Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M47N 318d kierroshumppaa/kone huohottaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    E46 M47N 318d kierroshumppaa/kone huohottaa

    Moro,

    Itellä oireillut auto (E46 M47N 318d vm. -04) jo pidemmän aikaa (vuosia) siten, että tyhjäkäynnillä humppaa kierrokset tasaisesti ehkä 100-300 kierroksen sisällä ja kuulee selvästi, että kone pitää huohottavaa ääntä. Tätä siis tekee vain vajaalämpöisenä. Humppaus saattaa loppua kun laittaa takalasin lämmittimen päälle - toisinaan se alkaa kun painaa lasinlämmittimen päälle (outoa!? )...humppaus voi myös alkaa silloin kun laittaa ikkunalle puhalluksen täysille. Ihan kuin jonkin virtajutun kanssa olisi tekemistä tämän kanssa...

    Kaikki suuttimet uusittu, joten ilmeisesti ei silloin imuvuoto-ongelmastakaan puhuta? Muutama vuosi sitten vaihdettu huohotinventtiilikin. Putkistoja ei ole ainakaan minun aloitteesta uusittu...jossain operaation yhteydessä saatettu puhdistaa...EHKÄ.

    Kenellä olis oma rakkine tehny vastaavaa jos jos on, niin mistä löytyi vika? :think

    Kiitos!
    Last edited by huppu; 04-02-2015, 17:25. Reason: Korjaus
    BMW E46 318d 10/04
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #2
    Kerroin Kooällän myyjälle autossani olevasta humppausongelmasta, niin hän mainitsi laturin kuormittumisen..voisko tuossa olla jotain perää, että vika olisi laturista johtuva? :think

    Eikö tosiaan kellään ole ollut vastaavaa ongelmaa???
    Last edited by huppu; 04-02-2015, 17:26. Reason: Korjaus
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • Pasa
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 71
      • Keski-Suomi

      #3
      Voi kait se jännitteensäädin olla rikki jos muuten laturi kunnossa (hiilet yms.). Luulis kuitenkin valojen yms. jo välkkyvä. Siis jos sähkökuorma vaikuttaa käyntiin. Ilmastointiongelmat vois luulla sulkeutuvan pois ku sammutat sen puhaltimen ja katot vaikuttiko.

      Muihin vikoihin lähtisin vikakoodeista liikkeelle...

      Comment

      • huppu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 423
        • Rovaniemi

        #4
        Tänään kokeilin sitä, että laitoin kierroshumpan alkaessa ilmastointilaitteen kiinni. Humppaus loppui samantien!

        Mistä tuo sitten kertoo? Ilmastoinnin kompurassa vikaa? :think tai jossain muualla ilmastointiin liittyvässä....

        Autoon ei ole varmaankaan koskaan teetetty ilmastointihuoltoa...monta vuotta (0-5 v.) tullut venytettyä sitäkin, kun ollut tarkoitus teettää oktonointi kesäaikaisen ihanan "märän pierun" vuoksi kabiinissa viilennyksen ollessa pois päältä... Btw. täällä on puhuttu jostain tukkeutuvasta kennosta...tarkistaako ne sen yleensä ilmastointihuollossa vai onko sen tarkistus pyydettävä erikseen?
        Last edited by huppu; 12-02-2015, 18:49. Reason: Lisäys
        BMW E46 318d 10/04

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Laturi ja DDE keskustelevat BSD-liitännän kautta, DDE ohjaa laturia tuottamaan sopivan määrän virtaa, lyhyt kuvaus esim. täällä: KLIK.

          Voi olla että jännitteensäätäjä tai hiilet alkaa olla finaalissa eli pyyntö ja toteutunut virta eivät enää kohtaa --> kuullostaisi järkevältä että ison sähkösyöpön eli ilmastoinnin poiskytkentä helpottaa tilannetta. Voisi kuvitella että jos DDE ei tiedä paljonko laturi antaa virtaa, ei se osaa kompensoida muuttamalla löpön annostelua eli kontakti BSD-liittimeltä olisi huono.

          Tietysti, jos kyse on ilmastoinnista niin ehtoopuolella oleva flektin päätevastus voisi kuluttaa liikaa virtaa.

          Comment

          • huppu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 423
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Laturi ja DDE keskustelevat BSD-liitännän kautta, DDE ohjaa laturia tuottamaan sopivan määrän virtaa, lyhyt kuvaus esim. täällä: KLIK.

            Voi olla että jännitteensäätäjä tai hiilet alkaa olla finaalissa eli pyyntö ja toteutunut virta eivät enää kohtaa --> kuullostaisi järkevältä että ison sähkösyöpön eli ilmastoinnin poiskytkentä helpottaa tilannetta. Voisi kuvitella että jos DDE ei tiedä paljonko laturi antaa virtaa, ei se osaa kompensoida muuttamalla löpön annostelua eli kontakti BSD-liittimeltä olisi huono.

            Tietysti, jos kyse on ilmastoinnista niin ehtoopuolella oleva flektin päätevastus voisi kuluttaa liikaa virtaa.
            Kiitos tiedosta. Oon vaihdattanut siilin muutama vuosi sitten. Onko tämä eri kuin flektin vastus? Täytyy tutkituttaa tarkemmin. Määräaikaishuoltoon vien viikon päästä, niin siinä yhteydessä voi hyvin keskustella.

            Alla olevassa linkissä on oman auton osalta laturin osia...tämä on nyt ilmeisesti se ns. korjaussarja, missä näyttää olevan mukana jännitteensäädin. Jos hiilet on loppu, niin pystyyköhän niitä tuohon malliin uusimaan vai varautuuko suosiolla uuden hankintaan? :think

            Last edited by huppu; 13-02-2015, 09:52. Reason: Korjaus
            BMW E46 318d 10/04

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              siili = flektin päätevastus.

              Tuossa jännitteensäätimessä on hiilet mukana. Jos suunnittelet uuden laturin ostoa (todennäköisesti 12317797661) , kannattaa vilkaista esim. autoteilemann.de: KLIK.

              Perusasiat tietysti on syytä tarkistaa, akun napojen kunto, akun kunto, akun ja laturin väliset liitokset ettei ole hapettumia jne.

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by MNi View Post
                siili = flektin päätevastus.

                Tuossa jännitteensäätimessä on hiilet mukana. Jos suunnittelet uuden laturin ostoa (todennäköisesti 12317797661) , kannattaa vilkaista esim. autoteilemann.de: KLIK.

                Perusasiat tietysti on syytä tarkistaa, akun napojen kunto, akun kunto, akun ja laturin väliset liitokset ettei ole hapettumia jne.
                Akku on vaihdettu vuosi sitten, joten tuskinpa siinä on mitään. Voihan siellä laturin pään liittimissä olla jotain kun eihän sitä ole koskaan tutkittu...Suomessa tarvikelaturitkin näyttävät maksavan sen 290 € joten tuo linkittämäsi sivusto vaikuttaa pätevältä kun myy kerran Valeota
                Last edited by huppu; 14-02-2015, 08:55. Reason: Korjaus
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • Japetcu
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2012
                  • 43
                  • Muurame

                  #9
                  Originally posted by huppu View Post
                  Akku on vaihdettu vuosi sitten, joten tuskinpa siinä on mitään. Voihan siellä laturin pään liittimissä olla jotain kun eihän sitä ole koskaan tutkittu...Suomessa tarvikelaturitkin näyttävät maksavan sen 290 € joten tuo linkittämäsi sivusto vaikuttaa pätevältä kun myy kerran Valeota
                  Kysy KL varaosilta. 11/-14 ostin Valeon 150A vaihtolaturin KL varaosilta 159e.
                  BMW 318D touring -10
                  Ex: BMW 320D Touring -03

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Kokeile napata sähköisestä lisälämmittimestä liitin irti, siitä yleensä johtuu humpaus puolilämpösenä. Maailmallakin paljon puhuttu aiheesta, mutten tiedä onko siihen kukaan löytänyt ratkaisua.
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • huppu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 423
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Laakeri View Post
                      Kokeile napata sähköisestä lisälämmittimestä liitin irti, siitä yleensä johtuu humpaus puolilämpösenä. Maailmallakin paljon puhuttu aiheesta, mutten tiedä onko siihen kukaan löytänyt ratkaisua.
                      Mitä meinaat? :think
                      BMW E46 318d 10/04

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Niin, totta, lievä kierrostenvaihtelu voi johtua sähköisestä lisälämppäristä. WDS sanoo:

                        Electric Auxiliary Heater DDE 4.0 (E46 only)

                        The electric auxiliary heater heats the coolant with electric heating elements to compensate for the slight heat loss at high degrees of engine efficiency. Depending on the vehicle equipment, the heating request is sent either from the air conditioning system (IHKA) or from the heating control to the DDE control unit.

                        The heating elements only cut in when there are sufficient electrical power reserves. To determine the available power reserves, the alternator sends a pulse duty factor signal corresponding to the current alternator load to the DDE control unit. Depending on the permitted additional alternator load, the DDE control unit activates the auxiliary heater with a square-wave signal with pulse duty factors (= variable pulse widths) between 5 and 95%, thus controlling various heating power stages.

                        The idle speed is increased to 850 rpm when the auxiliary heater is activated.
                        Cutout conditions

                        The auxiliary heater is switched off under the following operating conditions:
                        • Battery voltage < 12 V (ON hysteresis 12.8 V)
                        • Engine speed < 710 rpm (ON hysteresis 730 rpm)
                        • Time after engine start < 10 s
                        • Coolant temperature
                          The coolant temperature threshold that must be exceeded for the auxiliary heater to cut out is determined with the measured ambient temperature from a characteristic curve.

                        Lisälämppäri on tuo osa: KLIK. Kuskin puolella, vesiventtiilin tienoilla.

                        Comment

                        • Pasa
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 71
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Tai hummaus voi johtua toimimattomasta lämmityslaitteen kiertovesipumpusta.. molemmat antaa ihkalta koodit.

                          Tietty ton em. mukaiset oireet tulee silti siitä, kun se lisälämmitin mötikkä haukkailee sitä virtaa aina hetkittäin, mutta se voi puolestaan johtua siitä, kun vesi ei liiku?

                          Mutta se on helppo tsekata, onko kiertovesipumppu kaput;
                          virrat ja puhallin päälle ja kuunteleen konehuoneesta suriseeko se boschin tötterö siinä kuskinpuolen ajovalon takana. Jos on tossa mallissa siinä.
                          Last edited by Pasa; 19-02-2015, 21:38.

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Originally posted by Pasa View Post
                            Tai hummaus voi johtua toimimattomasta lämmityslaitteen kiertovesipumpusta.. molemmat antaa ihkalta koodit.

                            Tietty ton em. mukaiset oireet tulee silti siitä, kun se lisälämmitin mötikkä haukkailee sitä virtaa aina hetkittäin, mutta se voi puolestaan johtua siitä, kun vesi ei liiku?

                            Mutta se on helppo tsekata, onko kiertovesipumppu kaput;
                            virrat ja puhallin päälle ja kuunteleen konehuoneesta suriseeko se boschin tötterö siinä kuskinpuolen ajovalon takana. Jos on tossa mallissa siinä.
                            Eilen pajalla tekivät akun kautta laturitestin jollain Boschin laitteella ja sen suhteen kaikki oli ok, latausjännite normaali yms. eikä kaikkien kuormittavien laitteiden päällä ollessa ilmennyt mitään epänormaalia. Vikakoodit pyysin samalla lukemaan ja siellä oli jokin ilmoitus liittyen vesipumppuun ja/tai automaatti-ilmastointiin...en enää muista mitä ne tarkemmin ottaen olivat. Kaikki koodit sieltä nollattiin ja niitä oli vaikka kuinka paljon...ehkei niitä ole koskaan nollattu täysin joten tiedä mistä vuosien takaa ovat Vaikutti siltä etteivät ne viitanneet mihinkään vikaan, kun koodeille ei löytynyt heidän järjestelmän vikakoodilistauksesta mitään selitystä. Täytyy vielä seuraavalla reissulla käydä sanomassa tuosta jos voisivat vilkaista...

                            Voisitko avata, mikä osa se ilmastoinnin kiertovesipumppu autossani tarkemmin ottaen on? Vesipumppu on tosiaan vaihdettu syksyllä, mutta onko se joku eri osa? :think

                            Last edited by huppu; 24-02-2015, 19:03. Reason: Korjaus
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • Laakeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 983
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by huppu View Post
                              Eilen pajalla tekivät akun kautta laturitestin jollain Boschin laitteella ja sen suhteen kaikki oli ok, latausjännite normaali yms. eikä kaikkien kuormittavien laitteiden päällä ollessa ilmennyt mitään epänormaalia. Vikakoodit pyysin samalla lukemaan ja siellä oli jokin ilmoitus liittyen vesipumppuun ja/tai automaatti-ilmastointiin...en enää muista mitä ne tarkemmin ottaen olivat. Kaikki koodit sieltä nollattiin ja niitä oli vaikka kuinka paljon...ehkei niitä ole koskaan nollattu täysin joten tiedä mistä vuosien takaa ovat Vaikutti siltä etteivät ne viitanneet mihinkään vikaan, kun koodeille ei löytynyt heidän järjestelmän vikakoodilistauksesta mitään selitystä. Täytyy vielä seuraavalla reissulla käydä sanomassa tuosta jos voisivat vilkaista...

                              Voisitko avata, mikä osa se ilmastoinnin kiertovesipumppu autossani tarkemmin ottaen on? Vesipumppu on tosiaan vaihdettu syksyllä, mutta onko se joku eri osa? :think

                              http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...nov2004/browse
                              http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...s_water_valve/
                              Siinä numerossa 7 kiinni, eli vesiventtiilin kanssa samassa. Itsellenikin tuon vaihdoin, kun ei pelannu ja alkoi taas kovemmilla pakkasilla riittämään lämmin sisällä tyhjäkäynnilläkin.

                              Sen alapuoleltahan löytyy se vastuskin, jos humpaaminen ärsyttää niin siitä vain liitin irti.
                              Last edited by Laakeri; 25-02-2015, 08:28.
                              E34 S38B38
                              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                              2gen RAM 5.9 cummins

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎