Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointiongelmaa, apua kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ärde
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 72
    • Helsinki

    Ilmastointiongelmaa, apua kaivataan!

    Autona 328ci automaatti-ilmastoinnilla.

    Oireina olis sellasta että kun laittaa auton puhaltamaan lämmintä niin puhaltaa sitä jonkun aikaa ja sitten rupeaa tulemaan ulkoilman lämpöistä ilmaa. Kun säätää lämpimämmälle niin taas hetken lämmintä ja sitten ulkoilmaa.

    Ja toinen homma olis että ilmastoinnista ei tule kylmää ilmaa. Autossa ei ole siis ilmastoinnille erikseen omaa flektiä vaan toimii samasta kun jäähdyttimen flekti, joka kokeillusti toimii. Mutta kun ilmastoinnin napsauttaa päälle niin ei lähde pyörimään niinkuin tietääkseni pitäisi. Ilmastointi huollettu 2pv sitten jolloin tämä huomattiin.

    Vikakoodit lukaisin inpalla ja koodiksi antoi IHKA:lta: 26 Sensor Blower.

    Apua kaivattaisiin kipeästi! Mikä osa on mennyt rikki vai mikä aiheuttaa tälläisen. En löytänyt googlettamalla tuosta vikakoodista mitään selvyyttä.

    Kiitos jo etukäteen!
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Viitannee IHKA:n kontrollimoduulin eli ilmastoinnin säätöpaneelin lämpötila-anturiin. Siinä on pieni flekti joka kierrättää kabiinin ilmaa anturille (interior temperature sensor). Sivu 3 ja 4 täältä: KLIK.

    Ota ohut paperinpala, vaikka pala Siwan kassakuitista ja kokeile pysyykö se auton ollessa käynnissä IHKAn paneelin toisen aukon edessä. Jos tuuletin on ehjä, paperi pysyy kiinni aukolla. Jos ei pysy kummassakaan, flekti on moskaa täynnä tai kaput.

    Voi kokeilla puhdistaa: KLIK ja KLIK. Mikäli ei onnistu, tarvitset uuden IHKA-paneelin. Tarkista ensin purkaamot. Ei muistaakseni vaadi koodausta.

    Comment

    • ärde
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 72
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Viitannee IHKA:n kontrollimoduulin eli ilmastoinnin säätöpaneelin lämpötila-anturiin. Siinä on pieni flekti joka kierrättää kabiinin ilmaa anturille (interior temperature sensor). Sivu 3 ja 4 täältä: KLIK.

      Ota ohut paperinpala, vaikka pala Siwan kassakuitista ja kokeile pysyykö se auton ollessa käynnissä IHKAn paneelin toisen aukon edessä. Jos tuuletin on ehjä, paperi pysyy kiinni aukolla. Jos ei pysy kummassakaan, flekti on moskaa täynnä tai kaput.

      Voi kokeilla puhdistaa: KLIK ja KLIK. Mikäli ei onnistu, tarvitset uuden IHKA-paneelin. Tarkista ensin purkaamot. Ei muistaakseni vaadi koodausta.
      Mutta mites kun auto tekee tätä myös sillä ns. Manuaalimodella? Vaikuttaako tuo lämpötila-anturi silloinkin?

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Originally posted by ärde View Post
        Mutta mites kun auto tekee tätä myös sillä ns. Manuaalimodella? Vaikuttaako tuo lämpötila-anturi silloinkin?
        miten jos laitat niin kylmälle kun saat sen lämmityksen, sitte puhallin täysille. tuleeko edelleen vaan haaleaa? se sensor blower siis aistii auton sisälämpöä ja jos ihka luulee että autossa kylmä se säätää tottakai läpöä isomalle...
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • ärde
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 72
          • Helsinki

          #5
          [QUOTE=MNi;3315375]Viitannee IHKA:n kontrollimoduulin eli ilmastoinnin säätöpaneelin lämpötila-anturiin. Siinä on pieni flekti joka kierrättää kabiinin ilmaa anturille (interior temperature sensor). Sivu 3 ja 4 täältä: KLIK.

          Ota ohut paperinpala, vaikka pala Siwan kassakuitista ja kokeile pysyykö se auton ollessa käynnissä IHKAn paneelin toisen aukon edessä. Jos tuuletin on ehjä, paperi pysyy kiinni aukolla. Jos ei pysy kummassakaan, flekti on moskaa täynnä tai kaput.

          Voi kokeilla puhdistaa: KLIK ja KLIK. Mikäli ei onnistu, tarvitset uuden IHKA-paneelin. Tarkista ensin purkaamot. Ei muistaakseni vaadi koodausta.

          Pysyy paperinpala kiinni. Asettelemalla. Ei mikään jäätävä imuvoima.
          Last edited by ärde; 24-04-2014, 18:26. Reason: muutos

          Comment

          • ärde
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 72
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Kissvesala View Post
            miten jos laitat niin kylmälle kun saat sen lämmityksen, sitte puhallin täysille. tuleeko edelleen vaan haaleaa? se sensor blower siis aistii auton sisälämpöä ja jos ihka luulee että autossa kylmä se säätää tottakai läpöä isomalle...
            Tulee kylmää niin kauan et kone lämpenee. Se flekti ei lähe päälle viilentääkseen kompuraa ni kompura pätkäsee vissiin. Flekti kyllä toimii esim. Jos seisoo paikallaan autossa sillon kuin moottori tarvitsee viilennystä.

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #7
              Originally posted by ärde View Post
              Tulee kylmää niin kauan et kone lämpenee. Se flekti ei lähe päälle viilentääkseen kompuraa ni kompura pätkäsee vissiin. Flekti kyllä toimii esim. Jos seisoo paikallaan autossa sillon kuin moottori tarvitsee viilennystä.
              eli se vika on siinä flektin ohjauksessa... ei muuta kun johtoja mittaamaan siitä anturilta joka sitä käskyttää... voisko tuo sensor blower näin ollen viitata siihen??
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • ärde
                Bimmer Rookie
                • Feb 2012
                • 72
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Kissvesala View Post
                eli se vika on siinä flektin ohjauksessa... ei muuta kun johtoja mittaamaan siitä anturilta joka sitä käskyttää... voisko tuo sensor blower näin ollen viitata siihen??
                Niin. Mulla ei vaan ole harmainta aavistusta mistä se "heräte"-piuha tulee. Tuliskohan se tosta ilmastoinnin paneelilta?

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by ärde View Post
                  Niin. Mulla ei vaan ole harmainta aavistusta mistä se "heräte"-piuha tulee. Tuliskohan se tosta ilmastoinnin paneelilta?
                  määpä katon nuita kytkentäkaavoita hetken aikaa ja kerron lissää jos tullee selekoa
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • Kissvesala
                    Moderator
                    • Jun 2010
                    • 3110
                    • Liminka

                    #10
                    - Kato sulakkeet 20,23,31...
                    - kato flektin rele k4
                    - ihka panelin pinnistä 19 lähtee ohjaus sille flektille ja menee tuon n2 final stage unitin kautta...


                    tässä kuva vähä helpottamaan jos tuo avais vähä lokiikkaa
                    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                    Kissvesala.fi
                    Priva tai o443424479

                    Comment

                    • ärde
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 72
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Kissvesala View Post
                      - Kato sulakkeet 20,23,31...
                      - kato flektin rele k4
                      - ihka panelin pinnistä 19 lähtee ohjaus sille flektille ja menee tuon n2 final stage unitin kautta...


                      tässä kuva vähä helpottamaan jos tuo avais vähä lokiikkaa
                      Iso kiitos! Ja sitten etsimään vikaa!

                      Comment

                      • ärde
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 72
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Kissvesala View Post
                        - Kato sulakkeet 20,23,31...
                        - kato flektin rele k4
                        - ihka panelin pinnistä 19 lähtee ohjaus sille flektille ja menee tuon n2 final stage unitin kautta...


                        tässä kuva vähä helpottamaan jos tuo avais vähä lokiikkaa
                        Tuossa on ilmastoinnin sulakkeet eri numeroilla. Ehjät. Kokeiltu toimivaa säätöpaneelia, ei vaikutusta. Huomenna menee pajalle ja saa nähdä missä vika.

                        Comment

                        • ärde
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 72
                          • Helsinki

                          #13
                          Ongelma selvis. Elikkäs viallinen kompura syynä, ei tuota tarpeeksi painetta järjestelmään niin ei flektikään lähde pyörimään ja kylmää ilmaa ei tule.

                          Comment

                          • pomo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2013
                            • 429
                            • Oulu

                            #14
                            Taitaa olla sama vika rahikaisella, automaatti työntää vaan haaleaa... Miten se ihka ropellin saa kaivettua näkyviin tai saisko sen puhdistettua semmoiselle pullossa olevalla paineilmalla jos suihkis sinne reikiin? Siis semmoisella näppiksen yms puhdistukseen tarkoitetulla, ei millään kompura-jutskalla.
                            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                            E46 320 Cab

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Varmista ensin pienellä paperilapulla että paneelin flekti on tosiaan kaput. Ei sokkona painetta sinne vaan reilusti paneeli irti. Linkit threadin ykkössivulla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎