Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d -01 ei kestä vetoja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #16
    Prkl, meinasin sanoa että katto WDS:stä, mutta se on näemmä kadonnut intternetin syövereihin. Tai BMW AG on ollut vihainen.

    M57:lle en muista että olisi kovin montaa adaptaatiota, ilmamassamittarin vaihdossa todennäköisesti ja suutinten vaihdossa "injector map adjustment".

    Comment

    • poteroa
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 311
      • Tuusula

      #17
      Juu, pitää paikkansa.. Itseasiassa hain tuota "mean quantity adaptation" eli kun vaihdetaan suuttimet, ilmamassamittari tai railipaine anturi. Tuolla haetaan se ilma-polttoaine seos kohdilleen DDE:lle joka on ns. hidas oppiminen ja DDE hakee vikatilat syötössä ja korjaa arvoja kunnes lambda arvo on optimaalinen. Sillon pitää kyllä olla suuttimet, maf ja railianturi kunnossa..
      Saattas olla että DDEllä on nyt väärät arvot opittu kun ollut se "tuning" palikka kiinni ja syöttö tapissa.

      Kannattaa nyt aloittaa mahdollisista vikakoodeista ja jos ahtiputki on hajalla niin se ensiks kuntoon.

      Tuningboksilla oleva auto on vähän ku laittas sohvaperunan juoksemaan maratonia kofeiiniövereissä, jos ei oo peruskunto kuosissa niin ei paljon juosta, räkäyskää tulee kyllä senkin edestä jossain välissä.
      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
      Ex: E34 520i "winter wagen"
      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

      Comment

      • Nessu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 50
        • Pori

        #18
        Originally posted by poteroa View Post
        Juu, pitää paikkansa.. Itseasiassa hain tuota "mean quantity adaptation" eli kun vaihdetaan suuttimet, ilmamassamittari tai railipaine anturi. Tuolla haetaan se ilma-polttoaine seos kohdilleen DDE:lle joka on ns. hidas oppiminen ja DDE hakee vikatilat syötössä ja korjaa arvoja kunnes lambda arvo on optimaalinen. Sillon pitää kyllä olla suuttimet, maf ja railianturi kunnossa..
        Saattas olla että DDEllä on nyt väärät arvot opittu kun ollut se "tuning" palikka kiinni ja syöttö tapissa.

        Kannattaa nyt aloittaa mahdollisista vikakoodeista ja jos ahtiputki on hajalla niin se ensiks kuntoon.

        Tuningboksilla oleva auto on vähän ku laittas sohvaperunan juoksemaan maratonia kofeiiniövereissä, jos ei oo peruskunto kuosissa niin ei paljon juosta, räkäyskää tulee kyllä senkin edestä jossain välissä.
        Ahtoputki korjattu eilen ja tuning boxi otettu siis selvennykseksi aikaa sitten pois. Huomenna pitäis vikakoodit lukea ja kuitata jos niitä löytyy. Samalla kun pohjapanssari laitetaan uudelleen kiinni. Auto pitäis vielä ohjelmoida uudelleen lähiaikoina.
        F11 530D M-Sport

        Comment

        • Nessu
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 50
          • Pori

          #19
          Noniin, nyt on luettu kahdella eri lukijalla vikakoodit ja mitään ei löytynyt. Auto käyvi ohjelmoitavana ja vieläkin tekee samaa. Ohjelmoija meinasi, että suuttimissa olisi vikaa.
          Auto kuullostas tältä kun kolmosella kiihdyttää reilun vedon johonkin 3,5k rpm kohdalle ja tosiaan lykkää kauhean myrkkysavun putkesta tämän jälkeen. Tuossa vielä linkki: https://youtu.be/mUyCpdySINE , miltä auto siis kuullostaa, kyseessä ei ole oma auto.
          F11 530D M-Sport

          Comment

          • poteroa
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 311
            • Tuusula

            #20
            Kunnon softa kehiin millä näkyy suutinten korjausarvot ja ohivuototestiä kehiin.
            INPA:lla näkyy infot aika hyvin tosta M57:sta, jollain perus vikakoodinlukijalla et näe mitään livedataa, riippuu tietty mitä käyttää.

            Koetas löytää täältä foorumilta joku kaveri joka lukee sulle vähän infoa niiltä suuttimilta, ihan turhaan viet sitä pajalle jos ei tietoa mistä edes aloittaa, tulee kallis paukku.

            Veikkaan kyllä että jos ääni on tuollainen kalina, niin suutinvika se on. Saattas olla että ei sulkeudu kunnolla ja seos aivan liian rikas, eli tiiviste ja/tai jousi mennyt suuttimesta.
            Jos auto täristää kun käynnistät kylmänä, niin sitten vuotaa ihan kunnolla, eihän öljymäärä lisäänny vaihtovälillä ja haise dieselille??
            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
            Ex: E34 520i "winter wagen"
            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

            Comment

            • Nessu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2011
              • 50
              • Pori

              #21
              Originally posted by poteroa View Post
              Kunnon softa kehiin millä näkyy suutinten korjausarvot ja ohivuototestiä kehiin.
              INPA:lla näkyy infot aika hyvin tosta M57:sta, jollain perus vikakoodinlukijalla et näe mitään livedataa, riippuu tietty mitä käyttää.

              Koetas löytää täältä foorumilta joku kaveri joka lukee sulle vähän infoa niiltä suuttimilta, ihan turhaan viet sitä pajalle jos ei tietoa mistä edes aloittaa, tulee kallis paukku.

              Veikkaan kyllä että jos ääni on tuollainen kalina, niin suutinvika se on. Saattas olla että ei sulkeudu kunnolla ja seos aivan liian rikas, eli tiiviste ja/tai jousi mennyt suuttimesta.
              Jos auto täristää kun käynnistät kylmänä, niin sitten vuotaa ihan kunnolla, eihän öljymäärä lisäänny vaihtovälillä ja haise dieselille??
              Pitää siis tämä tarkastaa. Itselle tulossa tuo INPA, joten sillä sitten katsotaan. Tietenkin jos joku nyt ilmoittautuu satakunnan alueelta niin toki voidaan katsoa ) ja ei täristä kylmänö tai haise dieselille. Eikö myöskään öljymäärä lisäänny..
              F11 530D M-Sport

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #22
                Liian rikas ruiskautus männän päälle ei lupaa moottorin kestolle hyvää. Onhan foorumillakin ollut puhetta miten huijaus-tuningboksit DDE:n ja johtosarjan väliin aiheuttaa männän sulamista kun tulee liian iso lämpökuorma.

                Tuolta voi lukea suuttimista lisää: KLIK. Esimerkki korjausarvoista: KLIK. Tuossa nelossuutin vaihtoon, korjausarvo 4,71. Sylinterit 1,3 ja 5 ovat täysin ok. Sylinterit 2 ja 6 noin -2.0 pintaan jättäisin omaan arvoonsa ennenkuin nelossuutin on vaihdettu, katsoisin sen jälkeen uudestaan minne korjausarvot asettuvat. Tämä siis vain esimerkiksi. Nyrkkisääntönä voi sanoa että jos ajossa korjausarvot asettuvat -1,0 .... 1,0 välille, voi suuttimia pitää hyvinkin kelvollisina.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #23
                  Originally posted by MNi View Post
                  Nyrkkisääntönä voi sanoa että jos ajossa korjausarvot asettuvat -1,0 .... 1,0 välille, voi suuttimia pitää hyvinkin kelvollisina.
                  Mitä tarkoitat ajossa arvojen asettumisella? Muistaakseni kun itse noita katselin, niin korjausarvot menee nollille heti kun vähän kaasua painaa tyhjäkäynniltä...ajon aikana en kyllä ole yrittänytkään katsoa.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Nessu
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 50
                    • Pori

                    #24
                    Originally posted by MNi View Post
                    Liian rikas ruiskautus männän päälle ei lupaa moottorin kestolle hyvää. Onhan foorumillakin ollut puhetta miten huijaus-tuningboksit DDE:n ja johtosarjan väliin aiheuttaa männän sulamista kun tulee liian iso lämpökuorma.

                    Tuolta voi lukea suuttimista lisää: KLIK. Esimerkki korjausarvoista: KLIK. Tuossa nelossuutin vaihtoon, korjausarvo 4,71. Sylinterit 1,3 ja 5 ovat täysin ok. Sylinterit 2 ja 6 noin -2.0 pintaan jättäisin omaan arvoonsa ennenkuin nelossuutin on vaihdettu, katsoisin sen jälkeen uudestaan minne korjausarvot asettuvat. Tämä siis vain esimerkiksi. Nyrkkisääntönä voi sanoa että jos ajossa korjausarvot asettuvat -1,0 .... 1,0 välille, voi suuttimia pitää hyvinkin kelvollisina.
                    Ja selvyydeksi vielä, että tämä tuning boksi on poistettu aikaa sitten ja autoon laitettu Supparin tekemä ohjelma.
                    Last edited by Nessu; 24-09-2015, 13:56.
                    F11 530D M-Sport

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #25
                      Ja vielä ettei tule väärin käsityksiä niin auto trötäsi/savutti ja kolisi jo ennen softausta. Kova kalina viittaa sinne suutin puolelle Niinkuin oli puhe. Harmi kun ei ollut aikaa tutkia BMW softilla autoa. Sanoisin kuitenkin että kaikki suuttimet irti ja huoltoon.
                      Last edited by suppari; 24-09-2015, 07:04.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Esal View Post
                        Mitä tarkoitat ajossa arvojen asettumisella? Muistaakseni kun itse noita katselin, niin korjausarvot menee nollille heti kun vähän kaasua painaa tyhjäkäynniltä...ajon aikana en kyllä ole yrittänytkään katsoa.
                        Tarvitset siis kaverin viereen. Tyhjäkäynnillä näkee toki onko joku suutin täysin mettässä mutta käsittääkseni vasta ajossa voi tuomita ollaanko terveen, sairaan vai puolikuolleen suuttimen kanssa tekemisissä.

                        Comment

                        • Jussi, ei 69
                          Newbiemmer
                          • Aug 2015
                          • 3
                          • Pohjanmaa

                          #27
                          Mielenkiinnosta, mikä on niin ammattimainen softaaja, että asensi rikkinäisen autoon virisoftan vai oliko tähän joku muu syy?

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 866
                            • Kainuu

                            #28
                            Originally posted by Jussi, ei 69 View Post
                            Mielenkiinnosta, mikä on niin ammattimainen softaaja, että asensi rikkinäisen autoon virisoftan vai oliko tähän joku muu syy?
                            Ehdottomasti pitäisi palauttaa orkkis softa autoon ja siten eliminoida mahdolliset ohjelmoinnista eiheutuvat syyt. Vääränlainen softa itsessään voi aiheuttaa ed ongelmia ja vaikka vaihtaisi auton ohjelman ympäriltä toiseen, ei ongelmat tuolloin poistu...

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by expertti View Post
                              Ehdottomasti pitäisi palauttaa orkkis softa autoon ja siten eliminoida mahdolliset ohjelmoinnista eiheutuvat syyt. Vääränlainen softa itsessään voi aiheuttaa ed ongelmia ja vaikka vaihtaisi auton ohjelman ympäriltä toiseen, ei ongelmat tuolloin poistu...
                              Tuossa ylempänä jo sanoinkin, että auto teki tuota ennen softausta. Se miksi rikkinäiseen autoon softa laitettiin, on hyvä syynsä. Softauksen jälkeen autolla ei ole ajettu mun kiellosta johtuen kuin pinta kaasulla kotiin. Tätä koko ongelmaa pystyy siis välttämään pitämällä kierrokset alle kolmen tuhannen. Softauksen jälkeen auton kierrosluku mittari ei ole kertaakaan noussut niin ylös, tai ainakin kielsin tekemästä niin kunnes auto on kunnossa. Eli vielä, softalla ja ja tällä vialla/sen selvittämisellä ei ole tasan mitään tekemistä.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • Nessu
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2011
                                • 50
                                • Pori

                                #30
                                Komppaan täysin Supparia. Meillä oli omat syynsä lastuttaa tosiaan auto, vaikka vika tiedettiin. Nyt vaan koitetaan keskittyä tähän vikaan ja sen korjaamiseen. Molemmat, minä ja Suppari oltiin tietosia asiasta ja eihän kukaan hieman edes autoja tunteva halua ehdon tahdon rikkoa autoa? Mutta seuraavaksi siis kun tuo INPA saapuu, niin sillä sitten katsotaan suutimien korjausarvot.
                                F11 530D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎