Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tutina/vapina kevyesti kiihdytettäessä M54B25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokehammer
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 75
    • Tampere

    Tutina/vapina kevyesti kiihdytettäessä M54B25

    Ongelma seuraavanlainen: M54B25 moottorilla ja automaatilla varustettu Ci – koppanen nelikuutonen vuodelta 2000 tutisuttaa/ vavisuttaa huomattavasti n. 1500-1800rpm alueella, kun kiihdyttää hyvin kevyellä kaasulla esim. liikenneympyrästä. Nopeusalue on n.30- 45km/h. Vika ei toistu koko ajan, mutta päivittäin useampaan kertaan. Kierrosten noustessa n. pariin tonniin loppuu oire.



    Vika etsittäessä on löytynyt pari imuvuotoa isoilta haitariputkilta (putket uusittu) ja Vanos on nyt samalla rempattu uusilla beisanin tiivisteillä. Vetoja on normaalin oloisesti muuten. Vanoksen tiivisteiden vaihto yllätti positiivisesti. Kovettuneiden tiivisteiden korvaaminen toi mukanaan tasaisemman vedon koko kierrosalueelle ja vääntöä tuntuis olevan reilummin.


    Kilometrejä on noin 160 tuhatta. Vikakoodeja ei ole. Imusarjan takaa on uusittu kumitulpat ja imupuolen nokkatunnistin historiassa aiemmin. Tämä antoi ihan vikakoodinkin tuolloin. Ainoa konepellin alla havaittava asia on disan tienoilta kuuluva tasainen ”Shhhhh” ääni.. En ole aikaisemmin kiinnittänyt ainakaan huomiota. Kuuluuko kyseisen moottorin ominaisääniin tuollainen suhina? Onko tutinan aiheuttajasta hyviä ideoita?
    Last edited by Smokehammer; 13-07-2014, 20:14.
    E46 325cia -00
    R129 AMG


    EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81
  • pomo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2013
    • 429
    • Oulu

    #2
    Voisko se vika olla voimasiirron puolella, joku kardaanin tukikumi tms?
    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

    E46 320 Cab

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      #3
      Tuokin on mahdollista. Pitänee tuo limppu ottaa myös syyniin. Kiitos vinkistä.
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • kani
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 699
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Smokehammer View Post
        Kilometrejä on noin 160 tuhatta. Vikakoodeja ei ole. Imusarjan takaa on uusittu kumitulpat ja imupuolen nokkatunnistin historiassa aiemmin. Tämä antoi ihan vikakoodinkin tuolloin. Ainoa konepellin alla havaittava asia on disan tienoilta kuuluva tasainen ”Shhhhh” ääni.. En ole aikaisemmin kiinnittänyt ainakaan huomiota. Kuuluuko kyseisen moottorin ominaisääniin tuollainen suhina?
        Onko disa-venttiilin tiiviste kunnossa, tai missä kunnossa läppä on? Sieltä on lennellyt joihinkin autoihin läpän akseli tai muita osia joten se kannattaa tarkistaa joka tapauksessa.

        Tuolta saa parannus/korjaussarjan disaan:


        Tuon korjaussarjan asennus on muutenkin suositeltavaa, osien lentely moottoriin aiheuttaa isompia murheita ja homma on nopea/helppo tehdä. Samalla uusii paremmalla tiivisteellä disa venttiilin tiivisteen.
        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

        Comment

        • Smokehammer
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 75
          • Tampere

          #5
          Itse asiassa odottelenkin jo saapuvaksi Disan korjaussarjaa. Sen tiedän, että ko. venttiili on ollut irti huohottimen talvipäivityksen yhteydessä, joten o-rengas ei välttämättä ihan tiivis enää ole. Suhteellisen voimakas se sihinä kuitenkin on.
          E46 325cia -00
          R129 AMG


          EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Onhan huohottimessa kaikki letkut ehjät ja paikoillaan? Vaihdoitko separaattorin kun laitoit talvimallin osat? Varmasti tulee tästäkin suhinaa jos letku irti ja vaikuttaa myös käyntiin.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Smokehammer
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 75
              • Tampere

              #7
              Pitää tuokin tsekata, kun nappaan disan irti. Tuo päivitys tehtiin jo muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä. En osaa kyllä yhtään sanoa, että menikö separaattori silloin, mutta olettaisin, kun osat makso jotain 150€.

              Siellä on ilmeisesti imusarjan suojamuovin allakin joku pitkä letku, joka murtuu usein alapuolelta? Pitää samassa yhteydessä varmistaa.
              E46 325cia -00
              R129 AMG


              EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

              Comment

              • kani
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 699
                • Espoo

                #8
                Joo, se jakaa huohotuskaasuja imusarjaan erikseen joka sylinterille siitä päältä. Oli ihan kovettunut ja viis vaille hajalla omassa. Luulis kyllä että on vaihdettu merkkiliikkeessä jos koko huohotin uusittu. Siinä jakajassa on kuusi o-rengasta myös jotka kannattaa uusia samalla ja sensorin o-rengas myös.
                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                Comment

                • Smokehammer
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 75
                  • Tampere

                  #9
                  Tässä vaiheessa en oo vielä ehtinyt ryhtymään mihinkään toimenpiteisiin tuon ongelman suhteen, mutta tarkennan oiretta sen verran, että tosiaan kevyellä kiihdytyksellä tarkoittaa sellaista 44" jalan ultrakevyttä " vain varvas pedaalilla" kiihdytystä. Hiukankaan raskaammalla jalalla ei oiretta ainakaan vielä oo esiintynyt. Stepin "sportmodea" käytettäessä ei vikaa saa päälle.

                  Mietinkin sitä, että mahdanko etsiä vikaa ihan väärästä paikasta. Eikös periaatteessa jumittavat jarrusatulat/jarrut voisi tehdä tuollaista. Oikea etusatula on kertaalleen purettu ja tiivisteet uusittu jumittamisen takia. Huomasin tuossa motarilla, että tekee satunnaista täristystä rattiin välillä. Pitänee käydä jokainen jarru myös läpi ennen kuin lähtee vaihtelemaan isompihintaisia osia. Luulis, että alhaisilla kierroksilla just tuollainen satunnaisesti jumitteleva satula voi häiritä vetojakin...???

                  Muistelen vaan edellistä Saksantuliaisnelikuutosta, jossa etupään jarrumännät olivat molemmin puolin sellaiset, että jumittelivat ensin satunnaisesti ja lopulta alkoi vika selviämään, kun metallinen katku tunki nenään parkkeerauksen yhteydessä.
                  E46 325cia -00
                  R129 AMG


                  EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                  Comment

                  • kani
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 699
                    • Espoo

                    #10
                    Voisiko vika olla moottorin tai vaihteiston tukikumeissa?? Yleensä vika kyllä ilmenee kolahteluna tai moottorin ylimääräisenä heilumisena vahvemmalla kuormittamisella kuin tuollaisella kevyellä jalalla ajelulla.

                    Jos vika taas tuntuu enemmänkin ratissa kuin auton korissa, missä kunnossa etualatukivarret on? Ja varsinkin niiden takimmaiset puslat, mitkä on vaihdettavissa erikseen. Itse hommasin niihin powerflexin uretaanipuslat, etupää terävöityi sellaiseksi kun sen kuuluukin olla, vaikka tukivarret on alkuperäiset vanhat.

                    Jos sen jälkeen vielä tuntuu tutinaa, tsekkaisin ettei jarrut jumita ja huoltaisin ne tarvittaessa.
                    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                    Comment

                    • Smokehammer
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 75
                      • Tampere

                      #11
                      Tukivarret on muutaman kympin ajetut Meylen HD:t. Kolinoita ei ole. Vakaajan pystytangot ja vakaajan puslat ovat ihan uusia. Moottorin tukikumit ovat kyllä tarkastamatta, mutta mitään heiluntaa tai ääniä ei esiinny. Raskaammalla kaasulla ei ole mitään oireita.
                      E46 325cia -00
                      R129 AMG


                      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                      Comment

                      • Smokehammer
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 75
                        • Tampere

                        #12
                        Eilisen ja aamun toteamuksia oireesta. Vikaa voisi kutsua myös nykimiseksi, mutta tuo automaatti hiukan tuntuu vaimentavan. Kierroslukuamittaria kun seuraa, niin nykäysten tullessa kaasua lisäämällä kierrokset nousevat pienellä viiveellä ja loppuvat kun mittari pompahtaa n. +2000rpm. Vika toistuu siis samalla kierrosalueella myös maantiellä, kun jostain kasikympistä on ensin himmannut viiteen-kuutenkymppiin ja siitä pintakaasulla nopeutta nostaen.

                        Isommalla kaasulla / Sportilla / manual- modella en vikaa edelleenkään ole havainnut.

                        Tarkistan/ tiivistän/huollan sen Disan nyt ensin. Sitten voisi vaihtaa tulpat. Niillä on reilut 60tkm ajeltu. Imuvuotojen metsästystä lisää ja sitten... jotain.. Huoh. Ja sitten voisi kiistanalaiseksikin todetun automaatin öljyjen vaihdon suorittaa..
                        E46 325cia -00
                        R129 AMG


                        EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Vika kuulostaa kovasti siltä että lukkoturbiini on tiensä päässä. Jos on GM:n laatikko niin tuossa vaiheessa kun turbiinilukko alkaa pykältämään ei kannata ajaa enää metriäkään koska kytkinlevystä alkaa irtoamaan metallipurua vaihteistoöljyn sekaan.

                          Comment

                          • outlander6
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2014
                            • 44
                            • Esbo

                            #14
                            Originally posted by kani View Post
                            Onko disa-venttiilin tiiviste kunnossa, tai missä kunnossa läppä on? Sieltä on lennellyt joihinkin autoihin läpän akseli tai muita osia joten se kannattaa tarkistaa joka tapauksessa.

                            Tuolta saa parannus/korjaussarjan disaan:


                            Tuon korjaussarjan asennus on muutenkin suositeltavaa, osien lentely moottoriin aiheuttaa isompia murheita ja homma on nopea/helppo tehdä. Samalla uusii paremmalla tiivisteellä disa venttiilin tiivisteen.
                            Mistä tietää että tuo korjaussarja on laitettu, tai että sellainen ei tarvitse laittaa. (Autossa jo parannettu versio)??

                            Comment

                            • Smokehammer
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 75
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by naukkis View Post
                              Vika kuulostaa kovasti siltä että lukkoturbiini on tiensä päässä. Jos on GM:n laatikko niin tuossa vaiheessa kun turbiinilukko alkaa pykältämään ei kannata ajaa enää metriäkään koska kytkinlevystä alkaa irtoamaan metallipurua vaihteistoöljyn sekaan.
                              Autossa ZF 5HP19 Laatikko. Mahdollinen vikakohde toki.
                              Last edited by Smokehammer; 17-07-2014, 16:54.
                              E46 325cia -00
                              R129 AMG


                              EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎