Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousien vaihto(e46)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wta
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 641
    • ------

    #16
    Vastaanpa itselleni. Vähän surffailemalla sain selville, että Z4:ssa on takana 10 mm tai 15 mm (sportalusta) lyhemmät jouset kuin normi E46:ssa. Eli nyt mulla ei ainoastaan näytä, että perä olisi korkeahko vaan se myös sitä on.

    Edelleen hakusessa Z4:seen sopivat 10 mm E46 jousia lyhemmät jouset... Joutuuko hakemaan marmoritiskiltä?

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #17
      Originally posted by wta View Post
      Vastaanpa itselleni. Vähän surffailemalla sain selville, että Z4:ssa on takana 10 mm tai 15 mm (sportalusta) lyhemmät jouset kuin normi E46:ssa. Eli nyt mulla ei ainoastaan näytä, että perä olisi korkeahko vaan se myös sitä on.

      Edelleen hakusessa Z4:seen sopivat 10 mm E46 jousia lyhemmät jouset... Joutuuko hakemaan marmoritiskiltä?
      M-sportteja tuskin muualta saa, mutta viime vuonna maksoin marmoritiskillä M-sportin takajousista 180€ /pari, joten laakkonen vähän kallis tai hinnat nousseet? Eli ne 10-15mm lyhyemmät on M-sportit. Toinen vaihtoehto etsiä jotkut muut madallusjouset, mutta madallukset sekä hinnat toinen juttu.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by wta View Post
        Millaisilla puristimilla porukka on käyttänyt tuossa takajousien vaihdossa? Itsellä on Z4 jossa on ilmeisesti sama alusta kuin E46:ssa mutta en kyllä saa ainakaan bilteman puristimia mahtumaan tuonne takajousien väliin.

        Yksi mahdollisuus olisi kyllä jos lyhentäis noita jousipuristimia rälläkällä niin sit saattais mahtua.
        e46 vaihdoin takajouset ilman jousenpuristimia. Muistaakseni kankesin tukivartta vaan alaspäin (olikohan toisella puolella kans joku pullotunkki tjsp joka painoi tukivartta alas, kallistuksenvaimentimen takia).
        Pitää vaan kattoa kangen kanssa touhutessa ettei väkisin väännä liikaa.
        Originally posted by wta View Post
        motonetistä ostetut E46 jouset ovat ilmeisesti liian pitkät, sain hotrodin.
        .
        Onko ne varmasti asettuneet oikein? Ajelet parisataa km niin varmaan vähän lysähtää.
        EDIT: luin nyt vasta ton sun vikan viestin, eli väärät on.
        Last edited by petrolhead; 12-12-2008, 16:52.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • 535SD
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1068
          • Lahti

          #19
          Originally posted by petrolhead View Post
          e46 vaihdoin takajouset ilman jousenpuristimia. Muistaakseni kankesin tukivartta vaan alaspäin (olikohan toisella puolella kans joku pullotunkki tjsp joka painoi tukivartta alas, kallistuksenvaimentimen takia).
          Pitää vaan kattoa kangen kanssa touhutessa ettei väkisin väännä liikaa.
          Juu onnistuu hyvin esim sorkkaraudalla. orggistunkki on tuossa jousienvaihdossa hyvä apuväline niin etu ku takapäässäkin. muutapa sillä ei oikein teekkään.
          Olleita ja menneitä
          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

          Comment

          • Blacksatin
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 954
            • Mäntsälä

            #20
            Originally posted by petrolhead View Post
            e46 vaihdoin takajouset ilman jousenpuristimia. Muistaakseni kankesin tukivartta vaan alaspäin (olikohan toisella puolella kans joku pullotunkki tjsp joka painoi tukivartta alas, kallistuksenvaimentimen takia).
            Pitää vaan kattoa kangen kanssa touhutessa ettei väkisin väännä liikaa.
            Onko ne varmasti asettuneet oikein? Ajelet parisataa km niin varmaan vähän lysähtää.
            EDIT: luin nyt vasta ton sun vikan viestin, eli väärät on.

            Juu en itekkään tarvinnut jousipuristinta takapäässä kun vaohdoin alustan e46 farkkuun.

            Comment

            • Jisv
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 461
              • Pori

              #21
              Nostetaas vanha ku on täysin aiheen mukanen. Mistä ootte hankkinu jousipuristimet, mitkä sopii e46:n keulaan? Omista loppuu puristusvara kesken ja tuntuu kaikissa autotarvikeliikkeissä myytävät olemaan samanlaisia. Motonetissä olis yhdet priimat, mutta se satasen hintalappu ei kauheesti naurata.
              Ei kai tässä muukaan auta ku rakentaa noihin omiin uus matalampi alakorvake.
              e46 non m-sport touring
              Dieselin kulutus

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #22
                Originally posted by Jisv View Post
                Nostetaas vanha ku on täysin aiheen mukanen. Mistä ootte hankkinu jousipuristimet, mitkä sopii e46:n keulaan? Omista loppuu puristusvara kesken ja tuntuu kaikissa autotarvikeliikkeissä myytävät olemaan samanlaisia. Motonetissä olis yhdet priimat, mutta se satasen hintalappu ei kauheesti naurata.
                Ei kai tässä muukaan auta ku rakentaa noihin omiin uus matalampi alakorvake.
                Ne alaleuat täytyy työntää sinne väliin niin, että laitat ne jousien väliin siitä mistä mahtuu ja alat pyörittämään niitä jousta pitkin alemmas. Ne täytyy saada melkein alimpaan kieppiin asti että saa tarpeeksi puristettua. Silti tulee ongelmia lyhyellä iskarilla paikalleen laittamisessa. Me väännettiin tongeilla sitä iskarin putkea jousen välistä, että saatiin se niin pitkäksi kuin se menee ja silti joutui painamaan sen yläpään paikalleen että sai mutterin alkuun.

                Näin siis lyhennetyllä iskarilla, mikä esim. H&R:n Cupkitin mukana tuli. Sachsin Advantage meni paljon helpommin kun on pidempi.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • j328
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 310
                  • Vantaa

                  #23
                  Originally posted by Jisv View Post
                  Nostetaas vanha ku on täysin aiheen mukanen. Mistä ootte hankkinu jousipuristimet, mitkä sopii e46:n keulaan? Omista loppuu puristusvara kesken ja tuntuu kaikissa autotarvikeliikkeissä myytävät olemaan samanlaisia. Motonetissä olis yhdet priimat, mutta se satasen hintalappu ei kauheesti naurata.
                  Ei kai tässä muukaan auta ku rakentaa noihin omiin uus matalampi alakorvake.

                  Ei ole kokemusta E46:sta, mutta ainakin E36:ssa onnistuu kun on kaksi sarjaa puristimia. Eli ensin ensimmäiset tappiin ja sitten lisää toisella parilla.

                  Ostin Kärkkäiseltä varastoon neljä kappaletta yksihaaraisia puristimia, mutta en ole vielä testannut niitä. Näillä luulisi saavan jousia vielä enemmän nippuun jos on tarvetta. Hinta ei päätä huimannut eli 8,90€ pari

                  Comment

                  • Raaseri
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 118
                    • Helsinki

                    #24
                    Tolla neuvolla itse viime kesänä duunasin ja vieläkään ei ole rikki: http://www.e46fanatics.com/how-tos/s...hr_springs.php

                    Helppo homma. Mulla oli kaksi hallitunkkia ja nostin aina koko etupään tai takapään kerralla, eipä tee kallistuksenvakaajatkaan kiusaa.
                    En oo ollu siellä päinkään!

                    Comment

                    • Jisv
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 461
                      • Pori

                      #25
                      nonii homma hanskassa, eikä edes hanskat hukassa. Oli etupään kanssa väärä taktiikka, koitin tunkea puristimia paikalleen tolpan ollessa autossa kiinni. Ooppelin kanssa opitut opit ei toiminukkaan baijerilaiseen. Kun tajus ottaa tolpan irti ja puristella vasta sitten, niin homma suju helposti.

                      Takapään kanssa on melko välttämätöntä saada molemmat puolet ilmaan yhtäaikaa, eikä ole lainkaan haittaa jos mukaan sattuu saamaan kaverin, joka on muistanu olla kotona ruoka-aikaan.
                      Kiitoksia neuvoista!
                      e46 non m-sport touring
                      Dieselin kulutus

                      Comment

                      • arska84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1356
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Olis itellä sama projekti tulossa pian. Eli taakse pitäis vaihtaa jouset E46:seen. Eikö tuota tukivartta tarvitse esim tunkalla tukea mitenkään kun iskarin alapään ottaa auki? Ja kun se alapää on auki niin tukivartta kangottamallako tuo jousi lähtee pois?
                        BMW PREMIUM

                        BMW E46 318

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #27
                          Originally posted by arska84 View Post
                          Olis itellä sama projekti tulossa pian. Eli taakse pitäis vaihtaa jouset E46:seen. Eikö tuota tukivartta tarvitse esim tunkalla tukea mitenkään kun iskarin alapään ottaa auki? Ja kun se alapää on auki niin tukivartta kangottamallako tuo jousi lähtee pois?
                          Kyllä sinne kannattaa tunkki alle laittaa kun iskarin alapään irrotat, iskari pitää kuitenkin jousen pienessä vireessä. Ja jousi lähtee/menee paikoilleen helpoiten kun kaveri painaa tukivartta jalalla alaspäin. Onnistuu yksinkin, mutta tulee sellainen olo, että on pari kättä liian vähän..
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1356
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by NokiLeka View Post
                            Kyllä sinne kannattaa tunkki alle laittaa kun iskarin alapään irrotat, iskari pitää kuitenkin jousen pienessä vireessä. Ja jousi lähtee/menee paikoilleen helpoiten kun kaveri painaa tukivartta jalalla alaspäin. Onnistuu yksinkin, mutta tulee sellainen olo, että on pari kättä liian vähän..
                            Näinhän se meni, koko takapäähän meni aikaa 30min
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • Tuhis
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2009
                              • 125
                              • Stadi

                              #29
                              Mitähän perkelettä. Iskari ja jousi lähtee keulasta irti heittämällä, ja puristamalla menee jousi hyvin kasaan, mutta kun iskarin yläpäästä alkaa mutteria löysäämään koko iskarin mäntä, jousi ja muu paska pyörii vain mukana?
                              Ex:
                              E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                              E46 316i "Baijerin Neekeri"

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                #30
                                Männästä kiinni vaan pihdeillä, joku rätti vaan väliin niin ei mene pinnoitus rikki..
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎