Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d -01 ei kestä vetoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nessu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 50
    • Pori

    E46 330d -01 ei kestä vetoja?

    Terve!
    Nyt bemarin hommanneena ja hieman sillä ajelleena tuli pieni yllätys autosta vastaan. Kun lähtee kiihdyttämään poljin lattiassa kolmosvaihteella niin jossain 3.5k rpm paikkeilla ahdin tuntuu saavan käsittämättömän paljon happea ja viheltää niin jumalattomasti. Jos tästä jatkaa kiihdyttämistä alkaa jostain päin moottoria kuulua niin sanotusti räpinä, ja kiskasee putkesta aivan jäätävän mustan pilven. Muilla vaihteilla ei tätä ole tehnyt. Räpinä ja savutus lakkaa kun laittaa auton vapaalle ja antaa kierrosten laskea. Pari kertaa pumppaa kierrokset johonkin 1.5k rpm paikkeille ja tämän jälkeen matka jatkuu taas normaalisti, ilman ongelmia.

    Ahtoputkea coolerilta imusarjalle tulevaa on joskus paikkailtu edellisen omistajan toimesta. Itse epäilisin sen vuotoa, mutta jos muilla on eriäviä mielipiteitä, niin samalla ne kaikki olisi hyvä tarkastaa kun ahtoputki vaihdetaan ja auto muutenkin nostetaan ylös.
    Minkään näköstä lastua tms ei tällä hetkellä ole autossa kiinni.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!

    -N
    F11 530D M-Sport
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    Onhan tuo tietysti kovin liki klassisisia yliahdon merkkejä. Ensin turbolta ei saada riittävästi pyyntiin nähden ilmaa ja kun sitä vihdoin tulee, DDE suojaa yliahdolta. Ei sentään hyydy totaalisesti kolmen ja puolen tonnin kohdalla?

    Ensimmäiseksi epäilisin kyllä ilmamassamittaria, jos ei ole koskaan vaihdettu niin lienee aika kypsää kauraa. Ahtovuodot mahdolliset tietysti.

    Imusarjan tiivisteet, jos ei ole koskaan vaihdettu, ehkä kannattaisi harkita. INPAn kanssa livedataa voisi olla hyvä saada joku viereen katsomaan miten pyynti ja saanti ahtopuolella toteutuvat. Alipaineletkut (osat 8, 9 ja 10 täältä: KLIK) tarkastukseen ettei ole rispaantuneet puhki kun turbon ohjaus on sähköohjatun alipaineventtiilin (osa 1 täältä: KLIK) kautta. Turbon alipainekello ehjä (samasta kuvasta osa 6)?

    Jos joudut vaihtamaan alipaineletkuja, muista että alipaineen jakotukilla on erikokoiset reiät eri lähdöissä --> turbon letku samaan nippaan kuin missä se oli aiemmin.

    Comment

    • Nessu
      Bimmer Rookie
      • Oct 2011
      • 50
      • Pori

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Onhan tuo tietysti kovin liki klassisisia yliahdon merkkejä. Ensin turbolta ei saada riittävästi pyyntiin nähden ilmaa ja kun sitä vihdoin tulee, DDE suojaa yliahdolta. Ei sentään hyydy totaalisesti kolmen ja puolen tonnin kohdalla?

      Ensimmäiseksi epäilisin kyllä ilmamassamittaria, jos ei ole koskaan vaihdettu niin lienee aika kypsää kauraa. Ahtovuodot mahdolliset tietysti.

      Imusarjan tiivisteet, jos ei ole koskaan vaihdettu, ehkä kannattaisi harkita. INPAn kanssa livedataa voisi olla hyvä saada joku viereen katsomaan miten pyynti ja saanti ahtopuolella toteutuvat. Alipaineletkut (osat 8, 9 ja 10 täältä: KLIK) tarkastukseen ettei ole rispaantuneet puhki kun turbon ohjaus on sähköohjatun alipaineventtiilin (osa 1 täältä: KLIK) kautta. Turbon alipainekello ehjä (samasta kuvasta osa 6)?

      Jos joudut vaihtamaan alipaineletkuja, muista että alipaineen jakotukilla on erikokoiset reiät eri lähdöissä --> turbon letku samaan nippaan kuin missä se oli aiemmin.
      Ei hyydy ei. Menohalut vaan autolla kasvaa. Se on jännä kun ei silti muilla vaihteilla tee samaa. No tottakai kuorma on isoin ahtinelle tossa kolmos vaihteella... No laitetaanpa nuo tarkistukseen samalla kun ahtoputki vaihdetaan.
      Kiitos

      Edittiä edittiä: Edellinen omistaja ilmoitti, että viime kesänä on uusi IMM vaihdettu alkuperäiseen bossilaiseen ja koodattu tämä uudelleen tämän jälkeen, eli siinä nyt ei ainakaan pitäisi vikaa olla.
      Last edited by Nessu; 11-09-2015, 13:10.
      F11 530D M-Sport

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        #4
        Saman suuntaisen vaivan kans paininu jonkin aikaa. Täysin ei ole vielä vikaa paikannettu mutta edistystä kylläkin. VNT-tangon pidenätäminen sekä moottoriohjelmalla reilut yliahdot saatu kitkettyä. Pienillä vaihteilla vielä paineet kerkee pikkaamaan liiaksi.

        Syy siihen löytyy jostain VNT-siipien ohjauksesta. Joko säätötangon liike takkuaa tai alipaineet riittämättömät.

        Comment

        • Nessu
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 50
          • Pori

          #5
          Originally posted by Hezman View Post
          Saman suuntaisen vaivan kans paininu jonkin aikaa. Täysin ei ole vielä vikaa paikannettu mutta edistystä kylläkin. VNT-tangon pidenätäminen sekä moottoriohjelmalla reilut yliahdot saatu kitkettyä. Pienillä vaihteilla vielä paineet kerkee pikkaamaan liiaksi.

          Syy siihen löytyy jostain VNT-siipien ohjauksesta. Joko säätötangon liike takkuaa tai alipaineet riittämättömät.
          Alkaako siis sullakin auto " räpättämään " kun antaa paineita myllylle?
          F11 530D M-Sport

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Nessu View Post
            Alkaako siis sullakin auto " räpättämään " kun antaa paineita myllylle?
            Ei enää. VNT-tankoa pidentämällä sai sen pois. Eli säätö vaikuttaa turbon antamaan maksimi paineeseen. Ohjelman pyytämä 1,5 barin paine toteutuu silti.

            Siinä "räpätys" vaiheessa paineet on varmasti todella korkeat. En suosittele kyl siihen pisteeseen polkemista. Tuntuma on että äänen aiheuttas venttiilit. Ja ei myöskään tee turbolle hyvää.

            Comment

            • Nessu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2011
              • 50
              • Pori

              #7
              Originally posted by Hezman View Post
              Ei enää. VNT-tankoa pidentämällä sai sen pois. Eli säätö vaikuttaa turbon antamaan maksimi paineeseen. Ohjelman pyytämä 1,5 barin paine toteutuu silti.

              Siinä "räpätys" vaiheessa paineet on varmasti todella korkeat. En suosittele kyl siihen pisteeseen polkemista. Tuntuma on että äänen aiheuttas venttiilit. Ja ei myöskään tee turbolle hyvää.
              Juu tätä ollaan vältelty kun ruttoa. Pitää siis koittaa säätää tuota hieman pidemmäksi. Muistatko yhtään paljonko sulla oli tuo VNT -tangon loppu pituus? Vois siitä sitten ainakin ottaa osviittaa.
              F11 530D M-Sport

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                En mittaillu sitä mitenkään. Säätää ja testaa välillä. Kannattaa laittaa ahtomittari tai live-datasta seuraa mitä tapahtuu.

                Tangon pidentäminen ei kuitenkaan ole ratkaisu ahto ongelmaan, syy täytys jostain kaivaa mieluummin.

                Comment

                • Nessu
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2011
                  • 50
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  En mittaillu sitä mitenkään. Säätää ja testaa välillä. Kannattaa laittaa ahtomittari tai live-datasta seuraa mitä tapahtuu.

                  Tangon pidentäminen ei kuitenkaan ole ratkaisu ahto ongelmaan, syy täytys jostain kaivaa mieluummin.
                  Juu, mutta sillä nyt päästäis alkuun. Ja kokeilen ensin nyt tolla uudella ahtoputkella, kun mietein että tuo nykynen voi ottaa paikkaus kohdasta varkain ilmaa.
                  F11 530D M-Sport

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by Nessu View Post
                    Kun mietein että tuo nykynen voi ottaa paikkaus kohdasta varkain ilmaa.
                    Kyllä siellä ahtoputken sisällä reipas ylipaine on, eli nää vuotaa tietty ulospäin. MNi nimimerkiltä tuli pätevä tarkistuslistaus tuohon hommeliin ja jos alipainelinjat on kunnossa, uusi solmu kehiin vaan
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                    Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 99%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by schwarze View Post
                      Kyllä siellä ahtoputken sisällä reipas ylipaine on, eli nää vuotaa tietty ulospäin. MNi nimimerkiltä tuli pätevä tarkistuslistaus tuohon hommeliin ja jos alipainelinjat on kunnossa, uusi solmu kehiin vaan
                      Milläs perustelet turbon uusinnan?

                      Jos yliahtaa niin turbon mekaaniikassa tuskin on mitään vikaa. Ja jos siivet jumittaa niin senkään takia ei tarvi heti olla uutta ostamassa. Turbon voi aukasta ja putsata karstoista.

                      Onkos ongelma tapauksessa moottori ohjelmaan koskettu? Jos on, niin onko koneeseen tehty jotain muutoksia ohjelmoinnin jälkeen?

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by Hezman View Post
                        Milläs perustelet turbon uusinnan?

                        Jos yliahtaa niin turbon mekaaniikassa tuskin on mitään vikaa. Ja jos siivet jumittaa niin senkään takia ei tarvi heti olla uutta ostamassa. Turbon voi aukasta ja putsata karstoista.
                        Näin toki voi tehdä, jos kestää seisottaa autoa ja eikä joudu tuota putsaustyötä rahamiehillä teettämään. Tuo vnt-siivikon toiminta voi putsailulla palautua, tai olla palautumatta, eli lopputulos on kuitenkin epävama. Minä siis laittaisin uuden turbon ja myisin vanhan eteenpäin, joko putsattuna tai rikkinäisenä.
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                        Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 99%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Nessu
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 50
                          • Pori

                          #13
                          Noniin, nyt ollaan eletty hiukan mökki elämää, niin ei paljoa nettiin koskettu. Mutta tosiaan ahdin on uusittu 20k km sitten, eli siellä ei luulis olla vikaa. Tai siis ahdin on tehdaskorjattu. Nuo alipainelinjat pitää katsoa. Autoa ei nyt ole ohjelmoitu. Ainoa, että otin powerboxin irti, kun nämä ei kauheasti itseä houkuttele.
                          F11 530D M-Sport

                          Comment

                          • poteroa
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 311
                            • Tuusula

                            #14
                            Siis onko sulla siinä välissä syöttöpuolen tuning=huijausboksi?!? Ota suosiolla pois äläkä laita enää takas, noilla rikkoo koko koneen kun ecu työntää roinaa koneeseen vaikka sitä on jo ihan tarpeeksi, pahin mahdollinen viritys ikinä.

                            Nollaa adaptaatiot ja vikakoodit tuon jälkeen ja käy kokeilemassa uudelleen.. Veikkaan että loppu räpätys. Noilla bokseilla saat kasan ongelmia tai koko kone räjähtää käsiin. Voi olla hyvinkin turbo tukossa/jumissa kun syöttö ihan perseellään. Käypä ottamassa savuarvot jossain..
                            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                            Ex: E34 520i "winter wagen"
                            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                            Comment

                            • Nessu
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2011
                              • 50
                              • Pori

                              #15
                              Originally posted by poteroa View Post
                              Siis onko sulla siinä välissä syöttöpuolen tuning=huijausboksi?!? Ota suosiolla pois äläkä laita enää takas, noilla rikkoo koko koneen kun ecu työntää roinaa koneeseen vaikka sitä on jo ihan tarpeeksi, pahin mahdollinen viritys ikinä.

                              Nollaa adaptaatiot ja vikakoodit tuon jälkeen ja käy kokeilemassa uudelleen.. Veikkaan että loppu räpätys. Noilla bokseilla saat kasan ongelmia tai koko kone räjähtää käsiin. Voi olla hyvinkin turbo tukossa/jumissa kun syöttö ihan perseellään. Käypä ottamassa savuarvot jossain..
                              Juu siis tämä boxi otettu pois jo aikaa sitten. Heti kun auto tuli minulle. Mitäs nuo adaptaatiot on? Täysin uusi käsite itselle. Ja huomenna menee nollaukseen.
                              F11 530D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎