Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 318i epämääräinen ääni koneesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Ketjunkiristimen palat on sitten öljypumpussa jos sihti on jo pettänyt. Kannattaa ottaa öljypohja samantien pois ja putsata pumppu jos muovia siellä on.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Temsku
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 59
      • Vaasa

      #17
      Juu no ei siinä ketjunkiristimessä mitään vikaa ollut. Lähinnä vaan vituttaa se, että tänään testiajon jälkeen tuli huomattua, että ääni ei kadonnut mihinkään. Ketjunohjain oli siis katkennut ja olin aivan varma, että siitä johtuu mutta ei. Nyt siis kaikki ohjaimet ja kiristin vaihdettu. Oisko kellään mitään ehdotuksia?

      Hydrauliselta venttiilinnostimeltakaan ei kuulosta mielestäni pitää vähän erilaista mekkalaa ja rukarilla kuunnellessa ääni kuitenkin selkeästi tulee jakopäästä/etupäästä, mutta sielä kaikki pitäisi olla kunnossa kun kaikki vaihettukin paitsi ketju, mutta sekin näytti kyllä ihan hyväkuntoiselta.

      Jos sielä joku venttiili nakuttaa niin siinä tapauksessa antaa vaan olla tai sitten pistää vehkeen kiertämään, sillä aika/kiinnostus alkaa kantta purkamaan on aika vähäinen..
      BMW E46 318 vm. -99

      Comment

      • Temsku
        Bimmer Rookie
        • Sep 2013
        • 59
        • Vaasa

        #18
        Tässä nyt vielä ihan videota äänestä sisältä ovi auki, sekä konetilasta:





        Öljyt vaihdettu mitä parhaimpiin Castrol Edge A3/B4 0W-40 ja ennen öljynvaihtoa hain myös marmorilta forten koneen puhistusainetta ja heitin sisään ilman merkittäviä muutoksia.

        Apuja kaivataan nyt ihan tosissaan rupee keinot loppumaan kesken!
        BMW E46 318 vm. -99

        Comment

        • Temsku
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 59
          • Vaasa

          #19
          Mitä ilmeisimmin alakerta paskana englannin kielessä puhutaan ''bottom end gone''. Ja korjaus kuulemma kannattaa suorittaa vaihtamalla koko moottori. Onko tämä ainoa keino vai kannattaako konetta ruveta irrottamaan edes? Eli kampiakselin laakerit sökönä tai joku mikälie rod bearings..
          BMW E46 318 vm. -99

          Comment

          • henri23
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 16
            • Finland

            #20
            Kuuluko sulla ajossa esim jos kiihdytti noin 3000 kierrokseen ja siittä hölläs hieman kaasua niin kauhean terävä kilkatus, vai oliko se tuommosta kokoajan mitä videoilla näky ? Itsellä kans ed omistajan toimesta ketju ja kiristin vaihdettu niin justiin hieman kaasua löysätessä kilisee koneesta oikeen kunnolla mutta veto päällä ei kuulu mitään.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Temsku View Post
              Mitä ilmeisimmin alakerta paskana englannin kielessä puhutaan ''bottom end gone''. Ja korjaus kuulemma kannattaa suorittaa vaihtamalla koko moottori. Onko tämä ainoa keino vai kannattaako konetta ruveta irrottamaan edes? Eli kampiakselin laakerit sökönä tai joku mikälie rod bearings..
              Vähän huono videosta sanoa mutta sanoisin että ei ole alakerran laakeriongelma. Jotain ylimääräistä romua helisee jossakin, runkolaakeri/kiertokangen ongelmat aiheuttavat hyvinkin tasaisia naputuksia ja kolinoita, esimerkiksi juuri kovaa kilkatusta moottorijarrulla yms.

              Comment

              • Temsku
                Bimmer Rookie
                • Sep 2013
                • 59
                • Vaasa

                #22
                Originally posted by henri23 View Post
                Kuuluko sulla ajossa esim jos kiihdytti noin 3000 kierrokseen ja siittä hölläs hieman kaasua niin kauhean terävä kilkatus, vai oliko se tuommosta kokoajan mitä videoilla näky ? Itsellä kans ed omistajan toimesta ketju ja kiristin vaihdettu niin justiin hieman kaasua löysätessä kilisee koneesta oikeen kunnolla mutta veto päällä ei kuulu mitään.
                Ei kuulu. Jos kiihytät vaikka kolmeen tonniin - painat kytkimen pohjaan niin kuuluu semmonen nopee ihan sekunnin kestävä ääni siis tommonen sama ääni mikä videolla on. Ja täysillä kun kiihyttää niin toi ääni alkaa siinä 4000 kieppeillä ja jatkuu ihan loppuun asti. Kylmällä koneella sitten alkaaki vasta jossain 5500rpm kieppeillä. Sitten taas kun ajaa tasasella kaasulla kierrokset jossain 3000 niin kuuluu jaksoittain about sekunnin välein toi rätätys tyyliin krrr *hiljasta* krrrr *hiljasta* krrr. Hemmetti näitä ääniä on vaikea kuvailla kirjottamalla.

                Noi laakerit vaan tuli mieleen ku laittaa youtubeen bmw e46 bottom end gone niin tulee tämmössiä: https://www.youtube.com/watch?v=ZCH3g4Fv6R4 Kuulostaa niin ilkeesti täsmälleen samalta ääneltä. Tosiaan moottorijarrutuksessa ääntä ei kuulu.

                Tässä vielä video tosta nakutuksesta miten se käyttäytyy täyskiihdytyksessä: https://www.youtube.com/watch?v=Ld9Pzg3osew Erotatte varmaan äänen eli tommosta kauheeta rääkymistä ei pitäis kuulua. Eli alkaa n. 4000rpm ja jatkuu aina loppuun asti. Vähän hämää tuo rääkyminen, kun se tosiaan on niin kova, että peittää videossakin koneen äänet alleen kokonaan.

                Haluaisin tässä nyt samalla vielä raportoida toisenlaisesta äänestä mikä kuuluu vähän silloin tällöin tai en tiedä voi kuulua kokoajankin, mutta ääni ei kuulu sisälle niin vaikea sanoa. Ainoastaan ikkuna auki kuuluu selvästi. Eli tällä videolla alkava ääni kohdassa 0:32. Älkää välittäkö muusta yritettiin vaan saada tota nakutusta kuulumaan, mutta tuulenvire vähän pilas sen. https://www.youtube.com/watch?v=Ss90_wQa2EA Joku on ilmeisesti heittäny lehmänkellon koneeseen.

                Olisi erittäin mukava saada apua ongelmaan, koska en millään tahtoisi pistää tämmöstä vahinkoa kiertämään.
                Last edited by Temsku; 06-07-2014, 19:10.
                BMW E46 318 vm. -99

                Comment

                • janus
                  Newbiemmer
                  • Jul 2014
                  • 2
                  • Suomi

                  #23
                  Kuulostaa ikävä kyllä juuri samalta kuin omassa autossani.
                  Parhaiten taisi itsellä kuulua tasakaasulla paikallaan kierrokset 3000-4000 paikkeilla, aluksi kuului vain nopeasti kiihdytettäessä, mutta jonkin ajan kuluttua kuului tasaisessa 80 km/h vauhdissakin(aina sillä hetkellä kun moottori ei jarruttanut eikä vetänyt).
                  Korjaamolla diagnoosi oli kiertokangen alapään laakerit, öljypohja pois ja 2 tai 3 sylinteristä sitten löytyikin kunnon välys.
                  Aiheuttajaa ei vielä tiedossa omasta tapauksesta, olisiko ajettu joskus kuivana?

                  Tässä pätkä välyksestä:
                  Last edited by janus; 18-07-2014, 02:16.

                  Comment

                  • Temsku
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 59
                    • Vaasa

                    #24
                    Originally posted by janus View Post
                    Kuulostaa ikävä kyllä juuri samalta kuin omassa autossani.
                    Parhaiten taisi itsellä kuulua tasakaasulla paikallaan kierrokset 3000-4000 paikkeilla, aluksi kuului vain nopeasti kiihdytettäessä, mutta jonkin ajan kuluttua kuului tasaisessa 80 km/h vauhdissakin(aina sillä hetkellä kun moottori ei jarruttanut eikä vetänyt).
                    Korjaamolla diagnoosi oli kiertokangen alapään laakerit, öljypohja pois ja 2 tai 3 sylinteristä sitten löytyikin kunnon välys.
                    Aiheuttajaa ei vielä tiedossa omasta tapauksesta, olisiko ajettu joskus kuivana?

                    Tässä pätkä välyksestä:
                    https://www.youtube.com/watch?v=SIA2tMYgnAg
                    Jep. Täsmälleen samat oireet tässäkin tapauksessa. Itellä ei ainakaan oo koskaan ajettu kuivana. Oon todella tarkka öljyistä aina. Tietty edellisen omistajan toimesta ehkä en tiedä. Tossa hommassa varmaan pitää irrottaa kone kokonaan?
                    BMW E46 318 vm. -99

                    Comment

                    • janus
                      Newbiemmer
                      • Jul 2014
                      • 2
                      • Suomi

                      #25
                      Kai sinne voi alhaaltapäin vain liuskatkin vaihtaa, ei vaan taida tulla sillä hyvä jos pahasti kulunut
                      Kampiakseli hiontaan tarvittaessa ja tarkastaa kiertokanget, taitaa olla helpoin purkaa kun kone otettu pois:think
                      Taitaa olla järkevintä vaihtaa samalla kaikki laakerit jos tuohon rupeaa.
                      Kannattaa kyllä selvittää ennen laakerien vaihtoa ja kasausta tuo vian aiheuttaja

                      Ensin tietenkin ö-pohja pois ja tarkistaa onko välystä

                      Comment

                      • RaneMaster
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 260
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Onkos tähän kolinaan löytynyt vielä vastausta? Itsellä samanlaista mekkalaa, mutta jo tyhjäkäynnillä ja tuntuu tulevan juuri jakopäästä.
                        Last edited by RaneMaster; 07-09-2014, 16:26.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #27
                          Tuossa meidän M43:ssa oli täysin identtiset oireet Temskun kuvauksen kanssa ja vika oli kiertokangenlaakereissa. Kammen kauloissa ei vielä onneksi näkyviä vaurioita, joten laitoin uudet std-laakerit, venypultit, tiivisteet ja nippuun.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Temsku
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2013
                            • 59
                            • Vaasa

                            #28
                            Juuri oon alkamassa autoa tässä ropaamaan. Ääni rupesi tosiaankin kuulumaan jo tyhjäkäynnilläkin ja kiihyttäessä vähän joka kierrosalueella.

                            Tällä hetkellä öljyt valutettu pois ja nyt pitäis öljypohja irrottaa ja kattoo sitä kautta laakerit. En oikeen tiedä mitä tehdä, jos koko kone pitää nostaa ja alkaa availemaan, koska siihen ei ainakaan itellä taidot/tilat/vehkeet riitä..
                            BMW E46 318 vm. -99

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #29
                              Originally posted by Temsku View Post
                              Juuri oon alkamassa autoa tässä ropaamaan. Ääni rupesi tosiaankin kuulumaan jo tyhjäkäynnilläkin ja kiihyttäessä vähän joka kierrosalueella.

                              Tällä hetkellä öljyt valutettu pois ja nyt pitäis öljypohja irrottaa ja kattoo sitä kautta laakerit. En oikeen tiedä mitä tehdä, jos koko kone pitää nostaa ja alkaa availemaan, koska siihen ei ainakaan itellä taidot/tilat/vehkeet riitä..
                              Moottorista pitää purkaa etupalkki pois, mikäli laakerit vaihtaa moottori paikallaan. Minä ostin Motonetista tämmöisen, jota apuna käyttäen homma onnistui montulla ihan hienosti. Kyllä tuossa tekemistä riittää, mutta osat sentään on halvat n.100€, jos jollain voi lohduttautua.
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • Temsku
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2013
                                • 59
                                • Vaasa

                                #30
                                Originally posted by schwarze View Post
                                Moottorista pitää purkaa etupalkki pois, mikäli laakerit vaihtaa moottori paikallaan. Minä ostin Motonetista tämmöisen, jota apuna käyttäen homma onnistui montulla ihan hienosti. Kyllä tuossa tekemistä riittää, mutta osat sentään on halvat n.100€, jos jollain voi lohduttautua.
                                Siis mitä meinaat etupalkilla? Katosta löytyy kyllä koukku ja aattelin vinssin virittää moottorin nosto koukkuun..
                                BMW E46 318 vm. -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎