Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hylky tuli ja jälleen vikakoodi P0170 ilmestyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patu97
    Newbiemmer
    • Mar 2016
    • 19
    • Lahti, Finland

    Hylky tuli ja jälleen vikakoodi P0170 ilmestyi

    Hei jälleen!

    Edellisessä topicissa tiedustelin vikakoodeihin P0130 ja P0170 liittyviä asioita. Koneena siis M43TU. P0130 lähti pienellä räpeltelyllä lambojen ympärillä ja niin lähti myös P0170, kunnes seppä ajoi auton katsastukeen tänään. Kaikki meni kirjaimellisesti kuin kauhuelokuvissa ja MIL syttyi juuri ajettaessa sisään halliin. Hylsy katsastuksesta tuli nimenomaan pakokaasuista, joten lieköhän vikakoodilla P0170 ja kohonneilla päästöillä jokin yhteys? Katsastajan mukaan moottori kävi varsin rikkaalla. Päästöt testissä: CO%: 5,90, CO2: 10,90, HC ppm: 183, O2: 0,03 ja Lambda: 0,805. Ajelin moottoritiellä edestakas n. kymmenisen kilsaa pienellä vaihteella (n. 5000rpm) saadakseni katin kuumenemaan riittävästi, joten siitä läpipääsemättömyys ei ainakaan jäänyt kiinni. Mistähän tätä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Koneeseen on siis vaihdettu alipaineletkut nokalta, uudet sytkärit, ilmansuodatin, öljyt ja öljynsuodatin pari viikkoa sitten, polttoainejärjestelmä puhdistettu BG:n polttoaineen sekaan laitettavalla puhdistusaineella (jonka jälkeen moottorissa oli havaittavissa lisääntynyttä pirteyttä), tarkastettu maffi ja sen jälkeinen haitari sekä imusarjan alla ollut isompi alipaineletku (joka oli ehjä ja vastavaihdetun tuntuinen, mutta ehkä hieman väljähkö päistään liittimien kohdalta), kaikki konepuolen anturiliittimet on puhdistettu kontaktispraylla ja kaikki huohotusputket sekä öljyseparaattori vaihdettu uusiin aikasemmin keväällä. Mainittakoon vielä, että vaikka kaikki tämä on tehty, koneen käynti pätkii hieman sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, mutta pätkiminen on vähentynyt osien vaihdon jälkeen! Voiko nokka-akselin tai kampiakselin antureiden vika olla pääsyynä tai osasyynä em. vikakoodiin?

    Apuja!


    NYX: F22 220i -14
    EX: E91 318d LCi -11
    EX: E46 318i -01
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Itse väittäisin, että siellä on edelleen imuvuoto. P0170 kertoo, että seokset ei ole kunnossa. Auto testeriin kiinni ja katsomaa lambda arvoa ja suihkimaan vaikka bräkleeneriä mahdollisiin imuvuoto kohtiin. Kun imuvuoto osuu kohdalle, näkee sen lambdan arvosta ja isomman vuodon kuulee moottorinkäynnistä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • patu97
      Newbiemmer
      • Mar 2016
      • 19
      • Lahti, Finland

      #3
      Osaatko sanoa mistä kannattaisi lähteä etsimään imuvuotoa mikäli sellaisesta tässä on kyse sillä kaikki on tosiaan käyty nyt kahteen otteeseen läpi eikä missään ole merkkejä halkeamista tai vuodoista? Luin toisesta topicista yhden maffin testaustekniikan, jonka toimivuudesta en tosin ole absoluuttisen varma, jossa käskettiin tyhjäkäynnillä polkaisemaan kaasu pohjaan ja kuuntelemaan kuuluuko moottorista röpötystä kaasuttaessa. Omalla kohdalla ei kuulunut ja lukijallakin maffi näytti toimivan oikein, lineaarisia arvoja antoi alkaen 2.7 g/s. Sen sijaan, ennen katalysaattoria oleva lambda heitti arvojen puolesta melkoista häränpyllyä, mutta kuuluuko sen tehdäkkin niin? Katin jälkeinen lambda näytti huomattavasti tasaisemmin arvoja. Laitan liitteeksi kuvat arvoista joita lukija antoi!
      Attached Files


      NYX: F22 220i -14
      EX: E91 318d LCi -11
      EX: E46 318i -01

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        No suihkii kaikki missä alipainetta on läpi bräkeleenerillä (imusarjan tiivisteet, MAF jälkeinen putki jne.). Ei me pitkään kun on testeri kädessä ja toisessa bräkleener. No jos seokset on sekaisin, niin kyllähän ne lambdan lukemat voi olla melko erikoiset. Toki se ongelma voi olla jokin muu kuin imuvuoto, mutta se on todella yleinen ja sotkee seokset. Separaattorin kalvokin on vaihdettu, niin tuskin vika siinä on. Miten MAF on tarkastettu? Viallisena aiheuttaa ongelmia, vaikka ei koodia tulisikaan.
        Last edited by HTK12; 27-07-2016, 18:25.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • patu97
          Newbiemmer
          • Mar 2016
          • 19
          • Lahti, Finland

          #5
          Todellakin oli vaihtelevanpuoleista käppyrää ne lambdojen arvot kuten liitteenä olevista kuvista näkyy! Äsken purettiin maffi ulos putkestaan ja suihkautettiin anturiin joka puolelta tasaisesti CRC:n air sensor cleaneria ja annettiin kuivua. Kuivumisen jälkeen kone käyntiin ja ikäänkuin maf toimisi nyt jotenkin relevantimmin, mutta kuten kommentin alussa mainitsin ennen kattia olevan lambdan antamat arvot olivat hyvin verrattavissa linnanmäen vuoristorataan maffin huollosta huolimatta. Sen sijaan kokeilimme avata öljyntäyttökorkkia kannessa jolloin oli havaittavissa pientä alipainetta koneen sisällä joten avasimme korkkia enemmän ja siitähän kyyti vasta villiksi menikin, nimittäin koneen käynti muuttui hyvin epätasaiseksi ja kone itsessään alkoi täristää voimakkaasti täristäen koko autoa samalla. Myös lambdojen arvot romahtivat (?) täysin liitteessä olevan kuvan näytön alareunaan. Aika hämmentävä efekti.. Voiko "imuvuoto" olla siis koneen sisäpuolella venttiilien tiivisteissä jos kone haukkaa ilmaa palotilaan öljyntäyttöaukon kautta? :think
          Attached Files
          Last edited by patu97; 27-07-2016, 20:04.


          NYX: F22 220i -14
          EX: E91 318d LCi -11
          EX: E46 318i -01

          Comment

          • Nikidi
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 168
            • Espoo

            #6
            Moro.

            Mulla oli jokin aika sitten e46 316i ja samoja koodeja antoi sille + hörppi öljyä aika huolella. Vähän asiaan perehdyin, mutta en riittävästi ja hankkiuduin autosta eroon.

            Mutta voisiko Vacuum pump olla tiensä päässä/viallinen? Semmosen ehdin itse entiseen autooni hankkia, mutta en vaihtaa, niin en osaa sanoa olisiko vaikuttanut asiaan mitenkään.

            -----
            NYT #1: BMW F11 520D
            Ennen:
            BMW E39 530D -00 Sedan
            BMW E46 316i -02 Touring
            BMW E36 325iA -94 Sedan
            Nissan Almera N15 1.4Si -00

            Nissan Micra K10 1.2 -89 (aka JaMi)

            Comment

            • patu97
              Newbiemmer
              • Mar 2016
              • 19
              • Lahti, Finland

              #7
              Moron moro!

              M43:a ei taida tuota alipainepumppua edes olla, mutta sellainen ajatus kävi mielessä, että voisiko se nokalla oleva pakokaasupuolen ilmapumppuun (osa 1.) kytköksissä oleva mekaaninen peltipurkkiventtiili (osa 15.) aiheuttaa tuota edellisessä kommentissa mainitsemaani epätasaista rytkytystä mikäli se ei ole "oikein auki"? Se kun oli pitkän aikaa ilmeisesti pois pelistä vuotaneista pienistä alipaineletkuista johtuen, mikä sai pakopuolen ilmapumpun puhaltamaan koko ajan ilmaa lävitseen ikäänkuin poispäin pakosarjasta siihen pieneen muovipurkkiin (osa 5.) flektin oikealla puolella katsoen edestä päin.


              NYX: F22 220i -14
              EX: E91 318d LCi -11
              EX: E46 318i -01

              Comment

              • MPV
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1193
                • Muhos

                #8
                Originally posted by patu97 View Post
                Sen sijaan kokeilimme avata öljyntäyttökorkkia kannessa jolloin oli havaittavissa pientä alipainetta koneen sisällä joten avasimme korkkia enemmän ja siitähän kyyti vasta villiksi menikin, nimittäin koneen käynti muuttui hyvin epätasaiseksi ja kone itsessään alkoi täristää voimakkaasti täristäen koko autoa samalla. Myös lambdojen arvot romahtivat (?) täysin liitteessä olevan kuvan näytön alareunaan. Aika hämmentävä efekti.. Voiko "imuvuoto" olla siis koneen sisäpuolella venttiilien tiivisteissä jos kone haukkaa ilmaa palotilaan öljyntäyttöaukon kautta? :think
                Eikös sen noinhan kuuluu tehdäkin, mikäli öljykorkin tai vaikka -tikun menee avaamaan moottorin käydessä? Avaaminen aiheuttaa imuvuodon, joka pääsee huohottimen kautta imusarjaan, ja näin moottori saa ilmaa ohi maffin. Moottorinohjaus yritää kyllä korjata asiaa lambdan tietojen avulla, mutta säätöalue ylittyy... Vanha kunnon K-jetronic sammui kuin seinään jo pelkän öljytikun nostamisella, mikäli imuvuotoja ei ollut.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by patu97 View Post
                  Todellakin oli vaihtelevanpuoleista käppyrää ne lambdojen arvot kuten liitteenä olevista kuvista näkyy! Äsken purettiin maffi ulos putkestaan ja suihkautettiin anturiin joka puolelta tasaisesti CRC:n air sensor cleaneria ja annettiin kuivua. Kuivumisen jälkeen kone käyntiin ja ikäänkuin maf toimisi nyt jotenkin relevantimmin, mutta kuten kommentin alussa mainitsin ennen kattia olevan lambdan antamat arvot olivat hyvin verrattavissa linnanmäen vuoristorataan maffin huollosta huolimatta. Sen sijaan kokeilimme avata öljyntäyttökorkkia kannessa jolloin oli havaittavissa pientä alipainetta koneen sisällä joten avasimme korkkia enemmän ja siitähän kyyti vasta villiksi menikin, nimittäin koneen käynti muuttui hyvin epätasaiseksi ja kone itsessään alkoi täristää voimakkaasti täristäen koko autoa samalla. Myös lambdojen arvot romahtivat (?) täysin liitteessä olevan kuvan näytön alareunaan. Aika hämmentävä efekti.. Voiko "imuvuoto" olla siis koneen sisäpuolella venttiilien tiivisteissä jos kone haukkaa ilmaa palotilaan öljyntäyttöaukon kautta? :think
                  Täysin normaalia, että öljykorkin avaaminen sotkee käynnin. Avaamalla öljykorkin luot suuren imuvuodon. Koneessa ei siis ole mitään "sisäistä" imuvuotoa. Näin moottori on toiminut jo tehtaalta lähtiessään. Tältä foorumilta löytyy paljon juttua aiheesta. Lambdojen arvot menee täysin perseelleen, koska käytössä on kapeakaista lambda, joka toimii vain rajallisella alueella. Lambda pitäisi piirtää tasaista sinikäyrää kun kaikki on kunnossa.

                  Kun MAF alkaa olla ehtoo puolella, niin nuo puhdistus aineet ei usein auta mitään. Eli MAF:ia ei voi huoltaa. Tarkista ne imuvuodot bräkleenerillä. Ellei mitään löyty, niin sitten kokeilisin toisella MAF:lla.
                  Last edited by HTK12; 27-07-2016, 21:42.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • patu97
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 19
                    • Lahti, Finland

                    #10
                    Hienoa että täällä on asiantuntevaa porukkaa niin ei mene näissä remonteissa rahaa hukkaan.. Siis ihan oikeasti! Noh nyt on ruiskutettu maffiin crc:n sprayta ja ajettaessa tuli ilmi pari muuttunutta seikkaa, sellainen jännä "takapotku" jäi pois mikä yleensä on ilmennyt esim. nostettaessa jalka kaasulta vauhdissa tai tultaessa rullaten liikennevaloihin kierrosten ollessa tuhannen kieppeillä. Ei spraysta siis ilmeisesti ainakaan haittaa ollut! Moottorin vikavalokin sammui itsekseen ilmeisesti kolmannen vikakoodittoman käynnistys/sammutus syklin seurauksena. Olisi tosiaan jännä tietää mistä se vikakoodi tuli juuri katsastukseen ajettaessa vai olikohan ennen katsastusta tehdyllä moottoritiespurtilla osansa ja arpansa siihen? Kokeilen vielä sitä bräkleeneriä näistä mahdollisesti korjaantuneista ongelmista huolimatta kaiken varalta ennen kuin lähden hankkimaan uutta maffia ja vientiä jälkitarkastukseen k1:lle!


                    NYX: F22 220i -14
                    EX: E91 318d LCi -11
                    EX: E46 318i -01

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16421
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by patu97 View Post
                      Hienoa että täällä on asiantuntevaa porukkaa niin ei mene näissä remonteissa rahaa hukkaan.. Siis ihan oikeasti! Noh nyt on ruiskutettu maffiin crc:n sprayta ja ajettaessa tuli ilmi pari muuttunutta seikkaa, sellainen jännä "takapotku" jäi pois mikä yleensä on ilmennyt esim. nostettaessa jalka kaasulta vauhdissa tai tultaessa rullaten liikennevaloihin kierrosten ollessa tuhannen kieppeillä. Ei spraysta siis ilmeisesti ainakaan haittaa ollut! Moottorin vikavalokin sammui itsekseen ilmeisesti kolmannen vikakoodittoman käynnistys/sammutus syklin seurauksena. Olisi tosiaan jännä tietää mistä se vikakoodi tuli juuri katsastukseen ajettaessa vai olikohan ennen katsastusta tehdyllä moottoritiespurtilla osansa ja arpansa siihen? Kokeilen vielä sitä bräkleeneriä näistä mahdollisesti korjaantuneista ongelmista huolimatta kaiken varalta ennen kuin lähden hankkimaan uutta maffia ja vientiä jälkitarkastukseen k1:lle!
                      No jos se nyt toimii niin jätä se kleeneri hyllyyn ja aja konttorille ?

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Ellei siellä nyt ole vikakoodeja niin aja konttorille, niin saat leiman. Sitten, jos ongelmat jatkuu on niiden selvittelyyn aikaa. Olettaen, että ne päästöt on nyt kunnossa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • patu97
                          Newbiemmer
                          • Mar 2016
                          • 19
                          • Lahti, Finland

                          #13
                          Ette turhaan neuvoneet menemään leimalle äijät! Maffin putsaamisella ja imusarjan alla olevan alipaineletkun tiivistämisellä letkun päistä klemmareilla saatu leima lämmittää mieltä huikeesti! Liekö tiivistämisellä edes osaa tai arpaa, mutta maffilla ainakin! Kun olis vielä älynny tsekata ja poistaa vikakoodit skannerilla maffin puhdistamisen jälkeen niin olisi välttynyt 15€ odb-skannaukselta konttorilla, mutta oli konttorillakin seppien ilmeet näkemisen arvoisia kun sama kaveri tulee vartin sisällä uudestaan leimalle..

                          Kiitos suuresti jätkät!!


                          NYX: F22 220i -14
                          EX: E91 318d LCi -11
                          EX: E46 318i -01

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎