Aika nopeita tuntuu nämä garretit olemaan jos 30tkm ja vainaa. Mites tota alipainepuolta sais tarkkailtua? Inpalla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
330D pätkimisogelma
Collapse
X
-
E36 ///M3 evolution cabriolet
E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
E91 330D Käyttis
Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
Koodit/koodaukset PORI
___________________________
EX E92 335D LCI 405hp/801nm
EX E46 330D Touring
EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
-
-
Originally posted by 330Driver View PostAika nopeita tuntuu nämä garretit olemaan jos 30tkm ja vainaa. Mites tota alipainepuolta sais tarkkailtua? Inpalla?
Nimimerkin diffas, vastaus samaan kysymykseen toisessa topicissa:
Se on myös ihan alipaineohjatun vnt:n hitausmomenttia. Tuosta pääsee eroon vähä n75 karttaa hieromalla. Raottaa siipeä vähän etukäteen enne pyydettyä ahtoa, eikä väkisin pidä supussa.
Pätkiminen voi johtua ihan leijuvasta pakoventtiilista tässä tapauksessa. Luulen että pakopainetta on ns. reilusti.
Sellainen ohjelmoitsija voi auttaa, joka ymmärtää oireen koko yhtälön. Kannattaa varmistaa ennen ku maksaa turhaan. Siihen tarvii osata muutakin kuin kirjoittaa toisen tekemä ohjelma sisään.
Jos ite haluat asian korjata niin hommaa MPPS sekä Winols. Netin kautta muutaman kympin kustannus. Minulta saat kartat kyseiseen ecuun.
Ja vielä kerran, lataa Testo, joka on datan loggaamiseen paras. Ajon jälkeen voit excel-taulukosta kattoo mikä mättä.
Comment
-
-
Nojuu vastasin toiseen topikkiin, ennen kuin hokasin tämän.
Tässä autossahan on ilmeisesti joku muu kuin vakioahdin + ei ole enään vakiosisuskaluilla oleva ahdin muutenkaan? Se jos mikään aiheuttaa päänvaivaa, ellei ole kaikkea informaatiota saatavilla ahtimelta ja sen toiminnasta. Silloin kun omassakin oli vielä vnt ahin, niin mun mielestä tärkein yksittäinen työkalu onnistuneseen säätöön on pakopaine-tieto ennen ahdinta. Jopa tärkeämpi kuin ahtopaine, mun mielestä. Heräämisvaiheessa tapahtuvia asioita voi hieman auttaa mekaanisella siipien säätämisellä, mutta tosiaan vaatii sitä pakopainetietoa.
Mutu tuntumalta jos haluaisi kokeilla pientä säätöä, niin kokeilisin säätää siivikön stoppiruuvia hieman aukipäin. Eli johdinsiivet ei menis niin suppuun. Ihan puol kierrosta - kierros max. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta ahdin saattaa herätä paremmin kun se pakokaasu oikeasti menee siivelle, eikä jää koteloa tukkimaan. Tangon pituutta en lähtisi säätämään, ellei ongelmana ole yliahdot isoilla vaihteilla. Tankoa pidentämällä saadaa enempi liikerataa aukiasentoon.
Comment
-
-
Niin. Tästä vielä lisää.
Kalajoen reissulla tuli huomattua tuollainen pieni "ominaisuus"...
Eli esim ohitustilanteessa kun tiputtaa pienemmälle.
Kevyt kiihdytys ja huomaa heti että ahtaa noin 1.6-1.7bar riippuen kierroksista ja tottakai kaasusta mutta kun hetken kiihdyttää kevyeesti niin ahdot tippuu yhtäkkiä oikeeseen ahtopaineeseen. Eli tuosta 1.7bar niin todella nopeesti tipahtaa noin 1bar tuntumaan ja sen jälkeen saa painaa kaasun pohjaan eikå auto yliahda. Ahdot noin 1.5bar ja siitä kun loppuun saakka vedättää niin tippuu siihen 1.3bar.
Vaikeasti selitetty mutta kaipa joku saa selkoa.
Autossa tosiaan AjTech ohjelma ollut jo pari vuotta ja toiminut hienosti niin jotenkin tuntuu että miksi nyt ohjelma olisi vääränlainen?E36 ///M3 evolution cabriolet
E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
E91 330D Käyttis
Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
Koodit/koodaukset PORI
___________________________
EX E92 335D LCI 405hp/801nm
EX E46 330D Touring
EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
Comment
-
-
Originally posted by 330Driver View Post
Autossa tosiaan AjTech ohjelma ollut jo pari vuotta ja toiminut hienosti niin jotenkin tuntuu että miksi nyt ohjelma olisi vääränlainen?
Mutu tuntumalta jos haluaisi kokeilla pientä säätöä, niin kokeilisin säätää siivikön stoppiruuvia hieman aukipäin. Eli johdinsiivet ei menis niin suppuun. Ihan puol kierrosta - kierros max. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta ahdin saattaa herätä paremmin kun se pakokaasu oikeasti menee siivelle, eikä jää koteloa tukkimaan. Tangon pituutta en lähtisi säätämään, ellei ongelmana ole yliahdot isoilla vaihteilla. Tankoa pidentämällä saadaa enempi liikerataa aukiasentoon.
Comment
-
-
Nyt on kyllä niin paksua tuubaa, ettei kannata kenenkään lähteä vakavasti ottamaan. vnt toiminta on ihan vaan vähä eri kuin jonkun hukkaportin, johon seloste enempi osuu. Alipaine on se jolla jousi pingotetaan. Stoppiruuvilla säädetään siivikön minimi-asento ja tangon pituudella toiminta-alue/toimivuus alueella.
Comment
-
-
Niimpä niin, hukkaportista en ole puhunut mitään.
Checking variable turbine geometry
Maximum stroke of control rod: 10 mm
The control rod must be fully RETRACTED (= maximum boost pressure) at 650 mbar vacuum applied at the vacuum unit.
The control rod must be fully EXTENDED (= minimum boost pressure) at 0 mbar vacuum applied at the vacuum unit.
Siinä ohje miten kyseisessä mallissa säädöt pitäisi olla.
Palataampa topicin ongelmaan. Kuten aikaisemmin kirjoitin, parempi tapa asia korjata olisi vnt-kartan muokkaus, rosentteja pienemmälle. Tangon pidentäminen on se toinen vaihtoehto.
Mistä tämä koko episodi sitten johtuu?
Pari suurinta tekijää: EGR:n poistaminen(tulppaaminen pakosarjalta, viritys(koskematta VNT-karttaan).
Nyt kun EGR tulpataan, aikaisemmin kierrätykseen mennyt pakokaasu pyörittääkin turboa, seurauksena osakaasulla ajettaessa jatkuva yliahto(EGR toiminta-alue). Tämä selviää Testolla logattaessa live-dataa. Mitä suurempi EGR:n toimintaprosentti, sitä enempi on yliahtoa. Osakaasu tilanteesta polkaistaessa reippaammin turbo herääkin "liian hyvin", ahtopaineet piikkaa, lisääntynyt pakokaasujen virtaus painaa johdinsiipiä aukipäin, eikä alipainekellon palautinjousen voima riitä sulkemaan siivikkoa. Seurauksena röpötys ja pätkiminen savun kera.
Mitään ongelmaa ei ole jos ajetaan koko ajan egr:n toiminta-alueen ulkopuolella, vaatii kyllä aika reipasta ajotyyliä.
Comment
-
-
Soittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.E36 ///M3 evolution cabriolet
E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
E91 330D Käyttis
Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
Koodit/koodaukset PORI
___________________________
EX E92 335D LCI 405hp/801nm
EX E46 330D Touring
EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
Comment
-
-
Originally posted by 330Driver View PostSoittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.
Comment
-
-
Onko tämä nyt sitten enään ohjelmasta kiinni vai mistä?
Kokeilin liikutella tuota tankoa jarrujen ilmauslaitteella josta tein alipainetta.
Tässä pätkä siitä.
Toimiiko tuo nyt sitten niinkuk kuuluu?.
Jotenkin tuntuu että liikkeen loppuosa isolla alipaineella tuntuu liikkuvan huonosti vai onko se vain kiinni tuosta "alipaineesta"?
Auton kun käynnistää niin tanko kyllä vetää tappiin..
Itse en keksi mitään järkevää ratkaisua tähän..
E36 ///M3 evolution cabriolet
E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
E91 330D Käyttis
Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
Koodit/koodaukset PORI
___________________________
EX E92 335D LCI 405hp/801nm
EX E46 330D Touring
EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
Comment
-
-
Originally posted by 330Driver View PostSoittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.
Myös VNT:n korjauskartat vois olla hyvä tutkasta läpi. x30d:ssä on aika reilut korjauskertoimet verrattuna 525d:n ohjelmaan. Kopioimalla ne tuosta 525:sta saadaan turbon ohjauksen käyttäytymistä rauhoitettua.
Comment
-
Comment