Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heikko ja epätasainen tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmipoju98
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 25
    • Mynämäki

    Heikko ja epätasainen tyhjäkäynti kylmänä

    Kuluneella viikolla 316 E46 -03 Bemarin tyhjäkäynti on oikutellut melko pahasti: Auton käynnistäessä, (käynnistyy normaalisti) hetken lämmittelyn jälkeen kierrokset laskevat 1000rpm:stä noin viiteensataan muutamaksi kymmeneksi sekunniksi, kunnes taas kierrosluku nousee noin tuhanteen. Liikkellelähtö kyllä onnistuu hyvin, mutta auto hieman nykii ensimäisen n. 500 metrin aika vaiheita vaihtaessa suurempaan. Tämän matkan jälkeen meno normalisoituu ja kaikki on OK(=kone ilmeisesti lämpiää sen verran). Jos pysäyttää auton esimerkiksi noin 20 minuutin ajon jälkeen, niin tyhjäkäynnin kierrosluku on laskenut jo jopa 800 rpm:mään, mikä taas aiheuttaa autossa tärinää. Tätä "ongelmaa" esiintyy vain kylmällä koneella. Ei kovinkaan mukavaa esim. liikennevaloissa

    Missä mahtaisi olla vika? Sytytystulpat ovat uudehkot (5tkm sitten vaihdettu) eikä imuilmavuotoihin viittaavaa suhinaa kuulu konepellin alta.

    Ehdotuksia/ideoita?
  • pektas
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 4
    • Oulunsalo

    #2
    Tarkista tuon 1 ilmapumpun toiminta kylmällä koneella. -> http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3400

    Iroita letku 5 pumpusta. Jos pumppu pyörii todennäköisesti toimii. Tarkista letku 5 ettei ole rikki, jos ehjä tarkista että tuo 6 venttiili menee kiinni koneen lämmettyä, eikä ole tukossa.

    Tärinä voi viitata myös puoliin, mutta näistä kyllä pitäisi tulla vikakoodi/moottorihäiriövalo?

    Imuvuoto voi olla myös mahdollinen. Ilmanputsarin ja kaasuläpän välinen kumi ja siitä lähtevä alipaineletku polttoainesuotimelle kannattaa tarkistaa ainakin tiheällä kammalla.

    Comment

    • Bemmipoju98
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 25
      • Mynämäki

      #3
      Kiitos vinkeistä! Pitänee tsekkailla kyseiset jutut kun on paremmin aikaa. Mitäs mieltä oot siitä, että voiko pakoputken vuotaminen vaikuttaa asiaan?

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17844
        • PKS

        #4
        Mitäs valvetronic? Jos venttiili jää liian kiinni, tulee varmasti tuollaisia ongelmia.

        Kohteet: Hall-anturi koneen etuosassa venakopan kannen päällä, sekä säätömoottori.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Bemmipoju98
          Newbiemmer
          • Mar 2017
          • 25
          • Mynämäki

          #5
          Hmmm.. pitänee katsoa. Autoon on vaihdettu paljon osaa konehuoneesta, kun jakoketjun ohjuri pamahti rikki ja no, lopun voikin arvata eli paljon osaa vaihdettiin korjaamolla konepuolelta, joten ajattelisin ja toivisin, ettei siellä olisi mitään rikki.

          Sen verran "bimmernewbie" tässä on, että ihan ei oo kaikki paikat tiedossa, mutta kyllä tämä tästä alkaa hahmottumaan.

          Osaisitko selittää, mihin kyseisen anturin toiminta vaikuttaa?

          Imuilmavuodot sekä anturit kuulemma kannattaa katsoa tarkasti, muttei toistaiseksi ole löytynyt yhtäkään vuotoa. Antureiden tsekkausta heti kun aikataulu sen sallii

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Bemmipoju98 View Post

            Sen verran "bimmernewbie" tässä on, että ihan ei oo kaikki paikat tiedossa, mutta kyllä tämä tästä alkaa hahmottumaan.
            Hahmota se n42 kiertoon niin ei tule väärää kuvaa merkistä, tuo kone on ihan paska.

            Comment

            • Bemmipoju98
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 25
              • Mynämäki

              #7
              Kone ollut kyllä aikamoinen pettymys, mutta toisaalta mikään ei ole ikuista. Muuten oikeenkin tyytyväinen autoon mutta tälläinenki pikkuvika on mielestäni melko ärsyttävää.

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Jos Valvetronic vaivaa niin ei kannata euroja sen korjuuseen hakata vaan poistaa koko järjestelmä käytöstä:


                Loppuu käyntiongelmat tuohon.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Bemmipoju98
                  Newbiemmer
                  • Mar 2017
                  • 25
                  • Mynämäki

                  #9
                  Noniiiiin nyt on käyty vikakoodien luvussa motonetissä ja mototesteri antoi tälläiset koodit P1345 P1343 P1341 eli siis, misfire cylinder 1, 2 ja multiple eli molemmissa sylintereissä.

                  Mitäs vinkkejä tähän tilanteeseen tulee?


                  Tulpat on todellakin vaihdettu noin 10t sitten, mutta entäs miten puolat kestävät yleisesti.

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Halvin tapa lähteä ongelmaa haarukoimaan on irroittaa öljykorkin vierestä valvetronicin asentotunnistimen liitin. Ajaa nokan maksiminostolle, eikä sytytä e46:ssa moottorin vikavaloa ja toimii täysin. Jos tällä lähtee muut ongelmat, vika on valvetronicissa, jos ei niin puolat vaihtoon.
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • Bemmipoju98
                      Newbiemmer
                      • Mar 2017
                      • 25
                      • Mynämäki

                      #11
                      Näkyvätkö valvetronic viat vikakoodin luvussa? Mitä nämä valvetronic viat voivat ollat ja mitä osia niissä pitäisi vaihtaa. Täytyy selvittää asiaa kun pääsee auton kimppuun

                      Comment

                      • Retze
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 422
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Originally posted by Bemmipoju98 View Post
                        Näkyvätkö valvetronic viat vikakoodin luvussa? Mitä nämä valvetronic viat voivat ollat ja mitä osia niissä pitäisi vaihtaa. Täytyy selvittää asiaa kun pääsee auton kimppuun
                        Eipä ne usein näy.
                        Nappaa tosiaan liitin irti öljykorkin vierestä ja kokeiles kaasutella ni jos tosiaan käynti paranee on valvetronic säätöakseli tai välivivut kuluneet (tai molemmat) ni venttiilit ei aukea riittävästi.
                        nyk. jalkapelillä
                        ex BMW 320i

                        Comment

                        • Bemmipoju98
                          Newbiemmer
                          • Mar 2017
                          • 25
                          • Mynämäki

                          #13
                          1 ja 2 sylinterin tulpat vaihdettu ja alavääntö tuli kyllä takaisin ja käynti paljon parempi/tasaisempi. 3 ja 4 tulppien vaihto jää tuonnemmaksi, kun ei ollut tulppia paikalliselta varaosamyyjältä.

                          Vaikka vikakoodi on 1 ja 2 sylinteristä, niin onko mahdollista, että ongelma ratkeaa 3 ja 4 sylinterin tulpanvaihdolla, sillä käynti on jo huomattavasti parempi.

                          Joku kellä o 1.8l 316i niin voisi ilmoittautua vaikka privan, sillä kaikki neuvot ovat tervettuleita ja erityisesti sellaiset, jossa kerrotaan missä mikäkin osa sijaitsee

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17844
                            • PKS

                            #14
                            Originally posted by Bemmipoju98 View Post
                            1 ja 2 sylinterin tulpat vaihdettu ja alavääntö tuli kyllä takaisin ja käynti paljon parempi/tasaisempi. 3 ja 4 tulppien vaihto jää tuonnemmaksi, kun ei ollut tulppia paikalliselta varaosamyyjältä.

                            Vaikka vikakoodi on 1 ja 2 sylinteristä, niin onko mahdollista, että ongelma ratkeaa 3 ja 4 sylinterin tulpanvaihdolla, sillä käynti on jo huomattavasti parempi.

                            Joku kellä o 1.8l 316i niin voisi ilmoittautua vaikka privan, sillä kaikki neuvot ovat tervettuleita ja erityisesti sellaiset, jossa kerrotaan missä mikäkin osa sijaitsee
                            Kyllähän yleensä tulpat vaihdetaan kaikki kerralla. Se että 2 tulppaa on ollut viallisia, merkitsee jo sitä että lopuissakin alkaa olla sanomista.

                            Ja kysele täällä vaan, kyllä täällä kanssaharrastajat auttaa, laitetaan vaikka kuvien kanssa jos menee sormi suuhun t. N42B18
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • ram1
                              Bimmer Rookie
                              • May 2012
                              • 31
                              • suomi

                              #15
                              Originally posted by Bemmipoju98 View Post
                              1 ja 2 sylinterin tulpat vaihdettu ja alavääntö tuli kyllä takaisin ja käynti paljon parempi/tasaisempi. 3 ja 4 tulppien vaihto jää tuonnemmaksi, kun ei ollut tulppia paikalliselta varaosamyyjältä.

                              Vaikka vikakoodi on 1 ja 2 sylinteristä, niin onko mahdollista, että ongelma ratkeaa 3 ja 4 sylinterin tulpanvaihdolla, sillä käynti on jo huomattavasti parempi.

                              Joku kellä o 1.8l 316i niin voisi ilmoittautua vaikka privan, sillä kaikki neuvot ovat tervettuleita ja erityisesti sellaiset, jossa kerrotaan missä mikäkin osa sijaitsee
                              Taannoin oli edellisessä 2l koneessa p1345 ja koodi nelospytystä. Ihan kiinan elmillä katsoin. Vaihdoin kaikki tulpat ja 4-pytyn puolan ja toimi sen jälkeen. Harvoinhan tulpissa vikaa edes on, ja sullahan ne oli jo vaihdettu vähän aikaa sitten. Käynti voi olla parempi kun irroitit ne puolatkin. Ja niitä puoliahan menee noissa. Toki vikaa voi olla muuallakin. https://www.autocodes.com/p1345_bmw.html

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎