Announcement

Collapse
No announcement yet.

330XDA tärinä pysähdyksissä vaihteella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nukkumatti
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 70

    330XDA tärinä pysähdyksissä vaihteella

    Mistä vois johtua että Bemari tärrää kun pitää auton paikallaan jarrulla vaihde päällä? Tärinä on sellaista että se tuntuu ratissa, penkissä ja sisustassa. Vaihtelee moottorin lämpötilan mukaan eli kylmänä tärrää enempi ja toisinaan lämpimänä ei juurikaan.

    Kylmällä koneella tyhjäkäynti nousee ja laskee noin 100-200 kierrosta tasaisella syklillä mikä voimistaa entisestään tärinän tunnetta. Olen kuullut että tämä on ominaisuus; moottori kuormittaa itseään nopeamman lämpenemisen toivossa. Voiko olla noin erikoinen systeemi? Tänään ei kierrokset humpanneet vaikka kone oli kylmä. Tuolloin tärinääkään ei huomaa niin selvästi.

    INPA löytyy ja vikakoodit tulee jäähdytinnesteen lämmitysvastuksesta (short to ground) ja EGR tulppauksesta (air flow too high). Lämmitysvastukselta poistin sen paksun punaisen kaapelin kun kuvittelin rikkinäisen vastuksen kuormittavan moottoria, ei kuitenkaan vika tällä poistunut. Jos ei kyllä lämpeneminenkään hidastunut.

    Moottorin kumityynyt on vaihdettu ja samoin vaihdelaatikon kumityyny. Ei vaikuttaneet tilanteeseen mitään. Jollain tapaa auton asento vaikuttaa tärinään eli jos pysähtyy keula ylämäkeen niin tärrää vähemmän. Ideoita?
    "O! it is excellent/
    To have a giant's strength, but it is tyrannous/
    To use it like a giant."
  • temezuella
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 46
    • Mualiman napa

    #2
    Mulla tekee oma 330xd täysin samaa, en kyllä ole antanut häiritä.. Luulin ominaisuudeks kun tossa aika "kovat vedot" päällä jarrulla pitäessä. :think
    Resenoi kyllä ärsyttävästi.. Pistää N silmään paikoillaan ollessa niin ei ahista
    Mutta jos tohon jotain konsteja on niin mielellään itsekin kuulisi
    Tosin omassa ei ainakaan kuittipinon mukaan ikinä vaihdettu kumityynyjä minnekkään. Ne ois varmaan hyvä vaihella. Oliko minkälainen operaatio?
    Last edited by temezuella; 30-01-2017, 22:04.
    F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
    F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
    e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
    (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
    (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
    (ex) e91 318d vm.10 jet black
    (ex) e46 316 vm.99 hellrot
    (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

    Comment

    • nukkumatti
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 70

      #3
      Moottorin tyynyjen vaihto pakottaa laskemaan apurunkoa alaspäin ja minulla kun ei ole nosturia käytössä niin käytin Wetterillä. 195€ oli työt ja tyynyt yhteishintaan KL-Varaosista 250€. Vaihteiston tyynyn vaihdoin itse ilman erikoistyökaluja ja kyllähän siinä hiki tuli...oli pirun tiukka painaa pesäänsä se uusi. Suosittelen rakentamaan työkalun tuohon niin menee nopeammin.
      "O! it is excellent/
      To have a giant's strength, but it is tyrannous/
      To use it like a giant."

      Comment

      • tabasco
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 851
        • fin

        #4
        Originally posted by nukkumatti View Post
        Kylmällä koneella tyhjäkäynti nousee ja laskee noin 100-200 kierrosta tasaisella syklillä mikä voimistaa entisestään tärinän tunnetta. Olen kuullut että tämä on ominaisuus; moottori kuormittaa itseään nopeamman lämpenemisen toivossa. Voiko olla noin erikoinen systeemi?
        Joskus itsekin ihmettelin moista ja selvisi, että kun jäähdytysvesikierrossa oleva lisävastus (auxiliary heater) kytkeytyy päälle, nostaa moottorinohjaus kierroksia, jotta laturi saadaan tuottamaan enemmän virtaa. Mutta vaihtelu oli omassa n. 100 rpm, sykli oli hidas (10s tai enemmän).

        Comment

        • nukkumatti
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 70

          #5
          Originally posted by tabasco View Post
          Joskus itsekin ihmettelin moista ja selvisi, että kun jäähdytysvesikierrossa oleva lisävastus (auxiliary heater) kytkeytyy päälle, nostaa moottorinohjaus kierroksia, jotta laturi saadaan tuottamaan enemmän virtaa. Mutta vaihtelu oli omassa n. 100 rpm, sykli oli hidas (10s tai enemmän).
          Itekki luin tästä ja siitä syystä poistin sähköt koko lämmitysvastukselta, mutta ei tuo heittäny kuormittamasta. Pitäsköhän se pienempikin liitin irrottaa siitä vierestä, tietääkö joku? Tai saako INPAlla ohjelmoitua pois tuon lämmitysvastuksen käynnistyksen?
          Samanlaista noin 100rpm humpausta se on minullakin ja noin 5-10 sekunnin välein.
          "O! it is excellent/
          To have a giant's strength, but it is tyrannous/
          To use it like a giant."

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by nukkumatti View Post
            Itekki luin tästä ja siitä syystä poistin sähköt koko lämmitysvastukselta, mutta ei tuo heittäny kuormittamasta. Pitäsköhän se pienempikin liitin irrottaa siitä vierestä, tietääkö joku? Tai saako INPAlla ohjelmoitua pois tuon lämmitysvastuksen käynnistyksen?
            Samanlaista noin 100rpm humpausta se on minullakin ja noin 5-10 sekunnin välein.
            INPA:lla ei voi koodata mitään NCS Expertillä tuon voi koodata pois.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • nukkumatti
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 70

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              INPA:lla ei voi koodata mitään NCS Expertillä tuon voi koodata pois.
              Nyt kuulostaa hyvältä. Tiedätkö tarkalleen ottaen mitä autossa tapahtuu tuon humpauksen aikana? Ei luulisi lämmitysvastuksen kuormittavan kun vein siltä jo sähkötkin? Ite olen niin noviisi että en osaa tuota poistaa koodaamalla, mutta jos lähialueilla (Rovaniemi) on joku kuulolla niin voin tuosta vaikka maksaakkin.
              "O! it is excellent/
              To have a giant's strength, but it is tyrannous/
              To use it like a giant."

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1832
                • Karjaa

                #8
                Moottorin kannatinkumien vaihto käy kätevästi tällaisen avulla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/80753...lkki-max-500kg
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • nukkumatti
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 70

                  #9
                  Tänään oli taas minun Bemarilla hyvä päivä. Tyhjäkäynti ei seilannut ollenkaan eikä mainittavaa tärinääkään ollut havaittavissa. Mikä näitä autoja oikein vaivaa?
                  "O! it is excellent/
                  To have a giant's strength, but it is tyrannous/
                  To use it like a giant."

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #10
                    Originally posted by nukkumatti View Post
                    Itekki luin tästä ja siitä syystä poistin sähköt koko lämmitysvastukselta, mutta ei tuo heittäny kuormittamasta. Pitäsköhän se pienempikin liitin irrottaa siitä vierestä, tietääkö joku? Tai saako INPAlla ohjelmoitua pois tuon lämmitysvastuksen käynnistyksen?
                    Samanlaista noin 100rpm humpausta se on minullakin ja noin 5-10 sekunnin välein.
                    Voihan se edelleen ohjata vastusta päälle ja pois (ja samalla ohjata moottorin korotetulle tyhjäkäynnille), vaikka vastuksen johdot onkin irti. Jos tuo oikeasti häiritsee, niin autossa on joku muu vika joka saa tuon kierrosten vaihtelun korostumaan, esim. ne moottorin kannatinkumit.

                    Kuulostaa vaan, että tässä korjataan nyt jotain vikaa, mitä ei ole...

                    Comment

                    • nukkumatti
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 70

                      #11
                      Originally posted by tabasco View Post
                      Voihan se edelleen ohjata vastusta päälle ja pois (ja samalla ohjata moottorin korotetulle tyhjäkäynnille), vaikka vastuksen johdot onkin irti. Jos tuo oikeasti häiritsee, niin autossa on joku muu vika joka saa tuon kierrosten vaihtelun korostumaan, esim. ne moottorin kannatinkumit.

                      Kuulostaa vaan, että tässä korjataan nyt jotain vikaa, mitä ei ole...

                      Tästä viasta on maailmanlaajuisesti paljon keskustelua, mutta vähän vastauksia ja ratkaisuja ongelmaan. Tästä syystä haluan täälläkin ottaa asian esille jos joku olis vaikka paininu tämän kanssa. Minulla todennäköisesti on jopa kaksi vikaa päällekkäin eli tuo kierrosten humpaus (ominaisuus?mutta minkä aiheuttama) ja moottorin värinöiden kulkeutuminen kabiiniin kun vaihde on D tai R ja jalka jarrulla.

                      Jotain vikaa on, sen tiedän. Moottorin kumityynyjä epäilin ensin itsekkin ja ne on nyt vaihdettu; ei vaikutusta. Toinen globaalisti vian aiheuttajaksi epäilty syy on tuo lämmitysvastuksen aiheuttama kuormitus moottorille. Iso kaapeli poistettu vastuksen kyljestä; ei poistanut kuormitusta. Kolmas yleinen epäily on suuttimet. INPAlla tarkistin suuttimien korjausarvot ja kaikki on toleransseissa. Katselin myös ilmamäärämittarin toimintaa ja IST-Air mass karkasi yli 500 aiheuttaen sen huutomerkin (!) samalla kuitenkin SOLL-Air mass oli noin 350 tienoilla eli ei pitäisi kai olla niin vaarallista.

                      Kysymyksiä herättänyt tänään seuraavat seikat auton toiminnassa: aamulla 3h lohkolämmityksen (letkulämmitin) jälkeen auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti sen 10s. Tämänjälkeen alkaa tuo tasainen humpaus joka jatkuu kunnes lämmöt on olleet keskellä jonkin aikaa. Lähdin töistä taas 3h lämmityksen jälkeen ja taas hyvin käyntiin, mutta kierrokset pysyi nätisti tasaisena kylmälläkin koneella. Tulin kotiin ja tökkäsin auton heti roikan nokkaan tunniksi kunnes lähdin kauppaan. Tälläkertaa humpaus alkoi taas 10s tasaisen käynnin jälkeen ja humpasi vaikka lämmöt oli keskellä.
                      "O! it is excellent/
                      To have a giant's strength, but it is tyrannous/
                      To use it like a giant."

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by nukkumatti View Post
                        Tästä viasta on maailmanlaajuisesti paljon keskustelua, mutta vähän vastauksia ja ratkaisuja ongelmaan. Tästä syystä haluan täälläkin ottaa asian esille jos joku olis vaikka paininu tämän kanssa. Minulla todennäköisesti on jopa kaksi vikaa päällekkäin eli tuo kierrosten humpaus (ominaisuus?mutta minkä aiheuttama) ja moottorin värinöiden kulkeutuminen kabiiniin kun vaihde on D tai R ja jalka jarrulla.

                        Jotain vikaa on, sen tiedän. Moottorin kumityynyjä epäilin ensin itsekkin ja ne on nyt vaihdettu; ei vaikutusta. Toinen globaalisti vian aiheuttajaksi epäilty syy on tuo lämmitysvastuksen aiheuttama kuormitus moottorille. Iso kaapeli poistettu vastuksen kyljestä; ei poistanut kuormitusta. Kolmas yleinen epäily on suuttimet. INPAlla tarkistin suuttimien korjausarvot ja kaikki on toleransseissa. Katselin myös ilmamäärämittarin toimintaa ja IST-Air mass karkasi yli 500 aiheuttaen sen huutomerkin (!) samalla kuitenkin SOLL-Air mass oli noin 350 tienoilla eli ei pitäisi kai olla niin vaarallista.

                        Kysymyksiä herättänyt tänään seuraavat seikat auton toiminnassa: aamulla 3h lohkolämmityksen (letkulämmitin) jälkeen auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti sen 10s. Tämänjälkeen alkaa tuo tasainen humpaus joka jatkuu kunnes lämmöt on olleet keskellä jonkin aikaa. Lähdin töistä taas 3h lämmityksen jälkeen ja taas hyvin käyntiin, mutta kierrokset pysyi nätisti tasaisena kylmälläkin koneella. Tulin kotiin ja tökkäsin auton heti roikan nokkaan tunniksi kunnes lähdin kauppaan. Tälläkertaa humpaus alkoi taas 10s tasaisen käynnin jälkeen ja humpasi vaikka lämmöt oli keskellä.
                        Ei tuo kyllä hyvä ole, että mitattu (ist) ja oletettu (soll) ilmamäärä ei täsmää. Näiden pitäisi kulkea aika lähellä toisiaan. Tuo huutomerkki johtuu INPA:n skaalaus ongelmista, kannattaa ladata Testo (löytyy tältä foorumilta) ja katsoa sillä. Miltä nuo arvot näyttää ajossa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • nukkumatti
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 70

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Ei tuo kyllä hyvä ole, että mitattu (ist) ja oletettu (soll) ilmamäärä ei täsmää. Näiden pitäisi kulkea aika lähellä toisiaan. Tuo huutomerkki johtuu INPA:n skaalaus ongelmista, kannattaa ladata Testo (löytyy tältä foorumilta) ja katsoa sillä. Miltä nuo arvot näyttää ajossa.

                          Jos tämä johtuu ilmamäärämittarista niin ongelmahan pitäisi poistua määrämittarin pistokkeen irrotuksella. Kokeilen huomenna tuota niin on sekin poissuljettu.
                          "O! it is excellent/
                          To have a giant's strength, but it is tyrannous/
                          To use it like a giant."

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Mulla tärisee molemmat E46 330xd vaihde päällä tyhjäkäynnillä. Tärinä ei ole kovin voimakasta, sen huomaa kyllä, mutta mun mielestä se ei ole edes mikään vika. Totta kai moottorin tärinä välittyy eri tavalla vaihteella veto päällä, kuin vapaalla. Jos se tärinä häiritsee, niin vaihde vapaalle.

                            Toisesta autosta mulla on maajohto irrotettu sähköisestä lämmittimestä, eikä mulla ainakaan tee silloin vikakoodia. Kierrosten heiluminen loppui myös johdon irrotuksen jälkeen.

                            Toisesta autosta on sähköinen lämmitin ja EGR koodattu pois, ja olen siivonnut kaikki niihin liittyvät putket ja letkut pois konehuoneesta. Ihan turhia rojuja.
                            Attached Files
                            Last edited by Bullitt; 03-02-2017, 04:21.


                            Comment

                            • Dixon
                              BTCF Member
                              • Dec 2015
                              • 62
                              • Oulu

                              #15
                              Niin, tuo sähkönen lisälämmitin vaan nesteitä lämmittää et tarkenee talvella paremmin autossa? Mulla humpaa kierrokset sopivan lämpimänä ja antaa vikakoodia siitä pömpelistä. Mikkähä vois olla syynä sille vikakoodille ko ennoo perehtyny asiaan..

                              Omassa kans tärinää mutta siitä on moottorin kumit ainakin rikki jokka siihen vaikuttaa.
                              E61 535D

                              E46 330D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎