Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d Ahtimen vaihto/Kytkin ja vauhtipyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rynkeby
    BTCF Member
    • Nov 2015
    • 29
    • Varsinais-Suomi

    330d Ahtimen vaihto/Kytkin ja vauhtipyörä

    Hellou ajattelin vaihtaa tohon pikku bemariin ensin pelkän vauhtipyörän ja kytkimen, mutta nyt on koneen kylmänä käynnistäessä ja lämmetessä ruvennu tulemaan palanutta öljyä sen verran läpi et ahdin taitaa olla valmis

    Mimmosia ahtimia näihi sais sopimaan vai pitäiskö vaan pro turbolle antaa vapaat kädet ja tehdä vakio ahtimelle taikoja lisä voiman toivossa
    Riittääkö muuten orkkis välijäähy jos ruvetaan ahtamaan enemmän

    Ja sitten alkuperäinen tarkoitus eli kytkin ja vauhtis täräjää hiukan ja kytkin luistaa isommilla vaihteilla vedossa...
    Koitin kattoa netistä kovaa vauhtista ja piukempaa asetelmaa mut en ole ihan varma mikä sinne sopii.

    Jos joku on omaansa ne joskus vaihtanut niin arvostaisin tietoja tai linkkiä
    Ja m57 ja m57n oli ilmeisesti jotain eroa vaihteistossa ja kytkimessä

    Auto siis 2004 e46 200tkm mittarissa ja 535d suuttimet laitettu
  • mizaa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 71
    • Hyvinkää

    #2
    "Mimmosia ahtimia näihi sais sopimaan vai pitäiskö vaan pro turbolle antaa vapaat kädet ja tehdä vakio ahtimelle taikoja lisä voiman toivossa."

    Vein GT2260V:n turbotohtori.fi:lle Toijalassa värkkäilevät näihin billetti-imusiipeä ja amg-pakosiipeä 350hp lupasivat tuotoksi. Autostani jäi alk.per +400tkm ajettu aihioksi, jos sellaiselle tarvetta, jos pakopuolessa ei halkeamia niin kelpaa hyvin aihioksi. Laitan myyntipuolelle ensi viikolla.

    Pakosarjan suosittelen myös vaihtamaan valurautaiseen versioon esim bemariosat.fi setti jossa uudet pinnapultit ja tiivisteet. Se vakio peltinen ihan kuraa, aina halkeaa. Ärsyttävä vaihtaa lattialta työskenneltäessä.


    "Riittääkö muuten orkkis välijäähy jos ruvetaan ahtamaan enemmän." Hain Bilteman halvimman välijäähyn ja sen meinasin laittaa alk.per paikoille. Vakioissa muovipäädyt ja tässäkin (neljä 330d:tä nähnyt) vuotaa päädystä huohotin/öljysotkua. Vakion ahtoletkun päät joutuu hajottamaan, jos haluaa helpolla päästä ja siihen 90 silikonikurvit tai tekee kaikki uusiksi.

    M57 viisivaihteinen ja M57N kuusivaihteinen. Mielestäni kuusivaihteisessa isompi kytkin.
    Last edited by mizaa; 08-10-2017, 17:31.
    Honda VTR1000 SP2 -03
    Honda S2K -00

    Comment

    • hatemi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 106
      • Jkl

      #3
      Tuo orkkis jäähy on huono vitsi. Softatuissa ahtolämmöt luokkaa 80c. Lyhyessä vedossa.
      tdituning.fi

      Comment

      • mizaa
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 71
        • Hyvinkää

        #4
        Bilteman halpis välijäähyn sovittelin paikalleen. Yläpuoliset kannakeet kannattaa rälläköidä pois, muuten jää hieman alas sovitus ja alkuperäistä pohjamuovia ei saa paikallensa. Myöskin välijäähdyttimen päätyputkien levitykset kannattaa rälläköidä pois, erittäin tuskanen laittaa paikalleen silikoneja niihin myös rälläköitynä. Non-M-Sportin jarrujen jäähdytyskanava muoveista kyljet joutuu rälläköimään/leikkaamaan, jotta silikonit mahtuu hyvin paikallensa.

        Oem-letkut käy hyvin mattopuukolla leikkaat juuresta metalliset liitoskappaleet.

        Tarvikkeet:
        -2 kpl 90ast 2" silikonikurvia (toisesta päästä kannattaa lyhentää noin 6cm)
        -2 kpl 58-63mm klemmaria (välijäähdyttimeen)
        -4 kpl 2" klemmaria (alk.per ja 90 silikonien liitoksiin)
        -1 kpl 2" suora alumiinputki, josta saa liitoskappaleet sahattua.
        -alumiinilattaa, jolla pistää puskurin kiinnikkerautaan "roikkumaan", omaani laitoin klemmarit välijäähdyttimeen niin, että kiristysmutteri on kohtisuoraan kun auton keulalla kiristää, siitä tulee jenkaa noin 10mm johon hyvä laittaa latta ja toinen normi mutteri ja toinen pää siihen 8mm pultin alle.
        -kumimattoa pala, välijäähyn päihin, jotta vältytään suoralta metalli / syylärin kontaktilta.
        -Mattamustaa maalia (jos virkaintoinen katsastusmies niin ei ala heti nillittään, kiiltävät osat myrkkyä niille)
        Last edited by mizaa; 14-10-2017, 23:45.
        Honda VTR1000 SP2 -03
        Honda S2K -00

        Comment

        • Vicious_e36
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2015
          • 838
          • Hämeenlinna

          #5
          Kiinnostais itteäkin toi kytkin ja vauhtipyörä setti että mikä sinne sopis paikoilleen ja mistä lähtis halvimmalla ostelemaan:think
          e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

          ex:
          e36 328i ’95 Touring,
          e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
          e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
          e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
          e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
          e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
          e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
          e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
          e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

          Comment

          • hatemi
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 106
            • Jkl

            #6
            Vahtipyöriä saa esim Blingfactorylta tai DLI Techniciltä. DLI:ltä löytyy täydellisiä settejäkin asetelman ja levyn kanssa.

            Omassa ongelmaksi muodostuu se ettei tuo SRE+sintterikään tule oikein piisaamaan. Tuo on tullut nyt todettua kaverin E39:ssä missä vanhasta M57 moottorista tuli reilut 400hp. Syöttöjä piti alapäästä rajata sintterilläkin ettei lipsunut. Ja ahtimena melko reilu hukkaporttiahdin. Toki jos siellä olisi Holsetti niin ei olisi ongelmia kun ei heräisi kuitenkaan

            Omaani olen suunnitellut joko Sachsin RSC200 kytkintä massalevyillä, tai automaatiksi muutosta. Tuolle RSC200 kytkimele luvataan massalevyillä 1100nm väännönkestoa ja sen pitäisi olla vielä ihan käytettävissä oleva setti. Kallis kylläkin customi vauhtipyörän ja muiden sovitusten kanssa.
            tdituning.fi

            Comment

            • Rynkeby
              BTCF Member
              • Nov 2015
              • 29
              • Varsinais-Suomi

              #7
              Ahtimen kanssa homma selvä 350hp riittänee
              bilteman sivuilla kävin kattomassa oli 2.25" liitännällä oleva jäähy ei osunu 2" ainakaan omaan silmään

              olisiko jollain antaa suoraa linkkiä tohon m57n vauhtikseen ja kytkimeen?

              Comment

              • mizaa
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 71
                • Hyvinkää

                #8
                Laitoin siis sen 2,25" liitännöillä olevan. Ilmankos ne levitykset joutui rälläköimään, jotta sai 2" letkut kiinni.
                Honda VTR1000 SP2 -03
                Honda S2K -00

                Comment

                • Jahed
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 60
                  • Sumiainen

                  #10
                  350hp järkevillä pakopaineilla jää saamatta vakio ahtimella. Varsinkin jos käyttöikää laitteelle halutaan.
                  Uusi vakio kytkin kestää n.800nm järkevällä käytöllä. (Vääntöä kunnolla vasta 2500rpm--->).

                  Comment

                  • Rynkeby
                    BTCF Member
                    • Nov 2015
                    • 29
                    • Varsinais-Suomi

                    #11
                    ei ole järkeä pitää vakio kytkintä/vauhtipyörää kun ei kestä pelkkää ohjelmaakaan jollei rajaa vääntöä kumpi olisi parempi 4 vai 6 lapanen kytkin?
                    pakopaineet rupesi epäilyttämään, mutta onko joku pistänyt isompaa ahdinta tähän?

                    Comment

                    • hatemi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 106
                      • Jkl

                      #12
                      On noihin laitettu isompaa ahdinta. Kaikilla tulee jossain vaiheessa raja vastaan, mutta vakion kuoriin pystyy tekemään sellaisen 400hp hybridin.
                      M57N moottorisissa on pieniä ja ihan saakelin pieniä suuttimia vakiona. Jos auto on ihan viimeisiä E46 malleja, eli sellainen missä on ahdin sähköservolla, piisaa suuttimet noin 330-350 luokalle. Jos ahdin on alipaineella, ei suuttimet piisaa kunnolla kolmeensataan.
                      Eli 535 suuttimet tai isommat listalle.
                      tdituning.fi

                      Comment

                      • mizaa
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 71
                        • Hyvinkää

                        #13
                        Tuo tulikin uutena asiana minulle, että M57N:ssä käytetty kahden kokoisia suuttimia. Broidilla alipaineversio M57N ja mulla sähköservolla. Vie sinne turbotohtorille vaan se ahdin laittoon. Leimallakin täysin huomaamaton upgrade.
                        Honda VTR1000 SP2 -03
                        Honda S2K -00

                        Comment

                        • janne30
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 2198
                          • Vantaa

                          #14
                          Originally posted by mizaa View Post
                          Tuo tulikin uutena asiana minulle, että M57N:ssä käytetty kahden kokoisia suuttimia. Broidilla alipaineversio M57N ja mulla sähköservolla. Vie sinne turbotohtorille vaan se ahdin laittoon. Leimallakin täysin huomaamaton upgrade.
                          Riippuu varmaan onko euro4. Ne on isommilla suuttimilla/sähköservolla.
                          G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                          E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                          1 x F20
                          3 x E30
                          2 x E36
                          5 x E46
                          3 x E9X

                          Comment

                          • Rynkeby
                            BTCF Member
                            • Nov 2015
                            • 29
                            • Varsinais-Suomi

                            #15
                            Originally posted by hatemi View Post
                            On noihin laitettu isompaa ahdinta. Kaikilla tulee jossain vaiheessa raja vastaan, mutta vakion kuoriin pystyy tekemään sellaisen 400hp hybridin.
                            M57N moottorisissa on pieniä ja ihan saakelin pieniä suuttimia vakiona. Jos auto on ihan viimeisiä E46 malleja, eli sellainen missä on ahdin sähköservolla, piisaa suuttimet noin 330-350 luokalle. Jos ahdin on alipaineella, ei suuttimet piisaa kunnolla kolmeensataan.
                            Eli 535 suuttimet tai isommat listalle.
                            Tässä oli ne isommat suuttimet mutta silti laitettiin 535

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎