä toimiikin optimaalisesti.
                      Yksi mahdollisuus lienee laittaa sitten heti säädettvä ecu ohjelmineen... Jos itse haluaa harrastaa.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • kim75
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 8
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Eikö ecun käpistely ole juurikin niitä juttuja jossa kannattaa luottaa ammattilaiseen.
                        ensinnäkin laadukkaat moottorinohjauksen käpistelylaitteet maksaa maltaita.
                        Ja toisekseen kun auton vie ammattilaiselle penkitykseen ja moottorinohjauksen säätöön niin voi olla sitten jo varma, että koneesta on otettu mitä otettavissa on ja vielä toimiikin optimaalisesti.
                        Yksi mahdollisuus lienee laittaa sitten heti säädettvä ecu ohjelmineen... Jos itse haluaa harrastaa.
                        En ole ehtinyt edes konetta käynnistää, saati sitten ajaa. Tuo ecu on käynyt ammattilaisella ja minusta se ei silti pelaa. Kansi ja venttiilit pitää katsoa kunhan saa kanalan yläpohjan valettua.

                        Maltaat on halpoja, joten ostan samantien kahdet laitteet.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎