Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52TUB28 vettä/jäähdytysnestettä öljyissä ((kuvaa öljykorkista))

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BBBS
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 43
    • Turku/Salo

    M52TUB28 vettä/jäähdytysnestettä öljyissä ((kuvaa öljykorkista))

    Eli mistä kannattaa aloittaa vian paikallistaminen.

    Pari kertaa käynnistyksen jälkeen palanut jäähdytysnesteen keltainen valo mutta sammunut noin 1-2 minuutin kuluttua.
    Avasin paisuntasäiliön korkin ja säiliö oli tyhjä. Seuraavaks öljykorkki auki ja sieltähän löytys keltasta vaahtoa. Mittatikussa pieni klöntti samaa vaahtoa.

    Lämmöt ei kuitenkaan mittarin mukaan ole ollut yli puolenvälin ja kabiiniin puhaltaa lämmintä.

    Kannentiiviste, kansi vai joku ihan muu?

    Kyseessä siin e46 328i -98 M52TUB28 koneella jolla ajettu 250tkm.
    Ajo ollut maantieajoa, aamulla töihin ja illalla takas. (noin 15km suunta)
    Last edited by BBBS; 29-11-2014, 12:24.
    EX: BMW e46 328i sedan -98
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305259
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    No jos jäähdytinneste on vähissä niin ei ensimmäisenä kannata epäilllä sen öljyjen sekaan joutuneen. Kylmälima koneessa on vain kondenssivettä pätkäajosta ja vedet karkaa jonnekin, todennäköisesti siitä muovisyyläristä.

    Comment

    • nevari
      BTCF Member
      • Apr 2008
      • 256
      • jyväskylä

      #3
      Syylärin ja paisuntasäiliön vuodot aika tyypillisiä, omaan nelikuutoseen molemmat vaihtanut... syyläri voinut jäätyä, saa helposti selville kun irrottaa pohjapanssarin ja katsoo syylärin pohjaa. Omassa autossa ja ainakin yhden toisen foorumilaisen autossa oli turvonnut se pohja monta senttiä..

      Comment

      • BBBS
        Bimmer Rookie
        • Dec 2013
        • 43
        • Turku/Salo

        #4
        Jäätymiseen en oikeen usko kun ei ole kauheesti pakkaasia ollut täällä etelessä meren rannalla.
        Sitä vaahtoakin oli aika runsaasti etten oikeen siihen kondenssiveteenkään usko.

        Laitan vaikka huomenna kuvan öljykorkista/täyttöaukosta.
        EX: BMW e46 328i sedan -98
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305259

        Comment

        • majgul
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 891
          • Oulu

          #5
          Originally posted by BBBS View Post
          Jäätymiseen en oikeen usko kun ei ole kauheesti pakkaasia ollut täällä etelessä meren rannalla.
          Sitä vaahtoakin oli aika runsaasti etten oikeen siihen kondenssiveteenkään usko.

          Laitan vaikka huomenna kuvan öljykorkista/täyttöaukosta.
          52TUB28 koneella jolla ajettu 250tkm ei kyllä helpolla saa mitään kannentiivistettä hajalle. Eri asia sitte onko joku saksantuonti jossa on otettu 200tkm pois mittarista niin voihan se tiiviste sitte jo alkaa oireilla niillä kilsoilla. Että jos oot pitkiä matkoja ajellu nii pitäs majoneesit kadota, että eihän sitä tiiä vaikka siellä tiiviste oireilee. Laita kuitenkin kuvat ja tarkista ettei vuotoja ole.

          Comment

          • BBBS
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 43
            • Turku/Salo

            #6
            Tossa olis noita kuvia.





            EX: BMW e46 328i sedan -98
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305259

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Näyttää ihan normaalilta. Puhdista kaikki pois ja pese korkki ja venakopan reikä braka cleenillä puhtaaksi. Samoin huohotinletku. Sitten kovaa ajoa 100km ja tarkista miltä näyttää. Veikkaan näyttävän puhtaalta.

              Comment

              • nevari
                BTCF Member
                • Apr 2008
                • 256
                • jyväskylä

                #8
                Samaa mieltä. Pitkä ajolenkki ja varmasti lähes kaikki majoneesi katoaa. Tuo huohottimeen kertyvä mönjähän on näissä kaikissa tyypillistä.

                Comment

                • BBBS
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 43
                  • Turku/Salo

                  #9
                  Mutta jos toi majoneesi kuitenkin on jäähdytysnestettä ni se pitkä ajolenkki varmaan aika huono idea.

                  Jotain muita keinoja selvittää onko normaalia vai jäähdytysnestettä?
                  Voiko esim tulpista päätellä jotain?
                  Tai jos pakokaasu haisee makealta.
                  EX: BMW e46 328i sedan -98
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305259

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    No aivan turha epäillä mitään vikaa kun aivan normaalilta tuo näyttää. Termarin tietysti voi tarkistaa, jos moottori käy alilämpöisenä niin tuo majoneesi ei katoa pitemmänkään lenkin aikana talvella.

                    Comment

                    • nevari
                      BTCF Member
                      • Apr 2008
                      • 256
                      • jyväskylä

                      #11
                      Pakokaasutesterillä paisuntasäiliöstä pystyy mittaamaan sekoittaako aineet mutta en kyllä näkisi vaivaa.. itsekkin hetken stressasin tästä ku oli nestevuotoa, silloin tuntui että pakokaasukin haisee makealle. Päätin kuitenkin ryhtyä ajamaan ja eipä ole enää nestettä kadonnut vajaan 10tkm matkalla. Eli lähes varmasti jos kadottaa nestettä niin paisuntasäiliön korkki, itse säiliö tai syyläri tiputtaa sitä pihalle.

                      Comment

                      • majgul
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 891
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        No aivan turha epäillä mitään vikaa kun aivan normaalilta tuo näyttää. Termarin tietysti voi tarkistaa, jos moottori käy alilämpöisenä niin tuo majoneesi ei katoa pitemmänkään lenkin aikana talvella.
                        Täytyy kyllä ihmetellä... Tuoko on normaalin näköistä? Hieman vääräkäsitys sitten itsellä ollut, omaan silmään tuo näyttää kyllä melko hirveältä.


                        Miten muuten, saako tuon huohotusjärjestelmän tsekattua/putsattua nopeasti ennen ku pakkaset tulee? Että onko kuinka vaikea homma? "Puhdistuuko" huohotin ajan kanssa jos ajelee pitkiä matkoja vai pitääkö se ihan putsata?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by majgul View Post
                          Täytyy kyllä ihmetellä... Tuoko on normaalin näköistä? Hieman vääräkäsitys sitten itsellä ollut, omaan silmään tuo näyttää kyllä melko hirveältä.
                          Aika normaalia, varsinkin jos on tapana körötellä ja käyttää autoa pitkään tyhjäkäynnillä ennen ajoonlähtöä, myöskin runsas pätkäajo puolilämpimällä koneella tekee tuota. Öljymerkki toki jonkinverran vaikuttaa ilmiön määrään.

                          Normaalissa kunnossa oleva huohotin puhdistuu eikä sillä mitään Lapin matkaa tarvitse tehdä vaan kunnolla kaasua ja kone lämpimäksi. Mutta jos/kun tuota mönjää (siis kuivunutta) on vuosien kuluessa kertynyt putkistoon, niin lopulta se kyllä menee tukkoon jos putkia ei vaihda/puhdista. Käytännössä osa putkista on pakko vaihtaa uusiin koska ne hajoavat kun niitä irrottaa, samoin itse separaattori kannattaa vaihtaa jos tuohon remonttiin alkaa.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • BBBS
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 43
                            • Turku/Salo

                            #14
                            Tulpat otin irti ja muuten näytti normaalilta mutta edestä katsottuna 4 tulpassa/tulpanreiässä hieman öljyä pohjalla ja tulpat tuntui muutenkin olevan todella löysällä.

                            Ei se jäähdytysneste nyt sitten niin vähissä ollutkaan... ehkä desi tai 2 sinne meni ja mittatikun pää nousi täyttöaukon tasalle tai hieman yli.

                            Pakokaasukaan ei haissut makealle.

                            Eli ihan turhaan tässä taisin panikoida.

                            Pitää varmaan huomenna ottaa irti ja putsata noi kaikki huohotinputket ja separaattori, sekä askarrella jo kauan suunnitteilla olleet munuaisten peitelevyt.
                            2007 on huoltovihon mukaan huohotinjärjestelmän putket ja letkut vaihdettu.
                            EX: BMW e46 328i sedan -98
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=305259

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              #15
                              Munuaisiin saa valmiit peitelevyt BMW:ltä. Tarkasta onko omassasi valmius, kts. mun showroom topic.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎