Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - M54B22 --> M54B30 Muutos ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilppi132
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 156
    • finland

    E46 - M54B22 --> M54B30 Muutos ?

    Hola !
    Leikitään ajatuksilla taas välillä !

    Nykyinen e46 tourinki omistaa M54B22 Koneen.
    Kaikista paras tehon lisäis varmasti olisi vaihtaa siihen M54B30 moottori, ainakin luutavasti helpoin ?

    Niillä kun oli tehdasilmotusten mukaan jo n.60Hp eroa.
    Ja varmasti 3 litran pataa on hyödyllisempi alkaa kehittää kun tuota 2.2L moottoria.

    Näköjään ei hinnalla pilattujakaan ole nuo isommat moottorit. joten tästä syystä mietinkin ihan ajatuspohjalta, että onko kuinka vaikea homma moottorin vaihto ?

    Eikös se perjaatteessa sama moottori ole kaikinpuolin mutta isommat mukit jne. sisäisesti eri kilkkeitä...

    Meneekö samat liittimet, moottorin tuet ?
    Sama liitos vaihteistoon ( automaatti ). Ecu ?
    Jne. mitä ny tulee mieleen

    Ps. voi olla jo tehty ketju, mutta kännykällä ei tuo haku toimi..
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1832
    • Karjaa

    #2
    Jarruthan toki menevät sitten samalla uusiksi että hommassa on mitään järkeä. Etupään osalta 330i:n jarrut ovat ihan bolt on, mutta takapään osalta joutuu vähän askartelemaan. Jarrumuutos on tarkoitus toteuttaa jossain vaiheessa itsekin, mutta mulle riittää toi B25-pata mainiosti, eli joku muu saa kertoa lisää itse moottorin vaihtamisesta..
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #3
      Kysyin tätä aikoinaan katsastuksesta, alla vastaus:

      Autoon voi muutoskatsastaa mallisarjan tehokkaimman moottorin seuraavin ehdoin:

      a) Luotettava selvitys mitä liikennetuvallisuuteen vaikuttavia osia tarvitaan vaihtaa.
      (Luotettavana selvityksenä voidaan pitää esim. ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta
      tai valmistajan edustajan antamia dokumentteja. Ei kuitenkaan internet sivuilta löytyvää tietoa.)
      Tieto mistä moottori ja vaihdetut osat ovat peräisin, esim. ostokuitti tai rekisteritunnus


      b) - Ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailumoottorilla ( M54B30)
      varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä
      mukaan luettuna.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • Vilppi132
        Bimmer Rookie
        • Jun 2016
        • 156
        • finland

        #4
        Mulla on tässä vehkeessä sport alusta ja vahvistetut jarrut jo valmiina.

        Poikkeaa edessä 25mm ja 26mm takana tuosta 3 litrasen jarrulevy koosta, joten suht samoilla linjoilla mennään, toki eteen varmasti vaihtuis jokatapauksessa.
        Mutta päällepäinhän tuo moottori on saman näköinen kun 2.2l... joten...

        Lähinnä vaihto operaatio kiinostaa onko niisanotusti melkein "bolt on"

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #5
          Originally posted by Vilppi132 View Post
          Mulla on tässä vehkeessä sport alusta ja vahvistetut jarrut jo valmiina.

          Poikkeaa edessä 25mm ja 26mm takana tuosta 3 litrasen jarrulevy koosta, joten suht samoilla linjoilla mennään, toki eteen varmasti vaihtuis jokatapauksessa.
          Mutta päällepäinhän tuo moottori on saman näköinen kun 2.2l... joten...

          Lähinnä vaihto operaatio kiinostaa onko niisanotusti melkein "bolt on"
          Millaiset on vahvistetut jarrut? Sieltä pitää vaihtaa myös takatukivarret, koska seisontajarrun takia tukivarret on erilaiset.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Manuaaliin oli ihan helppo vaihtaa, tuosta automaatista en kyllä osaa sanoa. Eikä niitä päällepäin erota, että mikä kone on.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • Vilppi132
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 156
              • finland

              #7
              "ihan helppo vaihtaa " eli menee päittäin kaikki ?
              ottais sitten vaikka automaatti autosta sen koneen jos epäilyttää se automaatin sopivuus eikö

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #8
                Originally posted by Vilppi132 View Post
                "ihan helppo vaihtaa " eli menee päittäin kaikki ?
                ottais sitten vaikka automaatti autosta sen koneen jos epäilyttää se automaatin sopivuus eikö
                Juu, johdot irti moottorin päästä ja merkkaat mihin kuuluu, sitten toinen kone sisään ja johdot kiinni. Sitten vanhaan moottorin DMEhen laitetaan uuden moottorin ohjelma, näin sinulla toimii vanhat avaimet tms.

                Mutta noista automaatin eroista en tiedä, eli meneeko 2.2 laatikko sekaisin, ehkä ei?

                Itse ajattelin laittaa compakkiin kolmelitraisen, siitä jaa 2.5 litrainen yli, vink vink
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • Vilppi132
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2016
                  • 156
                  • finland

                  #9
                  Hiano homma kiitän vastauksista !
                  Tämähän kuulostaa hyvältä
                  Muuten hyvä, mutta jos moiseen ryhdyn niin sitten rykästään suoraan se isoin pata

                  Comment

                  • Vilppi132
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2016
                    • 156
                    • finland

                    #10
                    Originally posted by Convertible View Post
                    Sitten vanhaan moottorin DMEhen laitetaan uuden moottorin ohjelma, näin sinulla toimii vanhat avaimet tms.
                    Jaa niin, että vanhan DME:n voi ohjelmoida toimimaan kolmilitrasen kanssa ? ettei tarvi ottaa toista lootaa tilalle ?

                    Voiko tuon kaiken koodauksen tehdä joku heppu ilman mitään ihmeempiä laitteita, tarkoitan siis että jos pitää noi avaimen koodaukset tehdä uudestaan jne. niin tarvii vissiin jonku bemarin oman laitteen ??

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎