Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen öljy E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #16
    Joku linkkivinkki tai lyhyt selostus miten ne öljyt vaihdetaan, kiitos.

    Mikähän mun ohjaustehostimella on kun se rääkäsee silloin tällöin kun kääntää ääriasentoon? Kuuluu sellanen kauhean kuulonen vinkuna ja rutina. Onko se vain ominaisuus vai öljyn vähyyttä, paskaisuutta tms? Ääni ei johdu siitä, että renkaat ottasivat lokareihin. Katsastusmies tarkasti sen asian, kun muutoskatsastin renkaat. Sanoi myös, että ohjaustehostin ääntää kun kääntää ääriasentoon.
    E61 525d LCI

    Comment

    • visa e36
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 753
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by Ha2
      Joku linkkivinkki tai lyhyt selostus miten ne öljyt vaihdetaan, kiitos.

      Mikähän mun ohjaustehostimella on kun se rääkäsee silloin tällöin kun kääntää ääriasentoon? Kuuluu sellanen kauhean kuulonen vinkuna ja rutina. Onko se vain ominaisuus vai öljyn vähyyttä, paskaisuutta tms? Ääni ei johdu siitä, että renkaat ottasivat lokareihin. Katsastusmies tarkasti sen asian, kun muutoskatsastin renkaat. Sanoi myös, että ohjaustehostin ääntää kun kääntää ääriasentoon.
      Veikkaisin että on vähyyttä, pumppu käy kuivana ja "rääkäisee"... tosin ainahan niistä pieni ääni tulee ääriasennossa mutta ei nyt mitään kamalaa meteliä.
      Nykyiset
      -63 Pontiac Catalina convertible
      -05 E53 X5 3.0d

      Comment

      • line79
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 343
        • Iisalmi

        #18
        Originally posted by Ha2
        Joku linkkivinkki tai lyhyt selostus miten ne öljyt vaihdetaan, kiitos.

        Mikähän mun ohjaustehostimella on kun se rääkäsee silloin tällöin kun kääntää ääriasentoon? Kuuluu sellanen kauhean kuulonen vinkuna ja rutina. Onko se vain ominaisuus vai öljyn vähyyttä, paskaisuutta tms? Ääni ei johdu siitä, että renkaat ottasivat lokareihin. Katsastusmies tarkasti sen asian, kun muutoskatsastin renkaat. Sanoi myös, että ohjaustehostin ääntää kun kääntää ääriasentoon.
        veikkaa et on aika vähissä öljyt sun tehostimesta. ei mulla ainakaan tehostin pidä minkäänlaista ääntä ääriasennossakaan.
        BulletBroof Monkey

        E36 325 -93
        ex E30 316/320i

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #19
          Ääriasennoissa pitäminen ei muuten tee hyvää pidemmän päälle...vaikka olisi öljyäkin tarpeeksi.

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by NiKo-79
            Kuinka usein tehostimeen olisi suositeltavaa vaihtaa öljyt? Aika unohdettu huoltokohde näin äkkiseltään ku miettii..
            Toisaalta ohjaustehostimen öljyt eivät siinä mielessä huononnukaan kuin vaikka moottorin, perän tai vaihteiston. Moottoriöljyynhän kertyy kulumisjätteiden lisäksi vielä palotapahtumasta tulevaa vettä, mutta tehostimen öljyihin ei. Tietääkseni ATF öljy ei ole mitenkään hydroskooppistakaan kuten esim. jarruneste, eli se ei ime ilmasta kosteutta.
            Ja tehostimessa ei ole kovasti kuluvia osiakaan, jos se on kunnossa. Tuota tehostimen öljyn vaihtoa ei ole ainakaan esim. Haynesin korjausoppaan huolto-ohjelmissa, eikä sitä varmasti merkkihuolloissakaan tehdä. Ja kun siinä tehostimessa ei ole edes mitään laskuproppua nesteelle, niin eiköhän ne ole tarkoitettu "ikiöljyiksi". Nesteen vajaus täytyy tietysti täyttää, ja jos sinne sekaan pääsee jostain syystä isänmaata vaikka täyttöaukon korkista, niin silloin varmaan kannattaa liemi vaihtaa.
            e90 330d -05

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by Lanttu
              Ääriasennoissa pitäminen ei muuten tee hyvää pidemmän päälle...vaikka olisi öljyäkin tarpeeksi.
              Muistelen jostain lukeneeni että max. 5sek. saisi pitää ääriasennossa.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Esis
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 91
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Ha2
                Joku linkkivinkki tai lyhyt selostus miten ne öljyt vaihdetaan, kiitos.
                Imupumpulla imin ensin vanhat nesteet pois, sitten ATF:ää tilalle. Pyörittelin lämpimänä muutaman minuutin ja imin taas nesteet pois. Sitten vaan taas puhdasta ATF:ää säiliöön ja ajoa. Hyvin on toiminut sen jälkeen. Minullakin korkissa lukee ATF, mutta säiliössä oli harmaata litkua. Tehostin oli tosi takkuinen kylmänä, mutta nyt ATF-öljyllä se toimii kylmänäkin niinkuin pitää.

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #23
                  Kiitos!

                  Ajattelinkin, että se on varmaan yksinkertaista mutta varmistin kuitenkin. Mulla jaksa oikein ohjaus keskittää kunnolla ja välillä on takkuista käännellä ja sitte vielä se rääkynä ääriasennoissa. Kuinka ison pänikän ostit ATF:ää tuohon projektiin?
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #24
                    E23:n (eli ikäloppusta mallista kyse) ohjaustehosta on tosi tarkka tuosta öljystä. Sinnehän laitetaan myös ATF:ää (punaista). Tehostaja tehostaa sekä ohjausta että jarruja. Sellainen "kaasupallo" ("jarrupommiksi" myös kutsutaan) siinäkin sydeemissä on.

                    Vääränlaatuinen ATF sisään (= Mobil ATF 210 ja/tai Mobil ATF 220) ja tehostaja huutaa kuin "hyeena" tai kuin olisi kymmenen villikissaa mourumassa konepellin alla. Tosi noloa varsinkin kaupungin keskustassa ajellessa.

                    Lueskellessani "käyttäjän käsikirjaa" ko. laatujen kohdalla luki että "refill only" eli vain kun lisätään öljyä, kun pinta on vajeentunut. Sydeemi pikkaisen vuoti, joten välillä piti lisäillä. Lopulta oli korvaantunut kokonaan tai melkein kokonaan ATF 220:llä. Ja alkoi KARMEA mourunta (hyi helevetti, vieläkin nostaa karvat pystyyn). "Oikea" ATF sisään ja mourunta loppui kuin seinään. Eli jos vastaavia ongelmia esiintyy E36:ssa, kannattaa yrittää toisella ATF öljymerkillä/laadulla.

                    Takaiskarit ovat automaattisesti säätyvät (E23/745:ssa), myös niissä on citikan tapaiset kaasupallot. Sinne suositellaan joko CHF:ää (esim. Febi 7.1, kirkasta? tai keltaista?) tai LHM:ää (citikan "vihreää" nestettä). Niitä ei pidä eikä kannata sekoittaa keskenään. Jos sisällä on ollut LHM:t, valuta ne ulos ennenkuin lisäät CHF:t sisuksiin (tai päinvastoin). Sama kenties pätee myös E36:een (jos molempia voi/saa käyttää).

                    Mutta summa summarum, kysykää maahantuojalta/merkkihuollosta MITÄ ÖLJYÄ sydeemiin pitää lisätä. Väärillä öljyillä saa helposti koko sydeemin pilalle/paskaksi/rikki/sököksi. Jos ko. "auktoriteetit" eivät tiedä vastausta, KÄSKEKÄÄ niiden kaivaa ko. tieto esille, teillä on siihen "käskyyn" täysi oikeutus. Ja heidän tehtävänään on se teille kaivaa. Runkonumeron tms. perusteella ko. tiedon varmasti saavat selville, ainakin tehtaalta jos ei muualta.

                    Timo

                    Comment

                    • Esis
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 91
                      • Kuopio

                      #25
                      Originally posted by Ha2
                      Kuinka ison pänikän ostit ATF:ää tuohon projektiin?
                      Litran puteli riitti just sopivasti omaan vaihtotyöhön.

                      Comment

                      • jamppi
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 32
                        • Lahti

                        #26
                        Jatketaan nyt tänne. Eli mikä voisi aiheuttaa ohjaustehostimessa sellaisen efektin> kun kääntää rattia paikallaan niin tehostin nypyttää/haraa vastaan.Öljyä on mutta aika mustaa ja korkissa merkintä ATF.

                        Comment

                        • Frantic
                          Newbiemmer
                          • Mar 2005
                          • 7
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by hopeanuoli
                          ....niin eiköhän ne ole tarkoitettu "ikiöljyiksi".....
                          Itellä oli viime syksynä/talvena e36 -91 ohjaustehostimen kanssa vähän myöskin murheita. Auton kun starttas yön jäljiltä käyntiin niin tehostin alkoi huutaa kuin hyeena ja sit kun alko nesteet lämpiämään se hävis. Muutenkin aikas jäykkä käänneltävä. Sit vaihettiin imu/lisäys/imu/lisäys systeemillä uudet ATF öljyt sisään ni loppu vonkuminen ja keventy ohjaus huomattavasti. Oli ne sen puoleen aika mustat röpöt ne vanhat öljyt.

                          Eli kannattais niitä sillon tällöin vaihdella.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #28
                            Originally posted by jamppi
                            Jatketaan nyt tänne. Eli mikä voisi aiheuttaa ohjaustehostimessa sellaisen efektin> kun kääntää rattia paikallaan niin tehostin nypyttää/haraa vastaan.Öljyä on mutta aika mustaa ja korkissa merkintä ATF.
                            Tuttu oire... Vaihda ne öljyt niin loppuu tuokin oireilu. Suomeen uutena tuodussa autoissa on tehostajanöljynä CHF 7.1 joka on tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin, mutta ATF:kin käy. Niitä ei sitten saa sekoittaa keskenään.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • jamppi
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 32
                              • Lahti

                              #29
                              Originally posted by Leka
                              Tuttu oire... Vaihda ne öljyt niin loppuu tuokin oireilu. Suomeen uutena tuodussa autoissa on tehostajanöljynä CHF 7.1 joka on tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin, mutta ATF:kin käy. Niitä ei sitten saa sekoittaa keskenään.
                              Kiitos ja kumarrus.

                              Comment

                              • ktk
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2003
                                • 61
                                • kiuruvesi

                                #30
                                Tehostin öljy

                                Jos korkissa lukee CHF,niin se on hydrauliöljyä,sitä on tosiaan kahta laatua:CHF 7.1 ja CHF 11S ,näihin ei pidä sotkea muuta,ajankohta 9/-91 jakaa kumpi käy,tsekkaa valmistenumerolla merkkiliikkeestä autosi valmistus ajankohta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎