Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin kompressori sahaa päälle ja pois

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1265
    • Kajjjaani

    Ilmastoinnin kompressori sahaa päälle ja pois

    Laitoin sigun autossa ilmastoinnin talven jälkeen tulille ja huomasin että kompressori kytkeytyi aina noin puolen minuutin välein uudestaan päälle. Onko tuo ihan normaalia? Huomaa ajossakin kun nykäisee pikkusen joka kerta :think
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by BMWjunkie View Post
    Laitoin sigun autossa ilmastoinnin talven jälkeen tulille ja huomasin että kompressori kytkeytyi aina noin puolen minuutin välein uudestaan päälle. Onko tuo ihan normaalia? Huomaa ajossakin kun nykäisee pikkusen joka kerta :think
    Normaalia toimintaa, jos se ei pätki kompuraa niin tietää että kylmäaineet vähissä.. Näin kylmillä keleillä jäähdytystarve on vähäinen joten kompurakin on poissa päältä enemmän kuin helteellä.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1265
      • Kajjjaani

      #3
      Ok, kiitos. Kerkesin jo huolestua että mitä sieltä nyt on mennyt. Miten muuten kun käy ilmastointia täyttämässä niin kannattaako järjestelmästä uusia/tarkastaa jotakin muutakin, siis sen lisäksi että laittaa vaan uudet aineet sisään?
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Ei ole normaalia. Kompura on muuttuvasäätöinen (teho muuttuu systeemin paineen mukaan) ja se on aina päällä jos lämpötila on riittävän korkea eikä systeemissä ole vikaa (tai anturit anna väärää tietoa). Jossain 0-3C lämpötilassa se tosin voi olla juuri sellainen, että menee usein päälle/pois.
        E39 528iA

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1265
          • Kajjjaani

          #5
          Lämpötila oli auton mittarin mukaan +7 kun se teki tuota humppausta. Onko ideoita mikä siellä sitten voisi olla vialla? Itelle nämä ilmastointiasiat on täyttä hepreaa

          edit. jättääkös nuo vikakoodeja?
          Last edited by alpine3; 19-04-2015, 10:37.
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            Jos järjestelmässä on liian vähän ainetta kompura katkaisee aina kun syöttö pätkii. Käy täyttämässä ilmastointi jossain ilmastointihuollossa, niin ei hajoa kompuran magneettikytkin turhasta rykimisestä. Ainetta haihtuu järjestelmästä vaikka se on kunnossa, ja Suomen pakkaset kiihdyttää tätä prosessia kun tiivisteet kutistuu pakkasessa, eikä ilmastointi hyppää päälle ja voitele järjestelmää talven aikana.

            Halpa ja järkevä tapa edistää asiaa,

            T AV
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8257
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Ei ole normaalia. Kompura on muuttuvasäätöinen (teho muuttuu systeemin paineen mukaan) ja se on aina päällä jos lämpötila on riittävän korkea eikä systeemissä ole vikaa (tai anturit anna väärää tietoa). Jossain 0-3C lämpötilassa se tosin voi olla juuri sellainen, että menee usein päälle/pois.
              Ei ole vielä e46:ssa muuttuvasäätöistä kompuraa.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                Ei ole vielä e46:ssa muuttuvasäätöistä kompuraa.
                Kyllä on. Tuossa BMW:n E46 dokumentti ja siitä sivu 7:
                E39 528iA

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8257
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Kyllä on. Tuossa BMW:n E46 dokumentti ja siitä sivu 7:
                  http://www.bmwtech.ru/pdf/e46/ST034/...%20Control.pdf
                  Jännä homma että tuolle ei ole missään sähkökaavioissa ohjausta
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    Jännä homma että tuolle ei ole missään sähkökaavioissa ohjausta
                    Onhan sille rele (K19) jota DME ohjaa, ilmeisesti IHKA:n käskyjen mukaan.
                    Eihän se muuta ohjausta tarvitse, säätöhän on mekaaninen.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Onhan sille rele (K19) jota DME ohjaa, ilmeisesti IHKA:n käskyjen mukaan.
                      Eihän se muuta ohjausta tarvitse, säätöhän on mekaaninen.
                      Niin päälle-pois kun höyrystimen lämpö 3 asteen tietämillä.. Edelleen aloittajan kysymykseen, täysin normaalia näillä keleillä.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        #12
                        Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että säätyvätilavuuksia kompressoreja on kahdenlaisia: Pulssimoduloidulla solenoidilla ohjattuja, sekä ihan täysin mekaanisesti tulopaineenmukaan säätyviä. Jälkimmäisissä on myös perinteinen magneettikytkin, ensinnämainituissa ei. Tämän ikäisissä BMW ja MINI ajonuvoissa käytetään juurikin näitä jälkimmäisenä mainitun tyyppisiä kompressoreita.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • hjenkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 577
                          • JKL

                          #13
                          eiköhän tuo normaalia ole näillä keleillä kun jäähdytys tarve on pieni, itselläkin tekee juuri tuota samaa..
                          "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

                          Vs1400 Intruder

                          Ex:
                          F11 530dA xDrive
                          E60 523iA
                          E39 520i Sedan
                          E39 530dA Touring
                          E39 528iA Sedan
                          E46 318i Sedan
                          E39 523i Sedan
                          E36 316i Sedan x2

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎