Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen öljy E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fragu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 287
    • Helsinki

    #31
    Mulla taitaa tulla seuraavaks projektiks ohjaustehostimen öljynvaihto operatsuuuni. Kattelin tuossa äsken säiliöön ja kauhukseni huomasin mitä kuraa siellä pohjalla on pieni tippa jäljellä...ihme kyllä mun mielestä tehostin toiminu kylläkin moitteettomasti, eikä pitäny meteliä vaikkakin tuommosta kuraa se on popsinu. Mietin että ku korkissa lukee ATF only ja mulla on litran puteli volkkarilta ostettua tehostin öljyä(vihreätä), niin uskaltaako sitä käyttää vaiko uhrata 10 eskoo ja hakea kaupasta uudet. Siinä volkkarin putelissa ei lue mitään ATF:ään viittaavaa, vaan ihan et only for hyrdaulics and steering system tai sinne päin..purkista selvii, että sitä käytetään ainaki volkkariin, siittiin, skodaan ja audi-konsernin tötteröihin...

    jos sitä tuikkas paikalleen, ni ottaakohan penari ritolat?

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #32
      Originally posted by Fragu
      Mulla taitaa tulla seuraavaks projektiks ohjaustehostimen öljynvaihto operatsuuuni. Kattelin tuossa äsken säiliöön ja kauhukseni huomasin mitä kuraa siellä pohjalla on pieni tippa jäljellä...ihme kyllä mun mielestä tehostin toiminu kylläkin moitteettomasti, eikä pitäny meteliä vaikkakin tuommosta kuraa se on popsinu. Mietin että ku korkissa lukee ATF only ja mulla on litran puteli volkkarilta ostettua tehostin öljyä(vihreätä), niin uskaltaako sitä käyttää vaiko uhrata 10 eskoo ja hakea kaupasta uudet. Siinä volkkarin putelissa ei lue mitään ATF:ään viittaavaa, vaan ihan et only for hyrdaulics and steering system tai sinne päin..purkista selvii, että sitä käytetään ainaki volkkariin, siittiin, skodaan ja audi-konsernin tötteröihin...

      jos sitä tuikkas paikalleen, ni ottaakohan penari ritolat?
      Vaihda vaan ne ATF:t niin pääset helpoimmalla. Väärällä öljylaadulla saattaa olla ei toivottuja vaikutuksia...
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Fragu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 287
        • Helsinki

        #33
        Originally posted by Leka
        Vaihda vaan ne ATF:t niin pääset helpoimmalla. Väärällä öljylaadulla saattaa olla ei toivottuja vaikutuksia...

        paikallisesta varaosaliikkeestä ATF-puteli makso 5,5 eskoo. Ei ollu kallis.

        Comment

        • madeiraschwarz
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 164
          • kpää

          #34
          Originally posted by Ha2
          Joku linkkivinkki tai lyhyt selostus miten ne öljyt vaihdetaan, kiitos.

          Mikähän mun ohjaustehostimella on kun se rääkäsee silloin tällöin kun kääntää ääriasentoon? Kuuluu sellanen kauhean kuulonen vinkuna ja rutina. Onko se vain ominaisuus vai öljyn vähyyttä, paskaisuutta tms? Ääni ei johdu siitä, että renkaat ottasivat lokareihin. Katsastusmies tarkasti sen asian, kun muutoskatsastin renkaat. Sanoi myös, että ohjaustehostin ääntää kun kääntää ääriasentoon.
          öikös näissä tehostimissa ole sellainen ns. ylipaine ventiili joka hiukan viheltaa/äännähtää varsinki ääriasentoon painettaessa.. se on joka autos mun mielestä.. vanhemmitan tuo venttiili ilmaisee itsestänsä enemmän..

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #35
            Jaaha. Se ääni mikä mun auton tehostajasta kuului ei mitenkään voinut olla asiaan kuuluva. Se oli semmonen rääkäisy, että kulmakunnan kissat juoksi piiliin. En loppujen lopuksi jaksanut sitä öljyjen vaihtoa ruveta itse tekemään. Auto meni vesipumpun vaihtoon viime syksynä ja sanoin, että vaihtakaa ohjaustehostimen öljytkin samalla. Tehostimen öljy oli siis ihan mustaa kuravelliä huoltoon vietäessä. Öljyjen vaihtamisen jälkeen mitään ääntä (ainakaan hyttiin asti kuuluvaa) ei enää ole kuulunut ääriasennoissa ja ohjaus tuntuu muutenkin kaikin puolin paremmalta.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Jamperi
              Bimmer Fanatic
              • May 2005
              • 589
              • Tampere

              #36
              Ite vaihoin myös viimeviikolla loman kunniaks öljyt, kun vinku aivan simona. pumpulla vanhaa öljyä pois säiliöstä ja uutta tilalle -> rattia vääntämää ja sama homma uusiks. tavan ATF:ää sinne lykkäsin ja hyvin pelittää

              Homman hinta 15e (pumppu 4,50, 2x öljyt 5,50) Toinen öljypönikkä jäi korkkaamatta

              ALPINA B3 3.3 Coupe #211
              ex. BMW 318 TI Compact -96 H&H Msport

              If you can see Chuck Norris, he can see you. If you can't see Chuck Norris you may be only seconds away from death.

              Comment

              • uti
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 195

                #37
                Tehostimen nesteet

                Olen kopsannut näiltä sivuilta ohjekirjan, jossa sanotaan että käytettävä Pentosin CHF 7.1 ja ellei tätä ole saatavilla niin LHM.

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #38
                  Originally posted by Ha2 View Post
                  Jaaha. Se ääni mikä mun auton tehostajasta kuului ei mitenkään voinut olla asiaan kuuluva. Se oli semmonen rääkäisy, että kulmakunnan kissat juoksi piiliin. En loppujen lopuksi jaksanut sitä öljyjen vaihtoa ruveta itse tekemään. Auto meni vesipumpun vaihtoon viime syksynä ja sanoin, että vaihtakaa ohjaustehostimen öljytkin samalla. Tehostimen öljy oli siis ihan mustaa kuravelliä huoltoon vietäessä. Öljyjen vaihtamisen jälkeen mitään ääntä (ainakaan hyttiin asti kuuluvaa) ei enää ole kuulunut ääriasennoissa ja ohjaus tuntuu muutenkin kaikin puolin paremmalta.
                  Hihna pitää luistaessaan melkolailla kissamaisen metelin Juuri ääriasennossa jäykillä öljyillä hihna sutii tehokkaammin kuin uusilla (vedettömillä) tai lämpimillä öljyillä. Itsellä rääkymiseen auttoi hihnan kiristys.
                  ...

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #39
                    Unohdin sillon vuosi sitten kirjottaa, että samalla mulle vaihdettiin uudet hihnatki. Kiristintä tai rullia ei uusittu. Ääni ei ole palannut takaisin.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #40
                      Lisätään tähän omakin..Eli vaihtelin tuohon kesä autoon melkolailla kaikki o-tehostimen öljyt kahteen kertaan. Vanha oli siis melko tummaa jo niin päätin että pistetäänpä uusiks.

                      Vanhat lirutin järjestelmästä pois avaamalla muistaakseni lauhduttimen putken ja paineilmalla kyytiä antaen säiliöstä. Sitten paikat takaisin kiinni, uutta atf:fää sisään ja ohjauksen pyörittelyä, sitä mukaa mitä öljyä hävisi lisäsin tilalle uutta kunnes porina loppui. Tämän jälkeen auto käyntiin hetkeksi ja sitten sammuksiin --> pinnan tsekkaus-->ok. Takaisin käyntiin ja taas pyörittelyä ja pinnan tsekkausta samalla. Pinta pysyi melkein kohdillaan, muutama kupla taisi tulla. Auto sammuksiin taas hetkeksi ja pinnan tsekkaus vielä kerran --> kaikki ok--> kovaa ajoa.
                      Toistin tuon uudestaan noin kuukauden sisään että sai varmasti puhtoset siellä kiertämään.
                      Niin ja auton keula oli siis kevyesti ilmassa tätä tehdessä ettei paikallaan renkaita hankuutettu.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #41
                        Osaisiko joku sanoa mikä ohjaustehostimen öljyn luokitus pitää olla. Ei tarvitisisi ostaa tietyn merkkistä tai väristä. Itsellä on jo ainakin teboilin ja nesteen purnukat.

                        Esim. Onko joku näistä?

                        Dexron II, Allison C3/C4, ZF
                        ATF Type A Suffix A, Ford M2C-138-CJ,
                        Ford M2C-166-H, Cat TO-2, MB 236.2.

                        Comment

                        • druidi
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 128
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Osaisiko joku sanoa mikä ohjaustehostimen öljyn luokitus pitää olla. Ei tarvitisisi ostaa tietyn merkkistä tai väristä. Itsellä on jo ainakin teboilin ja nesteen purnukat.

                          Esim. Onko joku näistä?

                          Dexron II, Allison C3/C4, ZF
                          ATF Type A Suffix A, Ford M2C-138-CJ,
                          Ford M2C-166-H, Cat TO-2, MB 236.2.
                          Noistahan nyt on hemmetin vaikea sanoa ilman ankaraa Googlen käyttöä. Toi ATF Type A nyt lienee ATF:ää, mutta muista vaikea sanoa.

                          Riippuu myös siitä mitkä litkut autossa jo on. Sekoittamalla eri öljyjä ei saa ainakaan mitään positiivista aikaan. Omassa -96 E36:ssa öljyn tyyppi on CHF 11S ja se lukee myös tehostimen öljysäiliön korkissa.

                          Tähän väliin semihauska anekdootti appiukosta joka erehtyi luulemaan Golf III:n tehostinöljysäiliötä, joka on todellakin kuulemma syylärin vieressä, jäähdytysnesteen lisäysaukoksi ja lurautti sinne vettä koska koneen lämpömittari näytti outoja. Onneksi asia tuli suhteellisen nopeasti ilmi eikä silloin ollut vielä pakkasia.

                          Comment

                          • kaze
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 56

                            #43
                            Tungempa omankin lusikkani tähän soppaan ettei menisi liian helpoksi..

                            Eli käytin ohjaustehostimen öljyjen vaihdossa oman E36:n ja kuitin mukaan sinne tuli Esso LT 71141. Korkissa siis lukee että ATF OIL ONLY.

                            Ruotsin Shellin sivuilla kohdassa "Servostyrning" mainitaan Donax TA kun hakee öljyjä auton tietojen mukaan.

                            Bentleyn huolto-oppaassa (linkki oli jossakin FAQ:ssa) kerrotaan että öljyksi tulisi Dexron III ATF (ilmeisesti öljytyyppi/luokitus kyseessä).

                            Oireet ennen öljyjen vaihtoa oli että kuului rääkäisy kun hitaassa vauhdissa teki melko tiukan käännöksen (parkkipaikalla siis) tai kun tyhjäkäynnistä nosti kierrokset hieman yli tuhanteen. Olivat kuulemma aika tummat ja kankeat öljyt jo.
                            Last edited by kaze; 24-05-2007, 07:58.

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #44
                              Nyt öljy on harmaata ja ohjaustehostin on tahmea ja pitää ääntä.

                              Kuinka tähän on tultu?
                              -Noin parisen vuotta sitten vaihdettiin öljyt teboililla. En ole varma laitettiinko ATF:ää vai CHF:ää. Ehkäpä ATF:ää koska heidän taulukkonsa muistaakseni sanoo niin.

                              Nyt olen lisännyt öljyä. Kysyin Nesteen huoltamolta mitä pitäisi olla ja katsottuaan taulukosta neuvoivat ATF:ää (Sama suositus Nesteen sivuilla (vm:lle 1991-1995). Lisäysksen jälkeen kaikki toimi ongelmitta yhden illan. Ratti oli pehmeän tuntuinen kääntää.

                              Ongelmat alkoivat jo heti seuraavana aamuna. Öljy oli harmaata (en tiedä minkä väristä sitä ennen). Ja korkissa lukee CHF! Eli nesteen taulukko neuvoo väärin!! ko. vuosimallille.

                              Eli nyt en tiedä onko aikaisempi öljy CHF:ää vai ATF:ää, mutta ilmeisesti nyt on sekoitus koska ei toimi. Toisaalta kosteuden imemisestäkin kuulemma öljy harmaantuu. Mistähän se nyt yhtäkkiä on alkanut imemään kosteutta kun ennen lisäystä toimi hyvin?? Tietysti nyt parasta laittaa joko CHF:ää tai ATF koko setti.

                              Comment

                              • algernon
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 288
                                • Turku, Suami

                                #45
                                Omaan E31 joku aikaisempi Tarzani oli pistänyt ATF:t sisään ja kun vaihdoin oikeisiin hydrauliikkaöljyihin niin samantien loppui tuo pumpun ääntäminen ääriasennossa.

                                Hydrauliikkaöljy on huomattavasti notkeampaa (melkein kuten vettä) verrattuna ATF-öljyyn.
                                M
                                850i -91 (EG11)
                                Z3 2.8 -98 (CH31)

                                325 -08 (VE31)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎