Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 325ti compact - lisäarvona vain ruma ulkonäkö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H-M
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 388

    e46 325ti compact - lisäarvona vain ruma ulkonäkö?

    Tuollaisella raflaavalla otsikolla liikkeelle... Tuli nimittäin jälleen ostettua otsikon mukainen auto, tällä kertaa m-sport aerodynamiikalla. Aika monen e46-koppaisen (itsellä ei M3:sta ole ollut, mutta mm. ALPINA B3 ja 330i ZHP) kokemuksella rohkenen väittää, että on yksi parhaista e46-luomuksista. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä ja omastakin mielestäni ilman m-sport levikkeitä auto on jotenkin puolituisen näköinen :think Ja M-sporttinakaan pre-faceliftin lexus-takavaloilla ei pitkälle pötkitä (onneksi voi vaihtaa facelifteihin)

    Mutta se tekniikka... Vähän samaan tapaan kuin jenkkimarkkinoille tehty 330i ZHP, on ti compactissa muutamia aika kovia myyntiargumentteja, joista mielestäni yhdessä muodostuu ajamisen hauskuus. Nimittäin lyhyempi perävälitys, vaihdevälinlyhennin (??), möreämpi putkisto, tiheämpi ohjausvälitys, hieman kevyempi paino. Käytännöllisyyttä puoltaa hyvä kuljetuskapasiteetti (erit. penkit kaadettuna). Jotenkin siitä huolimatta ko. mallin haluttavuus on (varmaankin sen ulkonäön vuoksi) muita sarjan malleja heikompi.

    Itse olen miettinyt, että jääkö ko. malli jonkinlaiseksi valaistuneiden salaisuudeksi vai tuleeko siitä laajemminkin haluttu malli. Tuskin mitään klassikkoa kuitenkaan.

    Opinions?

  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    #2
    Kyllä tohon on alkanut silmä tottumaan, kelpais itsellekin nimenomaan 325ti :nä ja m-sport paketilla.

    Tämä on edelleen omasta mielestä rumin bemari.
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X

    Comment

    • hjenkka
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 577
      • JKL

      #3
      yhtä hirveen näköinen, korotetulla alustalla vain..
      "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

      Vs1400 Intruder

      Ex:
      F11 530dA xDrive
      E60 523iA
      E39 520i Sedan
      E39 530dA Touring
      E39 528iA Sedan
      E46 318i Sedan
      E39 523i Sedan
      E36 316i Sedan x2

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Kyllä useammat 325ti compactit ovat jättäneet meikäläiseen ikuisen "soft spotin". Laadullisesti ekat 1-srj bemarit ovat valovuoden mittainen askel taaksepäin. Tuo oli oikeasti 300srj BMW ihan koko olemukseltaan, vaikka olikin sisarmallejaan pienempi. Ajettavuus on kohdallaan jo ihan vakiomallissa ja sitähän voi monilla modeilla vielä parantaa. Välitykset ovat hauskat, mutta kutosvaihdetta se vähän huutaisi. Sen taisi saada viimeisissä 2005 malleissa. Jos jostain löytyisi vähän ajettu facelift 325ti, pihassa oleva 330i M-sport vaihtuisi heti sellaiseen. Ei tarvitsisi edes miettiä.

        Edit:
        Toi jyrsijän näköinen X3 on oikeesti hirvee...

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6939
          • N/A

          #5
          Millaisia nämä compactit ovat suuntavakaudeltaan verrattuna sedaniin ja coupeen? Nehän ei tunnetusti automailman vakaimpia ole ajaa Suomen uraputkissa..

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3864
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Juppe View Post
            Välitykset ovat hauskat, mutta kutosvaihdetta se vähän huutaisi. Sen taisi saada viimeisissä 2005 malleissa.
            Kyllä se tuli jo alkaen 3/2003 kuten myös 330i-malleihin.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 54*BMW

            Comment

            • Convertible
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2638
              • Turku

              #7
              Mulla on tuollainen hopeana ja Msporttina, itse pidän juuri tuosta lyhyestä välityksestä ja nyt kun vähän piristetty kolmelitrainen sisällä, niin huimasti hauskempi peli, lähtee valoista kolmosella liikkeelle

              Tuo Imola on kyllä hieno.
              F25 X3 35d
              E87 118i
              E46 330ti
              E46 M3
              E30 M3
              E30 M3 Convertible
              Z3 Roadster

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Millaisia nämä compactit ovat suuntavakaudeltaan verrattuna sedaniin ja coupeen? Nehän ei tunnetusti automailman vakaimpia ole ajaa Suomen uraputkissa..
                Kyllä ne kaikki on ihan yhtä suuntavakaita, ovat vaan hemmetin tarkkoja kulmista ja rengastuksesta. Omat rauhoittuivat, kun poisti rajoitintapit joustintuista ja veti tolpat ulos. Casterin lisääminen epäkeskeisillä tukivarren puslilla autaa myös. Renkaan olka on myös syytä olla mallia "pyöreä".

                Comment

                • Convertible
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2638
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Kyllä ne kaikki on ihan yhtä suuntavakaita, ovat vaan hemmetin tarkkoja kulmista ja rengastuksesta. Omat rauhoittuivat, kun poisti rajoitintapit joustintuista ja veti tolpat ulos. Casterin lisääminen epäkeskeisillä tukivarren puslilla autaa myös. Renkaan olka on myös syytä olla mallia "pyöreä".
                  Kyllä, pyöreäolkainen rengas ja täydet ilmanpaineet. Lisäksi kaikissa noissa mitkä olen purkanut, on ollut iskarit täysin paskana, ne kun vaihtaa loppuu huojuminen ja vetely.
                  F25 X3 35d
                  E87 118i
                  E46 330ti
                  E46 M3
                  E30 M3
                  E30 M3 Convertible
                  Z3 Roadster

                  Comment

                  • H-M
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 388

                    #10
                    Originally posted by Convertible View Post
                    Mulla on tuollainen hopeana ja Msporttina, itse pidän juuri tuosta lyhyestä välityksestä ja nyt kun vähän piristetty kolmelitrainen sisällä, niin huimasti hauskempi peli, lähtee valoista kolmosella liikkeelle

                    Tuo Imola on kyllä hieno.
                    Mulla aiempi 325ti kulutti jonkin verran öljyä. Melkein toivoin, että olis kuluttanut vielä enemmän, jotta olisi ollut perustellumpaa laittaa siihen M54B30

                    Niin ja tosiaan ohjausvälityksen lisäksi kai tehostusta on ohjauksesta vähennetty. Sekin varmaan tuo fiilistä ajoon.

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1228
                      • LAHTI

                      #11
                      Todella hyvä suntavakavuus

                      Kävin hakee 9/2016 Saksasta E46 325ti Compaktin vm-2002 220th ajettu, ajoin autobahnalla 215km/h ja ei vetelyä mihinkään autoa voi ohjata kahdella sormella todella vakaa. Tarina jatkuu Suomeen ja kotiin päästyäni aloin tarkistelemaan autoa ja alustaa tarkemmin ASAP-todistuksen mukaan autossa oli alustassa M-teknik alusta/M-sport paketti kaikilla mausteilla en vastaavilla varusteilla sellaista lisävaruste tarjontaa tavannut Suomessa myytävänä olleista Compack malleista. Heilutellessani etu-tukivarsia, löytyi yllätys oikealta edestä joku kolisi niin paljon. Piti oikein kurkistaa perssonin taakse onko joku osa irti ja totesin heti oikean ala-pallon olevan niin väljä etten mokoman väljää muista. Autohan oli hyvä ajaa jo aiemminkin em. todella väljästä alapallosta huolimatta, vaihdoin molemmat etu-alatukivarret ja en juuri huomannut parannusta mihinkään suuntaan auto oli edeleen todella hyvä ajostaan.
                      Minusta autosta löytyneestä hauskoista vakiovarusteesta erikoinen oli tuo 325ti Compaktin vakio varuste "Sound generator" joka lisää imuääniä. Näin auto ei tarvii vapaa-virtussuodatinta joka em. tiputtaa tehot autosta. Compakt on sedania 21cm lyhyempi ja sillä ajaessaan saa omalle naamalleen hymyn aikaiseksi, on se niin hauska laite. Lisäksi Compaktissa ei ole coupen etusivuikkuna/ovenkahva ongelmia ja ovessa on rehti metalli normi kami, joka ei vedä kuten Coupe malleissa vanhemmiten. Monen pitäisi ajaa kyseistä mallia niin moni pääsisi Compakti mallin ennakkoluuloista eroon ja ulkonäköön tottuu ja varsinkin kun auton hyvät ominaisuudet ovat moninkerroin paremmat kuin em. 4-sylinteristen yleismallien. Uskon Compaktin suosion jäävän nyt tällä hetkellä vähemmälle, mutta uskon täysin auton olen lähi tulevaisuudessa haluttu keräily harvinaisuus. Varsinkin tuon 325ti mallin jossa ei ole moottorissa lastentauteja kuten neloskoneen vanoksessa.



                      Originally posted by Antti O View Post
                      Millaisia nämä compactit ovat suuntavakaudeltaan verrattuna sedaniin ja coupeen? Nehän ei tunnetusti automailman vakaimpia ole ajaa Suomen uraputkissa..
                      Last edited by 325E; 24-07-2017, 23:50.

                      Comment

                      • H-M
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 388

                        #12
                        Ai niin, ainakin brittipalstoilla pidetään itsestään selvänä että compactit ruostuvat huomattavasti vähemmän kuin mikään muista e46-malleista. Omissanikaan ei ruostetta ole ollut, mutta tiedä sitten mikä voisi olla syynä.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Toi ruostejuttu pitää varmaan kutinsa. Mersulla sama homma sportcoupe vs muut saman mallisarjan autot. Liittyisköhän jotenkin pienempään tuotantomäärään... Maalin kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos lakka on lähtenyt yhtään kesimään, sitä herkkua on takuulla tulossa lisää. Yhtä omista compacteista maalattiin todella monta kertaa em. syystä.

                          Comment

                          • janne30
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 2198
                            • Vantaa

                            #14
                            Noita saa myös paljon vähemmän tuunattuina/rokattuina kun esimerkiks coupea tai sedania. Usein ostettu perheen 2. autoks emännälle kauppakassiksi. On myös paljon vähemmän ajettuja vrt muihin korimalleihin. Korin ruostumattomuus voi osittain johtuu myös tosta syystä.

                            Sen takia ostin tuon ex e36 compactin kun oli alkuperäiskuntoinen ja ruosteeton
                            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                            1 x F20
                            3 x E30
                            2 x E36
                            5 x E46
                            3 x E9X

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1228
                              • LAHTI

                              #15
                              Koteloaineen kun vetää...

                              Kun tuollaiseen ruosteettomaan yksilöön koteloaineen vetää niin hyvä tulee, itse näin ehdin hetimiten jo viimeksänä tuohon tehdä. Otin etu muovi sisäloksut pois ja ehjää ainoastaan hienoa multaa oli takapuolella jonka pesin ja kuivatin ennen koteloaineen ruiskutusta. Tuosta toimenpiteestä tuli hyvä mieli kun koteloaineen ruiskutti, olisi kuin uuteen autoon päässyt suojaamaan ennen ruosteen muodostumista.


                              Originally posted by Juppe View Post
                              Toi ruostejuttu pitää varmaan kutinsa. Mersulla sama homma sportcoupe vs muut saman mallisarjan autot. Liittyisköhän jotenkin pienempään tuotantomäärään... Maalin kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos lakka on lähtenyt yhtään kesimään, sitä herkkua on takuulla tulossa lisää. Yhtä omista compacteista maalattiin todella monta kertaa em. syystä.
                              Last edited by 325E; 08-06-2020, 22:56.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎