Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d -05 Vedot kateissa (satunnainen vika)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • akzy
    Bimmer Rookie
    • May 2017
    • 37
    • Seinäjoki

    320d -05 Vedot kateissa (satunnainen vika)

    Terve vaan kaikille!

    Uusi bmw omistaja täälä ja pientä päänvaivaa on ollu oman kulkineen kanssa, kun olen vähän huoltanut ja pistänyt ajoon.

    Kylmällä koneella lähtiessä satunnaisesti (tapahtuu kerran n. 200-600km jälkeen) menee auto jonkin sortin vikatilaan. Kierroksia ei ota kuin 4100 ja auto ei yksinkertaisesti kiihdy mihinkään. Kulutusmittari seilaa 14L tuntumilla 3. vaihteella kaasu pohjassa ja ahtoja ei tunnu olevan Meno ja kiihtyvyys on tasaista, mutta helvetin laiskaa.

    Ennen antoi paljon vikakoodeja ja autoon syttyi vikavalo:
    Code:
    4BC7 Reference signal for air mass meter
    4BC2 Air mass meter
    
    4063 Atmospheric Pressure Sensor DDE- Plausibility Ref. Boost
    3F25 Charge Air Tube Monitoring
    3FFO Air Mass Flow Sensor
    Silloin kun 2 kertaa syttyi valo nollausten jälkeen tilasin uuden boschilaisen MAF-anturin (0 928 400 529) ja tuntui että auto olisi tullut kuntoon. Ainakin polttoainetaloudellisuus hieman parani perstuntumalta.

    Meni muutama sata kilometriä ja taas kylmällä koneella tehot hävisi. Se on nyt tehnyt sen 2 kertaa maf vaihdon jälkeen. Ei vikavalo enää syty ja virtojen pois käyttäminen tai auton uudelleen käynnistäminen ylipäätään ei poista vikaa

    Ja autohan oli vissiinkin M47n koneella euro4 ja kilometrejä on siunaantunu 430tkm. Autossa on voimaa.com teholastu jotain 180hp 390nm.

    MAP anturin olen puhdistanut, mutta inpalla katsottuna ahtopaineet seuraa hyvinkin pyydettyä, toki olisi kiva nähdä silloin harvoin kun vika tulee päälle...
    Kuuleri puhdistettu, läpät poistettu ja uudet imusarjan tiivisteet, egr putsattu (ja se on kuulemma ohjelmallisesti poistettu käytöstä, imua ei ainakaan letkusta tule tyhjäkäynnillä), uudet termostaatit, ilman- ja polttoaineen suotimet.

    Tänään iski siis toisen kerran maf vaihdon jälkeen kyseinen vika. Lähdin kotopihasta ja 500m sivutiellä ajon jälkeen siirryin maantielle ja painoin lusikan lattiaan, ei kiihtynyt mihinkään. Tätä kesti n. 25km ja kaasun pumppailu tai virtojen pois päällä käyttäminen ei auttanut. Sitten yhtäkkiä tehot tulivat takaisin. (Auto saavutti käyntilämpötilan jo n. 7km kohdalla, ei vaikutusta)

    En ole nyt inpalla lukenut onko mitään koodeja tullut vaikkei valo olekkaan syttynyt. Pitää tarkistella tässä lähipäivinä.

    ?? Kiitoksia etukäteen
    Last edited by akzy; 04-05-2017, 13:30.
    BMW 320d M-sport 2005:think
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Ei maf kai vikatilaa tee, mutta ahtopaineanturi tekee sen tai turbon säätösiipien jumittelu joka aiheuttaa yliahtoa. Oli joskus paineanturin liitin huonosti kiinni ja se teki kanssa satunnaisesti vikatiloja, mutta moottorin vikavalo ei kuitenkaan näissä mun mielestä syty.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • akzy
      Bimmer Rookie
      • May 2017
      • 37
      • Seinäjoki

      #3
      Jos ahtimen siivet jumittaisi niin eikö sen silti kuuluisi pyrkiä jollain kierrosalueella kiihtymään? Vai huomaako ohjainlaite pyydetyn ja annetun ahtopaineen eron ja lyö heti vikatilaan?

      Febi bilsteinin map anturi 36966 tuli tilailtua. Pitää vielä käydä liittimet läpi jollain crc contact kliinerillä. Ilmoittelen jos vika jatkuu vielä
      BMW 320d M-sport 2005:think

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by akzy View Post
        Jos ahtimen siivet jumittaisi niin eikö sen silti kuuluisi pyrkiä jollain kierrosalueella kiihtymään? Vai huomaako ohjainlaite pyydetyn ja annetun ahtopaineen eron ja lyö heti vikatilaan?
        Joo, jos siivet jää "kiinni" asentoon joko niiden jumin tai sen alipainesysteemin takia (letku poikki tai vuotaa, huono alipaine) niin silloin auto kulkee 2500-3000 kierroksen yli aika normaalisti. Mutta jos taas siivet ei sulkeudu nopeasti kun ahdot kiihdyttäessä nousee ylärajalle, se on heti vikatilassa suojatakseen konetta. Kun vika poistuu niin vikatila poistuu myös itsekseen aikanaan.

        Vähän hankala paikannettava kun vika voi olla vaan muutaman sekunnin päällä mutta jättää sen vikatilan heti päälle.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • akzy
          Bimmer Rookie
          • May 2017
          • 37
          • Seinäjoki

          #5
          Inpalla tuli katsottua koodit kun lainahan sain.
          Oli tullut koodi 3F25 charge air tube monitoring, juuri sinä hetkenä kun autosta katosi tehot viimeksi. Sielä on myös 48A3 ASC1 koodi jostakin can viasta samoilla kilsoilla... jännä juttu, mikäköhän sen on triggeröinyt:think

          Tänään oli lämmin keli ja otin inpasta hieman videota ajellessani täyskaasukiihdytyksiä. Vika ei ilmaantunut.
          (p.s. mikä on logistic counter inpan vikakoodeissa??)




          Koodeista km 430780 on siis silloin kuin vika tuli päälle. Aikasemmat ei ole boschin testerillä nollautuneet.

          Ja kun vika ilmenee on meno jotakuinkin tämän näköistä:


          Toivottavasti olisi vain map anturi eikä siivet jumittaisi
          BMW 320d M-sport 2005:think

          Comment

          • Rekkapena
            BTCF Member
            • Apr 2012
            • 48
            • Hollola

            #6
            Aivan saman vian kanssa taistelen saitko selvyyttä tähän?itsellä vika nollaantuu kyllä kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen:think

            Comment

            • akzy
              Bimmer Rookie
              • May 2017
              • 37
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by Rekkapena View Post
              Aivan saman vian kanssa taistelen saitko selvyyttä tähän?itsellä vika nollaantuu kyllä kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen:think
              MAP-anturin vaihdon jälkeen (febi) ei ole vikaa ilmaantunut enää. Katsellaan talvella uusiutuuko vika. Uskoisin että siivet on jumittanut tms.
              BMW 320d M-sport 2005:think

              Comment

              • Teemuzz
                Newbiemmer
                • Aug 2011
                • 13
                • Finland

                #8
                Täällä myös 320d m47. Ja vastaavaa oiretta. Tosin vika kokoajan päällä. Ei kiiihdy lainkaan alakierroksilla mutta kun 3000rpm saavuttaa niin lähtee hyvin vetämään. Koitin ohittaa paineen säätimen ja tuntui menevän huonommaksi. Maf irti ajettu, kulkee huonommin. Turbon kello kyllä liikkuu kun sitä alipaineella imee. Myös kello jumitettu 'imutilaan' mutta ei vaikutusta. Olisiko se nyt sit turbon vaihto? Ja myös turbon letku irti kokeiltu, ei parannusta. Eli parhaiten tuntuu toimivan kun ei ole mitään 'virityksiä' konehuoneessa. Vikakoodeja ei ole. Apuja?
                Last edited by Teemuzz; 26-07-2017, 23:07. Reason: .

                Comment

                • Orvix
                  BTCF Member
                  • Sep 2008
                  • 140
                  • Akaa

                  #9
                  Imusarjan takana oleva paineanturi voi mennä noesta tukkoon ja aiheuttaa vikatilan. Tällöin ei ole vetoja millään kierroksilla. Anturin uusiminen tai putsaaminen on halpa keino sulkea yksi vikapaikka pois.
                  E91 325d -10 M-Sport

                  Comment

                  • Teemuzz
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 13
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Orvix View Post
                    Imusarjan takana oleva paineanturi voi mennä noesta tukkoon ja aiheuttaa vikatilan. Tällöin ei ole vetoja millään kierroksilla. Anturin uusiminen tai putsaaminen on halpa keino sulkea yksi vikapaikka pois.
                    Putsattu jo eikä ollut vaikutusta :think:think

                    Comment

                    • DropIt
                      BTCF Member
                      • Feb 2004
                      • 1081
                      • Ylivieska

                      #11
                      Originally posted by Teemuzz View Post
                      Täällä myös 320d m47. Ja vastaavaa oiretta. Tosin vika kokoajan päällä. Ei kiiihdy lainkaan alakierroksilla mutta kun 3000rpm saavuttaa niin lähtee hyvin vetämään. Koitin ohittaa paineen säätimen ja tuntui menevän huonommaksi. Maf irti ajettu, kulkee huonommin. Turbon kello kyllä liikkuu kun sitä alipaineella imee. Myös kello jumitettu 'imutilaan' mutta ei vaikutusta. Olisiko se nyt sit turbon vaihto? Ja myös turbon letku irti kokeiltu, ei parannusta. Eli parhaiten tuntuu toimivan kun ei ole mitään 'virityksiä' konehuoneessa. Vikakoodeja ei ole. Apuja?
                      Tuprautteleeko yhtään valkosta pakoputkesta? Kuuluu hankaavaa vai viheltävää ääntä? Itselläni oireili turbo niin, että välillä kulki ihan normaalisti ja välillä taas katos tehot.

                      Kovin paljon ei tarvitsisi purkaa, jotta pääset kokeilemaan turbon päittäis välyksen. Olispa se sekin sitten suljettu pois. :think
                      [Youtubessa]
                      e70 X5 3.0sd
                      e87 116i
                      e36 328i cab :think
                      -
                      Ex e46 320d
                      Ex e30 325i
                      Ex e30 318i

                      Comment

                      • Teemuzz
                        Newbiemmer
                        • Aug 2011
                        • 13
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by DropIt View Post
                        Tuprautteleeko yhtään valkosta pakoputkesta? Kuuluu hankaavaa vai viheltävää ääntä? Itselläni oireili turbo niin, että välillä kulki ihan normaalisti ja välillä taas katos tehot.

                        Kovin paljon ei tarvitsisi purkaa, jotta pääset kokeilemaan turbon päittäis välyksen. Olispa se sekin sitten suljettu pois. :think
                        Ei tupruttele savua. Pieni vihellys kuuluu mutta välyksiä ei tunnu! Eikö tuon ahtopaineen säätimen ohitus kuitenkn paikanna vian turboon koska ohituksella ei ollut merkitystö? Uudella paineen säätimellä ei vaikutusta.. Olisko se nyt sit kuitenkil turbo? Yli 3500rpm vetää hyvin

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎