Autona siis vm. 98 M52TUB28 koneella.
Ostin ajoneuvon kesällä ja heti alkuun valitti lambdoja vikakoodeissa. Ei muuta. ajettu 210tkm.
Kulutus on aika korkea, pari litraa kuluttaa enemmän kuin aikaisempi samanlainen auto.
Kiihtyvyys ehkä hieman nuhainen. Siispä päätin tehdä pientä huoltoa:
Vaihdoin uuden haitariputken, Vanos tiivisteet, venttiilikopan tiivisteen ja separaattorin. Vanos tiivisteet oli aivan loppu, samoin haitariputki ihan revennyt. Myös ilmansputsari vaihdettu. Niin ja ne tulpat sieltä imusarjan päästä vaihdettu. Disan tiiviste tarkastettu. Vanos toimii, tai ainakin inpasta kun katoin niin arvot muuttuu kaasun asennon mukaan. Muuta en huomannut kuin seuraavassa kuvaamani nykiminen ilmestyi kuvaan. Ja tämä nykiminen ilmestyi aika tarkkaa vanos tiivisteiden vaihdon jälkeen.
Samat vikakoodit kuin ennenkin, mutta nyt on alkanut nykiä kiihdytyksissä. Nykii siis aina, äskenkin kun kiihdytin täyskaasukiihdytyksen 2 vaihteella, nykäsi suunnilleen 3000rpm, sitten 4000rmp ja lopuksi 4500rpm kohdalla. Eli aina nykäyksessä tulee ikäänkuin potkua lisää ja huomaa selvästi (liittyykö vaikka vanosiin tms.?) En ole koskaan samanlaisia nykäyksiä huomannut vaikka olen samanlaisella koneella ajanut.
Sitten Välillä myös jos paikaltaan lähtee liikkeelle, on tehot aivan kateissa (lämpimällä koneella ainoastaan). Tänäänkin kiihdytin, vaihdoin 2:n ja lusu pohjaan, kiihtyi hitaammin kuin vieressä oleva vanha nissan micra sekä nyki rajusti. Samoin kun isompaa vaihdetta löi silmään ei kiihtynyt mihinkään. Seuraavassa risteyksessä taas oli tehot ihan tallessa ja kumit sutien lähti liikkeelle sekä kulki hyvin ainakin pienillä vaihteilla.
Kylmällä koneella en ole saanut noin nykimään.
Öljykorkin jos ottaa pois, ei tunnu mitään alipainetta, eli ei pistä yhtään hanttiin kun sen irroottaa (en tiedä pitäsikö). Mutta kun öljykorkin poistaa auto köhii hetken ja käynti tasaantuu.
Niin ja ne vikakoodit (inpa):
202 Lambda control bank 1 control block
203 Lambda control bank 2 control block
227 Lambda control tolerance Bank 1 to big
228 Lambda control tolerance Bank 2 to big
151 Signal lambda probe before-kat bank 1 min value less then limit
154 Signal lambda probe before-kat bank 2 min value less then limit
Eli onko edelleen vaan imuvuoto kyseessä?
Ostin ajoneuvon kesällä ja heti alkuun valitti lambdoja vikakoodeissa. Ei muuta. ajettu 210tkm.
Kulutus on aika korkea, pari litraa kuluttaa enemmän kuin aikaisempi samanlainen auto.
Kiihtyvyys ehkä hieman nuhainen. Siispä päätin tehdä pientä huoltoa:
Vaihdoin uuden haitariputken, Vanos tiivisteet, venttiilikopan tiivisteen ja separaattorin. Vanos tiivisteet oli aivan loppu, samoin haitariputki ihan revennyt. Myös ilmansputsari vaihdettu. Niin ja ne tulpat sieltä imusarjan päästä vaihdettu. Disan tiiviste tarkastettu. Vanos toimii, tai ainakin inpasta kun katoin niin arvot muuttuu kaasun asennon mukaan. Muuta en huomannut kuin seuraavassa kuvaamani nykiminen ilmestyi kuvaan. Ja tämä nykiminen ilmestyi aika tarkkaa vanos tiivisteiden vaihdon jälkeen.
Samat vikakoodit kuin ennenkin, mutta nyt on alkanut nykiä kiihdytyksissä. Nykii siis aina, äskenkin kun kiihdytin täyskaasukiihdytyksen 2 vaihteella, nykäsi suunnilleen 3000rpm, sitten 4000rmp ja lopuksi 4500rpm kohdalla. Eli aina nykäyksessä tulee ikäänkuin potkua lisää ja huomaa selvästi (liittyykö vaikka vanosiin tms.?) En ole koskaan samanlaisia nykäyksiä huomannut vaikka olen samanlaisella koneella ajanut.
Sitten Välillä myös jos paikaltaan lähtee liikkeelle, on tehot aivan kateissa (lämpimällä koneella ainoastaan). Tänäänkin kiihdytin, vaihdoin 2:n ja lusu pohjaan, kiihtyi hitaammin kuin vieressä oleva vanha nissan micra sekä nyki rajusti. Samoin kun isompaa vaihdetta löi silmään ei kiihtynyt mihinkään. Seuraavassa risteyksessä taas oli tehot ihan tallessa ja kumit sutien lähti liikkeelle sekä kulki hyvin ainakin pienillä vaihteilla.
Kylmällä koneella en ole saanut noin nykimään.
Öljykorkin jos ottaa pois, ei tunnu mitään alipainetta, eli ei pistä yhtään hanttiin kun sen irroottaa (en tiedä pitäsikö). Mutta kun öljykorkin poistaa auto köhii hetken ja käynti tasaantuu.
Niin ja ne vikakoodit (inpa):
202 Lambda control bank 1 control block
203 Lambda control bank 2 control block
227 Lambda control tolerance Bank 1 to big
228 Lambda control tolerance Bank 2 to big
151 Signal lambda probe before-kat bank 1 min value less then limit
154 Signal lambda probe before-kat bank 2 min value less then limit
Eli onko edelleen vaan imuvuoto kyseessä?
Comment