Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemus E46 330D turbiinista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KOS56OLAVI
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 316
    • Salo

    Kokemus E46 330D turbiinista

    Tieto lisää tuskaa on sanonta,jota foorumi tarjoaa,joskin myös apua.
    Mulle laitettiin huuhteluna öljyt GM:n laatikkoon,jonka jälkeen parin kuun kuluttua alkoi kuulua jyrähdys 5 vaihteella nopeudessa 120 tai yli,ei koskaa alle satasessa.

    Luettuani näitä kokemuksia täältä, en ollu varma onko aiheuttajana turbiini,eikä se ääni lisääntyny, eikä edes joka päivä kuulunut,joten en tehny mitään asialle.
    Noin pari kuuta taaksepäin ajettiin sillä,yhden asentajan kanssa,eikä hänkään pitäny sitä laatikosta kuuluvana vaan takapäästä,eli vetarit tai perä.

    Kun sitten soitin noin kuukausi sitten Jari Niemelle sain heti varmistuksen että se on turbiinista tuleva ääni,jolloin tilasin ajan korjaukseen,johon tuli venttaa kaksi viikkoa.

    Siinäkään kohtaa en viellä tajunnu että sitä rikkinäisellä turbiinilla olevaa autoa voi ajaa niin, että se ei hinkkaa lisää metallia sinne askiin.

    Nyt on turbiini vahvistettu ja paikallaan,ja ajoa on tehty 300 kilsaa,eikä se ole viellä seonnu, mutta tää ei viellä takaa sitä ettei aski tule sekoamaan,kun metallia oli tietysti jo levinny sinne laatikon sisälle.

    Otin tietoisen riskin enkä antanu avata laatikkoa samalla kun oli irti ,koska ei ole ylimääräistä rahaa tähän kohtaan tehdä koko askia.

    Paskat housussa ajelen ja odotan sekoaako laatikko ,no aika näyttää,mutta tästä kokemuksesta neuvona muille, että jos tollanen tärinä kuuluu,
    niin helpoin ja varmin tapa tsekata onko turbiini lopussa, on ottaa öljypohja auki ja kattoo magneetti, ei tarvi arpoa ja odottaa että se aski sekoaa.
    Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 25-05-2014, 14:57.
    -E46 330 D Touring
    -INPA, NCS EXPERT

  • Jussi83
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 102
    • Kitee

    #2
    minun 320d jyristi jo hankinta hetkellä ja ajattelin sen johtuvan keskilaakerista.No vika oli kuitenkin turbiinissa jonka vaihdoin uuteen. En tiedä kuinka paljon sillä oli ajettu rikkoontuneena mutta öljypohjan magneetissa oli vain savimaista metallimönjää. Perussääntö kuulemma on että jos sokerikiteen kokoista tai isompaa mujua löytyy öljypohjasta niin laatikko pitää puhdistaa. Nyt on jo 20tkm takana eikä ongelmia ilmennyt.
    F25 30d vm:11
    Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03

    Comment

    • KOS56OLAVI
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 316
      • Salo

      #3
      Kokemus E46 turbiinista

      Autolla ajettu nyt viikon lopulla 800 km ja laatikko toimii toistaiseksi.
      Jarin tekemä muutos turbiiniin teki siitä terävämmän eli reagoi vähän nopeammin,joten mun makuun parempi.
      Kai
      -E46 330 D Touring
      -INPA, NCS EXPERT

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by KOS56OLAVI View Post
        Autolla ajettu nyt viikon lopulla 800 km ja laatikko toimii toistaiseksi.
        Jarin tekemä muutos turbiiniin teki siitä terävämmän eli reagoi vähän nopeammin,joten mun makuun parempi.
        Kai
        Kyllä nämä pääsääntöisesti herää henkiin pelkällä turbiinin vaihdolla.
        Eli se irtoava puru jos ei vain eksy venttiilikoneistoon jumittaen sitä jo tuossa vikavaiheessa, niin yleensä turbiinin+öljyjen vaihto kyllä ongelman poistaa ilman jälkivaivoja.
        Jostain syystä näitä turbiineja nykyisin tuntuu alkamaan "jurahtelemaan" juurikin jonkin ajan kuluttua öljynvaihdosta, eli lieneekö ottavan jo kulunut turbiini nousseista paineista itseensä?

        Comment

        • KOS56OLAVI
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 316
          • Salo

          #5
          Kokemun E46 turbiinista

          Mulle tuli mieleen sama,että se öljynvaihto olisi jotenkin sen prosessin käynnistäny,mutta Jari sanoi että ei niillä ole mitään yhteyttä.

          Sitä ei saada koskaan tietää mitä olisi käyny jos öljyä ei olisi vaihdettu,joten
          uskon siihen että 240000 kilometriä on pääsyy,eli se turbiini oli tiensä päässä.

          Toi GM aski itsessään ei olisi niinkään surkea kuin maine on,mutta toi momentinmuunnin on aika surkea,siellä on GM:n ukot tehny erilaisia päivityksiä,jotkut parantanu jotkut huonontanu.

          Uskon että rikkoontuneet turbiinit ,jotka sitten on tuhonnu laatikoita on aikaansaanu sen huonon maineen,tai ainkin lisänny haukkuja.

          Tällä hetkellä se toimii kuin unelma,ajettu 1200km,huoli on koko ajan,siitä sekoamisesta,toivon parasta,pelkään pahinta.
          Kai
          -E46 330 D Touring
          -INPA, NCS EXPERT

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by KOS56OLAVI View Post
            Mulle tuli mieleen sama,että se öljynvaihto olisi jotenkin sen prosessin käynnistäny,mutta Jari sanoi että ei niillä ole mitään yhteyttä.

            Sitä ei saada koskaan tietää mitä olisi käyny jos öljyä ei olisi vaihdettu,joten
            uskon siihen että 240000 kilometriä on pääsyy,eli se turbiini oli tiensä päässä.

            Toi GM aski itsessään ei olisi niinkään surkea kuin maine on,mutta toi momentinmuunnin on aika surkea,siellä on GM:n ukot tehny erilaisia päivityksiä,jotkut parantanu jotkut huonontanu.

            Uskon että rikkoontuneet turbiinit ,jotka sitten on tuhonnu laatikoita on aikaansaanu sen huonon maineen,tai ainkin lisänny haukkuja.

            Tällä hetkellä se toimii kuin unelma,ajettu 1200km,huoli on koko ajan,siitä sekoamisesta,toivon parasta,pelkään pahinta.
            Kai
            Kyllä sillä joku yhteys on pakko olla kun näihin tähän vastaavaan uttuun tuntuu nykyään törmäävän kiihtyvässä tahdissa(eli nyt kun turbiinit alkaa olemaan "iällä")
            Eli ne oireet mitkä näissä hajottivat laatikoita silloin kun maahantuontibuumi oli kovin, alkaa olemaan jo pois elettyä elämää ja nyt ongelma pääosin on turbiinissa.
            Eli mm.kokonaisia purkulaatikoita ei juurikaan enään mene, mutta turbiineista on jatkuva pula.
            Se että kuinka paljon pidempaan ko.turbiini olisi ilman öljynvaihtoa sitten lopulta kestänyt jää tietenkin arvoitukseksi, mutta kyllä siellä ainakin orastavaa vikaa on varmasti ollut jo ennen vaihtoakin.
            Eli tuo vaihto ilmeisesti sitten katkaisee vain "kamelin selän", kun paineet uuden öljyn myötä laatikossa joksikin aikaa nousevat.
            Yleensä näissä on se että jos vaihdon jälkeen pääsee +3000km, riski alkaa olemaan ohi, koska ne uuden öljyn ominaisuudet ovat pääosin jo ehtineet muuttua "käytetyn öljyn" ominaisuuksiksi.

            Comment

            • KOS56OLAVI
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 316
              • Salo

              #7
              Silläkin voi olla merkitys, että kesän lopun, ja ennen talven tuloa ajoin sitä niin, että poljin kaasua reilusti, jolloin vaihto pienemmälle eikä se lukitus ole silloin päällä,vaan se luistaa.
              Talven lähestyessä tuli painettua kaasua vähemmän jolloin piti sen lukon päällä, ja sitten huomasin ton luiston ja sen jyrinän,ja kun en tyhmänä tajunnu niin jatkoin samaa ajotyyliä.
              Siis jos turbiini jyrisee, niin kaasua niin että vaihtaa pienemmälle,
              jolloin ei jyrähtele,ja heti pohja auki ja tsekkaus,sitten tietää mikä on tilanne.


              Luin TM lehdestä Golffin testiä, jossa turbon laakerit oli jo saanu merkkejä kulumisesta,ja siinä korostettiin sitä pitkää öljynvaihtoväliä yhtenä suurena syynä
              turbojen ennenaikaiseen kuolemaan.
              Eräs asentaja puhui samaa,kun hän kyselee turbovaihtoja tehdessään mitä on huoltoväli, niin melkein aina 30000 on ollut se vaihtoväli öljylle,ja niillä joilla turbo kestää pitempään eikä rikkoudu on vaihtoväli yleensä 10000.

              Automaattilaatikoiden öljyn sopivuudesta on paljon väittämiä,jotka on osittain outoja,esim yksi laatikoita työkseen korjaaja sanoo, että Dextron-3 öljyjä voi laittaa sekaisin kaikkia merkkejä, eli sopivat keskenään eikä tule mitään ongelmaa. Tämän tiedon uskon itse.
              Sitten yksi asentaja väitti "henkensä pantiksi antaen" että mun laatikko hajoaa heti, jos sinne ei laiteta bmw:n omaa huippuöljyä.Tää on hölynpölyä mun mielestä.
              Näissä mustavalkoisissa fakta väittämissä, on yhteistä yleensä se, että väittäjät eivät ole ammattilaisia, siinä hommassa josta kaiken väittävät tietävänsä.
              Itse en tiedä oikein mistään mitään,mutta netti ja lukutaito tuo jonkun verran lisää ymmärrystä,niinkuin tässäkin asiassa on käyny.

              Kai

              Kai
              Last edited by KOS56OLAVI; 29-05-2014, 15:25.
              -E46 330 D Touring
              -INPA, NCS EXPERT

              Comment

              • Daadaa
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 162
                • Pohjois-Karjala,

                #8
                Minulla meni turbiini 285tkm kohdilla. Huoltokirjan mukaan öljyjä laatikkoon vaihdeltu ~60tkm välein, viimeisin vaihto oli muistaakseni 220tkm.

                Vaihdoin hajonneen tilalle LUKin tekeleen. Huuhtelin laatikon ensimmäisen kerran heti turbiinin vaihdon jälkeen, toisen kerran ajeltuani n.1000km. Molemmilla kerroilla laitoin uudet suodattimet, ja huuhteluun meni öljyä n.15l per kerta. Öljyiksi tuli Texacon Texamatic 7045E, joka maksoi 110e/20L

                Nyt uudella turbiinilla ajettu 3000tkm, ja laatikko toimii todella nätisti.

                Autona siis e46 330da -02.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Daadaa View Post
                  Minulla meni turbiini 285tkm kohdilla. Huoltokirjan mukaan öljyjä laatikkoon vaihdeltu ~60tkm välein, viimeisin vaihto oli muistaakseni 220tkm.

                  Vaihdoin hajonneen tilalle LUKin tekeleen. Huuhtelin laatikon ensimmäisen kerran heti turbiinin vaihdon jälkeen, toisen kerran ajeltuani n.1000km. Molemmilla kerroilla laitoin uudet suodattimet, ja huuhteluun meni öljyä n.15l per kerta. Öljyiksi tuli Texacon Texamatic 7045E, joka maksoi 110e/20L

                  Nyt uudella turbiinilla ajettu 3000tkm, ja laatikko toimii todella nätisti.

                  Autona siis e46 330da -02.
                  Joo, siis sillä kuinka tiheästi öljyjä on vaihdeltu tai onko vaihdeltu lainkaan, ei ole mitään merkitystä turbiinien kestollekkaan.
                  Lastutus sen sijaan tuntuu olevan se mitä orggisturbiinit ei kestä edes kevyemmissä e36:ssa, X5:sta puhumattakaan.
                  Ehkä myös ajotyyli ja käytetty rengastus vaikuttaa jonkin verran, mutta välillä nämä kestää 150tkm ja välillä 450tkm ja kaikkea siltä väliltä, oli öljyjä vaihdeltu tai ei.

                  Tuo on hyvä keino varmistaa laatikon puhtaus, että vaihtaa öljyt ja suodattimen 500-1000km:n jälkeen. Muistaa vain huuhdella lauhduttimen hyvin jo sillä ekalla kerralla, koska juuri sinne tuntuu tuo puru sedimentoituvan ja sitä pestessä voi sisältä tulla tulitikunpään kokoisia purupalloja.

                  Comment

                  • Daadaa
                    BTCF Member
                    • Nov 2008
                    • 162
                    • Pohjois-Karjala,

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Joo, siis sillä kuinka tiheästi öljyjä on vaihdeltu tai onko vaihdeltu lainkaan, ei ole mitään merkitystä turbiinien kestollekkaan.
                    Lastutus sen sijaan tuntuu olevan se mitä orggisturbiinit ei kestä edes kevyemmissä e36:ssa, X5:sta puhumattakaan.
                    Ehkä myös ajotyyli ja käytetty rengastus vaikuttaa jonkin verran, mutta välillä nämä kestää 150tkm ja välillä 450tkm ja kaikkea siltä väliltä, oli öljyjä vaihdeltu tai ei.

                    Tuo on hyvä keino varmistaa laatikon puhtaus, että vaihtaa öljyt ja suodattimen 500-1000km:n jälkeen. Muistaa vain huuhdella lauhduttimen hyvin jo sillä ekalla kerralla, koska juuri sinne tuntuu tuo puru sedimentoituvan ja sitä pestessä voi sisältä tulla tulitikunpään kokoisia purupalloja.
                    Niin ei ainakaan tässä vehkeessä näyttänyt öljyjen vaihdot auttavan ainakaan tuohon turbiinin kestoon. Minulla on tekniikka täysin vakio, ei ole lastutettu tms. Ja koneenahan on m57, 184hp/390nm, eli se tehottomampi versio.

                    Oma ajotyylini on melko rauhallinen, mutta mistäs sitä tietää miten ne 230tkm ennen minun omistusta on ajeltu.

                    Renkaina minun aikana pyörinyt vaihtelevasti 225/45r17 tai 225/40r18 ja 255/35r18.

                    Lauhdutin huuhdeltiin porakoneella pyöritettävän pumpun avulla ennen laatikon takaisin laittoa.
                    Laitettiin astiaan uutta öljyä ja vahva magneetti ja öljyä sitten kierräteltiin molempiin suuntiin
                    Lopuksi sitten ihan puhtailla öljyillä vielä sama homma. Jonkin verran sieltäkin saatiin talteen metalli tomua.

                    Tämän turbiinin oireena oli pieni nykäisy lukon mennessä päälle. Nykäisyä ei huomannut tasaisella/myötämäessä, vaan ainoastaan vedon ollessa päällä. Eli kevyesti kiihdyttäessä tai loivassa vastamäessä.


                    Siinäpä joitain kokemuksia lisäksi, jos sattuisi jollekkin apuja olemaan vian paikallistamiseen/korjaukseen.

                    Comment

                    • KOS56OLAVI
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2013
                      • 316
                      • Salo

                      #11
                      Päivitän vähän tietoa tän hetken tilasta.
                      Nyt on ajettu noin reilu 5000km,ja turbiini kuin laatikkokin toimii kuin unelma.
                      Ei ainuttakaan oiretta tai herjaa tai mitään sellaista käytösta,josta voisi päätellä laatikon kärsineen viallisesta turbiinista.
                      En vielläkään elvistele sillä mielellä ettei aski voisi hajota,mutta Jari Niemen työtä voin kehua,mies tietää mitä tekee, ja mistä puhuu.
                      Siellä kun se oli työn alla sitä kävin katselemassa,ja puhuttiin noista GM:n ja ZF:n laatikoista,niin on ihan älytöntä millasia töppäyksiä GM:n ukot on ajan saatossa tohonkin askiin tehneet.
                      Kai
                      Last edited by KOS56OLAVI; 13-07-2014, 15:29.
                      -E46 330 D Touring
                      -INPA, NCS EXPERT

                      Comment

                      • nachi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 378

                        #12
                        Mitäs mieltä herra Niemi oli ZF:n askista joka löytyy esimerkiksi E38 730d:n perästä mistä laukeilee pakkimäntöjä yhtä solkenaan kuin GM:eistä turbiineja?

                        Comment

                        • KOS56OLAVI
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2013
                          • 316
                          • Salo

                          #13
                          Mulle jäi sellanen mielikuva ZF askista että se olisi vahvempi kuin GM, mutta on niissäkin omat vikansa.
                          Niissä keskusteluissa ei tullu eriteltyä mitään määrättyä BMW:n mallia.
                          Tuolta kun lukee foorumilta juttuja niin jää mielikuva että GM on aivan täyttä paskaa,ja ZF on jotain aivan ylivertaista.
                          Toi GM:n turbiinihan on oikeesti aivan surkea,joka sitten tuhoaa sen askin.

                          Liittyen laatikon kestoon minua kiinnostaa keskustelu väännön kestosta noissa automaateissa.
                          Kun on itselläkin vähän himoa moottorin ohjaus softan päivitykseen,niin että Topias sen tekisi,mutta pieni probleema tulee miten se väännön kasvu laitetaan.
                          Ihanne olisi iso alavääntö ,mutta laatikkokorjaajat vissiin suosittaa ettei alle 2500 kierroksen laitettaisi kovasti vääntöä.
                          Onko tästä kokemusta?
                          Kai
                          -E46 330 D Touring
                          -INPA, NCS EXPERT

                          Comment

                          • M-ERiMiEs
                            BTCF Member
                            • Jun 2013
                            • 210
                            • Porvoo

                            #14
                            Nostetaas tätä vähän ylös, eli taitaa itsellä olla sama kohtalo kun ketjun aloittaneella ja oireet melkosen samanlaiset. Öljyt vaihdettu lootaan n. 12tkm sitten ja nyt aloittanut tuon oirehdinnan juuri tuossa 120km/h vauhdissa melkosina tärähtelyinä.

                            Yhteenvetona vois näitten viestien ja parin muun ketjun pohjalta suunnata tuohon turbiiniin tai tarkemmin turbiinilukkoon. Missäpäin olisi Porvoota lähin paja, joka näitä osaa laittaa ja mitä moinen lysti on tullut kustantamaan?

                            - Jarkko

                            Edit. Autona siis -03 330Da facelift, eli 204hv/410nm m57n kone.
                            Last edited by M-ERiMiEs; 18-08-2014, 22:45.
                            F11 LCI 535i M-Sport
                            Voorti -12

                            Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by M-ERiMiEs View Post
                              Nostetaas tätä vähän ylös, eli taitaa itsellä olla sama kohtalo kun ketjun aloittaneella ja oireet melkosen samanlaiset. Öljyt vaihdettu lootaan n. 12tkm sitten ja nyt aloittanut tuon oirehdinnan juuri tuossa 120km/h vauhdissa melkosina tärähtelyinä.

                              Yhteenvetona vois näitten viestien ja parin muun ketjun pohjalta suunnata tuohon turbiiniin tai tarkemmin turbiinilukkoon. Missäpäin olisi Porvoota lähin paja, joka näitä osaa laittaa ja mitä moinen lysti on tullut kustantamaan?

                              - Jarkko

                              Edit. Autona siis -03 330Da facelift, eli 204hv/410nm m57n kone.
                              Joo, eli turbiinihan siellä ja ihan hirveästi ei nyt kannattane ajella koska metallipurua on nyt kierrossa ja aika paljon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎