Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa m54 2.2 huohtin jäätyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by pomo View Post
    Kiitoksia vinkistä! Oma usko loppuu imusarjan irrottamisessa, joten työ tehdään liikkeessä. Kipasin tänään wetteriltä huohotinventtiilin, ne neljä letkua/putkea ja öljytikun o-renkaan rapsakkaan 240 euron hintaan

    Onhan noissa tosiaan eristettä päällä ja jos nuo eristetyt letkut on paikoillaan niin kyllä sen huomaa katsomalla.
    imusarjaa ei toki hommassa tarvitse iroittaa, disan ja kaasuläpän (ja luonnollisesti ilmanputsarin ja ilmaputkien) irroitus riittää. Vanhat letkut voi katkoa että systeemin saa purettua helpommin, uusi separaattori ja letkut menevät helpoiten paikalleen silikonispraylla rasvattuina. Puhdistella eivanhoja todellakaan kannata, tyyppivikasia osia joten uutta talvimallia tilalle aina, kesäverisot ovat noin euron halvempia kappaleelta joten niiden asennuksessa suomessa ei ole todellakaan mitään järkeä. Öljytikun putkessa oleva kanava johon huohottimen alaosan öljyn paluuletku liittyy tulee aina puhdistaa erittäin huolellisesti!

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by Maili View Post
      Oliko huohotin eristetty? Mulle tarjottiin ensin eristämätöntä. Eli mulla oli styroksin tapasen sisällä huohotin. No taisipa olla , kun paremmin luin tuon sun tekstin..
      Tuo onkin täysin käsittämätöntä että varaosamyynnissä suomessa yleensä on tuota kesäversiota lainkaan, eristeestä kun ei kuumissakaan olosuhteissa ole minkäänlaista haittaa... varsinkaan kun hinnassa ei ole eroa kuin noin euro/osa...
      vähän halvemmalla ne kaikki vielä yhteensä saa vielä kun ostaa "korjaussetin" jossa tulee separaattori + 2 siihen liittyvää putkea ja sen lisäksi tietysti ne 2 muuta putkea ja sen öljytikun o renkaan erikseen. Korjaussetille (talviversiona tietysti) on oma osanumero, löytyy tarvittaessa etk:sta.
      Last edited by WSE1; 30-12-2014, 00:14.

      Comment

      • pomo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2013
        • 429
        • Oulu

        #18
        Jahas, irtotavaroina nuo kaikki minulle myytiin! Noh, ostettu ja maksettu ja toivotaan, että mitään ei ole mennyt rikki!
        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

        E46 320 Cab

        Comment

        • kani
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 699
          • Espoo

          #19
          Vaihda samalla hihnat ja rullat, ota öljysuodatinjalka irti ja laita sen tiiviste samalla, jos on alkuperäinen eikä vuoda niin se tiiviste on varmasti jo koppuroitunut ja kohta vuotaa.. Tilaa riittää kun purkaa tieltä edestä kamat pois. Huomaa öljysuodatinjalkaa/laturin pidikettä irroitettaessa että ne pultit on eri mittaisia, että tulee oikeisiin paikkoihin takaisin.

          Disa venttiilin korjaussarja GASilta tilaukseen, uudet kumitulpat imusarjan taakse tulipeltiä vasten & kapeat alipaineletkut uusiksi alkuperäistä parempilaatuisella letkulla mikä kestää lämpöä ja polttoaineita/öljyä. Pitäisi mennä bensasuodattimelle/paineensäätimelle auton pohjaan ja jos on takapöntössä alipainetoiminen läppä niin tulipeltiin letku alipainekanisterilta imusarjan alta.
          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6929
            • N/A

            #20
            Kanilta erittäin hyviä vinkkejä eikä yhtään turhia, omaan e46 on juuri vuoden sisällä nuo kaikki vaihdettu (192tkm).

            Youtubessa on tosi hyvä video miten se huohotin vaihdetaan

            Comment

            • pomo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2013
              • 429
              • Oulu

              #21
              Disan kunto on viime kesänä tarkistettu, oli niin hyvä, että varmaan joskus vaihdettu? Tyhjäkäyntisäätimen letkussa oli murtuma, menee toisella kertaa vaihtoon. Samoin imusarjan kumitulppa, oli hapertunut mutta ei ollut laittaa uutta. Pitää vaihtaa nuo ite toisella kertaa, nuo saa laitettu aika helposti ilman isompaa purkamista! Mistä noita letkuja sais muualta kuin merkkiliikkeestä? Jopa edullisempaa ja parempaa? Öljynsuodattimen jalka ei vuoda ja se jäi vaihtamatta. Jospa se vielä menis jonkun vuoden!

              Kiitoksia vinkeistä ja ohjeista! Jospa näistä olis myös hyötyä jollekin toiselle, jolla homma vielä tekemättä!
              --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

              E46 320 Cab

              Comment

              • TseiPii
                BTCF Member
                • Apr 2012
                • 188
                • Keskellä Suomea

                #22
                Itellä kans veti joskus yks m54 huohotin jäihin kesken ajon ja kunnon savut putkesta. Häiriövalo jäi huohottimen vaihdon jälkeen palamaan, muistaakseni tais olla lambdasta. Vaihdoin lambdan ja sitte pysy hetken pois kunnes rupes herjaamaan toista lambdaa. Toinen lambda kans vaihtoon ja homma taas pelitti. Sinistä savua pukkas tulemaan putkesta vielä monta viikkoa kun kunnolla anto kierroksia koneelle mutta aikanaan lopetti senki. Huohottimen vaihtoon voin kans sanoa sen verran että se on kyllä aika ahdas väkästää kun imusarja paikoillaan mutta kuitenki toteutettavis, aikaa kannattaa varata.
                E30 318i -85

                E30 320i -87 ex
                E36 316i -91 ex
                E36 325i -94 ex
                E46 325i -03 ex
                E46 316i -02 ex
                E61 525i -06 ex
                E46 320d -03

                E70 3.0d - 09


                E39 M5 pyhänä

                Comment

                • baku
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 345
                  • Kausala

                  #23
                  Itsellä kanssa tukkeentui M52TU koneesta separattori jokunen vuosi sitten. Tuuppasi venttiilikopan kannen välistä öljyä konehuoneeseen pari litraa...

                  Venttiilikopan tiivisteen ja kumiprikat vaihdoin ja koko uuden separaattorisysteemin letkuineen. Vaikka tilasin eristetyn, niin tavallinen tuli. Ajattelin, että eipä tuo kummoinen homma ole eristää, mutta aika väärässä olin. Etrasta solukumia separaattorin ympärille ja jostain Armaflexiä putkien ympärille. Sitten noita saikin mallata paikalleen useamman kerran ja veistellä ylimääräistä eristettä pois. Onhan tuolla tilaa irrottamatta imusarjaa, mutta ei mitenkään ruhtinaallisesti. En tosin enää muista että oliko imusarja irti tuota tehdessä vai ei. Toista kertaa en kyllä itse eristämällä tuota tekisi.
                  F20 116d
                  E63 645
                  E28 528
                  F30 320d x-drive
                  F31 335d x-drive

                  ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                  KTM 1290 Super Adventure
                  K1200S
                  ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                  Comment

                  • pomo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2013
                    • 429
                    • Oulu

                    #24
                    Näyttäs, että vikakoodit on pysynyt pois ainakin tuon 30 km mitä oon ajanut! Putkesta tiputtaa edellään satunnaisesti pikkusen öljyä kun kone lämpiää...
                    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                    E46 320 Cab

                    Comment

                    • Expire
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 69

                      #25
                      Originally posted by Maili View Post
                      Tua m54 huohotin on kyllä melko häjyssä paikassa. Ite vaihdoin kaikki imusarja kiinni, mutta jälkeenpäin olisin kyllä napannu imusarjan irti. Tuohon m52 koneeseen on paljon väljempi sen vaihtaa, kummankin jäätymisen kun on tullut todettua. Itellä näyttäis tuo teboilin Daimond ölppä tekevän vähiten mäikkyä.
                      Teboili ei ainakaan itellä tunnu pysyvän koneessa. Siis se sininen long life purkki...
                      Vähä väliä saa lisäillä. Koneella ajettu kuitenkin vasta 188tuhatta että ei kai sen väljäkään luulis olevan

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6929
                        • N/A

                        #26
                        Oletko mitannut öljynkulutusta? Monta desiä /1000km
                        Jos huohotinta ei ole vaihdettu siitä on hyvä aloittaa, onko koneessa öljyvuotoja muuten, öljypohja, öljynsuodattimen jalka..?

                        Comment

                        • Expire
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 69

                          #27
                          Originally posted by Antti O View Post
                          Oletko mitannut öljynkulutusta? Monta desiä /1000km
                          Jos huohotinta ei ole vaihdettu siitä on hyvä aloittaa, onko koneessa öljyvuotoja muuten, öljypohja, öljynsuodattimen jalka..?
                          Ulkoisia vuotoja ei ole. Kulutusta en ole tarkemmin seurannut mutta kyllä vaihtovälillä saa kahdesti litran lisätä. Vaihtoväli lienee joku 20000.

                          Comment

                          • ruupanen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 5147
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by Expire View Post
                            Ulkoisia vuotoja ei ole. Kulutusta en ole tarkemmin seurannut mutta kyllä vaihtovälillä saa kahdesti litran lisätä. Vaihtoväli lienee joku 20000.
                            Sit se on jo ihan normaalia.
                            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                            Comment

                            • Expire
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 69

                              #29
                              Jaa onko nämäkin tämmösiä öljypolttimia ihan ehjänäkin. Ei oo vielä vastaan tullu autoa joka ei öljyä söisi...

                              Comment

                              • Kylli-Täti
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 499
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Expire View Post
                                Jaa onko nämäkin tämmösiä öljypolttimia ihan ehjänäkin. Ei oo vielä vastaan tullu autoa joka ei öljyä söisi...
                                Just vaihdoin öljyt ja 10tkm matkalla söi ehkä tikusta mitattuna millin verran öljyä, jos sitäkään -99, 265tkm.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎