Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isompi läpikäynti, e46 330 m54 koneiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    Isompi läpikäynti, e46 330 m54 koneiseen

    Kytkinremppa levisi syksyn ja talven aikana isommaksi talvikauden kunnostusrempaksi harrasteavoon, ihan kun muka olis aikaa ja rahaa..

    Tarkoitus olisi kiinnittää huomiota tyyppivaivoihin ja ikähapertumiin ja uusia varsinkin hankalissa paikoissa olevia osia ennakoivasti ettei tarvitse uudestaan kohta purkaa kun moottori ja laatikko kardaaneineen on jo irrotettu. Huoltokirja on ohjelman mukaisesti täytetty, kilsoja vajaa 200tkm. Kulutusosia lukuunottamatta näyttäisi olevan alkuperäistä kamaa vuodelta 2001/05.

    - kykä + kaksoismassa + rätti + keskilaakeri + uudet kiinnikkeet
    - laatikon stefat ja vaihteensiirtäjäholkit, vaihdevivuston puslat, shortshifteri

    - turvonneen jäähdyttimen uusinta (turpoamisen huomasi vasta autoa purettaessa)

    - koneen vuotavat tiivisteet: venttiilikoppa ja öljypohja
    - german auto solutionsin disa venttiilin korjaussarja
    - huohotusletkut, separaattori
    - vanos tiivisteet beisanilta
    - bensansuodatin

    - hihnat, hihnapyörien laakerit
    - vesipumppu
    - termostaatti

    - öljypumpun mutterin tarkistus/kiinnitys locktitellä

    - raidetangot+päät (auraus-säädöt jumissa), hammastangon suojakumit

    - pakosarja virtaavampaan + pinnapultit + mutterit

    Mietintälistalla:
    Paisuntasäiliö (ei vuotoja, suht helppo vaihtaa tarvittaessa myöhemminkin)? Vesiletkut (hyvässä iskussa, mutta..)?

    Starttimoottori (voiko rempata, on aika ikävässä paikassa vaihtaa myöhemmin)?

    Laturin kunnon tarkempi tutkiminen

    Jakoketjun kiristin? Kampiakselin hihnapyörä/harmoninen vaimennin?? (->värinä/öljypumpun mutteri?) Alakerran laakerit?

    Onko joku olennainen tyyppivika jäänyt kokonaan huomiotta? Etuiskarit ja etualatukivarsien takapuslat tulikin jo viime keväänä laitettua. Taka-akseliston ja perän ajattelin jättää suosiolla ensi talveen jos se ei vaadi huomiota aiemmin. Samalla voisi laittaa Quaifen lukkoperän, siitä on Hondassa hyviä kokemuksia kukahan neropatti jättänyt ison kutoskoneen ilman lukkoperää ??
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    #2
    Originally posted by kani View Post
    Onko joku olennainen tyyppivika jäänyt kokonaan huomiotta
    Öljynsuodattimen jalan tiiviste :think
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Vähintään paisarin korkki, se toimii kuitenkin varaventtiilinä ja vanhemmiten tuppaa pitämään paineet paremmin sisällä --> paisarin halkeamisvaara. Ei se paisarin vaihtokaan ole täysin poissuljettu ennakoivana huoltona.

      Jäähdytinnesteet vaihtoon. Ota kaiken varalta ilmausruuvi(t) uudet, maksaa ehkä euron kappale eikä vituta jos se hajoaa käteen. Jäähdytin kannattaa silmäillä kriittisesti, onko turvonnut.

      DISA ja imupuolen tiivisteet olikin mainittu, lisäksi koko imusarja MAFfin ja lohkon väliltä kriittiseen tarkasteluun imuvuotojen havaitsemiseksi. Tämä lienee vanoksen ohella tärkein duuni.

      Jarruletkut ilman muuta + jarrunesteet. Jarrusatuloiden purku ja huolellinen puhdistus, nämä pitäis tehdä parin vuoden välein. Pölysuojakumit uusiksi, männät tarkasteluun ja hiontaan jos tarvis. Uudet anti rattle clipit. Eteen mahdollisesti liukutapit uusiksi jos ovat kovin ruvella. Kumitiivisteet uusiksi.

      MAFfin kunto aina mietityttää.

      Öljypumpun mutteriin ehkä Nord-Lock lukituslaatta?

      EDIT: etupään tärinätarinaa voi lueskella täältä: KLIK.
      Last edited by MNi; 20-02-2014, 01:48.

      Comment

      • kani
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 699
        • Espoo

        #4
        Originally posted by HC91 View Post
        Öljynsuodattimen jalan tiiviste :think
        Ei ollu vuodon häivääkään tässä. Kattelin ettei oo kauhee rasti joskus myöhemmin.

        Originally posted by MNi View Post
        Jäähdytinnesteet vaihtoon. Ota kaiken varalta ilmausruuvi(t) uudet, maksaa ehkä euron kappale eikä vituta jos se hajoaa käteen. Jäähdytin kannattaa silmäillä kriittisesti, onko turvonnut.
        Joo, se vanha oli turvonnut yläosastaan. Olipa jännästi menny, tosin olin nähnyt jo aiemmin frendin facebook sivulla kuvan missä sen 325 e46 compactin samanlainen oli turvonnut pahemmin sekä ylä ja alapuolilta.

        Olisko paisarin sijaan fiksumpaa uusia se korkki? Onko se siis syyllinen paisarin hajoamiseen eikä paisari varsinaisesti huono? Hyvä huomio niistä ilmausruuveista. Huonoa muovia olevat jäähdytinjärjestelmän osat <3

        MAFfin kunto aina mietityttää.

        Öljypumpun mutteriin ehkä Nord-Lock lukituslaatta?
        MAF on kans helppo vaihtaa myöhemmin tarvittaessa. On ollu iskussa ajossa ja datan sekä dynotusten perusteella. Öljupumpun akselissa ei näytä olevan juuri ylimääräistä kierrettä, ei taida onnistua nord-lockin laittaiminen :( eikö se oo aika paksu setti? Oli suunnitteilla mutta ei taida onnistua. Jenkkilän ZHP mallissa BMW käyttää mutteria missä on tehtaalla valmiiksi laitettu lukite. ZHP taisi kiertää jopa 7500rpm? Omassa tuo mutteri oli tiukasti kiinni, joissain on kuulemma ollut käsin avattavissa ja toisissa taas pudonnut öljypohjaan ennen aikojaan..

        Onkohan sen öljypumpun mutterin irtoamisen syy huonossa kunnossa oleva hihnapyörä kampuran päässä? Siihen ei vain ole tilalle saatavissa kovin kustannustehokasta parempaa vaihtoehtoa. Tietysti $800 hihnapyörä on aina halvempi kuin öljypumpun akselin murtuminen tai moottorivaurio.. Uusi OEM osa on tietysti aina jonkinlainen turva sekin verrattuna 10 vuotta vanhaan.

        Vähän nousi hiukset pystyyn kun ekan kerran lueskelin noista pumpun mutteri-tapauksista. Tuli saksassa auton oston jälkeen aika rankasti annettua kenkää baanalla ja jäi mietintöön missähän tilassa oman auton öljypumpun mutteri on riippuen edellisten omistajien ajotaipumuksista..

        Tosi veikeä huohotusjärjestelmä kyllä ja se öljytikku mitä kautta öljy palautuu moottoriin . Pitää putsaa sekin kunnolla. Voiko sitä jotenkin fiksaa ettei mene tukkoon niin herkästi kuin joillain on mennyt? Omassa ei näyttänyt olevan mitään.
        Last edited by kani; 20-02-2014, 11:43.
        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

        Comment

        • Slazha
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2284
          • Joensuu/Syvyys

          #5
          Se Syylärin halkeaminen voi myös johtua paineesta jäähdytysjärjestelmässä mihin on syyllinen viallinen kannentiiviste tai halki oleva kansi.
          Kuten kävi emännän autossa, ensin pullistu syyläri > uusin sen ja korkin > sitten meni paisari halki > liikaa painetta järjestelmässä > kansi halki/kannentiiviste mennyt

          Nimimerkillä: Hatun nosto
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          E36 318is class II, e30 turpo

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Originally posted by kani View Post
            <clip>
            Olisko paisarin sijaan fiksumpaa uusia se korkki? Onko se siis syyllinen paisarin hajoamiseen eikä paisari varsinaisesti huono? Hyvä huomio niistä ilmausruuveista. Huonoa muovia olevat jäähdytinjärjestelmän osat <3
            <clip>
            Onkohan sen öljypumpun mutterin irtoamisen syy huonossa kunnossa oleva hihnapyörä kampuran päässä? Siihen ei vain ole tilalle saatavissa kovin kustannustehokasta parempaa vaihtoehtoa. Tietysti $800 hihnapyörä on aina halvempi kuin öljypumpun akselin murtuminen tai moottorivaurio.. Uusi OEM osa on tietysti aina jonkinlainen turva sekin verrattuna 10 vuotta vanhaan.<clip>
            Paisarin korkki on syytä vaihtaa vaikkei muuta syylarin päästä vaihtaisikaan. Maksaa orkkiksenakin ~17€.

            Hihnapyörä ei ole niin hinnan kiroissa edes marmorilla, smiidi valehtelee 385€: KLIK. Gates TVD1019 Prinz Autoteilella 173€ + postikulut: KLIK.

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Slazha View Post
              Se Syylärin halkeaminen voi myös johtua paineesta jäähdytysjärjestelmässä mihin on syyllinen viallinen kannentiiviste tai halki oleva kansi.
              Kuten kävi emännän autossa, ensin pullistu syyläri > uusin sen ja korkin > sitten meni paisari halki > liikaa painetta järjestelmässä > kansi halki/kannentiiviste mennyt

              Nimimerkillä: Hatun nosto
              Ei oo ainakaan ollut mitään merkkejä että kansi vuotaa. Löytykö siitä kannesta sitten halkeama/vuoto kansipahvista tai oliko nesteet sekaisin?

              Olisiko jäähdytinjärjestelmän erinäisiin ongelmiin ratkaisu German Auto Solutionsin 1.2 bar korkki http://germanautosolutions.com/bmw_s...12_bar_cap.php

              "Most BMW vehicles manufactured between 1982 and 2006 run a cooling system vent pressure of 2.0 bar (29 psi). The problem is that the cooling system components are barely rated to handle that pressure when brand new. As the plastic parts heat cycle hundreds of times while exposed to the degrading effects of heat and coolant, they lose some of their strength. The result can be a ruptured part somewhere in the cooling system."

              E30 mallin 1.4 bar korkkia on ilmeisesti myös käytetty.

              Originally posted by MNi View Post
              Paisarin korkki on syytä vaihtaa vaikkei muuta syylarin päästä vaihtaisikaan. Maksaa orkkiksenakin ~17€.

              Hihnapyörä ei ole niin hinnan kiroissa edes .... Gates TVD1019 Prinz Autoteilella 173€ + postikulut: KLIK.
              Joo, tuo Gates-osa ei oo ees pahan hintainen ja värinänvaimennus tärkeä paikka tässä M54B30 koneessa.
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • Slazha
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2284
                • Joensuu/Syvyys

                #8
                Originally posted by kani View Post
                Ei oo ainakaan ollut mitään merkkejä että kansi vuotaa. Löytykö siitä kannesta sitten halkeama/vuoto kansipahvista tai oliko nesteet sekaisin?
                En ole vielä kerenny nostamaan kantta pois mutta painetta tekee jo pirusti. Kunhan saan kannen irti tässä lähiaikoina niin voin raportoida tänne kuin kävi
                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                E36 318is class II, e30 turpo

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by kani View Post
                  Ei oo ainakaan ollut mitään merkkejä että kansi vuotaa. Löytykö siitä kannesta sitten halkeama/vuoto kansipahvista tai oliko nesteet sekaisin?

                  Olisiko jäähdytinjärjestelmän erinäisiin ongelmiin ratkaisu German Auto Solutionsin 1.2 bar korkki http://germanautosolutions.com/bmw_s...12_bar_cap.php

                  "Most BMW vehicles manufactured between 1982 and 2006 run a cooling system vent pressure of 2.0 bar (29 psi). The problem is that the cooling system components are barely rated to handle that pressure when brand new. As the plastic parts heat cycle hundreds of times while exposed to the degrading effects of heat and coolant, they lose some of their strength. The result can be a ruptured part somewhere in the cooling system."

                  E30 mallin 1.4 bar korkkia on ilmeisesti myös käytetty.

                  Joo, tuo Gates-osa ei oo ees pahan hintainen ja värinänvaimennus tärkeä paikka tässä M54B30 koneessa.
                  Olisin kyllä ulkomuistista väittänyt että kaikki on 1,4 bar korkilla mutta näemmä bensoissa onkin 2,0 bar.

                  M57/M57N:ssä nääs on 1,4 bar korkilla: KLIK.

                  Paisari ei ole samalla osanumerolla (17117573781 bensa, 17117573780 diesel) mutta veikkaan että korkin kierre on ihan sama joten siitä saa 1,4 bar korkin kokeiluun.

                  EDIT: noita dampperin valmistajiahan löytyy erilaisia: KLIK.
                  Last edited by MNi; 20-02-2014, 21:56. Reason: dampperin vaihtoehdot

                  Comment

                  • -Jassi-
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2013
                    • 62
                    • Klaukkala

                    #10
                    Ja multahan löytyy nuo kaikki Vanosrempan osat Pistä privaa jos haluat puoleen hintaan...
                    e39 530dA Touring -01
                    ex-e39 540 sedan facelift
                    ex-E46 330Xi Touring

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      #11
                      - laatikon stefat ja vaihteensiirtäjäholkit, vaihdevivuston puslat, shortshifteri

                      Tuohon lisäisin yllättävänkin paljon vaihtamistuntumaa parantavan painotetun ZHP nupin.

                      Tollanen : http://www.ebay.de/itm/OEM-BMW-M-Sty...item20df306e90
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Jaa niin jos koko pirssi läpikäyntiä ajattelee, kun kerran voimasiirto ja sitä mukaa myös pakoputkisto on veke, niin pohjan massaus ei olisi pahitteeksi. Vähintään takapyörien kotelot ja siitä taaksepäin, akkukotelon pohja esimerkiksi.

                        Samoin ehkä vielä taka-akselin puslat, ainakin tarkistus ja vetoakselien kumisuojien tarkastus. Iskarien suojat ja pohjauskumit ehkä.

                        Jos kardaanissa on vakionopeusnivel niin sinne rasvatäyttö.

                        Mopo karkaa käsistä...

                        Comment

                        • Jolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 2556
                          • Virolahti

                          #13
                          Multa löytyy eteen kallistuksenvakaajaan korin kiinnityspuslat powerflexin valmistamana, nää kuitenkin haluat ostaa johonkin nimelliseen hintaan?
                          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                          PM tavoittaa, puhelimella ei.

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 699
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Jaa niin jos koko pirssi läpikäyntiä ajattelee, kun kerran voimasiirto ja sitä mukaa myös pakoputkisto on veke, niin pohjan massaus ei olisi pahitteeksi. Vähintään takapyörien kotelot ja siitä taaksepäin, akkukotelon pohja esimerkiksi.

                            Samoin ehkä vielä taka-akselin puslat, ainakin tarkistus ja vetoakselien kumisuojien tarkastus. Iskarien suojat ja pohjauskumit ehkä.

                            Jos kardaanissa on vakionopeusnivel niin sinne rasvatäyttö.

                            Mopo karkaa käsistä...
                            Heh karkasi jo viime syksynä kun totesin etten turhaan kiirehdi enää ajoon vaan laitan talven aikana kaiken kunnolla kun alkoi toi öljypumpun rattaan mutterikin mietityttämään. Konehuone tulikin jo huolella kuurattua ja jynssättyä. Auton pohjakin on tarkoitus pestä kunnolla kun rojut on pois tieltä ja ottaa mahdolliset korroosionalut kiinni sekä suihkia Dinitrol ML koteloihin ja saumoihin. Tasaisille alueille kulumista ehkäisemään Dinitrol CAR. Taitaa olla kyllä vähän overkilliä kesä-avoon mutta eipä se juuri mitään maksa tässä vaiheessa.

                            Kardaanin vakionopeusnivelkin tuli irroituksen jälkeen tyhjennettyä ja putsattua uusien rasvojen tieltä.

                            Taka-akseliston taidan jättää ensi talveen, jos sitten laittaisi Quaifen. Hondassa sellasesta onkin jo älyttömän hyviä kokemuksia.

                            Hienoa kun löytyy porukalta osiakin, ei ole vielä osatilausta lähtenyt joten jos jollain on ylimääräistä rojua projektiin niin nyt kannattaa tarjota . Pakosarjaa, keskiputkeen laitettavaa katalysaattoria, remmiahdinsarjaa?? Tai jos Quaifekin löytyy uloskantohintaan niin suunnitelmiahan voi aina vaihtaa
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            • kani
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 699
                              • Espoo

                              #15
                              Joissain kuvissa ja videoissa on näkynyt tällainen:


                              Secondary air pump??



                              Tuosta voisi päätellä ettei kuulu tähän malliin, onko tuo Euro 4 saasteluokituksen viritys?
                              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎