Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d, 98vm, sedan, ruitti öljyä, apuja/veikkauksia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeippo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 83
    • Tampere

    320d, 98vm, sedan, ruitti öljyä, apuja/veikkauksia..

    Pieni pohjustus:


    Elikkäs lykäs motarilla ajaessa kunnon harmaan haaleen savupilven taate..käänsin virrat avaimesta nollille mutta silti kierrokset oli tapissa ja auto huus ku syötävä. Lopuks sain sammumaan vaihteella.


    Edestä katsottuna kuskinpuolen yläkulma tulipellistä vähän öljyssä. Nyt ei jaksa pyörittää moottoria ku kierroksen tai kaks. Mitään kilinää tai kolinaa ei kuulu moottorista kuitenkaan. Öljyä koneessa edelleen.


    Liitteenä pitäis näkyä muutama kuva selventämään ao.tekstiä.
    Nyt sain inspiraatiota vian selvittämiseen. Kannen ja moottorin väli näyttää täysin kuivalta. Tuon mustan muovikotelon ku otti irti moottorin päältä missä siis egr kiinni, niin jokaisessa kumitiivisteessä (niissä neljässä suorakaiteen muotoisessa) öljyä aika reippaasti. Oisko yksinkertaisesti voinu sellanen tiiviste vaan korkata, ja ruikkia öljyä välistä aiheuttaen jäätävän savupilven ku putken päälle / koneen päälle on roiskinut?

    Hehkut irrottaessa keulan puolelta ekat 2kpl täysin kuivat ja hyvän väriset, viimeiset kaksi kpl rintapeltiä kohden mennessä oli ihan öljyssä.

    Mikä vois siis moisen aiheuttaa?... Itelle kaikki tämä täysin hepreaa mutta päätin alkaa selvittään aikani kuluks vikaa.

    Edit. Sen verran vielä lisäystä, että meno on ollut todella tukkoista, eikä ota kierroksia kuin 3800 noin..eli tonnin verran jää vajaaks max rpm. Vahva veikkaus että katti olis levinnyt..voisko tuo hajonnut /putken tukkinut katti nostaa paineita moottorissa niin paljon että olis lykänny öljyt väärästä välistä ulos?
    Attached Files
    Last edited by Jeippo; 11-08-2016, 12:56.
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Toi musta muovihökötys on siis ns. imusarja, ei siellä öljy kierrä. Öljyä siellä on yleensä hieman, mitä turbosta ja huohottimesta on tullut, eli lähinnä öljyiset pinnat. Onko öljyä oikein kunnolla ahtoputken alamutkassa? Onko turbon akselin laakerointi ehjä, eli siitä imupuolelta koittaa käsin?

    Hyvä että oli manuaalivaihteinen, automaattina sitä ei sais oikein millään sammumaan jos kone käy moottoriöljyllä. Huutais niinkauan kun öljyä riittäisi.
    Last edited by Esal; 11-08-2016, 14:04.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Jeippo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 83
      • Tampere

      #3
      No niiin eli näin paljon meikäläinen tietää tästä vekottimesta kuvista näkee että imusarjan oransseissa tiivisteissä on öljyä..onko tuo sitten normaali määrä vai ei..?

      Ahtoputkessa ei ollut öljyä juuri nimeksikään.. Toki jonku verran että kun sormella pyyhkäs niin jäi vähän sormeen ja lampulla ku katoin niin kiilsi tuo ahtoputki, mutta ei ollut sen enempää öljyä. Turbon akselointi vaikuttais ehjältä..sormilla kun pyörittelin siipeä niin hyvin pyöri, ei rahissut/rohissut eikä tuntunu mitään. Onko ahtoputki tosiaan kiinni turbossa ilman mitään klemmareita tms kiristystä? Ei ainakaan näkyny mitään klemmaria tms muuta ku vetäs vaan paikoiltaan pois.

      Aikani kuluks nyt venttiilikopanki irrotin. Mitään sen kummempaa silmiin pistävää ei kopan alla näy. Tieten nyt täytyy uus venttiilikopantiivisti hakea ennen ku kasaan takas paikoilleen..tuskin vanhalla kannattaa kasata.

      Yks kaveri pyörähti just kattomassa romua, ja totes että kerran oli pakussa käyny samanlailla että oli alkanu käymään öljyllä.. Eikä ollu mitään mennyt rikki, kuhan vaan sai öljyt pois mäntien päältä niin jakso taas kone pyöriä ja toimi normaalisti. Eli oisko tässä nyt itelläki seuraavaks vaan romujen kasaus takas paikoilleen, pyöritellä hetki ilman hehkuja moottoria (testasin jo ennen venttiilikopan irrottamista ja hyvin pyöri ja öljyä lykäs aika hyvin ilmoille) ja sit kattoa toimiiko.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Itse tarkistaisin vielä kyllä välijäähyn, ettei siellä ole öljyä. Mikäli välijäähyssä on reippaasti öljyä voi auto alkaa käymään uudelleen öljyllä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Jeippo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 83
          • Tampere

          #5
          Nou problem.. Tsekkaan tuon huomenna heti ennen ku rupeen kasaan romua

          Positiivista kait jos tuo on vaan väljän koneen todella satunnainen ongelma...nuin vanhaan ja paljon ajettuun (360tkm) ei viitti alkaa konetta enään uusimaan.

          Seuraavaks menee öljyt, ilmansuodatin, hehkut, alusta, jarrulevyt ja palat vaihtoon. Toivottavasti tukkoisuus johtuis katalysaattorista niin sellanen on jo odottamassa motonetissä. Sit leimalle ja sit alkaakin maalausprojekti!

          Comment

          • Jeippo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2016
            • 83
            • Tampere

            #6
            Edelleen mietityttää tuo ahtoputken kiinnitys turboon..eikö tosiaan oo mitään klemmaria tms kiristämässä? Kovaaputkeahan tuo on ja sisällä kumitiiviste/rinkula..mutta pitääkö tuo muka sen tarpeeks tiiviinä..jossei mitään klemmaria tuu väliin niin taidan kyllä heittää ihan varuiks ohuen kerroksen sikaa väliin.
            Last edited by Jeippo; 11-08-2016, 19:23.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Jeippo View Post
              Edelleen mietityttää tuo ahtoputken kiinnitys turboon..eikö tosiaan oo mitään klemmaria tms kiristämässä? Kovaaputkeahan tuo on ja sisällä kumitiiviste/rinkula..mutta pitääkö tuo muka sen tarpeeks tiiviinä..jossei mitään klemmaria tuu väliin niin taidan kyllä heittää ihan varuiks ohuen kerroksen sikaa väliin.
              Nyt on kyse kyllä siitä ilmanputsarilta ilmamassamittarin kautta tulevasta imuilman putkesta, eli se imee siitä sisään, ja pysyy hyvin paikoillaan.





              Putki nro 1 on ahtoputken eka osa.

              Eli katso nyt vielä tuolta alhaalta onko siellä sitä öljyä.
              Last edited by Esal; 12-08-2016, 10:28.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Hanza
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1931
                • Juvan Shell. Requiescat in pace

                #8
                Omassa m47 alkoi vuotaa öljyä imusarjan tiivisteistä öljyä lohkon kuvetta myöten auton alle.
                Ei auttanut tiivisteitten vaihto jostain syystä.
                Sen jälkeen vaihdettiin myös huohotin/öljyseparaattori. Oli vanhan mallinen huoparulla siellä. Tilalle vortexi ja uudet tiivisteet.
                Ei enää vuoda öljyä.
                Eli kannattanee myös tarkistaa se separaattori ja vaihtaa vortex tilalle, jos huoparulla löytyy vielä.
                Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                t: luft waffel

                "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                Comment

                • Jeippo
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2016
                  • 83
                  • Tampere

                  #9
                  Jes kiitoksia vinkeistä!
                  Ei ollut öljyä ahtoputkessakaan sen kunmemmin.

                  Nyt on romu kasattu, mutta ei starttaa. Pyörittää kyllä iloisesti, mutta ei edes yritä lähteä käyntiin.
                  Onko nyt sitten mahollista että on ilmaa väärässä paikassa polttoainejärjestelmässä tms kun oli venakoppa irti ja tsekkauksen jälkeen kasasin ja starttailin konetta vielä että sais öljyt pois mäntien päältä.

                  MIstähän nyt lähtis ettimään vikaa seuraavaks..
                  Uudet hehkut vaihdoin, ilmansuodattimen, öljynsuodattimen, öljyt, imusarjan tiivisteet ja venakopan tiivisteen. Eikä näy että olis mikään piuhakaan irti

                  Diisseliä on melkeen täys tankki, hienosti ruitti ainaki lattialle ku yhessä välissä käänsin virrat päälle vahingossa kun oli venakoppa irti niin kerkes varmaan puol litraa valuuttaa ulos polttoainetta.. Mutta nyt tosiaan on niiin elotone ettei hörähdäkkään.

                  Oon noin vartin tässä starttaillut..


                  EDIT HAHAAA SAVUJEN SAATTELEMANA STARTTAS JUST!

                  Comment

                  • Jeippo
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 83
                    • Tampere

                    #10
                    Saavuttaa kyllä edelleen iiihan rutosti. Tyhjäkäynnillä ei juurikaan, mutta heti kun vähän polkasee niin savupilvi pöllähtää..ja siis vaaleeta savua, ei sitä mustaa voimasavua Taas mietitään että onko normaalia, että kestääkö vaan tovin että kaikki öljy palaa vääristä paikoista vai falskaako jostain vielä..

                    Comment

                    • Jeippo
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 83
                      • Tampere

                      #11
                      Taka kulma kusee taas öljyä ja roiskii aika hyvin..mikä ihme tuolla voi falskata tuolla takana ku sinne ku ei perhana näkemään pääse kovin häävisti..
                      Attached Files

                      Comment

                      • Jeippo
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2016
                        • 83
                        • Tampere

                        #12
                        Nyt kun sai kaverin painaan kaasua niin pääsin ite kurkkaan pellin alle, ja sieltähän se korkeemmilla kierroksilla ruitti oikeen nätisti öljytikun välistä öljyä ja sotki paikkoja.

                        Seuraavaks siirryn kaiketi huohotinletkuja tsekkaileen josko löytyis tukkeumaa.. Vielä ja kun tietäis mitkä kaikki letkut pitää tsekata ja missä päin moottoria ne sijaitsee

                        Comment

                        • Jeippo
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2016
                          • 83
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Hanza View Post
                          Omassa m47 alkoi vuotaa öljyä imusarjan tiivisteistä öljyä lohkon kuvetta myöten auton alle.
                          Ei auttanut tiivisteitten vaihto jostain syystä.
                          Sen jälkeen vaihdettiin myös huohotin/öljyseparaattori. Oli vanhan mallinen huoparulla siellä. Tilalle vortexi ja uudet tiivisteet.
                          Ei enää vuoda öljyä.
                          Eli kannattanee myös tarkistaa se separaattori ja vaihtaa vortex tilalle, jos huoparulla löytyy vielä.


                          Tuosta huohottimesta/ öljyseparaattorista kun mainitsit niin milläs tuon toiminnan totean? Ihan täysin öljynenhän se oli kun sitä zoomailin käsissäni eilen..koitin vaan putsata ja laitoin takasi paikoilleen. Mutta milläs nyt sitten selvitän onko vika tuossa? Ei viittis suoraan marssia motonettiin ostamaan uutta 140eurolla..

                          Ps. Hommat jatkuu huomenna. Tänään kerätään kaikki mahdollinen tieto nyt vaan talteen huomista varten.
                          Pps. Nyt starttaa ja ottaa kierroksia.

                          Comment

                          • Jeippo
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 83
                            • Tampere

                            #14
                            Auttaisko ensihätään jos tuon huopafiltterin ihan vaan putsais KUNNOLLA jollain liuottimella, kuivais ja puhaltais vielä paineilmalla? Jos tuo aiheuttaa huohotuksen tukkeutumisen niin auttoisko em.toimenpide edes hetkellisesti ettei turhaan lähtis osteleen vortexia?

                            Ja jatkokysymys: motonetissä olis huohotinta /separaattoria mutta mistään ei käy ilmi että onko se tuo parempi vortex..

                            Comment

                            • Hanza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1931
                              • Juvan Shell. Requiescat in pace

                              #15
                              Originally posted by Jeippo View Post
                              Auttaisko ensihätään jos tuon huopafiltterin ihan vaan putsais KUNNOLLA jollain liuottimella, kuivais ja puhaltais vielä paineilmalla? Jos tuo aiheuttaa huohotuksen tukkeutumisen niin auttoisko em.toimenpide edes hetkellisesti ettei turhaan lähtis osteleen vortexia?

                              Ja jatkokysymys: motonetissä olis huohotinta /separaattoria mutta mistään ei käy ilmi että onko se tuo parempi vortex..

                              Voihan sitä koittaa puhdistaa. Eikä se varmaa ole, että sinun autosi ongelma on juuri tuo tukkeutunut huohotin, mutta omasta mielestäni oireet viittaisi siihen.
                              Kokeilla toki kannattaa?

                              Tai sitten turbo paskana, kun työntää koneeseen niin paljon öljyä?
                              Last edited by Hanza; 13-08-2016, 09:39. Reason: Ei editoitu
                              Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                              t: luft waffel

                              "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎