Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B22 - Ensiomistajan Kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilppi132
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 156
    • finland

    M54B22 - Ensiomistajan Kysymyksiä

    Ostin e46 M54B22 moottorilla (automaatti), olen ihan ummikko yleensäkkin vielä BMW: kanssa, joten monia kysymyksiä varmasti tulee eteen.

    En viitsisi jokaisesta perustaa omaa ketjua, joten kasaan kaikki asiat tähän mitä ajansaatossa tulee mieleen !

    Ihan ensiksi, mistä sen DISA korjaus sarjan saisi tilattua, meneekö ulkomailta tilauksiin vai löytyykö suomesta ?

    Mitä öljyä tuo kone tykkää pyörittää, 5w-30 ?
    Kannattaako sinne laittaa esim. castrollin öljyjä, jotka ainaki vähän vanhemmasta autosta vuotaa tiivisteistä kun on vissiin vähän liiankin hyviä öljyjä

    Useat listat näyttää että tähän koneeseen pitäisi käyttää iridium tulppia, kannattaako tuhlata 60€ iridiumeihin, vai ostaa halvemmat ?

    Moottorille ei ole tehty vielä mitään ihmeellisiä huoltoja kuin normaalit määräaikais huollot, mitä kaikkea näissä kannattaa uusia samantien, kuin tuo DISA homma ?

    Oliko VANOS tiivisteiden vaihto aiheellinen, ja kannattaako viedä liikkeeseen vai onko helppo homma ?

    Kiitos ! postailen lisää jos kysyksiä tulee
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Ehjästä moottorista ei vuoda mitkään öljyt pihalle tiivisteistä. Jos se vuotaa (ja varmaan ton ikänen vuotaa) jo, niin kuntoon saa korjaamalla .
    Mikä tahansa öljy joka täyttää etiketin mukaan sun koneen vaatimukset, kyllä pyörii siellä. Vanosin tiivisteiden vaihto? Ei niille taida mitään huolto-ohjelman mukaista vaihtoväliä olla. Jos se toimii ni se on ehjä. Säästä rahat ja energia oikeiden vikojen korjaamiseen. Ton ikäsessä niitä tulee kyllä ilman että alkaa hupia vaihtaa ehjiä osia.

    Kannattaa käyttää hakutoimintoa, M54-moottorit on sen ikäsiä jo että about joka hommasta löytyy keskusteluja jo ja niistä informaatiota.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Eipä näin foorumin välitysellä voi sanoa kannattaako vanoksien tiivisteet itse vaihtaa vai viedä liikkeeseen. Riippuu täysin millaiset taidot on autojen korjaamiseen. Kuten petrolhead sanoi, niin kannattaa korjata ne oikeat viat kun ne tulee. Ehjää on turha alkaa korjaamaan. Kun vanokset tiivisteet on vaihtokunnossa, niin se kyllä huomaa.

      Disan korjaussarjan voi tilata ihan mistä itse haluaa. Sen saa Suomesta tai sitten ulkomailta. Suomesta saa nopeammin, mutta ulkomailta yleensä sitten hieman halvemmalla. Foorumilta löytyy paljon keskustelua DISAN korjaussarjoista ja niiden eroista.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #4
        Jos vanoksen toiminta mietityttää niin täältä http://www.beisansystems.com/ saa paljon tietoa milloin on aiheellista vaihtaa ja hyvät ohjeet työlle. M54 moottoriin vaihto on kyllä todella helppo jos vähääkään pysyy työkalut kädessä ja seuraa sivuilta löytyviä ohjeita.

        M54 on kyllä kokonaisuutena todella hyvä moottori. Nykymittapuun mukaan tehoihin nähden vähän iso kulutus, mutta varma toiminen moottori. Imuvuotoja saattaa tuon ikäisessä jo olla jos ei ole aiemmin korjailtu ja se saattaa aiheuttaa monenlaisia käyntihäiriöitä.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • pomo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2013
          • 429
          • Oulu

          #5
          Disan kunnon voit tarkistaa sen irroittamalla, tuskin kannattaa vaihtaa jos on kunnossa. Ne imuputket kannattaa varmaan vaihtaa ja imusarjan takaa tulpat. Ei maksa paljon. Huohotin kannattaa tarkistaa ennen talvea, että se on eristetty. Sen näkee silmällä, onko päällä eristettyä vai ei. Osat saa usein ulkomailta paljon halvemmalla, Suomestakin järkihintaan nopeammin vaikkapa www.schmiedmann.fi.

          Vanosta ei kyllä kannata korjata turhaa jos siinä ei ole vikaa ja sitä ei ole jos ei ole ongelmia.

          Minulla on cabriossa itsellä sama kone, reilu 180tkm ajettu ja imuputket on vaihdettu, samoin huohotin kun se jäätyi. Imiputkissa oli murtumia. Disa katoin ja oli kunnossa, vanokselle ei ole tehty mitään. Öljynä olen käyttänyt Teboil 5w-40 diamondia. Sitä moni suosii bemarissa.
          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

          E46 320 Cab

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by pomo View Post
            Öljynä olen käyttänyt Teboil 5w-40 diamondia. Sitä moni suosii bemarissa.
            Sama.

            Comment

            • Vilppi132
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 156
              • finland

              #7
              Kiitos asiallisista vastauksista
              Täytynee ostaa kyseistä öljyä
              Last edited by Vilppi132; 19-06-2016, 21:58.

              Comment

              • Jka
                BTCF Member
                • Sep 2009
                • 215
                • jyväskylä

                #8
                Varmatoiminen moottori on ja ei ne castrolin öljytkään vuoda kun ei ole tarvinnut vaihtovälillä 25tkm juuri lisäillä ja niitä melkein 7v käyttänyt. Koneena 420tkm ajettu m54b25

                Kun ne on vuotanut niin syyllinen on ollut yleensä venttiilikannen pitkä kumitiiviste ja sen ainakin itse huomannut siitä että alkaa liikennevaloissa öljy käryämään kun tippuu pakosarjan päälle (haisee kyllä senverran vahvasti että huomaa). Se kannattaa siinävaiheessa vaihtaa/vaihdattaa suht pian ettei pala koko auto.

                Toinen mikä näistä vuotaa vanhemmiten on öljynsuodattimen jalan tiiviste, mutta senkin huomaa kun seuraa öljynkulutusta.
                E70 X5 4.8i
                ex: E46 325Ci

                Comment

                • Vilppi132
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2016
                  • 156
                  • finland

                  #9
                  Missäs ne imusarjan kumi nipat oikein sijaitsee, mitkä yleensä kannattaa uusia ?
                  Ja saako ne vaihdettua ilman purkamista ?

                  Mistä muuaalta kannattaa imuvuotoja etsiä, vaikka ei niitä vielä varmaan olekkaa. (siltä varalta että ilmenee)

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Vilppi132 View Post
                    Missäs ne imusarjan kumi nipat oikein sijaitsee, mitkä yleensä kannattaa uusia ?
                    Ja saako ne vaihdettua ilman purkamista ?

                    Mistä muuaalta kannattaa imuvuotoja etsiä, vaikka ei niitä vielä varmaan olekkaa. (siltä varalta että ilmenee)
                    Imuvuotoja tämän ikäisessä todennäköisesti on, ellei niitä ole korjattu. Ne löytää melko helposti, kun moottorin käydessä katsoo live-dataa ja suihkii jotain palavaa potenttiaalisiin vuotokohtiin. Vuoto kun osuu kohdalle sen näkee live-datasta ja isomman vuodon myös kuulee moottorin äänestä.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Vilppi132 View Post
                      Missäs ne imusarjan kumi nipat oikein sijaitsee, mitkä yleensä kannattaa uusia ?
                      Imusarjan takapääässä, olikohan niitä 2 vai 3.

                      Ja saako ne vaihdettua ilman purkamista ?
                      Saa. Sitä en muista pitääkö "vesikaukalon" pelti ottaa mäkeen.
                      Mistä muuaalta kannattaa imuvuotoja etsiä, vaikka ei niitä vielä varmaan olekkaa. (siltä varalta että ilmenee)
                      No jos ettimällä ettii niin aloittaa ilmamassamittarista ja siitä alavirtaan loppuen imuventtililautaseen.
                      ?
                      Mä en nyt ehkä maallikkona ymmärrä kysymystä. Onko syy miksi niitä pitää etsimällä etsiä? Onko sun autossa joku vika päällä jonka takia etitään vai huvikseen?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Vilppi132
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2016
                        • 156
                        • finland

                        #12
                        Ihan huvikseen, ensimmäinen parempi auto kyseessä ja haluan pitää hyvää huolta siittä, ja ehkästä yleiset viat jo valmiiksi tarkotus pitää autoa kuitenkin vuosia eteenpäin !

                        Comment

                        • Vilppi132
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2016
                          • 156
                          • finland

                          #13
                          Öljytikku oli paskana, tästä syystä täytin reilu puoli litraa liikaa öljyä, onko pahasta tällä koneella ?

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            Imaiset letkulla pikkasen pois. Sellaista läpinäkyvää gummiletkua Mätänetistä. Jos on liikaa mennyt niin onhan siinä katalysaattorille mahdollista mennä öljyä.

                            Comment

                            • Vilppi132
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2016
                              • 156
                              • finland

                              #15
                              Okei täytyykin koittaa

                              Kulutuspuolesta, Tankkaan 90€ ja saan tankin aivan täyteen, D:llä ajaessa sillä täyellä tankilla pääsee noin 600-700km, kuulostaako tutuilta lukemilta ?

                              Nuo imusarjan tupit on varmaan osat 15 & 17 ?
                              Jos niitä vaan kaksi oli ?

                              Last edited by Vilppi132; 29-06-2016, 02:19.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎