Hei jälleen!
Edellisessä topicissa tiedustelin vikakoodeihin P0130 ja P0170 liittyviä asioita. Koneena siis M43TU. P0130 lähti pienellä räpeltelyllä lambojen ympärillä ja niin lähti myös P0170, kunnes seppä ajoi auton katsastukeen tänään. Kaikki meni kirjaimellisesti kuin kauhuelokuvissa ja MIL syttyi juuri ajettaessa sisään halliin. Hylsy katsastuksesta tuli nimenomaan pakokaasuista, joten lieköhän vikakoodilla P0170 ja kohonneilla päästöillä jokin yhteys? Katsastajan mukaan moottori kävi varsin rikkaalla. Päästöt testissä: CO%: 5,90, CO2: 10,90, HC ppm: 183, O2: 0,03 ja Lambda: 0,805. Ajelin moottoritiellä edestakas n. kymmenisen kilsaa pienellä vaihteella (n. 5000rpm) saadakseni katin kuumenemaan riittävästi, joten siitä läpipääsemättömyys ei ainakaan jäänyt kiinni. Mistähän tätä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Koneeseen on siis vaihdettu alipaineletkut nokalta, uudet sytkärit, ilmansuodatin, öljyt ja öljynsuodatin pari viikkoa sitten, polttoainejärjestelmä puhdistettu BG:n polttoaineen sekaan laitettavalla puhdistusaineella (jonka jälkeen moottorissa oli havaittavissa lisääntynyttä pirteyttä), tarkastettu maffi ja sen jälkeinen haitari sekä imusarjan alla ollut isompi alipaineletku (joka oli ehjä ja vastavaihdetun tuntuinen, mutta ehkä hieman väljähkö päistään liittimien kohdalta), kaikki konepuolen anturiliittimet on puhdistettu kontaktispraylla ja kaikki huohotusputket sekä öljyseparaattori vaihdettu uusiin aikasemmin keväällä. Mainittakoon vielä, että vaikka kaikki tämä on tehty, koneen käynti pätkii hieman sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, mutta pätkiminen on vähentynyt osien vaihdon jälkeen! Voiko nokka-akselin tai kampiakselin antureiden vika olla pääsyynä tai osasyynä em. vikakoodiin?
Apuja!
Edellisessä topicissa tiedustelin vikakoodeihin P0130 ja P0170 liittyviä asioita. Koneena siis M43TU. P0130 lähti pienellä räpeltelyllä lambojen ympärillä ja niin lähti myös P0170, kunnes seppä ajoi auton katsastukeen tänään. Kaikki meni kirjaimellisesti kuin kauhuelokuvissa ja MIL syttyi juuri ajettaessa sisään halliin. Hylsy katsastuksesta tuli nimenomaan pakokaasuista, joten lieköhän vikakoodilla P0170 ja kohonneilla päästöillä jokin yhteys? Katsastajan mukaan moottori kävi varsin rikkaalla. Päästöt testissä: CO%: 5,90, CO2: 10,90, HC ppm: 183, O2: 0,03 ja Lambda: 0,805. Ajelin moottoritiellä edestakas n. kymmenisen kilsaa pienellä vaihteella (n. 5000rpm) saadakseni katin kuumenemaan riittävästi, joten siitä läpipääsemättömyys ei ainakaan jäänyt kiinni. Mistähän tätä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Koneeseen on siis vaihdettu alipaineletkut nokalta, uudet sytkärit, ilmansuodatin, öljyt ja öljynsuodatin pari viikkoa sitten, polttoainejärjestelmä puhdistettu BG:n polttoaineen sekaan laitettavalla puhdistusaineella (jonka jälkeen moottorissa oli havaittavissa lisääntynyttä pirteyttä), tarkastettu maffi ja sen jälkeinen haitari sekä imusarjan alla ollut isompi alipaineletku (joka oli ehjä ja vastavaihdetun tuntuinen, mutta ehkä hieman väljähkö päistään liittimien kohdalta), kaikki konepuolen anturiliittimet on puhdistettu kontaktispraylla ja kaikki huohotusputket sekä öljyseparaattori vaihdettu uusiin aikasemmin keväällä. Mainittakoon vielä, että vaikka kaikki tämä on tehty, koneen käynti pätkii hieman sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, mutta pätkiminen on vähentynyt osien vaihdon jälkeen! Voiko nokka-akselin tai kampiakselin antureiden vika olla pääsyynä tai osasyynä em. vikakoodiin?
Apuja!
Comment