Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousien vaihto(e46)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Coupe*
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 483
    • Etelä-pohjanmaa

    Jousien vaihto(e46)?

    Onnistuuko ihan kotikonstein, kannattaako ryhtyä..? Edelliseen e36 ei tarvinnut minkäänlaista ulosvetäjää ja aika helppo homma..mutta tämä uudenpi onkin vähän uusi tuttavuus..Mitä toimenpiteitä?
  • kyf
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 203
    • Kangasala

    #2
    kyllä onnistuu ,kunhan saa auton vaan nosturille,ja eikun sen jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen.edessä vaan joudut käyttää jousen sisään supistajaa.suosittelen samalla kyl iskarien vaihtoa,jotka käy madallusjousien kanssa.......

    Comment

    • Coupe*
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 483
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      Originally posted by kyf
      kyllä onnistuu ,kunhan saa auton vaan nosturille,ja eikun sen jälkeen 4-pyöräsuuntaukseen.edessä vaan joudut käyttää jousen sisään supistajaa.suosittelen samalla kyl iskarien vaihtoa,jotka käy madallusjousien kanssa.......
      Eli ihan normaalia jousipuristinta..Eiköhän sitä tarvise käyttää taaksekkin..Voi olla että iskaritkin menee vaihtoon.

      Comment

      • Balle
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        #4
        Originally posted by Coupe*
        Onnistuuko ihan kotikonstein, kannattaako ryhtyä..? Edelliseen e36 ei tarvinnut minkäänlaista ulosvetäjää ja aika helppo homma..mutta tämä uudenpi onkin vähän uusi tuttavuus..Mitä toimenpiteitä?
        Moro,

        E46:een on todella helppo vaihtaa jouset/iskarit.
        Etupäässä ei tarvitse edes raidetangon päätä ja tukivarren päätä irrottaa. (tolppien kiinnitys erilainen.)
        Jos olet tehnyt homman ennen E36:een ,niin sulla menee tohon E46:een 30min /puoli etupäähän ja 30min koko takapäähän. Todella simppeli homma.
        Kannattaa pyöräkulmat laittaa kuntoon sitten, niin kun tossa aiemmin jo mainittiinkin.
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Balle
          Moro,

          E46:een on todella helppo vaihtaa jouset/iskarit.
          Etupäässä ei tarvitse edes raidetangon päätä ja tukivarren päätä irrottaa. (tolppien kiinnitys erilainen.)
          Jos olet tehnyt homman ennen E36:een ,niin sulla menee tohon E46:een 30min /puoli etupäähän ja 30min koko takapäähän. Todella simppeli homma.
          Kannattaa pyöräkulmat laittaa kuntoon sitten, niin kun tossa aiemmin jo mainittiinkin.
          Tässä asiassa olen eri mieltä eli jousen vaihtaminen on helppoa siitä hetkestä kun saa tolpan irti ja se voi olla tiukassa koska joutuu irroittamaan yhden nivelen (alapallon) joka on joskus tiukassakin.....helpoiten onnistuu oikealla nivelen irroitus työkalulla... Tai muulla sellaisella...Eli käytännössähän iskari on sama vaihtaa kerralla koska tulee koko uusi etutolppa...Haukkukaa minut toki jos olen väärässä mutta muistelen että yksi nivel irroitettava....
          Last edited by Sami; 26-02-2005, 22:14.

          Comment

          • Balle
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            #6
            Originally posted by Sami
            Tässä asiassa olen eri mieltä eli jousen vaihtaminen on helppoa siitä hetkestä kun saa tolpan irti ja se voi olla tiukassa koska joutuu irroittamaan yhden nivelen (alapallon) joka on joskus tiukassakin.....helpoiten onnistuu oikealla nivelen irroitus työkalulla... Tai muulla sellaisella...Eli käytännössähän iskari on sama vaihtaa kerralla koska tulee koko uusi etutolppa...Haukkukaa minut toki jos olen väärässä mutta muistelen että yksi nivel irroitettava....
            Taidat Sami muistaa väärin...

            Sitä palloniveltä nimittäin EI tarvitse irroittaa E46:ssa. (ainakaan mun vanhassa 323 coupessa, sekä nykyisissä E46:ssa). Tolppa irtoaa todella nätisti ripustuksista.

            Katsoppa vaikka tästä:

            Last edited by Balle; 26-02-2005, 23:09.
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • JaGaR
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 143
              • Vesilahti

              #7
              Mites mahtaa olla 320D -00 jousien7iskarien vaihto? Pitäisi laittaa KW Variante 1 ja ajattelin että onnistuuko ihan kotikonstein. Taitaa olla kaikissa melkein sama kiinnitys periaate...
              Kiittää ja kumartaa
              º¿º

              Comment

              • Coupe*
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 483
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by JaGaR
                Mites mahtaa olla 320D -00 jousien7iskarien vaihto? Pitäisi laittaa KW Variante 1 ja ajattelin että onnistuuko ihan kotikonstein. Taitaa olla kaikissa melkein sama kiinnitys periaate...
                Eiköhän siellä samat hilut ole kuin bensamalleissa..Itsellä myöskin diesel. Tuolla tuli jo aika hyvät ohjeet että ihan saa ruveta hyvin mielin ruuvaamaan.

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Balle
                  Taidat Sami muistaa väärin...

                  Sitä palloniveltä nimittäin EI tarvitse irroittaa E46:ssa. (ainakaan mun vanhassa 323 coupessa, sekä nykyisissä E46:ssa). Tolppa irtoaa todella nätisti ripustuksista.

                  Katsoppa vaikka tästä:

                  Joo kyllä muistin että iskari on tommonen mutta ainakin noissa 316:ssa on sen verran pitkät jouset että helpompi tai ainakin nopeampi on kun napsauttaa alapallon irti niin saa enemmän liikkumavaraa...
                  Last edited by Sami; 27-02-2005, 18:59.

                  Comment

                  • karvis
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 297

                    #10
                    Mites tuo takapää,kuinka lähtee jouset irti?
                    Etupäätä jo katselin aikasemmin ja totesin varsin simppeliksi,mutta takapää jäi hiukka mietityttämään.
                    Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla...

                    Comment

                    • Coupe*
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 483
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by karvis
                      Mites tuo takapää,kuinka lähtee jouset irti?
                      Etupäätä jo katselin aikasemmin ja totesin varsin simppeliksi,mutta takapää jäi hiukka mietityttämään.
                      Iskarin alapää irti ni se on jo melkeen siinä..Jouspuristin väliin ja vedät jousen pois. Uudet sitten päinvastaisessa järjestyksessä tietenkin!

                      Comment

                      • karvis
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 297

                        #12
                        Originally posted by Coupe*
                        Iskarin alapää irti ni se on jo melkeen siinä..Jouspuristin väliin ja vedät jousen pois. Uudet sitten päinvastaisessa järjestyksessä tietenkin!
                        Sitä vähän arvelinkin,että puristaa ne täytyy sieltä. Kiitos neuvosta
                        Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla...

                        Comment

                        • wta
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 641
                          • ------

                          #13
                          Millaisilla puristimilla porukka on käyttänyt tuossa takajousien vaihdossa? Itsellä on Z4 jossa on ilmeisesti sama alusta kuin E46:ssa mutta en kyllä saa ainakaan bilteman puristimia mahtumaan tuonne takajousien väliin.

                          Yksi mahdollisuus olisi kyllä jos lyhentäis noita jousipuristimia rälläkällä niin sit saattais mahtua.

                          Comment

                          • Janssoni
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 371
                            • Helsinki

                            #14
                            Tulisko ilman puristinta jos saa kammettua pyörännapaa alaspäin jalalla?(olettaen että iskarin alapää irti) Alapäästä lähtee helpommin liikkeelle, ja kummatkin takarenkaat ilmassa niin ei tarvii vakaajaa vasten taistella.. Just tossa pari tuntia sitten vaihdoin e36:een takajouset ja tarpeeks ku vaan sai voimaa siihen napaan (reisi kaaressa kiinni ja apinanraivolla polkee sitä napaa) ja hyvin se sieltä loppujen lopuksi lähti..
                            Last edited by Janssoni; 11-12-2008, 15:39.
                            .



                            sigpic

                            Comment

                            • wta
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 641
                              • ------

                              #15
                              Noniin, nyt on jouset vaihdettu. Olivat aivan hemmetin tiukassa ja tosiaan jouduin lyhentämään bilteman jousipuristimia, että sain ängettyä ne tuonne väliin ja joutui painamaan sitä pakettia alaspäin. Aikaa meni about 3 h pelkkään takapäähän ja helvetti motonetistä ostetut E46 jouset ovat ilmeisesti liian pitkät, sain hotrodin. Peräpää näyttäis olevan hieman korkeahko, aikaisemmat jouset olivat poikki mutta tuskin tuo korkealta näyttäminen siitä johtuu.

                              Eli oisko porukalla tietoa mistä tuohon saisi oikeat jouset? Laakkosella 106€/kpl, tietenkin jos olis alunalkaen ostanut sieltä niin ei olisi mennyt tuota 80 € hukkaan motonetin jousii.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎