Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D pätkimisogelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 330Driver
    BTCF Member
    • Feb 2015
    • 456
    • Pori

    #31
    Aika nopeita tuntuu nämä garretit olemaan jos 30tkm ja vainaa. Mites tota alipainepuolta sais tarkkailtua? Inpalla?
    E36 ///M3 evolution cabriolet
    E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
    E91 330D Käyttis
    Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
    Koodit/koodaukset PORI
    ___________________________
    EX E92 335D LCI 405hp/801nm
    EX E46 330D Touring
    EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by 330Driver View Post
      Aika nopeita tuntuu nämä garretit olemaan jos 30tkm ja vainaa. Mites tota alipainepuolta sais tarkkailtua? Inpalla?
      Ei siinä turbossa itsessään mitään vikaa ole. Eikä 99% todennäköisyydellä säätimessäkään.

      Nimimerkin diffas, vastaus samaan kysymykseen toisessa topicissa:

      Se on myös ihan alipaineohjatun vnt:n hitausmomenttia. Tuosta pääsee eroon vähä n75 karttaa hieromalla. Raottaa siipeä vähän etukäteen enne pyydettyä ahtoa, eikä väkisin pidä supussa.
      Pätkiminen voi johtua ihan leijuvasta pakoventtiilista tässä tapauksessa. Luulen että pakopainetta on ns. reilusti.
      Tästä samasta asiasta olen puhunut koko ajan. Ahtopainemittarin näyttämät lukemat vahvistaa vielä lopullisesti oireen aiheuttajan.

      Sellainen ohjelmoitsija voi auttaa, joka ymmärtää oireen koko yhtälön. Kannattaa varmistaa ennen ku maksaa turhaan. Siihen tarvii osata muutakin kuin kirjoittaa toisen tekemä ohjelma sisään.

      Jos ite haluat asian korjata niin hommaa MPPS sekä Winols. Netin kautta muutaman kympin kustannus. Minulta saat kartat kyseiseen ecuun.
      Ja vielä kerran, lataa Testo, joka on datan loggaamiseen paras. Ajon jälkeen voit excel-taulukosta kattoo mikä mättä.

      Comment

      • diffas
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 215
        • Lahti

        #33
        Nojuu vastasin toiseen topikkiin, ennen kuin hokasin tämän.
        Tässä autossahan on ilmeisesti joku muu kuin vakioahdin + ei ole enään vakiosisuskaluilla oleva ahdin muutenkaan? Se jos mikään aiheuttaa päänvaivaa, ellei ole kaikkea informaatiota saatavilla ahtimelta ja sen toiminnasta. Silloin kun omassakin oli vielä vnt ahin, niin mun mielestä tärkein yksittäinen työkalu onnistuneseen säätöön on pakopaine-tieto ennen ahdinta. Jopa tärkeämpi kuin ahtopaine, mun mielestä. Heräämisvaiheessa tapahtuvia asioita voi hieman auttaa mekaanisella siipien säätämisellä, mutta tosiaan vaatii sitä pakopainetietoa.

        Mutu tuntumalta jos haluaisi kokeilla pientä säätöä, niin kokeilisin säätää siivikön stoppiruuvia hieman aukipäin. Eli johdinsiivet ei menis niin suppuun. Ihan puol kierrosta - kierros max. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta ahdin saattaa herätä paremmin kun se pakokaasu oikeasti menee siivelle, eikä jää koteloa tukkimaan. Tangon pituutta en lähtisi säätämään, ellei ongelmana ole yliahdot isoilla vaihteilla. Tankoa pidentämällä saadaa enempi liikerataa aukiasentoon.
        Kingdiesel Racing

        Comment

        • 330Driver
          BTCF Member
          • Feb 2015
          • 456
          • Pori

          #34
          Niin. Tästä vielä lisää.
          Kalajoen reissulla tuli huomattua tuollainen pieni "ominaisuus"...

          Eli esim ohitustilanteessa kun tiputtaa pienemmälle.
          Kevyt kiihdytys ja huomaa heti että ahtaa noin 1.6-1.7bar riippuen kierroksista ja tottakai kaasusta mutta kun hetken kiihdyttää kevyeesti niin ahdot tippuu yhtäkkiä oikeeseen ahtopaineeseen. Eli tuosta 1.7bar niin todella nopeesti tipahtaa noin 1bar tuntumaan ja sen jälkeen saa painaa kaasun pohjaan eikå auto yliahda. Ahdot noin 1.5bar ja siitä kun loppuun saakka vedättää niin tippuu siihen 1.3bar.

          Vaikeasti selitetty mutta kaipa joku saa selkoa.
          Autossa tosiaan AjTech ohjelma ollut jo pari vuotta ja toiminut hienosti niin jotenkin tuntuu että miksi nyt ohjelma olisi vääränlainen?
          E36 ///M3 evolution cabriolet
          E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
          E91 330D Käyttis
          Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
          Koodit/koodaukset PORI
          ___________________________
          EX E92 335D LCI 405hp/801nm
          EX E46 330D Touring
          EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by 330Driver View Post

            Autossa tosiaan AjTech ohjelma ollut jo pari vuotta ja toiminut hienosti niin jotenkin tuntuu että miksi nyt ohjelma olisi vääränlainen?
            Oireen aiheuttajaa voit etsiä myös sieltä mistä haluaisit sen löytyvän.

            Mutu tuntumalta jos haluaisi kokeilla pientä säätöä, niin kokeilisin säätää siivikön stoppiruuvia hieman aukipäin. Eli johdinsiivet ei menis niin suppuun. Ihan puol kierrosta - kierros max. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta ahdin saattaa herätä paremmin kun se pakokaasu oikeasti menee siivelle, eikä jää koteloa tukkimaan. Tangon pituutta en lähtisi säätämään, ellei ongelmana ole yliahdot isoilla vaihteilla. Tankoa pidentämällä saadaa enempi liikerataa aukiasentoon.
            Tangon pituus ei vaikuta liikerataan mitenkään. Pituutta lisäämällä saadaan lisättyä kellon palautinjousen työntövoimaa. Turbon hidas herääminen ei ole ongelman ydin, pikemminkin päinvastoin.

            Comment

            • diffas
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 215
              • Lahti

              #36
              Nyt on kyllä niin paksua tuubaa, ettei kannata kenenkään lähteä vakavasti ottamaan. vnt toiminta on ihan vaan vähä eri kuin jonkun hukkaportin, johon seloste enempi osuu. Alipaine on se jolla jousi pingotetaan. Stoppiruuvilla säädetään siivikön minimi-asento ja tangon pituudella toiminta-alue/toimivuus alueella.
              Kingdiesel Racing

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #37
                Niimpä niin, hukkaportista en ole puhunut mitään.


                Checking variable turbine geometry

                Maximum stroke of control rod: 10 mm
                The control rod must be fully RETRACTED (= maximum boost pressure) at 650 mbar vacuum applied at the vacuum unit.
                The control rod must be fully EXTENDED (= minimum boost pressure) at 0 mbar vacuum applied at the vacuum unit.

                Siinä ohje miten kyseisessä mallissa säädöt pitäisi olla.
                Palataampa topicin ongelmaan. Kuten aikaisemmin kirjoitin, parempi tapa asia korjata olisi vnt-kartan muokkaus, rosentteja pienemmälle. Tangon pidentäminen on se toinen vaihtoehto.

                Mistä tämä koko episodi sitten johtuu?
                Pari suurinta tekijää: EGR:n poistaminen(tulppaaminen pakosarjalta, viritys(koskematta VNT-karttaan).
                Nyt kun EGR tulpataan, aikaisemmin kierrätykseen mennyt pakokaasu pyörittääkin turboa, seurauksena osakaasulla ajettaessa jatkuva yliahto(EGR toiminta-alue). Tämä selviää Testolla logattaessa live-dataa. Mitä suurempi EGR:n toimintaprosentti, sitä enempi on yliahtoa. Osakaasu tilanteesta polkaistaessa reippaammin turbo herääkin "liian hyvin", ahtopaineet piikkaa, lisääntynyt pakokaasujen virtaus painaa johdinsiipiä aukipäin, eikä alipainekellon palautinjousen voima riitä sulkemaan siivikkoa. Seurauksena röpötys ja pätkiminen savun kera.
                Mitään ongelmaa ei ole jos ajetaan koko ajan egr:n toiminta-alueen ulkopuolella, vaatii kyllä aika reipasta ajotyyliä.

                Comment

                • 330Driver
                  BTCF Member
                  • Feb 2015
                  • 456
                  • Pori

                  #38
                  Soittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
                  sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
                  Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
                  epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.
                  E36 ///M3 evolution cabriolet
                  E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                  E91 330D Käyttis
                  Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                  Koodit/koodaukset PORI
                  ___________________________
                  EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                  EX E46 330D Touring
                  EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                  Comment

                  • expertti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 859
                    • Kainuu

                    #39
                    Originally posted by 330Driver View Post
                    Soittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
                    sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
                    Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
                    epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.
                    Palauta alkuperäinen ohjelma autoon ja testaile miten erilailla toimii? Jos EGR antaa vikakoodeja vaikka se "on" poistettu ohjelmasta, niin jotain on mennyt pieleen ohjelmoinnissa.

                    Comment

                    • 330Driver
                      BTCF Member
                      • Feb 2015
                      • 456
                      • Pori

                      #40
                      Onko tämä nyt sitten enään ohjelmasta kiinni vai mistä?

                      Kokeilin liikutella tuota tankoa jarrujen ilmauslaitteella josta tein alipainetta.

                      Tässä pätkä siitä.


                      Toimiiko tuo nyt sitten niinkuk kuuluu?.
                      Jotenkin tuntuu että liikkeen loppuosa isolla alipaineella tuntuu liikkuvan huonosti vai onko se vain kiinni tuosta "alipaineesta"?

                      Auton kun käynnistää niin tanko kyllä vetää tappiin..
                      Itse en keksi mitään järkevää ratkaisua tähän..
                      E36 ///M3 evolution cabriolet
                      E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                      E91 330D Käyttis
                      Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                      Koodit/koodaukset PORI
                      ___________________________
                      EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                      EX E46 330D Touring
                      EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by 330Driver View Post
                        Soittelin eilen ajtechille joka tämän auton on 2015 ohjelmoinut.
                        sieltä on poistettu ohjelmoinnissa ns. egr kartta eli ilmeisesti syy ei voi siinä olla.
                        Puhelimitse ohjelmoija ei tietysti vikaa pysty selvittämään mutta käski tarkastamaan ahtimen alipainetoiminnan.
                        epäili että vois vaikka olla johdinrengas irronnut mutta eikai tuo voi olla kun auto kuitenkin löytää ns. oikean ahtopaineen kun hetken malttaa kevyesti kiihdyttää.
                        Mekaaniset viat kun on pois suljettu niin mitä jää jäljelle. EGR on varmasti poistettukin käytöstä, eli mikään sen toimilaitteista ei pitäisi toimia. Ohjelmassa ei ole lähtökohtaisesti kahta VNT-ohjauskarttaa, EGR:n kanssa tai ilman. Eli väitän edelleen avun löytyvän VNT-kartan löysäämisestä.

                        Myös VNT:n korjauskartat vois olla hyvä tutkasta läpi. x30d:ssä on aika reilut korjauskertoimet verrattuna 525d:n ohjelmaan. Kopioimalla ne tuosta 525:sta saadaan turbon ohjauksen käyttäytymistä rauhoitettua.

                        Comment

                        • santeribro
                          Newbiemmer
                          • Aug 2018
                          • 17
                          • Suomi

                          #42
                          Mikä oli vikana?? Samalaine e46 330d 02 pihassa ja täysin sama vika....
                          E46 330d 6v 2004 msport
                          Ex:e46 320d 6v 2004
                          ex:e39 523i msport imolarot
                          ex:e39 528i msport imolarot
                          ex:e46 330dA 02 msport
                          ex:e39 530dA 00

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Ennen muita muutoksia kannattaa varmistaa alipaineen riittävyys, mikäli turbo on alipaine säätöinen.
                            Jos jarrupoljin jäykistyy herkästi (muutama painallus tyhjäkäynnillä) niin voineen epäillä pumpun heikkoa kuntoa tai vuotoa linjoissa.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎